Geld & Recht alle pijlers

Zwarte hulp langdurig ziek. Wat is billijk?

23-01-2021 22:26 92 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn zwart betaalde hulp in de huishouding heeft recent een operatie ondergaan. Tijdens het herstel van haar operatie heb ik haar doorbetaald en tevens een vervanger (die zij zelf voor me geregeld heeft) hetzelfde betaalt.

Er blijken nu nog twee of drie operaties te gaan volgen waarbij langdurige uitval te verwachten is.

Ik heb geen ervaring in dat soort dingen en vraag me af hoe er doorgaans met zo een risico omgegaan wordt.

Wat vinden jullie "normaal" billijk en schappenlijk qua doorbetaling?

Bedankt vast en groetjes!
Alle reacties Link kopieren
Je weet trouwens dus niet of ze zwart werkt, misschien geeft ze het wel netjes op. Mijn eigen schoonmaker - een man - betaalt wel gewoon belasting. Maar ik heb ook expres voor een man gekozen omdat ik het vooroordeel had dat die het waarschijnlijk meer als een echte baan zouden zien en dat maakt de mijne absoluut waar. Mijn schoonmaker heeft ook gewoon een inschrijving bij de KVK e.d.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Het hangt er ook vanaf wat je met haar wilt, hoe tevreden je bent. Als je haar straks terug wilt zou ik nu niet alles opzeggen maar in overleg gaan. Misschien kan je haar bijvoorbeeld tegemoetkomen met een eenmalige gift oid om haar te steunen, en de afspraak dat je haar weer in dienst neemt als ze weer kan werken.

Het kan trouwens best dat ze dit gewoon wit doet hè, je mag iets van 7.000 per jaar bijverdienen. Zo lang ze dat aangeeft is dat gewoon legaal en hoef je dan geen btw te rekenen.

Natuurlijk hebben mensen hierboven gelijk dat dit het risico van de vrouw is. Maar iedereen weet ook wel dat je als schoonmaakster niet aan hoeft te komen zetten met een uurtarief waarin btw, pensioenopbouw etc zijn meegenomen. Als je iemand voor een (waarschijnlijk) laag uurtarief inhuurt is het in mijn ogen wel zo menselijk als je ook meedenkt als zo iemand haar inkomen volledig wegvalt. Je bent niks verplicht, maar je mág iemand natuurlijk wel een beetje steunen en tegemoetkomen.
ollie-ollie wijzigde dit bericht op 23-01-2021 22:49
15.24% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Tiana_76 schreef:
23-01-2021 22:44
Als er een arbeidscontract is ja.

Dat is niet het geval en ook nog eens op vrijwillige basis.
Appjes waarin staat "kom je volgende week" of een mondelinge afspraak om eens per week op woensdag 3 uur te komen gelden officieel ook als overeenkomst. Maar zoals ik al zei: ik zou me er ook geen seconde schuldig om voelen dat ik geen 6 weken ziekte doorbetaal.
Am Yisrael Chai!
februari schreef:
23-01-2021 22:33
Ohw echt??!

Ligt een deel van het risico dan ook niet bij mij omdat ik iemand zwart inhuur en geen premie etc afdraag?

Zo zie ik het zelf wel eigenlijk..
Nee, zij werkt zwart en neemt het risico, jij niet. Of heeft ze bij jou een ongeluk gehad waardoor ze die operaties nodig heeft?
Als ze meer zekerheid had willen hebben qua loon dan had ze ergens in loondienst moeten gaan.
Alle reacties Link kopieren
Niets meer.

Je bent geen liefdadigheidsinstelling.

Ze mag haar beide handen al kussen dat je kennelijk het geld en de zin hebt gehad om een aantal weken / maanden dubbel te betalen, maar dat houdt een keer op.

Wie zegt er bovendien dat ze straks nog terugkomt?
Wie weet heeft ze dan wel zin in een officiële baan.
Of wie weet wil ze wel nooit meer poetsen.


Ik zou bovendien geen zin hebben in dat de andere poetsvrouw zich nog een half jaar "de invaller" voelt.
En weer afgedankt wordt als de oorspronkelijke terug is.
Als ze goed poetst zou ik de huidige dus houden.

Als ze echt goed is heeft de eerste zo weer nieuwe adressen eens ze terug begint.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
Oké bedankt allen over dit eensgezinde oordeel.
Verhelderend wel!

Ik ga haar nog even doorbetalen omdat ik tevreden over haar ben en me een goede hulp wel wat waard is en ik hoop dat ze terug kan komen.

Bovendien vind ik haar een lieve vrouw en denk ik dat ze het geld nodig heeft. Stress over geld zal haar herstel in elk geval geen goed doen.

Mocht het langer gaan duren dan een paar weken, ga ik het halveren en uiteindelijk stoppen.
Door jullie advies nu zonder schuldgevoel. 😉

Bedankt en groetjes!
februari schreef:
23-01-2021 22:43
Het begint me te dagen.. 🙂

Alle risico voor de werknemer?
Ja, daarom is het verstandig om als zwart werker wat meer te vragen zodat je zelf het een en ander kan regelen mocht je dat willen.
Alle reacties Link kopieren
TsumTsum schreef:
23-01-2021 22:58
Ja, daarom is het verstandig om als zwart werker wat meer te vragen zodat je zelf het een en ander kan regelen mocht je dat willen.
Een deel van de zwartwerkers doet het ook gewoon als extra en moet er niet van leven, is mijn ervaring.

Je zou wel gek zijn om bijvoorbeeld als alleenstaande moeder alleen maar een zwart inkomen te hebben.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
Mijn man werkt als freelancer naast zn gewone baan. Hij betaald wel belasting over wat hij verdient, maar bij vakantie en ziekte krijgt hij niks doorbetaald.
Maar ja, hij krijgt dan ook wel 30-50 euro per uur.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
23-01-2021 22:44
Je weet trouwens dus niet of ze zwart werkt, misschien geeft ze het wel netjes op. Mijn eigen schoonmaker - een man - betaalt wel gewoon belasting. Maar ik heb ook expres voor een man gekozen omdat ik het vooroordeel had dat die het waarschijnlijk meer als een echte baan zouden zien en dat maakt de mijne absoluut waar. Mijn schoonmaker heeft ook gewoon een inschrijving bij de KVK e.d.
Dat weet ik wel. Dat heeft ze me zelf verteld namelijk en dat dat een reden is waarom ze in cash betaald wil worden en niet via een overschrijving of tikkie etc.

Waarom dat precies is, weet ik niet want ik heb zelf altijd een witte baan gehad en geen interesse of ervaring in dit soort dingen behalve dat ik wil dat iemand voor een voor mij acceptabel bedrag mijn huis schoon maakt.

(De vervanger is overigens ook een man en beter dan de vrouw in kwestie hoewel ik op haar nooit iets aan te merken heb gehad)

Maar dat maakt de kwestie nog lastiger, in mijn ogen. Hij doet ook klusjes en reparaties en is in feite haar klusjesman. 😆
Alle reacties Link kopieren
ollie-ollie schreef:
23-01-2021 22:44
Het hangt er ook vanaf wat je met haar wilt, hoe tevreden je bent. Als je haar straks terug wilt zou ik nu niet alles opzeggen maar in overleg gaan. Misschien kan je haar bijvoorbeeld tegemoetkomen met een eenmalige gift oid om haar te steunen, en de afspraak dat je haar weer in dienst neemt als ze weer kan werken.

Het kan trouwens best dat ze dit gewoon wit doet hè, je mag iets van 7.000 per jaar bijverdienen. Zo lang ze dat aangeeft is dat gewoon legaal en hoef je dan geen btw te rekenen.

Natuurlijk hebben mensen hierboven gelijk dat dit het risico van de vrouw is. Maar iedereen weet ook wel dat je als schoonmaakster niet aan hoeft te komen zetten met een uurtarief waarin btw, pensioenopbouw etc zijn meegenomen. Als je iemand voor een (waarschijnlijk) laag uurtarief inhuurt is het in mijn ogen wel zo menselijk als je ook meedenkt als zo iemand haar inkomen volledig wegvalt. Je bent niks verplicht, maar je mág iemand natuurlijk wel een beetje steunen en tegemoetkomen.
Ja zo dacht/denk ik ook, zeg maar
Alle reacties Link kopieren
Mijn hulp is niet legaal in Nederland en werkt ook zwart. Als ze ziek is en niet kan komen (zelden gebeurd) betaal ik haar door. Ze krijgt met de feestdagen 2 weken dubbel uitbetaald en als ze door een reis naar haar thuisland niet kan komen betaal ik haar ook door. Ik stop haar meestal ook nog 2 weken dubbel loon toe in de zomer bij wijze van ‘vakantiegeld’. Het zou kunnen doorgaan voor een vrij karig NL’s CAO en dat is het minste dat ik kan doen vind ik.

Voor zover ik weet gaat 90% van wat ze verdient naar familie in X. Ik vind het wel prima. Ik heb het hartstikke goed dus zelfs al zit ze beter in de slappe was dan ik denk; ik geef niets aan haar dat ik zelf niet kan missen.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Helemaal niks natuurlijk. Zwart betekent boter bij de vis. Dus als ze komt krijgt ze geld, komt ze niet krijgt ze niks. Ja, een beterschapskaartje. En als het een langdurige kwestie is zou ik op zoek gaan naar 'n nieuwe.
Alle reacties Link kopieren
ollie-ollie schreef:
23-01-2021 22:44

Het kan trouwens best dat ze dit gewoon wit doet hè, je mag iets van 7.000 per jaar bijverdienen.
Je mag zoveel verdienen als je wilt zolang je maar belasting betaald.
Ja wat!? Pannekoek! Doei! ©
lux- schreef:
23-01-2021 23:25
Mijn hulp is niet legaal in Nederland en werkt ook zwart. Als ze ziek is en niet kan komen (zelden gebeurd) betaal ik haar door. Ze krijgt met de feestdagen 2 weken dubbel uitbetaald en als ze door een reis naar haar thuisland niet kan komen betaal ik haar ook door. Ik stop haar meestal ook nog 2 weken dubbel loon toe in de zomer bij wijze van ‘vakantiegeld’. Het zou kunnen doorgaan voor een vrij karig NL’s CAO en dat is het minste dat ik kan doen vind ik.

Voor zover ik weet gaat 90% van wat ze verdient naar familie in X. Ik vind het wel prima. Ik heb het hartstikke goed dus zelfs al zit ze beter in de slappe was dan ik denk; ik geef niets aan haar dat ik zelf niet kan missen.

Huh?
Iemand die illegaal in Nederland verblijft, kan niet even naar het thuisland, en weer terug.

Weet je zeker dat ze illegaal is?
februari schreef:
23-01-2021 22:33
Ohw echt??!

Ligt een deel van het risico dan ook niet bij mij omdat ik iemand zwart inhuur en geen premie etc afdraag?

Zo zie ik het zelf wel eigenlijk..
Dan had ze een witte baan moeten nemen.

Ze zal er vast iets naast hebben wat inkomen verschaft: een witte baan, een uitkering of een werkende man.
Alle reacties Link kopieren
1Portemonnee schreef:
23-01-2021 23:38
Huh?
Iemand die illegaal in Nederland verblijft, kan niet even naar het thuisland, en weer terug.

Weet je zeker dat ze illegaal is?
Ja. En ze is in de 5 jaar dat ik haar heb 1x terug geweest hoor. En ik denk niet dat ze met het vliegtuig ging ;)
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
lux- schreef:
23-01-2021 23:25
Mijn hulp is niet legaal in Nederland en werkt ook zwart. Als ze ziek is en niet kan komen (zelden gebeurd) betaal ik haar door. Ze krijgt met de feestdagen 2 weken dubbel uitbetaald en als ze door een reis naar haar thuisland niet kan komen betaal ik haar ook door. Ik stop haar meestal ook nog 2 weken dubbel loon toe in de zomer bij wijze van ‘vakantiegeld’. Het zou kunnen doorgaan voor een vrij karig NL’s CAO en dat is het minste dat ik kan doen vind ik.

Voor zover ik weet gaat 90% van wat ze verdient naar familie in X. Ik vind het wel prima. Ik heb het hartstikke goed dus zelfs al zit ze beter in de slappe was dan ik denk; ik geef niets aan haar dat ik zelf niet kan missen.
Een illegaal zou ik uberhaupt niet faciliteren.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
23-01-2021 23:41
Een illegaal zou ik uberhaupt niet faciliteren.
Ik zou het denk ik dan weer nog makkelijker faciliteren dan iemand waarvan ik weet dat hij / zij een volledige uitkering heeft.

Afhankelijk ook van hoeveel die persoon met uitkering zwart werkt.
(Niks mis wat mij betreft met 4u, wel iets mis met 20u.)
wissewis wijzigde dit bericht op 23-01-2021 23:44
19.81% gewijzigd
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
februari schreef:
23-01-2021 22:56
Oké bedankt allen over dit eensgezinde oordeel.
Verhelderend wel!

Ik ga haar nog even doorbetalen omdat ik tevreden over haar ben en me een goede hulp wel wat waard is en ik hoop dat ze terug kan komen.

Bovendien vind ik haar een lieve vrouw en denk ik dat ze het geld nodig heeft. Stress over geld zal haar herstel in elk geval geen goed doen.

Mocht het langer gaan duren dan een paar weken, ga ik het halveren en uiteindelijk stoppen.
Door jullie advies nu zonder schuldgevoel. 😉

Bedankt en groetjes!

Ik denk dat je beter nu duidelijk kan zijn, en ermee stoppen. Het gaat hoe dan ook een langdurige kwestie worden als je het over nog 2 of 3 operaties hebt, en het wordt alleen maar lastiger als je door nu door te blijven betalen bij haar de verwachting schept dat je haar sowieso aan wilt houden.

Wat betreft stress over geld en haar herstel, je hebt toch geen inzicht in haar financiën neem ik aan? Als ze aangeeft dat ze het moeilijk heeft kan je altijd nog aanbieden om te helpen met het aanvragen van een uitkering/ steun of wat dan ook, maar gratis geld blijven geven lijkt me gewoon een beetje dom eerlijk gezegd.
Alle reacties Link kopieren
Lorrelies schreef:
23-01-2021 23:37
Je mag zoveel verdienen als je wilt zolang je maar belasting betaald.
Nouja, ik bedoel zonder dat je ondernemer bent voor de belastingdienst. Dus inkomsten die je mag opgeven als "resultaat uit overig werk". Ik dacht dat daar een maximum op zat, maar het kan dat ik dat verkeerd onthouden heb!

Maar goed, maakt voor dit topic niet uit want de huishoudster is vrij duidelijk geweest tegen TO dat ze zwart werkt. Dan zou ik al iets minder tegemoetkomend zijn denk ik. Nog steeds wel enigszins hoor, afhankelijk van de relatie en tevredenheid over haar werk.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
23-01-2021 23:41
Een illegaal zou ik uberhaupt niet faciliteren.
Nah. Als het asielbeleid niet zo faalde zou ik dat wellicht ook niet doen..
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
lux- schreef:
23-01-2021 23:56
Nah. Als het asielbeleid niet zo faalde zou ik dat wellicht ook niet doen..
Ben 't met je eens dat het asielbeleid faalt, maar vanuit een ander standpunt.
Wissewis schreef:
23-01-2021 23:42
Ik zou het denk ik dan weer nog makkelijker faciliteren dan iemand waarvan ik weet dat hij / zij een volledige uitkering heeft.

Afhankelijk ook van hoeveel die persoon met uitkering zwart werkt.
(Niks mis wat mij betreft met 4u, wel iets mis met 20u.)
Het merendeel van de mensen die ik ken die zwart bij klussen, die hebben er gewoon een witte baan naast. M'n tuinman is in het dagelijks leven leraar.

Vroeger werkte ik ook zwart toen ik nog puber en student was, maar vond het dus ook vanzelfsprekend dat ik alleen betaald werd voor de uren dat ik kwam. Ik zou het zwaar onbeschoft vinden als iemand die ik zwart voor een klusje inhuur mij geld vraagt terwijl ie niet komt. Dan zou het sowieso exit zijn.
redbulletje schreef:
23-01-2021 23:40
Dan had ze een witte baan moeten nemen.

Ze zal er vast iets naast hebben wat inkomen verschaft: een witte baan, een uitkering of een werkende man.
Dit kan gewoon een witte baan zijn, de schoonmaker zelf kiest voor wit of zwart. Wel of niet afdragen van belasting en volksverzekering.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven