Gezondheid alle pijlers

3 weken geen alcohol: het maakt niets uit

30-06-2019 21:53 86 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben nooit een grote drinker geweest, maar een paar avonden per week gingen er toch al snel 2 tot 4 glazen alcohol doorheen. Meestal wijn.

Nu heb ik, om eens te proberen hoe dit gaat, 3 weken geen alcohol op.

Dit zijn mijn bevindingen.

Ten eerste, nobody gives a f**k. Ik had gedacht dat ik wat vaker zou horen ‘oh wat ongezellig’. Maar niks hoor. Geen alcohol is volkomen normaal.

Ten tweede, ik mis alcohol eigenlijk niet echt. Ook met het warme weer zijn er prima alternatieven. Alleen uit eten gaan is een beetje karig zonder glas wijn bij heteten.

Ten derde, ik merk geen gezondheidseffect. Ben niet afgevallen, conditie is niet vooruit gegaan, na het sporten heb ik nog steeds spierpijn en ik ben gewoon verkouden geworden.

Mijn conclusie: als matige drinker kun je prima stoppen met alcohol, maar het maakt eigenlijk niets uit. Je kunt net zo goed een matige drinker blijven.

Hebben andere mensen misschien andere ervaringen?
Alle reacties Link kopieren
Ik was vroeger echt een feestbeest. Elk weekend de hort op met veel drank erbij. Tot ik zwanger werd, sindsdien heb ik geen druppel meer gedronken en ik drink nu dus al bijna 5 jaar niet meer en ja ik heb daar wel wat negatieve reacties opgehad. Maar voornamelijk omdat ik ook niet meer ga stappen.
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
30-06-2019 21:59
je vergeet even de lange termijn risico’s voor matige drinkers
- verhoogde kans op borstkanker
- op slokdarmkanker
- maagkanker
- darmkanker
- leverkanker
nou ja, eigenlijk alle kankers

maar ook
spataderen in je slokdarm die kunnen knappen
maagzweren, darmzweren
levercirrose
leverstuwing
leverfalen

hoge bloeddruk
hart en vaatziekten

nou ja ik kan nog wel even door gaan

Maar als je matig drinkt beschermt het je tegen een beroerte en dementie
In landen als Spanje waar ook veel wijn wordt gedronken komt toch minder kanker voor dan hier.
Alle reacties Link kopieren
Op de wat langere termijn, dus nog over een paar weken, zal er wel echt een verschil zijn op het gebied van slapen, conditie en algehele gezondheid. Echter omdat het heel geleidelijk gaat zul je dan ook het gevoel hebben dat het niks uitmaakt terwijl het wel degelijk is verbeterd.

Fijn dat je geen opmerkingen krijgt. Mijn vriend is nu meer dan een jaar gestopt met drinken en daardoor dronk ik ook bijna nooit meer (nu helemaal niet want zwanger). Hij krijgt nog wel eens een opmerking of mensen die hem willen overhalen bijvoorbeeld. Terwijl hij gestopt is vanwege afhankelijkheidsproblemen dus best erg dat mensen zo unsupportive blijken. Als hij er eerlijk over is (de reden van niet drinken) wordt het soms meestal zelfs erger, omdat mensen zich dan aangevallen lijken te voelen en heel erg hun eigen drankgebruik willen goedpraten (terwijl hij daar helemaal geen oordeel over heeft).
madelief030 schreef:
30-06-2019 22:01
Dat hoop ik. Ik had wel iets meer effect verwacht op korte termijn. Mezelf fitter voelen, iedere ochtend fris en fruitig mijn bed uit, dat soort dingen.
Hoe oud ben je? Ik denk dat ik op mijn 25ste het verschil ook niet zo zou merken, maar nu rond de vijftig zeer zeker.
Ik drink denk ik ongeveer net zo veel als jij maar regelmatig drink ik een maand niet. Zo heb ik in maart niet gedronken en juli wil ik ook weer niet drinken. Waarom? Omdat ik dus wel degelijk effect voel dan. Ik slaap beter, ben uitgeruster, sporten gaat beter. Waarom ga ik dan toch weer drinken? Goeie vraag...
Ik ben halverwege de 30 overigens en het enige dat ik merk als ik niet drink dat mensen soms denken: zwanger! Maar ondertussen weten ze van mij dat ik soms een maand niet drink dus die vermoedens worden gelukkig steeds minder ;-)
Ik heb mijn periode's dat ik naar mijn mening te veel drink. Ik drink dan ook doordeweeks halve liters bier, en in het weekend uiteraard. Meestal 2 halve liters op 1 of 2 doordeweekse dagen. En 3/4 per weekenddag (voor mij Vrijdag en Zaterdag) soms zelfs 4/5x per week wel een biertje. Maar wel altijd alcoholvrije dagen er tussen gehouden, om verslaving te voorkomen.

Nu heb ik al een week geen alcohol meer genutigd, dit vooral gedaan vanwege het (te) warme weer. Ik had Maandag één biertje gedronken, welliswaar bij de airco maar het viel heel zwaar. Toen dus besloten om even een pauze in te lassen.

Ik doe dat wel vaker, als ik merk dat ik naar mijn idee te veel drink. Dan stop ik er tijdelijk even mee. Ik ben namelijk al verslaafd aan sigaretten en ook aan energiedrank.. Ik kan alcohol als verslaving NIET gebruiken, dus waak ik er over dat ik er nooit aan verslaafd zal raken.

Mijn langste periode van geen alcohol drinken was een half jaartje, toen was ik gestopt naar aanleiding van een hevige kater (overgeven etc, men kent het wel) toen zou ik nooit meer drinken. Maarja, we weten het allemaal, al sinds mensenheugenis, men zal altijd weer drinken op een bepaald punt.

Qua gezondheid merk ik er ook niks van btw.
Alle reacties Link kopieren
Niet dat ik Roomser ben dan de paus maar ‘een paar avonden per week 2-4 glazen wijn’ noem ik geen matige drinker. Dat is best wel veel in mijn boekje.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Het is al 1 juli en ik zou stoppen....eens zien wat 31 juli me opgeleverd heeft...
die ik wilde bestaat al...
Alle reacties Link kopieren
Nog niemand de portemonnee genoemd? Lijkt me dat je daar toch direct aardig verschil moet zien..
.
Alle reacties Link kopieren
Ik drink sinds een paar jaar een stuk minder, een klein glaasje wijn na mijn eten en een keer of 2, 3 per week niets.
Daarvoor dronk ik ook 2 tot 4 glazen per dag. Moet zeggen dat ik een stuk beter slaap nu.
Anoniem262821034 schreef:
01-07-2019 01:26
Nog niemand de portemonnee genoemd? Lijkt me dat je daar toch direct aardig verschil moet zien..
Valt nogal mee. Als ze thuis drinkt en het is zo’n 2 flessen wijn in de week bespaar je wat, €10 per week? Dus €30 in totaal nu?
Ja het is niet niets maar ook geen wereldbedrag.
Alle reacties Link kopieren
Ik wil ook een tijdje stoppen maar blijkt toch lastig met al die zomerborrels en feestjes. In de zomervakantie dan maar!
Alle reacties Link kopieren
Een bepaalde tijd te kunnen stoppen bewijst niet dat je niet verslaafd bent.

Ik ken een vrouw die toen ze hoorde dat ze zwanger was meteen is gestopt met roken en nauwelijks was het kind eruit of ze stak opgelucht een sigaret aan. En de onthoudingstijd was dus heel wat langer dan drie weken.

Verslaving zit in je geest. Onthouding zegt niets.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Anoniem262821034 schreef:
01-07-2019 01:26
Nog niemand de portemonnee genoemd? Lijkt me dat je daar toch direct aardig verschil moet zien..
Een kratje bier is anders goedkoper dan een tray smoothies. :P
We used to be friends...
Alle reacties Link kopieren
Snowpink schreef:
30-06-2019 23:02
3 weken is natuurlijk niks. 3 weken stoppen met roken of 3 weken afvallen levert ook niks op.

Daarbij, ik ben gek op een wijntje en echt geen geheelonthouder, maar een paar keer in de week 2 tot 4 wijntjes vind ik niet matig. Ik vind het best veel. Ik hou van een drankje, maar als ik deze hoeveelheid zou halen zou ik echt balen van mezelf
Idd. Meestal duurt het even voor je echt resultaat ziet of bemerkt. En omdat dit zo langzaam gaat, valt het niet op.

To, het is nogal een rare conclusie om te zeggen, ik merk niets dus ik kan wel doorgaan. Er zijn zoveel dingen die op kort termijn weinig effect lijken te hebben, maar op langer termijn valt er vaak wel winst te behalen!

En als je zonder kunt, waarom zou je er dan aan beginnen.

Qua opmerkingen. Ik drink sowieso niet. Tegenwoordig hoor ik daar niets meer over omdat er wel meer mensen zijn die niet drinken. Vroeger kreeg ik er vaker commentaar op, met name als ik naar de kroeg ging. Ik was ongezellig en iedereen moet toch een keer goed dronken zijn. Dit waren dan voornamelijk mensen die in mijn ogen een drankprobleem hadden, want die dronken veel en waren vaak ook vaak dronken. Nog steeds zijn dat degenen die erg gevoelig zijn voor verslavingen.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
madelief030 schreef:
30-06-2019 22:17
Ik heb best vaak gelezen dat mensen die niet drinken voortdurend moeten uitleggen dat ze niet drinken. Maar dat lijkt (gelukkig) te zijn achterhaald.
Ik lees dat hier op het forum ook wel vaker, maar ik drink niet en hoef nooit uit te leggen dat ik niet drink. Niemand zeurt ooit dat ik toch ook maar een drankje moet nemen of dat het zo ongezellig is. Ik geloof het dan ook niet zo erg, wanneer dat geschreven wordt.
Ik snap het niet helemaal. Je zegt dat je het niet mist, maar toch vind je het nodig om een lijstje met voordelen op de koelkast te hangen. Is het toch moeilijk voor je om niet te drinken?
Alle reacties Link kopieren
Case-je schreef:
01-07-2019 10:11
Ik lees dat hier op het forum ook wel vaker, maar ik drink niet en hoef nooit uit te leggen dat ik niet drink. Niemand zeurt ooit dat ik toch ook maar een drankje moet nemen of dat het zo ongezellig is. Ik geloof het dan ook niet zo erg, wanneer dat geschreven wordt.
Ik denk dat het ook echt aan je omgeving ligt en soms de leeftijd. Ik hoor het nu eigenlijk niet meer omdat ik nu met mensen omga die zelden tot niet drinken. Toen ik jonger was, hoorde ik het wel vaak, omdat iedereen dronk en lazerus worden er blijkbaar bij hoorde. En je vooral mee moest doen en zo...
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
dianaf schreef:
01-07-2019 10:18
Ik denk dat het ook echt aan je omgeving ligt en soms de leeftijd. Ik hoor het nu eigenlijk niet meer omdat ik nu met mensen omga die zelden tot niet drinken. Toen ik jonger was, hoorde ik het wel vaak, omdat iedereen dronk en lazerus worden er blijkbaar bij hoorde. En je vooral mee moest doen en zo...
Denk ik ook, plus dat de tijdgeest wellicht veranderd is. Ik dronk sowieso weinig tot niet maar vroeger was het altijd ooh neem er toch eentje, doe gezellig mee. Waarom drink je niet, lust je het niet?
Toen werd ik zwanger, ben ik helemaal gestopt en nooit meer begonnen, en niemand die er nu ooit nog naar vraagt, is gewoon geaccepteerd.
Alle reacties Link kopieren
Lievejetje schreef:
30-06-2019 22:20
Ik ga komende maand ook alcoholloos, ben benieuwd
Ik ook!
Heb een feestweekend achter de rug, dus nu gewoon maar even niks meer
Ben benieuwd hoe het er voor staat op 31/07
Wie naar het verleden kijkt, staat met zijn rug naar de toekomst...
Ik drink bewust niet elke dag maar ik zou het wel elke dag lusten. Als ik elke dag zou drinken dan ben ik bang dat ik er verslaafd aan zou worden. Ik vind het ook allemaal zo lekker. Ik geniet echt van wijn en lekkere likeurtjes en cocktails. Wij hebben ook een bar in de huiskamer en die staat vol met allerlei soorten drank. Gelukkig kan ik er wel heel goed tegen en ben nooit dronken. Dat had ik al vanaf mijn 14de toen ik begon met drinken.
Alle reacties Link kopieren
Interessante topic!
Ik heb (om religieuze redenen) nog nooit een druppel alcohol gedronken. Toch heb ik veel vrienden gehad die elk weekend uitgingen en maandagochtend uitgebreid vertelden hoeveel ze hadden gedronken en hoe fantastisch hun weekend wel niet was, wat er allemaal gebeurde in (half-) dronken toestand in de kroeg. Ik heb zoveel meegelachen!
Ik kon me niet voorstellen dat je geest echt anders werkte met een flinke slok op. Ik besloot een keer mee uit te gaan (ik ben een ochtendmens dus uitgaan was - is- niks voor mij). Mijn vriendinnen allemaal aan de drank, na een tijdje begonnen ze steeds meer van hun oude ik te vervreemden. Nu snapte ik al die verhalen haha.
In de tijd hield ik me er verder niet zo mee bezig (alcoholgebruik) maar nav deze topic vraag ik me toch af, wat is het toch zo met alcohol dat het zo een grote aantrekkingskracht heeft op mensen? Is het de smaak, wordt je er echt 'gezelliger' van, wat missen geheelonthouders tov mensen die wel alcohol drinken? (oprechte vraag)
Alle reacties Link kopieren
Ik minder alleen als ik merk dat het er wel erg snel doorheen gaat en het automatisme wordt, dan ben ik ook vermoeider en kom ik in gewicht aan en dan ga ik weer een tijdje meer sporten, wandelen, gelijk ook verantwoorder eten.
Maar dat je er eerder dood aan kan gaan doet me eigenlijk weinig, ik hoef geen 80 te worden, mijn lijf mijn gezondheid.
Ik drink echt niet wekelijks en kan goed lange periodes zonder, maar ik vind alcohol echt lekker. Lekker bier en wijn! Frisdranken en sappen vind ik afschuwelijk en Spa rood en tonic ben ik op een gegeven moment ook wel zat.

Maar, en dit is een taboe-onderwerp, ik heb gewoon echt leukere avonden met alcohol. Avonden zonder drank zijn gewoon gezellig, lekker lachen met je vrienden. Prima. Maar als ik echt uit ga met veel drank, dan gebeurt er gewoon veel meer. We gaan langer door, mensen hebben zin om naar een club te gaan om te dansen, je leert meer nieuwe mensen kennen, er sluiten makkelijker mensen aan, het is gewoon allemaal wat losser. Zonder drank heb ik het om 1-2 uur echt wel gezien. Met alcohol kun je tot 5 uur door. En ja, soms heb ik gewoon echt zin en echt uitgaan, en niet alleen een beetje keuvelen met mijn vrienden die ik al 100 jaar ken.

Dat gezegd hebbende, ik laat zonder problemen alcohol maanden staan. En ik kan het ook prima bij 1 bier of wijn houden op een avond.
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
30-06-2019 21:59

maar ook
spataderen in je slokdarm die kunnen knappen
maagzweren, darmzweren
levercirrose
leverstuwing
leverfalen

nou ja ik kan nog wel even door gaan
Die gelden toch echt wel vooral voor overmatig drinken - levercirrose krijg je heus niet als je in het weekend een paar glaasjes weggiet.

Maar natuurlijk is het beter niet te drinken, uiteraard!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven