Geld & Recht alle pijlers

Zwarte hulp langdurig ziek. Wat is billijk?

23-01-2021 22:26 92 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn zwart betaalde hulp in de huishouding heeft recent een operatie ondergaan. Tijdens het herstel van haar operatie heb ik haar doorbetaald en tevens een vervanger (die zij zelf voor me geregeld heeft) hetzelfde betaalt.

Er blijken nu nog twee of drie operaties te gaan volgen waarbij langdurige uitval te verwachten is.

Ik heb geen ervaring in dat soort dingen en vraag me af hoe er doorgaans met zo een risico omgegaan wordt.

Wat vinden jullie "normaal" billijk en schappenlijk qua doorbetaling?

Bedankt vast en groetjes!
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
23-01-2021 23:58
Ben 't met je eens dat het asielbeleid faalt, maar vanuit een ander standpunt.
:HA:
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Alle reacties Link kopieren
Doorbetalen lijkt mij niet nodig. Bij zwart werk draag je geen loonbelasting af en je betaalt geen premies voor sociale verzekeringen, dus je kunt géén beroep doen op het sociale stelsel.
Net als bij alle andere verzekeringen (werk, auto, brand, zorgkosten, kostbaarheden, smartphone), ontvang je alleen een (schade) vergoeding of uitkering als je premies hebt betaald die deze risico's afdekken.

De niet-betaalde premie moet je dus reserveren zodat je van dat gereserveerde geld e.e.a. zelf kan betalen als 'het onzekere voorval' (ziekte, brand, medische kosten, verlies, diefstal, etc.) jou overkomt.

In feite zou een werkster dus, net zoals iemand in loondienst (maar dan voor zichzelf), het verschil tussen haar 'bruto' (zwart) ontvangen geld en haar 'netto' inkomsten moeten reserveren t.b.v. risico ziekte, vakantiegeld, baanverlies, etc.
In dat geval 'benadeelt' zo iemand nog steeds het collectieve systeem, maar het is in elk geval een manier waarop een zwartwerker zichzelf zou moeten beschermen tegen situaties van -financiële- tegenslag.