Geld & Recht alle pijlers

Zwarte hulp langdurig ziek. Wat is billijk?

23-01-2021 22:26 92 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn zwart betaalde hulp in de huishouding heeft recent een operatie ondergaan. Tijdens het herstel van haar operatie heb ik haar doorbetaald en tevens een vervanger (die zij zelf voor me geregeld heeft) hetzelfde betaalt.

Er blijken nu nog twee of drie operaties te gaan volgen waarbij langdurige uitval te verwachten is.

Ik heb geen ervaring in dat soort dingen en vraag me af hoe er doorgaans met zo een risico omgegaan wordt.

Wat vinden jullie "normaal" billijk en schappenlijk qua doorbetaling?

Bedankt vast en groetjes!
Alle reacties Link kopieren
Voor de schoonmaker in dit geval is het lastig om haar recht te halen, zeker als ze haar verdiensten nooit opgegeven heeft aan de belasting.

Dat ontslaat de werkgever alleen niet van de verplichtingen om vier weken vakantie door te betalen en zes weken bij ziekte. Tevens moet er vakantiegeld betaald worden (of moet dat inbegrepen zijn in het uurloon).

De kans dat dit op de werkgever verhaalt gaat worden is alleen heel klein.

https://www.rtlnieuws.nl/geld-en-werk/a ... -op-letten

Een illegale werkster kun je beter helemaal niet aan beginnen, dat kan duizenden euro boetes opleveren.
https://radar.avrotros.nl/columns/item/ ... e-rechten/
Alle reacties Link kopieren
Het ligt eraan. Als het een niet legaal iemand is zou ik doorbetalen.
Maar een normale ingezetene niet.
Surebaby schreef:
24-01-2021 13:46
Het ligt eraan. Als het een niet legaal iemand is zou ik doorbetalen.
Maar een normale ingezetene niet.
Omgekeerde wereld... :bonk:
Alle reacties Link kopieren
Surebaby schreef:
24-01-2021 13:46
Het ligt eraan. Als het een niet legaal iemand is zou ik doorbetalen.
Maar een normale ingezetene niet.

Ja dit inderdaad. En verder lees ik dat als je je schoonmaker contant betaalt, je in ieder geval minimaal het minimumloon + 8% vakantietoeslag moet betalen en dat hij/zij recht heeft op 4 weken (doorbetaalde) vakantie en 6 weken (doorbetaalde) ziekte. Dus dan heb je wat houvast.
Zeg me je naam en ik vertel je hoe je heet.
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
24-01-2021 10:30
Ook daar is de zelfstandige zelf verantwoordelijk voor, om een uurtarief te vragen of voldoende uren te werken om het voor zichzelf rendabel te laten zijn. Nogmaals; er is geen sprake van een werkgeversrelatie, maar van een opdrachtgever en een dienstverlener. Je vraagt toch ook niet aan de loodgieter of ie wel of niet zijn belasting betaalt? Of aan de glazenwasser?
Als je minder dan € 10,- per uur betaalt weet je dat het zwart is.
Love is the meaning of life
Alle reacties Link kopieren
elfjetwaalfje schreef:
24-01-2021 14:43
Als je minder dan € 10,- per uur betaalt weet je dat het zwart is.
Ik weet niet waar jij woont maar in mijn regio betaal je al sinds 1978 al niet zo weinig meer. Dus duh.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
feow schreef:
24-01-2021 11:54
Ik vind dat de inhuurder ook de morele verplichting heeft om een fatsoenlijk loon te betalen.
En ik vind het ook echt verwerpelijk om iemand die al een poos voor je werkt per direct bij het grofvuil te zetten als hij of zij ziek is.

Dan werk je, in mijn ogen, mee aan een hele nare maatschappij.

Er is toch niet zoveel 'naars' aan een maatschappij waarin iedereen (behalve zwartwerkers) allemaal een beetje geld afstaan (premie betalen) aan het collectieve systeem zodat iedereen die iets naars overkomt een beroep kan doen op dat systeem?

En wie niet in dat systeem zit, bijvoorbeeld omdat hij werkt als zelfstandige, moet zich voor bepaalde zaken zelf op een andere manier verzekeren of anderszins zorgen dat hij over voldoende reserves beschikt. Overigens betaalt een zelfstandige ook gewoon mee aan de belasting, betaalt hij gewoon de volle AOW-premie en de bijdrage voor de zorgverzekeringswet. Alleen betaalt hij (via het reguliere systeem) géén premie t.b.v. werkloosheid en ziekte/arbeidsongeschiktheid.

Ofwel: iemand die zwart werkt betaalt ook niets mee aan de AOW, zorgbijdrage via het inkomen, Anw, e.d. - is is daarnaast inderdaad niet verzekerd (want geen premie betaald) in geval van ziekte of werkloosheid.
Kortom, het is eerder 'naar' wanneer mensen niet meedoen aan het collectieve systeem, dan dan het een 'nare maatschappij' zou worden omdat iemand die willens en wetens betalingen ontuikt niet wordt doorbetaald alsof hij wél bijdraagt aan het collectieve systeem.
Alle reacties Link kopieren
Avena schreef:
24-01-2021 14:38
Ja dit inderdaad. En verder lees ik dat als je je schoonmaker contant betaalt, je in ieder geval minimaal het minimumloon + 8% vakantietoeslag moet betalen en dat hij/zij recht heeft op 4 weken (doorbetaalde) vakantie en 6 weken (doorbetaalde) ziekte. Dus dan heb je wat houvast.

Alleen als je een contract afsluit; zie deze post:

DrieUur schreef:
24-01-2021 07:24
Wat een onzin:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... -afspreken

quote
"... Voldoet u aan de voorwaarden van de regeling dienstverlening aan huis?
En wilt u afspraken met uw huishoudelijke hulp vastleggen in een contract?
Let dan hier op:
• U zorgt voor een veilige en gezonde werkplek.
• U betaalt uw hulp minimaal wettelijk minimumloon en 8% vakantiegeld.
• U betaalt uw hulp door bij vakantie (dit is 4 keer het aantal werkuren per week).
• U betaalt uw hulp door bij ziekte, voor maximaal 6 weken.
Afspraken vastleggen? Download het arbeidscontract hulp in huis.

iemand die willens en wetens zwart werkt, wil echt niet zo'n contract want dan kan hij aangesproken worden op het doen van de verplicht afdrachten. Zonder contract gelden ook de regels die aan zo'n contract verbonden zijn niet, dus daar hoeft TO zich (bij gebrek aan een dergelijk contract ?) ook niet aan te houden.
Alle reacties Link kopieren
Gebruna schreef:
24-01-2021 15:55
Alleen als je een contract afsluit; zie deze post:





quote
"... Voldoet u aan de voorwaarden van de regeling dienstverlening aan huis?
En wilt u afspraken met uw huishoudelijke hulp vastleggen in een contract?
Let dan hier op:
• U zorgt voor een veilige en gezonde werkplek.
• U betaalt uw hulp minimaal wettelijk minimumloon en 8% vakantiegeld.
• U betaalt uw hulp door bij vakantie (dit is 4 keer het aantal werkuren per week).
• U betaalt uw hulp door bij ziekte, voor maximaal 6 weken.
Afspraken vastleggen? Download het arbeidscontract hulp in huis.
Ook als je geen contract afsluit moet je aan deze voorwaarden voldoen. Als je werkster een proces tegen je zou beginnen dan kan ze alsnog vakantiegeld, doorbetaalde vakantie en doorbetaald ziek zijn eisen (en ze zal winnen).
Dat de werkster dat meestal niet zal doen omdat ze haar inkomen niet opgegeven heeft , maakt niet uit dat jij wel had moeten betalen.
Alle reacties Link kopieren
Madeliefjees schreef:
23-01-2021 22:28
Niet. Ze betaald toch ook geen ziektekostenpremie? Dat is het risico van zwart werken, bij ziekte of vakantir heb je geen doorbetaling.
Precies dit, ik zou nog een bosje bloemen of iets lekkers bezorgen en dat is het.
Ze weet best wat zwartwerken inhoud....nou dit dus. Geen loon, geen ziektegeld
Alle reacties Link kopieren
nimbus schreef:
24-01-2021 16:02
Ook als je geen contract afsluit moet je aan deze voorwaarden voldoen. Als je werkster een proces tegen je zou beginnen dan kan ze alsnog vakantiegeld, doorbetaalde vakantie en doorbetaald ziek zijn eisen (en ze zal winnen).
Dat de werkster dat meestal niet zal doen omdat ze haar inkomen niet opgegeven heeft , maakt niet uit dat jij wel had moeten betalen.

Welk proces?
Een proces waarbij de zwarte werkster kans loopt veroordeeld te worden voor het afdragen van X jaren achterstallige afdrachten?
Alle reacties Link kopieren
Gebruna schreef:
24-01-2021 16:05
Welk proces?
Een proces waarbij de zwarte werkster kans loopt veroordeeld te worden voor het afdragen van X jaren achterstallige afdrachten?
De kans is inderdaad niet zo groot, juist omdat er alle kans is dat de werkster zwart werkt, dus zal ze het risico niet willen lopen. Maakt niet uit dat je zelf ook fout zit als je je niet aan de regels houdt. Het wel of niet formeel vastleggen van de afspraken maakt daarvoor niet uit.

En pas op: als de werkster illegaal is kan je dat zelfs duizenden uren boetes kosten.
Alle reacties Link kopieren
nimbus schreef:
24-01-2021 16:25
De kans is inderdaad niet zo groot, juist omdat er alle kans is dat de werkster zwart werkt, dus zal ze het risico niet willen lopen. Maakt niet uit dat je zelf ook fout zit als je je niet aan de regels houdt. Het wel of niet formeel vastleggen van de afspraken maakt daarvoor niet uit.

En pas op: als de werkster illegaal is kan je dat zelfs duizenden uren boetes kosten.

Ik ben oprecht benieuwd naar de (wettelijke/juridische) bron hiervoor.
Waar staat aan welke regels een opdrachtgever zich bij zwart werken aan moet houden -in het geval er géén contract is- voor wat betreft de 'verplichting' tot loondoorbetaling in geval van ziekte of vakantie bij een werkster, glazenwasser, loodgieter, CV-monteur, tuinman, etc.?
Alle reacties Link kopieren
Gebruna schreef:
24-01-2021 16:40
Ik ben oprecht benieuwd naar de (wettelijke/juridische) bron hiervoor.
Waar staat aan welke regels een opdrachtgever zich bij zwart werken aan moet houden -in het geval er géén contract is- voor wat betreft de 'verplichting' tot loondoorbetaling in geval van ziekte of vakantie bij een werkster, glazenwasser, loodgieter, CV-monteur, tuinman, etc.?
Zwart werken zorgt er niet voor de het arbeidsrecht niet geldt.
Je noemt nu heel verschillende dingen. Die loodgieter en CV-monteur komen voor een losse klus, die zijn waarschijnlijk formeel ZZP'er en de regeling dienstverlening aan huis geldt voor hun niet. De werkster komt op reguliere basis, bijvoorbeeld elke week. De regeling dienstverlening aan huis is eigenlijk een soort minimum, je hoeft je verder niet aan alle andere eisen die aan werkgevers worden gesteld te voldoen. De minimum eisen blijven altijd staan.

https://www.rtlnieuws.nl/geld-en-werk/a ... -op-letten

https://radar.avrotros.nl/columns/item/ ... e-rechten/
Alle reacties Link kopieren
nimbus schreef:
24-01-2021 17:00
Zwart werken zorgt er niet voor de het arbeidsrecht niet geldt.
Je noemt nu heel verschillende dingen. Die loodgieter en CV-monteur komen voor een losse klus, die zijn waarschijnlijk formeel ZZP'er en de regeling dienstverlening aan huis geldt voor hun niet. De werkster komt op reguliere basis, bijvoorbeeld elke week. De regeling dienstverlening aan huis is eigenlijk een soort minimum, je hoeft je verder niet aan alle andere eisen die aan werkgevers worden gesteld te voldoen. De minimum eisen blijven altijd staan.

https://www.rtlnieuws.nl/geld-en-werk/a ... -op-letten

https://radar.avrotros.nl/columns/item/ ... e-rechten/

Dank voor de linkjes; het staat er inderdaad allemaal goed duidelijk in (m.n. die tweede van Radar is uitgebreid!

Ik heb alleen een glazenwasser die hier de hele straat doet en ik laat één keer per jaar mijn CV door een monteur checken.
Maar ik neem aan dat die het zelf goed geregeld hebben (ik krijg tenminste ook altijd betalingsbewijzen van hen).

...voorlopig blijf ik maar zelf het huishouden doen, is ook beter voor wat gezonde beweging ; - )

Maar vond het wel verhelderend om te lezen.
En voor TO: die kan dus, in elk geval na 6 weken, met een gerust hart stoppen met doorbetalen.
Alle reacties Link kopieren
elfjetwaalfje schreef:
24-01-2021 14:43
Als je minder dan € 10,- per uur betaalt weet je dat het zwart is.
Nou tegenwoordig kosten ze zwart minimaal 15 euro per uur.
Alle reacties Link kopieren
Alsof ook maar iemand zich aan die 6 weken houdt...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven