Geld & Recht alle pijlers

zzper en uitkering

25-02-2012 13:10 49 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,



Ik werk sinds 3 jaar als zzper, en vanaf 1 januari heb ik minder werk, weet iemand hoe dat zit bij een uitkering ernaast totdat ik meer werk heb ? Ik zou ook graag wat anders willen opbouwen, krijg je dan ook bijstand ? hopelijk heeft iemand meer info, ik wil deze week naar het uwv gaan
Via inkomstenbelasting draagje daar wel degelijk aan bij. Evenals de Premie volksverzekeringen waar je als ondernemer, althans ik, toch echt een aparte (fikse) aanslag voor krijgt ...

Daar betaal je dus wel degelijk voor

http://nl.wikipedia.org/wiki/Premies_volksverzekeringen

Hij valt onder het mom 'verplichte solidariteit'
quote:lottekeNL schreef op 25 februari 2012 @ 14:59:

Zeggen dat een zzp-er toch wel een flinke buffer moet hebben opgebouwd komt ongeveer op hetzelfde neer als zeggen dat mensen in loondienst dat moeten hebben. Daar werkt dat toch ook (meestal) niet zo? Alsof iedereen zzp-er wordt om stinkend rijk te worden.Mensen in loondienst kunnen terugvallen op de WW na ontslag. Dus is die buffer niet stinkend noodzakelijk is. Niemand wordt zzp er om stinkend rijk te worden, maar ook niet om armlastig te zijn. Je moet dit in je taief verwerken anders ben je gewoon niet goed bezig.
Ik werk als zelfstandige in een branche waar niet veel werk is, en wel vrij veel aanbod. Als ik mijn prijs omhoog gooi krijg ik geen klussen meer. Dat is jammer, maar helaas.
Alle reacties Link kopieren
In de bijstand kun je niet ook als ZZP-er werken. Als je bijstand aan gaat vragen zal je zeer waarschijnlijk je inschrijving bij de kamer van koophandel moeten opheffen.

Er zijn wel mogelijkheden, maar enkel voor marginaal, dwz dat je daarmee never nooit uit de bijstand kan komen.

Is het tijdelijk... dan ook ook tijdelijk je KvK afsluiten, hoe idioot dit je waarschijnlijk in de oren klinkt.



Ik weet 't niet zeker maar volgens mij is BBZ voor startende ondernemers, niet voor ondernemers, die even geen inkomen hebben.
Klopt niet tikal



Als zelfstandig ondernemer kunt u van uw gemeente mogelijk financiële ondersteuning krijgen op basis van het Besluit bijstandverlening zelfstandigen (Bbz). Het Bbz kent verschillende vormen van bijstand zoals een lening, een krediet of een aanvulling op het inkomen. Verschillende groepen zelfstandigen komen in aanmerking:



starters;

gevestigde ondernemers in tijdelijke financiële problemen;

ondernemers van 55 jaar of ouder met een niet-levensvatbaar bedrijf;

ondernemers die hun bedrijf willen beëindigen.

Voorwaarden



Voor de regeling gelden onder andere de volgende voorwaarden:



Uw inkomen ligt onder bijstandsniveau.

U kunt elders geen financiering krijgen.

U besteedt minimaal 1225 uur per jaar aan uw onderneming.

Aanvragen



U vraagt de bijstand voor zelfstandigen aan bij uw gemeente.
Alle reacties Link kopieren
quote:Oriane schreef op 25 februari 2012 @ 15:04:

Via inkomstenbelasting draagje daar wel degelijk aan bij. Evenals de Premie volksverzekeringen waar je als ondernemer, althans ik, toch echt een aparte (fikse) aanslag voor krijgt ...

Daar betaal je dus wel degelijk voor

http://nl.wikipedia.org/wiki/Premies_volksverzekeringen

Hij valt onder het mom 'verplichte solidariteit'Zoals ik al schreef betaalt iedereen in Nederland mee aan de AOW, zelfs de mensen die AOW ontvangen (65 jaar en ouder). Dit is een volksverzekering en dus draagt iedere Nederlander daaraan bij, ook ZZP-ers middels de betaling van inkomstenbelasting. Idem voor de Bijstandswet. Een ZZP-er betaalt echter geen werknemersverzekeringen, zoals WIA en WW, want het is geen werknemer. Middels de inkomstenbelasting draagt een ieder bij aan de volksverzekeringen, middels de loonbelasting (die je als ZZP-er niet betaalt) dragen werkgevers en werknemers premie af voor de werknemersverzekeringen.
Alle reacties Link kopieren
quote:hekje schreef op 25 februari 2012 @ 14:50:

[...]

Kreeg vorige maand m'n aanslag over 2010, kon wel janken . Gelukkig heb ik stevige bufferDit begrijp ik dus echt niet. Je ziet zo'n aanslag toch het hele jaar aankomen, die komt toch niet onaangekondigd uit de lucht vallen? En bovendien: hoe hoger de aanslag is, hoe meer je verdiend en dus opzijgezet zult hebben.
Alle reacties Link kopieren
Werknemers betalen inmiddels al enkele jaren geen ww premie meer. Dit is dacht ik sinds 2008 op 0,0 procent gezet voor werknemers om de economie te bevorderen (hij was 3,5 procent).
Alle reacties Link kopieren
quote:jo1980 schreef op 25 februari 2012 @ 18:17:

Werknemers betalen inmiddels al enkele jaren geen ww premie meer. Dit is dacht ik sinds 2008 op 0,0 procent gezet voor werknemers om de economie te bevorderen (hij was 3,5 procent).Dat zou mooi wezen voor de werknemers, maar dit bericht is onjuist. Werknemers betalen in 2012 4,55% premie WW-Awf (Werkloosheidswet / Algemeen werkloosheidsfonds). In 2011 was het 4,2%. (bron). Het percentage is in 2012 dus nog iets omhooggegaan.
anoniem_78366 wijzigde dit bericht op 25-02-2012 18:47
Reden: Onjuist, zie onder.
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
quote:Ligeia schreef op 25 februari 2012 @ 15:03:

ZZP'ers zijn aangewezen op een AOV, die ze vaak niet eens afsluiten omdat het bijna onbetaalbaar is. Toch moet je deze verzekering wel hebben, want als de shit de fan hits, ben je echt ver van huis...



Dat vind ik eerlijk gezegd wel meevallen. Het is maar niet voor welk bedrag je je verzekert en na hoeveel tijd de AOV tot uitkering komt. Ik vind het horen bij een goede bedrijfsvoering. En ben dus ook verzekerd.



Wat TO betreft: volgens mij heb je hooguit recht op bijstand, maar dat betekent dat je je inschrijving bij de KvK etc, op zult moeten zeggen (ofwel je ondernemerschap moeten beeindigen) en je honderd procent beschikbaar moeten stellen voor werk (in loondienst).
Alle reacties Link kopieren
quote:Oriane schreef op 25 februari 2012 @ 15:55:

Klopt niet tikal



Als zelfstandig ondernemer kunt u van uw gemeente mogelijk financiële ondersteuning krijgen op basis van het Besluit bijstandverlening zelfstandigen (Bbz). Het Bbz kent verschillende vormen van bijstand zoals een lening, een krediet of een aanvulling op het inkomen. Verschillende groepen zelfstandigen komen in aanmerking:



starters;

gevestigde ondernemers in tijdelijke financiële problemen;

ondernemers van 55 jaar of ouder met een niet-levensvatbaar bedrijf;

ondernemers die hun bedrijf willen beëindigen.

Voorwaarden



Voor de regeling gelden onder andere de volgende voorwaarden:



Uw inkomen ligt onder bijstandsniveau.

U kunt elders geen financiering krijgen.

U besteedt minimaal 1225 uur per jaar aan uw onderneming.

Aanvragen



U vraagt de bijstand voor zelfstandigen aan bij uw gemeente.Tika heeft wel degelijk gelijk. Wat jij hierboven schrijft, sluit niet uit dat je KvK-inschrijving beeindigd moet worden. De gemeente eist dit als je een bijstandsuitering aanvraagt.
Alle reacties Link kopieren
quote:Whympysinger schreef op 25 februari 2012 @ 18:32:

[...]





Dat zou mooi wezen voor de werknemers, maar dit bericht is onjuist. Werknemers betalen in 2012 4,55% premie WW-Awf (Werkloosheidswet / Algemeen werkloosheidsfonds). In 2011 was het 4,2%. (bron). Het percentage is in 2012 dus nog iets omhooggegaan.Dat is wat werkgevers betalen. Voorheen betaalde werknemers ook een percentage van hun bruto loon. Als je nu op een loonstrook kijkt zie je de ww premie er niet op staan en door het stijgen van de werkgevers lasten is je brutoloon niet opeens naar beneden gegaan.
Alle reacties Link kopieren
quote:jo1980 schreef op 25 februari 2012 @ 18:40:

[...]





Dat is wat werkgevers betalen. Voorheen betaalde werknemers ook een percentage van hun bruto loon. Als je nu op een loonstrook kijkt zie je de ww premie er niet op staan en door het stijgen van de werkgevers lasten is je brutoloon niet opeens naar beneden gegaan.Je hebt gelijk, ik heb de bron niet goed gelezen, het staat er zelfs letterlijk.
Alle reacties Link kopieren
quote:Whympysinger schreef op 25 februari 2012 @ 18:46:

[...]





Je hebt gelijk, ik heb de bron niet goed gelezen, het staat er zelfs letterlijk.Kan gebeuren, in lees ook vaak over bepaalde dingen heen
Alle reacties Link kopieren
dubbel]
Alle reacties Link kopieren
AOV kan duur zijn, vervolgens ook weer aftrekbaar. Zzp-ers genieten daarnaast ook van aardig wat kortingen bij het berekenen van het belastbaar bedrag. Per saldo is een zzp-er echt niet duurder uit.
Alle reacties Link kopieren
quote:Oriane schreef op 25 februari 2012 @ 14:45:

[...]





Correct, voor voorzieningen waar ze geen gebruik van mogen maken. Niks niet twee walletjes dus. Denk aan aow en ww. Daar betalen ze wel aan mee, maar mogen ze geen gebruik van maken.Ww is toch een verzekering? Weet je zeker dat een ZZP er daar aan mee betaald?
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
quote:hollebollegijs schreef op 25 februari 2012 @ 19:57:

[...]

Ww is toch een verzekering? Weet je zeker dat een ZZP er daar aan mee betaald?Nee, klopt niet, als zzp-er betaal je niet mee aan de werknemersverzekeringen. Wel aan de volksverzekeringen.
Mensen die reageren met, eten van twee walletjes realiseren zich vast niet hoe hoog de vaste lasten zijn. En te bedenken dat werkweken van 60 uur eerder standaard dan uitzonderlijk is.



De verzekeringen voor je aov zijn belachelijk hoog, en als je de belasting, huur en materialen betaald heb blijft er echt niet veel over om te sparen.
Alle reacties Link kopieren
quote:momodoe schreef op 26 februari 2012 @ 10:13:

Mensen die reageren met, eten van twee walletjes realiseren zich vast niet hoe hoog de vaste lasten zijn. En te bedenken dat werkweken van 60 uur eerder standaard dan uitzonderlijk is.



De verzekeringen voor je aov zijn belachelijk hoog, en als je de belasting, huur en materialen betaald heb blijft er echt niet veel over om te sparen.





Dan moet je geen ZZPer worden maar in loondienst blijven dat lijkt me glashelder, ik ken ZZPers die in de "goede tijden" goud hebben verdiend, veel meer dan de krachten loondienst.



Maar de overheid laat ZZPers ook niet verhongeren, bijstand krijg je altijd en een heleboel ZZPers hebben weer een baan gezocht bij een bedrijf.



En dat ze geen WW krijgen is logisch, van een verzekering waar je niet aan betaald krijg je ook geen geld.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
quote:hollebollegijs schreef op 26 februari 2012 @ 10:20:

[...]





Dan moet je geen ZZPer worden maar in loondienst blijven dat lijkt me glashelder, ik ken ZZPers die in de "goede tijden" goud hebben verdiend, veel meer dan de krachten loondienst.



Maar de overheid laat ZZPers ook niet verhongeren, bijstand krijg je altijd en een heleboel ZZPers hebben weer een baan gezocht bij een bedrijf.



En dat ze geen WW krijgen is logisch, van een verzekering waar je niet aan betaald krijg je ook geen geld.



Denk niet dat Momodoe met haar bericht wilde klagen, maar mensen duidelijk wil maken dat veel mensen, vooral in loondienst, ZZP'ers alleen zien als een soortemet van golddiggers. Maak het zelf nl ook vaak mee dat mensen beweren dat ZZP'ers te duur zijn, alleen maar klagen etc, terwijl ze niet eens weten wat het daadwerkelijk allemaal inhoudt.



Daarnaast speelt er ook vaak jaloezie mee, want het liefst zouden veel personen in loondienst ook wel voor zichzelf willen werken, maar hebben er het lef niet voor om hun o zo veilige bestaan op te geven!
Alle reacties Link kopieren
quote:Whympysinger schreef op 25 februari 2012 @ 17:39:

[...]





Dit begrijp ik dus echt niet. Je ziet zo'n aanslag toch het hele jaar aankomen, die komt toch niet onaangekondigd uit de lucht vallen? En bovendien: hoe hoger de aanslag is, hoe meer je verdiend en dus opzijgezet zult hebben.

Dat begrijp ik ook niet Hekje. Je legt hiervoor toch geld opzij?

Van elke betaalde factuur? Net als je het BTW-bedrag parkeert?
anoniem_146535 wijzigde dit bericht op 26-02-2012 16:05
Reden: edit, was wat aanmatigend ;)
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Hier sparen we elke maand bijna de helft van het netto bedrag wat overblijft. Dit schuift vriend naar zijn spaar voor noodgevallen. Dat is per maand genoeg om weer een maand (ruim) van te leven.

De BTW verdwijnt zoiezo op een aparte spaarrekening. We rekenen de BTW ruim, dus meestal houden we wat over. Daarnaast sparen we voor huishoudgeld (kapotte apparten ed) en vakanties. Natuurlijk schuiven we wel eens met potjes, maar je ziet dus dat we relatief veel sparen. Dat is echt een tip voor de toekomst.
Alle reacties Link kopieren
quote:Soppie300 schreef op 26 februari 2012 @ 13:23:

Hier sparen we elke maand bijna de helft van het netto bedrag wat overblijft. Dit schuift vriend naar zijn spaar voor noodgevallen. Dat is per maand genoeg om weer een maand (ruim) van te leven.

De BTW verdwijnt zoiezo op een aparte spaarrekening. We rekenen de BTW ruim, dus meestal houden we wat over. Daarnaast sparen we voor huishoudgeld (kapotte apparten ed) en vakanties. Natuurlijk schuiven we wel eens met potjes, maar je ziet dus dat we relatief veel sparen. Dat is echt een tip voor de toekomst. Dan hebben jullie WEL begrepen wat ZZPer inhoud
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven