Geld & Recht alle pijlers

ZZP-er worden?

02-08-2016 14:58 54 berichten
Maar even voor "geld en Recht" gekozen ipv werk, sorry als het verkeerd staat.

Hoop hier wat advies te krijgen over volgende situatie;

Ik raak binnenkort mijn baan kwijt door reorganisatie, maar kan hetzelfde werk voor iemand anders gaan doen (deze persoon is zzp-er)

Het zou gaan om een beperkt aantal uur per week, en wil het dus ook gaan doen naast een nieuwe baan.

Dit lijkt mij heel leuk, maar ik zie even niet goed wat de beste vorm voor mij is.

De accountant van deze opdrachtgever had het er over dat ik het niet als zzp-er hoef te doen maar dit ook gewoon als "opdrachten" naast mijn baan zou kunnen doen. Dat ik dan een factuur stuur aan opdrachtgever voor de werkzaamheden en daar inkomstenbelasting e.d. over afdraag.

Echter lees ik niet zoveel terug over deze vorm. Wel dat je extra inkomsten naast je baan mag hebben, maar volgens mij maar beperkt. In mijn geval is de schatting dat het wel om ruim 10.000 euro per jaar gaat, en dus ook meerdere jaren het geval gaat zijn.

De optie zzp-er is er dus ook. Ik ben naar een infoavond van de KVK geweest, maar deze mevrouw leek mij inhoudelijk niet heel kundig en strak meer uit haar "eigen ervaring als zzp-er".

Daarnaast zit je als zzp-er met dat je voor 3 opdrachtgevers moet werken natuurlijk, dus dat moet ik ook nog tackelen.

Het betreffen wel "hele" opdrachten (met begin en eind) welke ik ga doen, niet algemene werkzaamheden zoals secretaresse.

En waarschijnlijk niet voor vele jaren (ik gok een jaar of 3 a 4), dus het is niet dat ik een heel bedrijf wil gaan opzetten of mijn toekomst erop richt. Ook ben ik totaal niet afhankelijk van de inkomsten.

Dus zoekende met hoe ik dit nu vorm moet geven.

Heeft iemand van jullie ervaring van redelijk wat werkzaamheden naast een baan zonder zzp-er te zijn?

Of juist als zzp-er naast een baan, en waar moet ik dan op letten?

veel dank!
Alle reacties Link kopieren
quote:Crique schreef op 04 augustus 2016 @ 08:44:

[...]

Dat is allemaal helemaal niet van belang zolang je geen gebruik maakt van de belastingvoordelen voor ondernemers.

Als je 1225 uur of meer per jaar in je onderneming steekt kun je aanspraak maken op een substantiële belastingaftrek. Als je besluit om dat niet te doen zal het de Belastingdienst een zorg zijn of er sprake is van een verkapt dienstverband of niet. Je houdt dan alleen netto (veel) minder over.

De opdrachtgever kan wel aangesproken worden, maar dat is niet jouw probleem zolang jij niet onterecht aanspraak maakt op belastingvoordelen.

Ze heeft daar wel degelijk gelijk in, daarnaast wordt het volgend jaar voor de Belastingdienst een prioriteit ze zullen daardoor extra veel en scherp op gaan controleren. Dit kabinet heeft het ZZP-er schap behoorlijk de nek omgedraaid vooral in sectoren als de bouw en zorg zal dit vele problemen op leveren.

Ons bedrijf neemt vanwege de nieuwe wet ook afscheid van ZZP-ers vervelend voor hun, ben bang dat er nog velen zullen volgen en er een toeloop op de sociale dienst zal onstaan.
Voor info over deze onderwerpen kun je trouwens beter terecht op sites als Lancelots.

Aan de antwoorden hier kun je al zien hoe onduidelijk de regels zijn en welke misverstanden er bestaan.
quote:Crique schreef op 04 augustus 2016 @ 08:44:

[...]

Dat is allemaal helemaal niet van belang zolang je geen gebruik maakt van de belastingvoordelen voor ondernemers.

Als je 1225 uur of meer per jaar in je onderneming steekt kun je aanspraak maken op een substantiële belastingaftrek. Als je besluit om dat niet te doen zal het de Belastingdienst een zorg zijn of er sprake is van een verkapt dienstverband of niet. Je houdt dan alleen netto (veel) minder over.

De opdrachtgever kan wel aangesproken worden, maar dat is niet jouw probleem zolang jij niet onterecht aanspraak maakt op belastingvoordelen.

Nou ik ben het absoluut niet met je eens, zoals ik het beschreef is het gewoon. Ik kan je wel vertellen dat het geen pretje is voor beide partijen! (Opdrachtgever en opdrachtnemer) als de belastingdienst ACHTERAF stelt dat er sprake is van loondienst. Opdrachtnemer heeft dus ook echt wel een probleem en jij stelt van niet.

Voorts is als je in loondienst zit de ZvW een werkgeversheffing. Bij inkomsten uit onderneming of een resultaat uit een werkzaamheid moet je die zelf afdragen, dat is een nadeel dus van 6,75% (tarief 2016). En er worden bij geen loondienst de werkgeverslasten niet betaald.

Daarnaast ben je bij een onderneming of een resultaat uit een werkzaamheid zelf aansprakelijk, als er niks aan het handje is hoor je hier nooit niemand over, maar je zal maar aansprakelijk worden gesteld zonder zakelijke aansprakelijkheidsverzekering.

Nog niet te spreken over doorbetaling bij ziekte en recht op een eventuele ww uitkering in loondienst

De Belastingdienst vind dat inkomsten meer dan 70% bij 1 opdrachtgever meer nijgt naar loondienst maar dat hoeft niet. De schijn heb je al tegen dus, dat zal dan een zware dobber worden om aannemelijk te maken dat er geen sprake is van een gezagsverhouding.

Ik raad het TO af om deze werkzaamheden niet in loondienst uit te voeren als er sprake is van een gezagsverhouding.

En leg me dit dan eens uit: je schrijft dat als je de zelfstandigenaftrek niet claimt het de belastingdienst niet uitmaakt hoe je de inkomsten opgeeft in je aangifte IB (echt nonsens) waarom hou je dan netto veel minder als je dezelfde belasting betaald?
quote:Pieps01 schreef op 04 augustus 2016 @ 09:03:

Dank! Dus als ik geen gebruik ga maken van belastingvoordelen zal ik niet zoveel last van ze hebben.....

Ik verricht mijn werkzaamheden zelfstandig, en kan het ook door iemand anders laten doen als ik dat wil (wat is soms ook zal doen). Zolang de uitkomst hetzelfde is zal het opdrachtgever niet uitmaken.

En opdrachtgever kan mijn werk niet dus een gezagsverhouding is het ook niet echt. Wel heeft hij natuurlijk wat te vinden (en input) te leveren over het resultaat. Dat neemt hij van mij af (al betreft het een dienst).

Niks dank want die informatie is onjuist.

Als jij zonder toestemming van de opdrachtgever de werkzaamheden laat uitvoeren door iemand anders dan is er geen sprake van persoonlijke arbeid en is er sprake van geen loondienst.

Dat een opdrachtgever jou werk niet kan uitvoeren heeft niets te maken of er wel of niet sprake is van een gezagsverhouding. De werkgever van een KNO arts kan de werkzaamheden van de KNO arts ook niet uitvoeren maar er kan dan wel degelijk sprake zijn van een gezagsverhouding.
Maar doe lekker je ding. Het wordt een speerpunt (extra controlepunt) van de Belastingdienst in 2017 (zoals marmo ook aangeeft) dus succes igg!
Ik sluit me aan bij Esther. Het is ook allemaal wat warrig, vandaar dat het snel een verhaal van klokken en klepels wordt. De VAR/Wet DBA heeft te maken met vrijwaring van opdrachtgevers voor loonheffing en premie werknemersverzekeringen als iemand geen dienstbetrekking heeft. Dat staat in feite nog los van de beoordelingen door de belastingdienst of je wel ondernemer bent en of je aanspraak maakt op fiscale regelingen o.b.v. bijv. een urennorm.

Of je echt risico loopt...tot mei 2017 sowieso niet vanwege de transitie periode. Het lijkt erop dat ze daarna branches gaan controleren met veel schijnzelfstandigheid, zoals de bouw-, schoonmaak- en logistieke industrie. En dan vooral grote opdrachtgevers.
Nou nou nou, wat een doodsangst voor de Grote Boze Belastingdienst. Ik zou de halve ochtend kwijt kunnen zijn aan het rechthangen van de klepels en klokken hierboven, maar ik heb wel wat beters te doen.

Ik beperk me dus maar tot een wat uitgebreider advies aan TO:

- Zoek info op een plek waar mensen weten waar ze over praten, en dat is dus niet hier. Er zijn heel veel sites en fora waar zelfstandigen bij elkaar komen, en de kwaliteit van de info is daar een stuk hoger.

- Win advies in bij ervaren freelancers/zzp-er/ondernemers in je omgeving.

- Zoek een boekhouder voor je jaarrekeningen en je belastingopgave, want daar moet je niet zelf aan gaan zitten prutsen. BTW kun je wel prima zelf doen.

Verder is het allemaal helemaal niet zo spannend en bedreigend. Als je niet in een sector zit waarin de verkapte dienstverbanden de pan uitreizen is er niks aan de hand, zeker als je geen gebruik maakt van heffingskortingen voor ondernemers en de volle mep belasting betaalt. Gewoon lekker aan het werk.

Doodzonde om een leuke klus te laten lopen omdat er niet bestaande beren op de weg liggen.
Toch payroll. Dat zou ik doen, dat wil zeggen: dat heb ik gedaan in dit soort gevallen. Opdrachtgever hoeft noet bang te zijn dat het als dienstverband gezien wordt, want jij komt in dienst bij het payrollbedrijf. Jij hoeft je niet druk te maken over urencriterium, aantal opdrachtgevers en belasting apart zetten, want je komt in dienst van het payrollbedrijf.

Als je geen ambitie hebt om andere opdrachtgevers te zoeken, zou ik het zo doen.
quote:Crique schreef op 05 augustus 2016 @ 08:48:

Nou nou nou, wat een doodsangst voor de Grote Boze Belastingdienst. Ik zou de halve ochtend kwijt kunnen zijn aan het rechthangen van de klepels en klokken hierboven, maar ik heb wel wat beters te doen.

Nou, wat een gemis. Er is eerder immers wel gebleken hoeveel verstand je ervan hebt. Nog ff een lekkere sneer erbij, smullen maar.

- Zoek info op een plek waar mensen weten waar ze over praten, en dat is dus niet hier. Er zijn heel veel sites en fora waar zelfstandigen bij elkaar komen, en de kwaliteit van de info is daar een stuk hoger.Zijn we het toch ergens over eens, want die nonsens die jij hier schrijft haalt behoorlijk de kwaliteit van de info hier naar beneden.

Ik beperk me dus maar tot een wat uitgebreider advies aan TO:

- Zoek info op een plek waar mensen weten waar ze over praten, en dat is dus niet hier. Er zijn heel veel sites en fora waar zelfstandigen bij elkaar komen, en de kwaliteit van de info is daar een stuk hoger.

- Win advies in bij ervaren freelancers/zzp-er/ondernemers in je omgeving.

- Zoek een boekhouder voor je jaarrekeningen en je belastingopgave, want daar moet je niet zelf aan gaan zitten prutsen. BTW kun je wel prima zelf doen.

Verder is het allemaal helemaal niet zo spannend en bedreigend. Als je niet in een sector zit waarin de verkapte dienstverbanden de pan uitreizen is er niks aan de hand, zeker als je geen gebruik maakt van heffingskortingen voor ondernemers en de volle mep belasting betaalt. Gewoon lekker aan het werk.

Doodzonde om een leuke klus te laten lopen omdat er niet bestaande beren op de weg liggen.

De sector moet helemaal geen bal uitmaken voor de Belastingdienst, ik ben boekhouder en onze controller is er ook al uitgebreid achteraan gegaan.

Het is allemaal niet zo eenvoudig zoals jij het stelt, en het komt ook erg onvoorbereid over en ja de grot boze Belastingdienst kan heel vervelend zijn., vaak niet voor grote bedrijven maar wel als om ZZP-ers etc. gaat want dan halen ze het onderste uit de kan als

je niet goed geregeld.
Natuurlijk maakt de sector wel uit. Op dit moment wordt de ZZP-markt overspoeld met mensen in beroepen die zich veel beter lenen voor loondienst (pakketbezorgers, zorgpersoneel, thuishulpen, bouwvakkers). Die mensen worden tot zelfstandigheid gedwongen door werkgevers die het wel goedkoop en makkelijk vinden om geen personeel meer aan te nemen. Op dat soort schijnconstructies gaat de Belastingdienst veel scherper controleren.

Achterliggende reden daarvoor is dat de BD veel belastinggeld misloopt door de wildgroei aan zelfstandigen en daarmee zelfstandigenaftrek. Uiteindelijk is bijna iedere wijzigingen bijna altijd een bezuiniging.

Dat is heel wat anders dan de beroepen waarin van oudsher veel zelfstandigen werkzaam zijn (juridisch, journalistiek, advies, IT, kunst, medische professionals noem maar op). Als je je goed informeert (en dat is dus precies wat ik TO adviseer) is er geen enkele reden om niet als ZZP-er aan het werk te gaan. Als je de boel gewoon goed aanpakt heb je ook niets te vrezen van de belastingdienst.

Het is echt geen rocket science, al is het natuurlijk heel interessant om te doen of het verschrikkelijk moeilijk, riskant en ingewikkeld is om voor jezelf werken. Honderdduizenden doen het al tientallen jaren, zonder noemenswaardig gezeur met de belastingdienst. De bangmakerij hierboven is nergens voor nodig.
quote:Crique schreef op 08 augustus 2016 @ 13:21:

Natuurlijk maakt de sector wel uit. Op dit moment wordt de ZZP-markt overspoeld met mensen in beroepen die zich veel beter lenen voor loondienst (pakketbezorgers, zorgpersoneel, thuishulpen, bouwvakkers). Die mensen worden tot zelfstandigheid gedwongen door werkgevers die het wel goedkoop en makkelijk vinden om geen personeel meer aan te nemen. Op dat soort schijnconstructies gaat de Belastingdienst veel scherper controleren.

Achterliggende reden daarvoor is dat de BD veel belastinggeld misloopt door de wildgroei aan zelfstandigen en daarmee zelfstandigenaftrek. Uiteindelijk is bijna iedere wijzigingen bijna altijd een bezuiniging.

Dat is heel wat anders dan de beroepen waarin van oudsher veel zelfstandigen werkzaam zijn (juridisch, journalistiek, advies, IT, kunst, medische professionals noem maar op). Als je je goed informeert (en dat is dus precies wat ik TO adviseer) is er geen enkele reden om niet als ZZP-er aan het werk te gaan. Als je de boel gewoon goed aanpakt heb je ook niets te vrezen van de belastingdienst.

Het is echt geen rocket science, al is het natuurlijk heel interessant om te doen of het verschrikkelijk moeilijk, riskant en ingewikkeld is om voor jezelf werken. Honderdduizenden doen het al tientallen jaren, zonder noemenswaardig gezeur met de belastingdienst. De bangmakerij hierboven is nergens voor nodig.de sector maakt niet uit, wat uit maakt is de situatie. Ook dat de BD eerst de sectoren aan zal pakken die bekend staan om hun schijnconstructies doet er niet toe, de BD kan het belastingjaar 2017 in 2021 immers nog controleren. In de situatie van TO zou ik me zeer goed laten voorlichten door iemand met kennis van zaken want het riekt naar een verkapt dienstverband en niet naar een ZZP opdracht.
Inderdaad, zolang niemand hier weet wat het precies is wat TO wil gaan doen, is er geen ander advies mogelijk dan dat ze zich goed moet laten voorlichten door iemand met verstand van zaken. Zoals ik geloof ik inmiddels al vijf keer heb opgeschreven.

En dan nog, zolang ze haar bijverdienste opgeeft als inkomen uit overige werkzaamheden en netjes inkomstenbelasting, BTW en bijdrage zvw betaalt en geen gebruik maakt van belastingvoordelen voor zelfstandigen, kan haar niet veel gebeuren.
quote:Crique schreef op 08 augustus 2016 @ 13:44:

Inderdaad, zolang niemand hier weet wat het precies is wat TO wil gaan doen, is er geen ander advies mogelijk dan dat ze zich goed moet laten voorlichten door iemand met verstand van zaken. Zoals ik geloof ik inmiddels al vijf keer heb opgeschreven.

En dan nog, zolang ze haar bijverdienste opgeeft als inkomen uit overige werkzaamheden en er netjes inkomstenbelasting, BTW en bijdrage zvw betaalt en geen gebruik maakt van belastingvoordelen voor zelfstandigen, kan haar niet veel gebeuren.met het eerste ben ik het eens, met het tweede absoluut niet. De wet flexibilisering geldt voor iedereen, ook zij die inkomsten uit overige werkzaamheden hebben.
De opdrachtgever loopt in dit geval risico, niet TO. Die heeft immers niet onterecht geprofiteerd van ondernemersvoordelen, en keurig al haar afdrachten gedaan.

Bij resultaat uit overige werkzaamheden hoeft ze trouwens niet eens een boekhouding te voeren.
quote:Crique schreef op 08 augustus 2016 @ 13:56:

De opdrachtgever loopt in dit geval risico, niet TO. Die heeft immers niet geprofiteerd van ondernemersvoordelen, en al haar afdrachten gedaan.

Bij resultaat uit overige werkzaamheden hoeft ze trouwens niet eens een boekhouding te voeren.te simpel gesteld, je hoeft geen jaarrekening te overleggen. Maar je moet wel een volledige kosten en inkomstenadministratie en BTW admin. voeren.
quote:S-Meds schreef op 08 augustus 2016 @ 14:00:

[...]

te simpel gesteld, je hoeft geen jaarrekening te overleggen. Maar je moet wel een volledige kosten en inkomstenadministratie en BTW admin. voeren.Ja, dat staat er toch gewoon bij? En dat is toch helemaal geen kunst, zeker niet als je een boekhouder neemt, zoals ik TO adviseer?
Maar goed, ik ben blijkbaar de enige die niet bij voorbaat al heeft besloten dat TO te dom is om zonder belastingongelukken door de levensgevaarlijke ZZP-jungle te navigeren.

Ik blijf dus bij wat ik eerder al zei: haal je info op plekken waar mensen wél weten waar ze over praten. Eigen baas zijn is namelijk hartstikke leuk, als je het goed doet.
quote:Crique schreef op 08 augustus 2016 @ 13:56:

De opdrachtgever loopt in dit geval risico, niet TO. Die heeft immers niet onterecht geprofiteerd van ondernemersvoordelen, en keurig al haar afdrachten gedaan.

Bij resultaat uit overige werkzaamheden hoeft ze trouwens niet eens een boekhouding te voeren.

TO loopt ook wel degelijk risico.

En wat een gezwets geen administratie voeren bij een resultaat uit een werkzaamheid, artikel 52 AWR bestaat in jou belastingparadijsje zeker niet.
quote:Crique schreef op 08 augustus 2016 @ 14:16:

Ik blijf dus bij wat ik eerder al zei: haal je info op plekken waar mensen wél weten waar ze over praten. Eigen baas zijn is namelijk hartstikke leuk, als je het goed doet.

Sorry hoor maar jij roeptoetert en beweert hier van alles (wat niet klopt), wat TO dan als enigste moet geloven, want de rest weet hier niet waar ze over praten.

Toevallig is mijn info hier correct, ik ben Belastingadviseur (en een hele goeie ook )plus werkzaam in mijn eigen onderneming. Ik weet wel degelijk waar ik over praat.
quote:esther55 schreef op 08 augustus 2016 @ 20:56:

[...]

Sorry hoor maar jij roeptoetert en beweert hier van alles (wat niet klopt), wat TO dan als enigste moet geloven, want de rest weet hier niet waar ze over praten.

Toevallig is mijn info hier correct, ik ben Belastingadviseur (en een hele goeie ook )plus werkzaam in mijn eigen onderneming. Ik weet wel degelijk waar ik over praat.

Ik snap nog steeds niet waarom jij meent TO de stuipen op het lijf te moeten jagen. Wat zijn dan die vreselijke risico's die ze volgens jou loopt?

Ik ben overigens de koningin van Noorwegen (en een hele goeie ook), maar daar ga ik ook niet over lopen opscheppen. Dit is een anoniem forum, dus iedereen kan wel van alles beweren.

Als je dan zo'n geweldige belastingadviseur en ervaren zelfstandige bent, dan ben je vast wel bekend met het begrip ketenaansprakelijkheid. Zolang TO geen gebruik maakt van fiscale voordelen voor ondernemers, haar omzet opgeeft als overige werkzaamheden en netjes inkomstenbelasting, btw en bijdrage zvw betaalt heeft de belastingdienst niets om na te heffen of terug te vorderen. Het ergste wat TO kan gebeuren is dat ze een boete krijgt als het verschil met de inkomsten die ze in loondienst voor hetzelfde werk zou hebben gekregen onevenredig groot is, en daarvan lijkt hier helemaal geen sprake.

De opdrachtgever loopt wel degelijk risico, bij hem kunnen ze achterstallige werkgeverslasten komen halen, en hij kan een hoge boete krijgen voor het omzeilen van de regels.

De stelling dat het voeren van een eenvoudige administratie zo moeilijk is dat TO er maar beter niet aan kan beginnen vind ik nogal aanmatigend en eerlijk gezegd een beetje dom.

Ik kan je trouwens ook een cursusje normaal communiceren aanbevelen. Daar kun je al zelfstandige ook enorm veel plezier van hebben!
wat een irritant gekissebis
quote:S-Meds schreef op 09 augustus 2016 @ 09:01:

wat een irritant gekissebisGelukkig doe je daar zelf niet aan mee en kom jij wel met zinnige adviezen.
quote:Crique schreef op 08 augustus 2016 @ 13:21:

Het is echt geen rocket science, al is het natuurlijk heel interessant om te doen of het verschrikkelijk moeilijk, riskant en ingewikkeld is om voor jezelf werken. Honderdduizenden doen het al tientallen jaren, zonder noemenswaardig gezeur met de belastingdienst. De bangmakerij hierboven is nergens voor nodig.

In de journalistiek is de belastingdienst ook flink aan het controleren hoor. Bij de omroepen hebben ze nu alle zzp'ers in een payroll gestopt, want de zzp constructies (model overeenkomsten) waren niet goedgekeurd door de belastingdienst, want schijnzelfstandigheid. Ben je dus binnen omroepwereld wel nog een zzp'er dan kun je daar behoorlijk problemen mee krijgen.

Gewoon om aan te geven dat OOK in beroepen waar historisch veel freelancers werken flink gehuishoud wordt door de belastingdienst.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven