Geld & Recht alle pijlers

Zzp'er, var en dienstverband

20-06-2011 20:17 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik werk nu naast mijn dienstverband van 20 u/w als freelancer/zzp'er Nu had ik een var aangevraagd waarbij ik geen verklaring krijg voor winst uit onderneming omdat mijn freelance werkzaamheden in verschillende vakgebieden plaats vindt.

Ik betaal belasting over mijn inkomen uit die freelance werkzaamheden. Het probleem is nu dat ik dus voor meer dan 70% van mijn uren bij een werkgever zit. Mijn vraag is nu of dit dan een verkapt dienstverband is en wie dan bij een controle van de bd opdraait voor de kosten van dit verkapt dienst verband. Ik of mijn werkgever?
Hoezo verkapt dienstverband? Die 70 % is toch je (parttime) baan?
Nee dat is 70% van mijn freelance uren
Dus je hebt baan van 20 uur (50%), en daarbij ben je zzp-er (20 uur = 50%)?
Snap die 70 % blijkbaar niet helemaal ;)
quote:ojaeennick schreef op 20 juni 2011 @ 20:38:

Nee dat is 70% van mijn freelance urenAls jij die betreffende opdrachtgever werkgever noemt dan is de kans dat het wordt aangezien als verkapt dienstverband wel groot ja.
quote:hekje schreef op 20 juni 2011 @ 20:42:

Snap die 70 % blijkbaar niet helemaal ;)Ik gok dat TO 70% van de freelanceuren voor dezelfde opdrachtgever maakt....
Ze is volledig ZZP'er maar verdient meer dan 70% bij 1 opdrachtgever, begrijp ik het zo goed?

Ik heb hetzelfde (1 hele grote opdrachtgever, daarnaast kleintjes maar wel 2-3 per maand) maar kreeg wel een VAR verklaring

Volgens mijn adviseur ging het vooral om de relaties die je met je opdrachtgever hebt of je wordt gezien als ondernemer of niet.

Stel het is wel verkapt dienstverband dan draait je opdrachtgever op voor de sociale premies en jijzelf moet je zelfstandigenaftrek en al je andere toeslagen die hoger zijn met zelfstangingaftrek dan zonder. Je inkomen wordt dus met terugwerkende kracht hoger en dan moet je veel terugbetalen

Dit is tenminste wat ik ervan heb begrepen, maar de bd is idd niet zo duidelijk
quote:Zarah schreef op 20 juni 2011 @ 20:50:

[...]

Als jij die betreffende opdrachtgever werkgever noemt dan is de kans dat het wordt aangezien als verkapt dienstverband wel groot ja.

Inderdaad, dat viel me ook al op

Wat is je relatie met hem/haar? Werk je op vaste dagen, stelt hij bepaalde eisen, kun je je werk niet door iemand anders laten uitvoeren? Volgens mij kijken ze daar naar
quote:ojaeennick schreef op 20 juni 2011 @ 20:17:

Ik werk nu naast mijn dienstverband van 20 u/w als freelancer/zzp'er Nu had ik een var aangevraagd waarbij ik geen verklaring krijg voor winst uit onderneming omdat mijn freelance werkzaamheden in verschillende vakgebieden plaats vindt.

Ik betaal belasting over mijn inkomen uit die freelance werkzaamheden. Het probleem is nu dat ik dus voor meer dan 70% van mijn uren bij een werkgever zit. Mijn vraag is nu of dit dan een verkapt dienstverband is en wie dan bij een controle van de bd opdraait voor de kosten van dit verkapt dienst verband. Ik of mijn werkgever?

Vraag een gesprek aan bij de BD. Zij kunnen je alles vertellen over wanneer het een dienstverband is en wanneer ZZP.

Ik ben ooit uitgenodigd bij de BD omdat ze ook bij mij niet uitkwamen op een VAR. Na het gesprek wel. Ik heb maar 1 werkgever en een jaarcontract met een aantal afgesproken uren en taken. Lijkt op een dienstverband, maar het is het toch niet.
Bij opdrachtgever is geen sprake van vast aantal dagen. Ik kan komen wanneer ik wil en de uren staan ook niet vast. Ik ben de enige in dat bedrijfje die die werkzaamheden uitvoert.

Ik werk bv 40 uur per week, waarvan 20 bij een vaste werkgever en dan 16 uur bij 'vaste opdrachtgever' en dan ook nog 4 bij andere kleine opdrachtgevers.

Gesprek met de belastingdienst lijkt me wel slim om eens te doen. Van de mensen aan de telefoon wordt je ook niet wijzer.

Bedankt voor alle input.
Volgens mij, als ik het snap, is er -voor jou- geen probleem.

Toen ik nog parttime werkte had ik daarnaast als zzp'er een VAR 'uit overige werkzaamheden'. Al het belastingtechnische gedoe was toen pakkie-an van m'n zzp-opdrachtgevers.

Inmiddels ben ik fulltime zzp'er (winst uit onderneming dus) en nu gooi ik alles over de schutting bij m'n boekhouder ;)
quote:ojaeennick schreef op 20 juni 2011 @ 21:20:

Gesprek met de belastingdienst lijkt me wel slim om eens te doen. Van de mensen aan de telefoon wordt je ook niet wijzer.

Ik zou die VAR verklaring gewoon invullen. De situatie is toch duidelijk?
quote:ojaeennick schreef op 20 juni 2011 @ 21:20:

Bij opdrachtgever is geen sprake van vast aantal dagen. Ik kan komen wanneer ik wil en de uren staan ook niet vast. Ik ben de enige in dat bedrijfje die die werkzaamheden uitvoert.

Ik werk bv 40 uur per week, waarvan 20 bij een vaste werkgever en dan 16 uur bij 'vaste opdrachtgever' en dan ook nog 4 bij andere kleine opdrachtgevers.

Bedankt voor alle input.

Hoe vast is die vaste opdrachtgever? Want als die situatie als verkapt dienstverband wordt gezien dan kan ik me voorstellen dat je voor de resterende uurtjes ook geen VAR-WUO krijgt.

Wat heb je precies ingevuld op je VAR aanvraag? Want op basis van die informatie heeft de Belastingdienst geoordeeld. Dat je geen VAR krijgt omdat je werkzaamheden verricht in verschillende vakgebieden vind ik vreemd.
@12twister: Dat van die vakgebieden is zo gek nog niet hoor, je moet de werkzaamheden waarvoor je de var aanvraagt omschrijven. En dan kun je wel overal 'in de breedste zin van het woord' achter zetten, maar als je geschiedenisbijles geeft een als zzp accountant werkt, gaat dat toch niet op 1 var passen.

TO zou natuurlijk wel kunnen kijken wat de overkoepelende factor is in haar werkzaamheden, en die op haar VAR benoemen. Misschien dat het toch kan.
Ik krijg idd geen var-wuo maar uit overige werkzaamheden. Helaas is er echt geen overeenkomstige factor te vinden in de werkzaamheden, behalve dan dat ik het alletwee erg graag doe.
Toen ik starte moest ik min. 3 opdrachtgevers hebben om in aanmerking te komen voor een VAR verklaring.

Het aantal uren voor A,B of C is niet relefant en het feit dat je verschillende werkzaamheden verricht ook niet.

Suc6 !
quote:Justine4 schreef op 21 juni 2011 @ 22:28:

Toen ik starte moest ik min. 3 opdrachtgevers hebben om in aanmerking te komen voor een VAR verklaring.

Het aantal uren voor A,B of C is niet relefant en het feit dat je verschillende werkzaamheden verricht ook niet.

Suc6 !

Je bedoelt voor een VAR WUO. Als je er minder dan 3 hebt en niet aan de andere criteria voldoet, krijg je een ROW, of een LUD, maar je krijgt altijd een VAR. Alleen niet de VAR die je wilde.

Verder is het totaal aantal uren wel relevant, en ook hoe onafhankelijk je bent. En zoals ik al eerder zei, is het ook echt zo dat je een VAR maar voor 1 soort werkzaamheden aanvraagt. Ga je iets anders doen, moet je daar officieel een andere VAR voor aanvragen.
Bij controle draait overigens de werkgever voor de extra kosten op.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven