Gezondheid alle pijlers

3 weken geen alcohol: het maakt niets uit

30-06-2019 21:53 86 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben nooit een grote drinker geweest, maar een paar avonden per week gingen er toch al snel 2 tot 4 glazen alcohol doorheen. Meestal wijn.

Nu heb ik, om eens te proberen hoe dit gaat, 3 weken geen alcohol op.

Dit zijn mijn bevindingen.

Ten eerste, nobody gives a f**k. Ik had gedacht dat ik wat vaker zou horen ‘oh wat ongezellig’. Maar niks hoor. Geen alcohol is volkomen normaal.

Ten tweede, ik mis alcohol eigenlijk niet echt. Ook met het warme weer zijn er prima alternatieven. Alleen uit eten gaan is een beetje karig zonder glas wijn bij heteten.

Ten derde, ik merk geen gezondheidseffect. Ben niet afgevallen, conditie is niet vooruit gegaan, na het sporten heb ik nog steeds spierpijn en ik ben gewoon verkouden geworden.

Mijn conclusie: als matige drinker kun je prima stoppen met alcohol, maar het maakt eigenlijk niets uit. Je kunt net zo goed een matige drinker blijven.

Hebben andere mensen misschien andere ervaringen?
Alle reacties Link kopieren
madelief030 schreef:
30-06-2019 22:17
Ik heb best vaak gelezen dat mensen die niet drinken voortdurend moeten uitleggen dat ze niet drinken. Maar dat lijkt (gelukkig) te zijn achterhaald.
Ik drink niet, nooit gedaan ook, maar ik krijg wel vaak van die vragen waarom ik niet drink. En soms word er zelfs gezegd dat ik saai ben omdat ik niet drink. Vind het niet nodig om een gezellige tijd te hebben.. als je pas gezellig bent met alcohol op, dat vind ik pas raar
Alle reacties Link kopieren
Maris_90 schreef:
01-07-2019 13:31
Ik drink niet, nooit gedaan ook, maar ik krijg wel vaak van die vragen waarom ik niet drink. En soms word er zelfs gezegd dat ik saai ben omdat ik niet drink. Vind het niet nodig om een gezellige tijd te hebben.. als je pas gezellig bent met alcohol op, dat vind ik pas raar
En andersom is het ook superirritant dat als je op het forum zegt dat je wel van een drankje houdt dan word je net zo beoordeeld en veroordeeld.
Over en weer niet mee bemoeien lijkt me het beste.
Madeliefjees schreef:
30-06-2019 22:34
Alcohol, veel of weinig, het blijft vergif. Maar het is sociaal geaccepteerd, niemand doet er moeilijk over.
Heb wel het idee dat het dat steeds minder is. Weliswaar minder sterk dan met roken maar steeds minder mensen vinden dat een glaasje alcohol "erbij hoort". Daarentegen heb ik wel het idee dat sommige (hard)drugs aan populariteit/acceptatie winnen.
Alle reacties Link kopieren
madelief030 schreef:
30-06-2019 22:17
Ik heb best vaak gelezen dat mensen die niet drinken voortdurend moeten uitleggen dat ze niet drinken. Maar dat lijkt (gelukkig) te zijn achterhaald.
het zal mij jeuken of mensen wel of niet drinken.. Ze bestellen/drinken maar wat ze willen. Ik ga toch echt niet uitleggen waarom ik wel of geen wijntje hoef..

Ik drink weinig. Als ik al drink is het een biertje , wijntje of jilz met warm weer. Er zijn mensen die iedere dag 1/2 wijntjes drinken na het eten/werk etc.. Ik zie daar het nut niet van en dagelijks drank nemen lijkt me niet gezond.
Alle reacties Link kopieren
MissMaran schreef:
01-07-2019 13:44
En andersom is het ook superirritant dat als je op het forum zegt dat je wel van een drankje houdt dan word je net zo beoordeeld en veroordeeld.
Over en weer niet mee bemoeien lijkt me het beste.
Voel je je aangevallen of zo? Kan mij het boeien of iemand drinkt of niet. Zolang ze maar niet tegen me aan gaan hangen of over me heen kotsen moeten ze het lekker zelf weten
Alle reacties Link kopieren
MissMaran schreef:
01-07-2019 07:24
Ik wil ook een tijdje stoppen maar blijkt toch lastig met al die zomerborrels en feestjes. In de zomervakantie dan maar!
het alcoholvrije aanbod in de horeca gaat echt met sprongen vooruit
alcoholvrije cava, betere 0,0 bieren op de kaart, of sjiekere frisdranken zoals speciale tonics, een selectie aan mocktails
ik vond het juist leuk vorig jaar om in de zomer geen alcohol te drinken en te ontdekken hoeveel keus je eigenlijk hebt
in de stad waar ik woon dan tenminste, er zullen ook zat plekken zijn waar het nog niet echt zo is
Alle reacties Link kopieren
NYC schreef:
01-07-2019 13:59
Heb wel het idee dat het dat steeds minder is. Weliswaar minder sterk dan met roken maar steeds minder mensen vinden dat een glaasje alcohol "erbij hoort". Daarentegen heb ik wel het idee dat sommige (hard)drugs aan populariteit/acceptatie winnen.
Nou dat idee heb ik helemaal niet dat steeds minder mensen vinden dat een glaasje alcohol er bij hoort.
Alle reacties Link kopieren
Ik zie mezelf als een matige drinker: 1a 2 keer per maand enkele glaasjes wanneer er bezoek is, of wanneer we gaan uiteten. In de zomer gebeurt dat iets vaker. Jouw hoeveelheid lijkt me niet meer matig.
madelief030 schreef:
30-06-2019 21:53

Ten derde, ik merk geen gezondheidseffect. Ben niet afgevallen, conditie is niet vooruit gegaan, na het sporten heb ik nog steeds spierpijn en ik ben gewoon verkouden geworden.
Niet afgevallen? Misschien heb je gecompenseerd met liters cola of extra hapjes? Sowieso stelt een periode van drie weken niet veel voor.
Alle reacties Link kopieren
Pinda-Kaas schreef:
30-06-2019 23:43

Fijn dat je geen opmerkingen krijgt. Mijn vriend is nu meer dan een jaar gestopt met drinken en daardoor dronk ik ook bijna nooit meer (nu helemaal niet want zwanger). Hij krijgt nog wel eens een opmerking of mensen die hem willen overhalen bijvoorbeeld. Terwijl hij gestopt is vanwege afhankelijkheidsproblemen dus best erg dat mensen zo unsupportive blijken. Als hij er eerlijk over is (de reden van niet drinken) wordt het soms meestal zelfs erger, omdat mensen zich dan aangevallen lijken te voelen en heel erg hun eigen drankgebruik willen goedpraten (terwijl hij daar helemaal geen oordeel over heeft).

Ja, dat is natuurlijk een bekend verschijnsel, dat mensen het gedrag van een ander beschouwen als een impliciete veroordeling van wat ze zelf doen. Vegetariers hebben daar ook last van, net als mensen die geen auto hebben, niet snoepen, etc. En dan maakt het soms nog niet eens uit of het uit principe is of omdat je ergens niet van houdt, niet tegen kunt, of wat dan ook. Sommige mensen voelen zich geconfronteerd en gaan dan in de verdediging (of in de aanval, in het ergste geval).
Alle reacties Link kopieren
Ik zie het vaak heel snel al aan mijn huid! Minder grove poriën en minder grof zeg maar.
Ook ben ik s' ochtends vele malen fitter, eet beter....
Alle reacties Link kopieren
Pinda-Kaas schreef:
01-07-2019 16:10
het alcoholvrije aanbod in de horeca gaat echt met sprongen vooruit
alcoholvrije cava, betere 0,0 bieren op de kaart, of sjiekere frisdranken zoals speciale tonics, een selectie aan mocktails
ik vond het juist leuk vorig jaar om in de zomer geen alcohol te drinken en te ontdekken hoeveel keus je eigenlijk hebt
in de stad waar ik woon dan tenminste, er zullen ook zat plekken zijn waar het nog niet echt zo is
Dit zijn juist alle verplichte zomer afsluitingen: op school, bij sport, bij vrienden, bbq,s, borrels en weinig variatie qua drinken.
Alle reacties Link kopieren
Maris_90 schreef:
01-07-2019 15:04
Voel je je aangevallen of zo? Kan mij het boeien of iemand drinkt of niet. Zolang ze maar niet tegen me aan gaan hangen of over me heen kotsen moeten ze het lekker zelf weten
Mij kan het niet boeien of iemand niet drinkt, zolang ze ze maar niet zuur en geïrriteerd en belerend naar wel drinkers kijken met hun al net zo zure jus d orange voor hun neus.
Alle reacties Link kopieren
MissMaran schreef:
01-07-2019 18:52
Mij kan het niet boeien of iemand niet drinkt, zolang ze ze maar niet zuur en geïrriteerd en belerend naar wel drinkers kijken met hun al net zo zure jus d orange voor hun neus.
Zo reageerde ik anders helemaal niet, heb je te veel azijn gedronken?
Mabido schreef:
01-07-2019 10:42
Interessante topic!
Ik heb (om religieuze redenen) nog nooit een druppel alcohol gedronken. Toch heb ik veel vrienden gehad die elk weekend uitgingen en maandagochtend uitgebreid vertelden hoeveel ze hadden gedronken en hoe fantastisch hun weekend wel niet was, wat er allemaal gebeurde in (half-) dronken toestand in de kroeg. Ik heb zoveel meegelachen!
Ik kon me niet voorstellen dat je geest echt anders werkte met een flinke slok op. Ik besloot een keer mee uit te gaan (ik ben een ochtendmens dus uitgaan was - is- niks voor mij). Mijn vriendinnen allemaal aan de drank, na een tijdje begonnen ze steeds meer van hun oude ik te vervreemden. Nu snapte ik al die verhalen haha.
In de tijd hield ik me er verder niet zo mee bezig (alcoholgebruik) maar nav deze topic vraag ik me toch af, wat is het toch zo met alcohol dat het zo een grote aantrekkingskracht heeft op mensen? Is het de smaak, wordt je er echt 'gezelliger' van, wat missen geheelonthouders tov mensen die wel alcohol drinken? (oprechte vraag)
Missen is een groot woord denk ik. Alcohol heeft een verdovende werking op de hersenen, na 1/2 glaasjes is 'de rem eraf' en met nog een paar glaasjes ga je je bovenmatig 'goed' of 'vrolijk' voelen. Althans zo werkt dat bij mij, het voelt gewoon lekker om in mijn geval een paar halve liters weg te tikken s'avonds in het park met een of meerdere vrienden. Of (bij vrienden) thuis natuurlijk .

Zelf ben ik nooit van het uitgaan geweest, slecht's een paar keer gedaan. Vind het kroegsfeertje toch minder, of ik ben nooit naar de juiste kroegen geweest. Dat kan natuurlijk ook.
Snowpink schreef:
30-06-2019 23:02
een paar keer in de week 2 tot 4 wijntjes vind ik niet matig.
Ik vind dat wel matig, maar wie ben ik...?
Er zijn toch wel richtlijnen voor, wat 'matig' en 'veel' genoemd wordt?
Alle reacties Link kopieren
Maris_90 schreef:
01-07-2019 20:17
Zo reageerde ik anders helemaal niet, heb je te veel azijn gedronken?
Nee, lekker wijntje, ik kaatste hem even op dezelfde toon terug als jij, :cheers:
Alle reacties Link kopieren
Dit is een grapje toch? :-?

Ik ben blij dat er in de medische wetenschap doorgaans iets grondiger onderzoek wordt gedaan.
Alle reacties Link kopieren
Woppepol schreef:
01-07-2019 21:10
Ik vind dat wel matig, maar wie ben ik...?
Er zijn toch wel richtlijnen voor, wat 'matig' en 'veel' genoemd wordt?
"Problematisch alcoholgebruik is het drinkpatroon dat leidt tot lichamelijke klachten en/of psychische of sociale problemen en dat verhindert dat bestaande problemen adequaat worden aangepakt. De geconsumeerde hoeveelheid alcohol is niet leidend voor de diagnose."
Alle reacties Link kopieren
De laatste tijd ben ik steeds minder gaan drinken.
Was het een jaar of twee terug nog vrijwel elke avond wijn en dan ook best veel (als ik thuis kwam fles open, wijntje, koken, wijntje bij het eten, nog een, tv aan, nog een wijntje, en tegen de tijd dat ik naar bed ging was de fles leeg....

Ik ben toen gestopt met door de week drinken en ik merkte meteen dat ik veel beter sliep en uitgeruster wakker werd.
En ik miste het ook niet, maar op vrijdagavond en zaterdagavond ging weer een fles open.
Inmiddels drink ik ook in het weekend niet meer standaard. Er staan nu al een paar weken twee flessen die dicht zijn en het bevalt me goed.

Nu het warm is doe ik soms wel een biertje, maar daar heb ik veel minder tot geen last van.

Om me heen zie ik nu ook dat er minder wordt gedronken. Een van mijn zwagers drinkt alleen nog alcoholvrij bier en de andere zwager is ook een tijd gestopt geweest, maar drinkt nu wel af en toe op een feestje.

Vandaag op de zaak een borrel en barbecue na een teamdag en eerder dronk ik dan nog wel een wijntje. Nu niet meer, alleen alcoholvrij bier.
Ik voel me er goed bij, maar inderdaad geen gewichtsverlies of zo.
Maar ik zet het maar voort, vind het prima zo.
When in doubt, the auditor is always right!
Nitflex schreef:
01-07-2019 10:44

Maar, en dit is een taboe-onderwerp, ik heb gewoon echt leukere avonden met alcohol. Avonden zonder drank zijn gewoon gezellig, lekker lachen met je vrienden. Prima. Maar als ik echt uit ga met veel drank, dan gebeurt er gewoon veel meer. We gaan langer door, mensen hebben zin om naar een club te gaan om te dansen, je leert meer nieuwe mensen kennen, er sluiten makkelijker mensen aan, het is gewoon allemaal wat losser. Zonder drank heb ik het om 1-2 uur echt wel gezien. Met alcohol kun je tot 5 uur door. En ja, soms heb ik gewoon echt zin en echt uitgaan, en niet alleen een beetje keuvelen met mijn vrienden die ik al 100 jaar ken.

Dit idd en het is echt taboe om te zeggen dat drank voor gezelligheid zorgt.

Maar ik heb hilarisch leuke avonden gehad waarbij we allemaal zwaar in de bonen waren. Nu ik ouder ben gebeurt het minder en het kan ook niet eeuwig altijd maar feest zijn, maar ik geloof oprecht wel dat af en toe doorzakken ook voor ontspanning en verhoging van het geluksgevoel kan zorgen. Moet je de kater voor lief nemen.
Alle reacties Link kopieren
MissMaran schreef:
01-07-2019 21:48
Nee, lekker wijntje, ik kaatste hem even op dezelfde toon terug als jij, :cheers:
Nou dan heb je de plank overduidelijk flink misgeslagen.
Hillegonda1 schreef:
01-07-2019 23:34
Dit idd en het is echt taboe om te zeggen dat drank voor gezelligheid zorgt.

Maar ik heb hilarisch leuke avonden gehad waarbij we allemaal zwaar in de bonen waren. Nu ik ouder ben gebeurt het minder en het kan ook niet eeuwig altijd maar feest zijn, maar ik geloof oprecht wel dat af en toe doorzakken ook voor ontspanning en verhoging van het geluksgevoel kan zorgen. Moet je de kater voor lief nemen.
Ja, ik heb het hier ook al voorbij zien komen, “nou, als je drank nodig hebt om het leuk te hebben”, en de mensen die zeggen dat ze van zichzelf “al gek genoeg” zijn. Die zijn dat gewoon niet.

Ik heb ook hele leuke, gezellige avonden zonder drank. Maar de echt memorabele avonden die ik me jaren later nog herinner waren allemaal met drank overgoten. Dan ben ik maar treurig, maar het is bij mij gewoon zo.

Dat gezegd hebbende, als ik nu voorgoed moest stoppen met drinken, dan deed ik het zo. Het is een extraatje, geen must.
Alle reacties Link kopieren
Nitflex schreef:
02-07-2019 11:34
Ja, ik heb het hier ook al voorbij zien komen, “nou, als je drank nodig hebt om het leuk te hebben”, en de mensen die zeggen dat ze van zichzelf “al gek genoeg” zijn. Die zijn dat gewoon niet.

Ik heb ook hele leuke, gezellige avonden zonder drank. Maar de echt memorabele avonden die ik me jaren later nog herinner waren allemaal met drank overgoten. Dan ben ik maar treurig, maar het is bij mij gewoon zo.

Dat gezegd hebbende, als ik nu voorgoed moest stoppen met drinken, dan deed ik het zo. Het is een extraatje, geen must.
Eens.
Het is net zoiets als gebak of iets anders lekkers op een feestje. Nodig is het niet wel lekker en gezellig.
Alle reacties Link kopieren
justagirly schreef:
01-07-2019 18:23
Ik zie het vaak heel snel al aan mijn huid! Minder grove poriën en minder grof zeg maar.
Ook ben ik s' ochtends vele malen fitter, eet beter....
Apart. Van drank ga ik juist meer eten en snacken...
We used to be friends...
Alle reacties Link kopieren
poldervrouw schreef:
01-07-2019 14:44
dagelijks drank nemen lijkt me niet gezond.
Vertel maar dat eens aan de gemiddelde Fransman, Italiaan of Spanjaard, waar het gebruikelijk is om één of meerdere glazen drank bij de maaltijd te nuttigen. De gemiddelde leeftijd ligt daar ook nog eens hoger dan in de rest van de wereld.
We used to be friends...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven