Geld & Recht alle pijlers

Zwembad weigert zwemluiers

15-09-2020 11:35 101 berichten
Mijn zoontje gaat naar SO.

Ik kreeg van school te horen dat hij niet mag mee doen met de zwemles omdat hij nog niet zindelijk is.
School vindt het zelf ook jammer maar geeft aan dat het bij het zwembad ligt.
Die wil niet dat er gezwommen wordt met zwemluiers.

Iemand hier ooit van gehoord en mogen ze dat verbieden?
Alle reacties Link kopieren
poldervrouw schreef:
16-09-2020 11:43
Ontlasting van een klein kind is niet hetzelfde als van een 7/8 jarige En daarbij .. ook poep van kleine kinderen is smerig in het water.
Vanaf het punt dat kinderen gewoon eten (dus niet alleen maar melk) hebben ze ook gewone ontlasting. En die is inderdaad net zo vies.

Mijn argument is dan ook niet dat het niet vies is. Ik zie het verschil alleen niet met mijn 2 jarige zoontje die met zwemluier in alle zwembaden mag zwemmen. En dat is helemaal niet doorgaans in het pierenbadje hoor. Babyzwemmen is juist vaak in een doodnormaal zwembad.

Zoals ik al zei had ik er eigenlijk nog nooit zo over nagedacht. Mijn zoontje heeft ook nog nooit gepoept in het zwembad. Ik ging er vanuit dat die zwemluier dat dan zou opvangen, daar is die toch voor?
Alle reacties Link kopieren
lux- schreef:
15-09-2020 14:12
Dan denkt zo’n gemeente ook niet na. TO, ik zou me voorlopig blijven inzetten voor een oplossing. Desnoods gemeente zelf aanschrijven. Dan heb je het ten minste geprobeerd.
Ik denk dat heel veel gemeentes helaas niet de luxe hebben van speciale zwembaden. Veel gemeentes zijn al blij dat er überhaupt een zwembad is!
Alle reacties Link kopieren
Positivevibes schreef:
16-09-2020 13:11
Vanaf het punt dat kinderen gewoon eten (dus niet alleen maar melk) hebben ze ook gewone ontlasting. En die is inderdaad net zo vies.

Mijn argument is dan ook niet dat het niet vies is. Ik zie het verschil alleen niet met mijn 2 jarige zoontje die met zwemluier in alle zwembaden mag zwemmen. En dat is helemaal niet doorgaans in het pierenbadje hoor. Babyzwemmen is juist vaak in een doodnormaal zwembad.

Zoals ik al zei had ik er eigenlijk nog nooit zo over nagedacht. Mijn zoontje heeft ook nog nooit gepoept in het zwembad. Ik ging er vanuit dat die zwemluier dat dan zou opvangen, daar is die toch voor?
ligt eraan wat je bedoelt met 'opvangen', die luierbroekjes absorberen niks en zijn ook niet vacuum. Ook vaste ontlasting geeft stoffen af als het lang genoeg met water in contact komt.
Ik heb er nooit bij stilgestaan maar vind het ook toch geen prettig idee dat ik door de e-coli van jouw zoontje zou kunnen zwemmen, hopelijk is chloor ontsmettend genoeg :$
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het heel naar voor jullie TO, maar ik denk dat je je erop moet gaan voorbereiden dat voor heel veel mensen en kinderen die ‘anders’ zijn wat deuren dicht gaan.
Jammer dat je zoon niet mee kan zwemmen, maar ze kunnen hem op school vast wat anders bieden. Ik weet het, zwemmen is leuk/fijn maar soms nou eenmaal niet mogelijk. Over de plas-zindelijkheid zou ik de discussie nog willen voeren, maar als je heel eerlijk bent.... zou jij in een zwembad willen zwemmen waarvan je weet dat daar een half uur geleden de drollen van een ander ronddreven? Als het mijn eigen kind was zou ik dat niet zo erg vinden, maar jouw kind is voor ieder ander ‘een vreemde’.

Misschien kunnen jullie zelf een plek zoeken voor zwemlessen in het weekend of zo? En hem dan tijdens schoolzwemmen andere mogelijkheden bieden.

Succes, dit is niet leuk. Maar geloof me, het went een heel klein beetje.
Je topic grijpt me toch wel aan en daarom ook een reactie van mij. Ik heb een 6 jarige. Niet op het SO maar ook niet zindelijk. Ik merk dat het me toch wel aangrijpt de reacties van mensen die aangeven dat hij dan dus niet kan zwemmen. Ik zie het verschil niet zo met een peuter die nog in de luiers zit. Bovendien zou dat inhouden dat jouw kind niet zo maar een zwemdiploma kan halen. Een aangepast bad klinkt heel mooi maar ik ken er hier in de buurt niet 1 dat zwemles aanbiedt.

Bij ons de mazzel dat het alleen urine incontinentie is. Geen (zichtbaar) probleem met zwemmen dus. Maar overdag op school en met vriendjes al lastig genoeg. Natuurlijk begrijp ik wel dat mensen het vies vinden. Dat vind ik zelf ook. Maar ik probeer mijn kind toch zo min mogelijk te beperken.

En ter relativering. Bij ons op zwemles poepte een tijdje geleden een kind in het water. Dat werd heel snel opgelost met een schepnetje. In dit geval geen grote drama's. Ik heb ook wel eens een kind in het water zien spugen. Vies, maar die dingen gebeuren. Ik heb er geen moment aan gedacht mijn abonnement op te zeggen en de mensen die er bij waren volgens mij ook niet.
Alle reacties Link kopieren
Spugen als in braken?
Of spugen als spuug uit je mond?

Bacteriën uit ontlasting kunnen mensen echt heftig ziek maken, urine niet want dat is steriel.
Als in braken.

En ik ben echt met je eens dat het vies is natuurlijk.
Tibutijntje schreef:
16-09-2020 20:02
Als in braken.

En ik ben echt met je eens dat het vies is natuurlijk.
:'( :sick:
Alle reacties Link kopieren
En buiten zwemmen?
Alle reacties Link kopieren
De parameters waar het zwemwater aan moet voldoen worden strenger. Er is al een tijdje een nieuwe wetgeving op komst. Een zwembad meet minimaal twee keer per dag de waterkwaliteit. Als er kinderen in het bad die niet zindelijkheid zijn heeft dat echt effect op de kwaliteit van het water. En het is niet zo dat dit water elke dag ververst wordt. Wel wordt het continu rondgepompt, want anders heb je weer andere problemen. Wettelijk is het zo dat een zwembad twee keer per week alles door hun filters heen moet spoelen en vers water doseert. En dagelijks worden nog er allerlei desinfectie middelen aan toegevoegd. Vaak zijn dat standaard doseer instellingen, het is best ingewikkeld om extra chemicaliën te moeten doseren als de waardes van het water niet meer kloppen omdat er veel verontreiniging in het bad is geweest. Ontlasting in een bad kan je echt ziek maken, en er zijn allerlei protocollen voor. Ik denk niet dat een leek dat kan overzien helaas.
The time of my thought is my own to spend
Alle reacties Link kopieren
P.s leuk weetje, als je een zwembad binnenloopt en je ruikt een sterke chloorlucht dan denken heel veel mensen dat het extra schoon is. Dat is niet het geval. Wat je ruikt is gebonden chloor. Dat is chloor wat zich bindt aan vuildeeltjes zoals urine in het water. Schoon chloor in een zwembad ruik je niet...
The time of my thought is my own to spend
Alle reacties Link kopieren
kleinbtje schreef:
16-09-2020 20:22
P.s leuk weetje, als je een zwembad binnenloopt en je ruikt een sterke chloorlucht dan denken heel veel mensen dat het extra schoon is. Dat is niet het geval. Wat je ruikt is gebonden chloor. Dat is chloor wat zich bindt aan vuildeeltjes zoals urine in het water. Schoon chloor in een zwembad ruik je niet...
Liever had ik dat niet geweten, had het volgens mij eerder gehoord maar verdrongen maar helemaal blij dat ik dat niet wist toen ik nog binnen zwom.
Weet je zeker dat de zwemluier goed poep tegen houdt?
Wordt er in dat zwembad wel baby en dreumes zwemmen gegeven?

Als dit zo is zie ik niet waarom een kind van een paar jaar ouder dan wel geweigerd wordt. Die poep is even vies.
Alle reacties Link kopieren
Hetvrijewoord schreef:
16-09-2020 20:57
Wordt er in dat zwembad wel baby en dreumes zwemmen gegeven?

Als dit zo is zie ik niet waarom een kind van een paar jaar ouder dan wel geweigerd wordt. Die poep is even vies.
Baby’s en peuters poepen vrijwel nooit in het water. Dat is dus anders dan bij mensen met een beperking.
Tmaar schreef:
16-09-2020 21:06
Baby’s en peuters poepen vrijwel nooit in het water. Dat is dus anders dan bij mensen met een beperking.


Baby's en peuters poepen wel degelijk regelmatig in water.
'Vrijwel nooit' kan net zo goed gelden voor iemand met een beperking dus ik ben benieuwd wat voor verhaal het zwembad heeft.
Alle reacties Link kopieren
Hetvrijewoord schreef:
16-09-2020 22:38
Baby's en peuters poepen wel degelijk regelmatig in water.
'Vrijwel nooit' kan net zo goed gelden voor iemand met een beperking dus ik ben benieuwd wat voor verhaal het zwembad heeft.
Nou, regelmatig iig niet! Ik heb met 3 kinderen een heel baby-peutertraject gevolgd toen ze klein waren, maar geen enkel kindje heeft ooit in het water gepoept in al die jaren! En dat waren vast geen wonderkinderen.
moizer schreef:
16-09-2020 22:44
Nou, regelmatig iig niet! Ik heb met 3 kinderen een heel baby-peutertraject gevolgd toen ze klein waren, maar geen enkel kindje heeft ooit in het water gepoept in al die jaren! En dat waren vast geen wonderkinderen.
Hou toch op, wat een geklets.
Die van mij scheten er gewoon op los hoor, in het water. En peuterpoep is net zo goor als volwassen poep.
Alle reacties Link kopieren
Hetvrijewoord schreef:
16-09-2020 22:38
Baby's en peuters poepen wel degelijk regelmatig in water.
'Vrijwel nooit' kan net zo goed gelden voor iemand met een beperking dus ik ben benieuwd wat voor verhaal het zwembad heeft.
Ja precies dit dus. Of het is allemaal te vies om toe te staan of het valt binnen de grenzen.

En dan kun je je ook nog afvragen of 20 kleine kinderen überhaupt niet viezer zijn dan één 7 jarige.

Blijft raar.
Alle reacties Link kopieren
Hetvrijewoord schreef:
16-09-2020 22:38
Baby's en peuters poepen wel degelijk regelmatig in water.
'Vrijwel nooit' kan net zo goed gelden voor iemand met een beperking dus ik ben benieuwd wat voor verhaal het zwembad heeft.
Volgens de zwemjuf van mijn kinderen dus niet en dat is ook mijn ervaring. Heb er 3, hebben zelf nooit gepoept en de andere baby’s en peuters bij babyzwemmen ook niet.
Ik heb antwoord gekregen van het zwembad.
Het is ivm de hygiëne regels.
En als ik voortaan vragen heb mbt het school zwemmen of ik de school dan wil aanspreken en niet het zwembad....

Mijn zoon mag ipv zwemmen mee doen in een ander groep met gym en dat vindt hij gelukkig ook erg leuk.

We gaan met binnenkort met school beginnen met zindelijkheidstraining .
Hopelijk gaat dat lukken en kan hij zwemmen over een tijdje.

Bedankt voor de antwoorden en opmerkingen
andrea45 schreef:
17-09-2020 07:22
Ik heb antwoord gekregen van het zwembad.
Het is ivm de hygiëne regels.
En als ik voortaan vragen heb mbt het school zwemmen of ik de school dan wil aanspreken en niet het zwembad....

Mijn zoon mag ipv zwemmen mee doen in een ander groep met gym en dat vindt hij gelukkig ook erg leuk.


We gaan met binnenkort met school beginnen met zindelijkheidstraining .
Hopelijk gaat dat lukken en kan hij zwemmen over een tijdje.

Bedankt voor de antwoorden en opmerkingen

Wat een kneuzen antwoord. :facepalm:
Als ze regels hanteren die ze niet met goed fatsoen kunnen uitleggen moeten ze zich niet verschuilen achter school.
Tmaar schreef:
16-09-2020 21:06
Baby’s en peuters poepen vrijwel nooit in het water. Dat is dus anders dan bij mensen met een beperking.
Waarop is dat gebaseerd?
andrea45 schreef:
17-09-2020 07:22
Ik heb antwoord gekregen van het zwembad.
Het is ivm de hygiëne regels.
En als ik voortaan vragen heb mbt het school zwemmen of ik de school dan wil aanspreken en niet het zwembad....
Vreemde reactie. Het is immers het zwembad dat weigert, niet de school.
Interessant artikel:

https://www.trouw.nl/nieuws/hoe-warmer- ... ~bdfe31c3/

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven