Gezondheid alle pijlers

2x PAP 2... en dan?

03-10-2012 13:01 8 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allen,

Graag ervaringen van jullie gevraagd.

Bij mijn eerste uitstrijkje van het bevolkingsonderzoek, was de uitslag pap 2. Bij het herhaaluitstrijkje een half jaar later weer.

De doktersassistente vertelde mij dat er verder geen actie nodig is, maar het uitstrijkje over een jaar herhaald moet worden. Klinkt prima. Toch lees ik dat mensen met dezelfde uitslag ook wel verwezen worden naar een gynaecoloog. Moet ik me nou zorgen maken als ik pas over een jaar weer een controle heb? Hebben mensen hetzelfde meegemaakt en wat was dan de vervolgstap? Ik zou het graag willen horen.
Ik ben idd wel doorverwezen na mijn tweede PAP2 en een half jaar later was het zelfs al PAP3 (cin3).

De gyn heeft bij die PAP2 overigens wel een colposcopie gedaan, maar meer actie wordt er daarop nog niet genomen. Bij een PAP3 en hoger gaan ze wel snijden.

Voor meer info kun je ook op topic kijken:

pap3b ervaringen?

De TO komt daar al lang niet meer, maar we schrijven nog steeds wel met een paar anderen.
Ik ben met pap 2a naar de gynaecoloog doorverwezen. Heb daar een colposcopie gehad. Ook daar kwam pap 2a cin 2 uit. Paar dagen later een lisexcisie ondergaan ( onder narcose hihi) over een weekje krijg ik de uitslag van mijn 1e uitstrijkje na de lisexcisie. Ik hoop dat nu alles weer goed is.

bij mij heeft er nog geen 2 maanden tussen het eerste bericht over een de negatieve uitslag van het uitstrijkje en de lisexcisie gezeten.
Bedankt voor jullie reacties. Ik moest die medische termen even opzoeken, ben er nog niet echt in thuis. Wel gek dat jullie dus wel verder onderzocht werden.

Ik zal het genoemde topic eens gaan lezen!

En Myrtaceae: ik hoop voor je dat de uitslag goed is. Zou het leuk vinden als je dat liet weten.
de termen zijn op google te vinden.

maar bij iedere arts gaat het weer anders. mijn huisarts was snel met doorverwijzen en gynaecoloog was weer snel met behandelen. heb van veel vrouwen gehoord dat ze met PAP 2a niet eens werden doorverwezen naar gynaecoloog.

ik ben blij dat ik snel behandeld ben.

laat de uitslag wel weten.
yeah...de uitslag was goed; PAP 1.

ik hoef pas weer over een half jaar terug te komen voor een nieuw uitstrijkje.

hoe gaat het met jou Yukon?
Wat fijn voor je Myrtaceae!

Ik ben inmiddels geruster en vertrouw erop dat verder onderzoek niet nodig is. In tegenstelling tot alle informatie die op het internet te vinden is, las ik dit op de site van het RIVM en daar heb ik eigenlijk het meest vertrouwen in:

De afwijking in het vervolguitstrijkje is hetzelfde als het eerste uitstrijkje (PAP 2 of PAP 3a1). Er zijn nog steeds afwijkingen, maar er is geen HPV-virus gevonden. In dat geval krijgt u na 12 maanden een derde uitstrijkje.

Deze uitslag zal voor mij van toepassing zijn geweest. Wat ik ervan begrepen heb, is dat je alleen doorverwezen wordt bij PAP 2 als het hpv-virus aanwezig is, of als hier niet op getest is. Hoewel ik vergeten ben te vragen wat de uitslag was van de hpv-test, had de huisarts wel gezegd hierop te testen, dus die zal dan negatief geweest zijn. Dus een jaartje afwachten maar!
Mijn 2e uitstrijkje was al bij de gynaecoloog. Mijn traject is helemaal anders verlopen. Ik heb geen idee waarom ze zo snel .

ingegrepen hebben.

Goed dat je er vertrouwen in hebt, je druk maken heeft geen enkele zin. Het komt vast goed!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven