Gezondheid alle pijlers

3 weken geen alcohol: het maakt niets uit

30-06-2019 21:53 86 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben nooit een grote drinker geweest, maar een paar avonden per week gingen er toch al snel 2 tot 4 glazen alcohol doorheen. Meestal wijn.

Nu heb ik, om eens te proberen hoe dit gaat, 3 weken geen alcohol op.

Dit zijn mijn bevindingen.

Ten eerste, nobody gives a f**k. Ik had gedacht dat ik wat vaker zou horen ‘oh wat ongezellig’. Maar niks hoor. Geen alcohol is volkomen normaal.

Ten tweede, ik mis alcohol eigenlijk niet echt. Ook met het warme weer zijn er prima alternatieven. Alleen uit eten gaan is een beetje karig zonder glas wijn bij heteten.

Ten derde, ik merk geen gezondheidseffect. Ben niet afgevallen, conditie is niet vooruit gegaan, na het sporten heb ik nog steeds spierpijn en ik ben gewoon verkouden geworden.

Mijn conclusie: als matige drinker kun je prima stoppen met alcohol, maar het maakt eigenlijk niets uit. Je kunt net zo goed een matige drinker blijven.

Hebben andere mensen misschien andere ervaringen?
CourtneyTT schreef:
02-07-2019 13:43
Vertel maar dat eens aan de gemiddelde Fransman, Italiaan of Spanjaard, waar het gebruikelijk is om één of meerdere glazen drank bij de maaltijd te nuttigen. De gemiddelde leeftijd ligt daar ook nog eens hoger dan in de rest van de wereld.

Ligt dat aan het nuttigen van alcohol of de voeding, het klimaat of de cultuur (minder ratrace)? Misschien zou de levensverwachting nog wel hoger liggen als ze juist minder zouden drinken.
Ik moet er persoonlijk niet aan denken om ouder dan 75 te worden (ook niet kerngezond), dus dat gedoe met levensverwachting is totaal niet aan mij besteed. Maar dat is weer een heel ander topic.
Alle reacties Link kopieren
2-4 glaasjes op een paar dagen in de week dat is toch niks?
2 glaasjes in de middag in het zonnetje en 2 glaasjes in de avond!
Doen ze in Frankrijk ook 😉

Als je nu elke dag 4-6 glazen alcohol drinkt.....

(Ik heb het over wijn.....)
Nitflex schreef:
02-07-2019 11:34
Ja, ik heb het hier ook al voorbij zien komen, “nou, als je drank nodig hebt om het leuk te hebben”, en de mensen die zeggen dat ze van zichzelf “al gek genoeg” zijn. Die zijn dat gewoon niet.

Ik heb ook hele leuke, gezellige avonden zonder drank. Maar de echt memorabele avonden die ik me jaren later nog herinner waren allemaal met drank overgoten. Dan ben ik maar treurig, maar het is bij mij gewoon zo.

Dat gezegd hebbende, als ik nu voorgoed moest stoppen met drinken, dan deed ik het zo. Het is een extraatje, geen must.
Precies :high5: De mensen die zeggen dat ze zonder drank ook gezellig zijn, zijn juist de saaiste pieten die er rond lopen. Dat neurotische gedoe maakt namelijk niemand gezellig.
Snowpink schreef:
03-07-2019 20:07
Precies :high5: De mensen die zeggen dat ze zonder drank ook gezellig zijn, zijn juist de saaiste pieten die er rond lopen. Dat neurotische gedoe maakt namelijk niemand gezellig.
Nou, zo sta ik er dan ook weer niet in. Iedereen moet lekker doen wat ‘ie zelf wil. Maar met mijn niet-drinkende vrienden heb ik wel meer voorspelbare avonden.
Alle reacties Link kopieren
Ik drink helemaal niet. Ben nu ook zwanger maar na de geboorte van mijn eerste kind had ik er geen behoefte aan. Merk wel veel in mijn omgeving dat alcoholgebruik = gezellig ofzo. Ik vind het niet nodig. Maar als iemand wel wil drinken, zelf weten 😁
Nitflex schreef:
03-07-2019 20:20
Nou, zo sta ik er dan ook weer niet in. Iedereen moet lekker doen wat ‘ie zelf wil. Maar met mijn niet-drinkende vrienden heb ik wel meer voorspelbare avonden.
Tja, ik vind het gewoon wat sneu als mensen uit zichzelf moeten roepen dat drank niet nodig is om het gezellig te hebben. En dan doen of ze compleet wereldvreemd zijn en echt niet begrijpen waarom anderen wel drinken.
Snowpink schreef:
03-07-2019 20:30
Tja, ik vind het gewoon wat sneu als mensen uit zichzelf moeten roepen dat drank niet nodig is om het gezellig te hebben. En dan doen of ze compleet wereldvreemd zijn en echt niet begrijpen waarom anderen wel drinken.
En wellicht vinden zij het dan weer sneu dat jij drank wel onmisbaar vindt voor de gezelligheid. En dan vindt iedereen elkaar sneu, wat een feest.
Alle reacties Link kopieren
madelief030 schreef:
30-06-2019 21:53
Ik ben nooit een grote drinker geweest, maar een paar avonden per week gingen er toch al snel 2 tot 4 glazen alcohol doorheen. Meestal wijn.

Dat zijn dus een paar flessen wijn per week. Of zo'n 100...150 per jaar....
Sara9876 schreef:
03-07-2019 22:05
Dat zijn dus een paar flessen wijn per week. Of zo'n 100...150 per jaar....
Ja, of 1000 per 10 jaar. Wat wil je hier nou mee zeggen?
Betty_Slocombe schreef:
03-07-2019 20:33
En wellicht vinden zij het dan weer sneu dat jij drank wel onmisbaar vindt voor de gezelligheid. En dan vindt iedereen elkaar sneu, wat een feest.
Ik vind niemand sneu, en niet drinken is altijd beter natuurlijk. Drank is ook echt niet onmisbaar voor gezelligheid.

Maar de niet-drinker die zegt het net zo gezellig te kunnen hebben zonder drank heeft het wel over een ander soort gezelligheid dan waar de mensen die wel drinken voor de gezelligheid het over hebben.

Ik drink lang niet altijd en ik heb het dan ook heel gezellig. Maar het rommelige, losse, chaotische, spontane en onverwachte dat een avond met veel drank soms kan hebben bereik ik dan nooit. Dat je de volgende dag terug denkt en weer moet gaan graven in je geheugen wat er allemaal gebeurd is. Maar dat het gevoel van veel lol hebben gehad overheerst.

Niet-drinkers zijn dan vaak allang afgehaakt en ambiëren zo’n avond ook helemaal niet. Dat is prima. Ieder zijn ding. Maar dat kan dus zijn waarom mensen het wel leuker vinden met drank erbij. Dat doet niets af aan supergezellige alcoholvrije avonden, maar het is gewoon een andere beleving.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven