Geld & Recht alle pijlers

Zwarte hulp langdurig ziek. Wat is billijk?

23-01-2021 22:26 92 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn zwart betaalde hulp in de huishouding heeft recent een operatie ondergaan. Tijdens het herstel van haar operatie heb ik haar doorbetaald en tevens een vervanger (die zij zelf voor me geregeld heeft) hetzelfde betaalt.

Er blijken nu nog twee of drie operaties te gaan volgen waarbij langdurige uitval te verwachten is.

Ik heb geen ervaring in dat soort dingen en vraag me af hoe er doorgaans met zo een risico omgegaan wordt.

Wat vinden jullie "normaal" billijk en schappenlijk qua doorbetaling?

Bedankt vast en groetjes!
Alle reacties Link kopieren
Je weet trouwens dus niet of ze zwart werkt, misschien geeft ze het wel netjes op. Mijn eigen schoonmaker - een man - betaalt wel gewoon belasting. Maar ik heb ook expres voor een man gekozen omdat ik het vooroordeel had dat die het waarschijnlijk meer als een echte baan zouden zien en dat maakt de mijne absoluut waar. Mijn schoonmaker heeft ook gewoon een inschrijving bij de KVK e.d.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Het hangt er ook vanaf wat je met haar wilt, hoe tevreden je bent. Als je haar straks terug wilt zou ik nu niet alles opzeggen maar in overleg gaan. Misschien kan je haar bijvoorbeeld tegemoetkomen met een eenmalige gift oid om haar te steunen, en de afspraak dat je haar weer in dienst neemt als ze weer kan werken.

Het kan trouwens best dat ze dit gewoon wit doet hè, je mag iets van 7.000 per jaar bijverdienen. Zo lang ze dat aangeeft is dat gewoon legaal en hoef je dan geen btw te rekenen.