Gezondheid alle pijlers

Acne sinds mijn 26e

12-08-2011 21:17 40 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb 'pas' vier jaar last van acne. Het is spontaan begonnen na en operatie: ik moest toen stoppen met de pil ivm het risico op trombose. Hiervoor had ik nooit last van acne, alleen af en toe een pukkel rondom mijn menstruatie.

Ik heb al vanalles gebruikt en ben onder behandeling van een huidtherapeute. Het komt echt door mijn hormoonhuishouding.

Wie heeft er tips? Ik ben echt ten einde raad.

Reeds bekend/gedaan:

- producten van Dr. van Hoog, Neoderma van Vichy helpen niet

- gebruik nu Dermalogica

- ik blijf er zoveel mogelijk vanaf

- eet gezond

- gebruik biergist

- appelazijn ook al geprobeerd

Wie o wie weet iets beters????
Precies superhuisvrouw.
Ik heb ook acne gekregen sinds ik gestopt ben met de pil. Mijn oplossing (heb nu een super gave huid!!!):

's ochtends en 's avonds je gezicht wassen met Vichy Purete Thermale (die roze fles)

Daarna je gezicht deppen met Clindamycine lotion 1%

Je zal na een week al merken dat je bijna geen puistjes meer hebt. Ik gebruik daarnaast de dagcreme van Vichy Normaderm.
Ik denk dat het een persoonlijke zoektocht is van wat voor jou werkt. Wat bij mij nu redelijk goed, de grote ontstekingen en jeuk zijn weg, helpt is het volgende:

sochtends wassen met water, savonds met een acnegel vd kruidvat (van 2x per dag werd mn huid te droog en acne erger)

teatrea creme smeren, en overdag n acnecreme vd kruidvat (en als ik me onzeker voel over rode vlekjes gerbuik ik van Roc een anti roodemulsie

ik slik de combinatie teunisbloemolie+borageolie (pillen vd tuinen)

probeer toegevoegde suikers te vermijden en laat ook melk/kaas staan (wel karnemlk en yoghurt enz) en eet geen vlees

Succes met t zoeken naar je eigen oplossing!
ik ken het probleem. Heb jaren geworsteld met acne! Via de huisarts tetracyline gehad, dat werkte fantastisch!! maar is antibiotica en mag je dus niet blijven slikken (van mijn huisarts en dermatoloog in ieder geval niet!). Dermatoloog vond alleen roaccutane nog een oplossing maar dat wilde ik liever niet. Toen op advies van andere op dit forum begonnen met de Yasmin. Die slik ik nu bijna een jaar en het is stukken beter!! Heb soms weken geen last en als het komt is het minimaal. Echt een aanrader dus!!
quote:Lotus34 schreef op 16 augustus 2011 @ 14:58:

ik ken het probleem. Heb jaren geworsteld met acne! Via de huisarts tetracyline gehad, dat werkte fantastisch!! maar is antibiotica en mag je dus niet blijven slikken (van mijn huisarts en dermatoloog in ieder geval niet!). Dermatoloog vond alleen roaccutane nog een oplossing maar dat wilde ik liever niet. Toen op advies van andere op dit forum begonnen met de Yasmin. Die slik ik nu bijna een jaar en het is stukken beter!! Heb soms weken geen last en als het komt is het minimaal. Echt een aanrader dus!!

Lotus, hoe lang heb jij tetracyline gebruikt?

Ik heb er nu 2 maanden opzitten en het resultaat is echt nihil. Ben er dus mee gestopt. Lijkt me sowieso niet goed om zo lang antibiotica te slikken.

De Yasminpil heb ik ook gehad, die werkte voor mijn zwangerschap prima, maar erna deed ie niets meer voor me.

Heb ook Inderm en Differin gebruikt, ook beiden zonder resultaat.

Heb nu eindelijk een verwijzing voor de dermatoloog, duurde even voordat ik die kreeg van de huisarts, moest daar eerst vanalles proberen.

Ben heel benieuwd naar Clindamycine, dat ik hier al een paar keer voorbij heb zien komen.

Roacutane wil ik (vooralsnog) niet gebruiken. Vind de bijwerkingen ervan heel eng... Pas als ik zeker weet geen kinderen meer te willen zou ik het misschien wel doen.

Kan er af en toe best moedeloos van worden. Inmiddels ben ik 32, en wil er toch echt eens van af. Hoe heerlijk moet het zijn eens zonder make up de deur uit te kunnen!
Hoi Blond,

ik heb tetracycline de eerste keer voor drie maanden mee naar huis gekregen en dat werkte bij mij echt binnen 3 dagen! En daarna heb ik het dus bijna twee jaar gebruikt. Ik was groot fan. Ik heb ook minocycline en doxycicline geslikt maar dat werkte bij mij niet. Ik heb ook Clindamycine in lotion vorm en dat werkt op zich wel redelijk maar mijn huid wordt daar bij lang gebruik wel steeds roder en droger van en uiteindelijk werkt het niet meer. Ik gebruik het nu nog soms als ik een grote ontsteking heb (ik heb zo'n hekel aan het woord pukkel!!). Ik vond de bijwerkingen van Roacutane ook veel te eng en ik heb niet eens een kinderwens! Ik ben ook nog bij een cosmetisch arts geweest om te informeren naar laseren. Dat kon op zich wel maar moet dan om de paar maanden herhaald worden en is natuurlijk niet gratis! Ik ben dus heel blij met de Yasmin hoewel ik er liever helemaal af zou willen zijn.

Ik ben inmiddels bijna 36, ik vraag me af wanneer het eens helemaal weg zal zijn!! Succes bij de dermatoloog!
Ik heb denk ik de meest rare tip voor je die je gehoord hebt!;-)

De tip luid; Paardenmelk. Ik heb er veel aan gehad! De melk is nog voor veel meer doeleinden geschikt!
quote:jaimee21 schreef op 12 augustus 2011 @ 22:14:

"quote: jaimee21 schreef op 12 augustus 2011 @ 21:44 :

Oh, en voedsel heeft géén invloed op acne, tenzij je ergens allergisch voor bent.

Zo zeg, geloof je het zelf? Onder welke steen heb jij gelegen?

Alleen al vlees zit bomvol groeihormomen, dat is voor TO al heel makkelijk te elimineren, en da's niet onverstandig, gegeven dat haar hormoonhuishouding niet op orde is."

Goh, normaal reageren zit er niet in hier geloof ik.

"Niet onverstandig" is om gewoon naar een arts te gaan die er dus voor gestudeerd heeft. En overigens hetzelfde zegt dan wat ik zojuist zei.

Jaimee, vlees zit niet bomvol groeihormonen, hoe kom je daarbij? Is in de EU al weer een hele tijd verboden. Volgens de slagers in mijn familie wordt dat goed gecontroleerd. Aan de bespiering van een karkas kon je vroeger heel goed zien of er hormonen waren gebruikt.

Amerikaanse (rund)vlees bevat wel groeihormonen, vandaar dat dat hier niet mag worden ingevoerd.
quote:SeptemberGirl schreef op 12 augustus 2011 @ 21:24:

-Geen vlees eten

Waarom geen vlees eten?

Ik weet wel dat er een licht verband is aangetoond tussen acne en zuivel maar dat is ook niet erg sterk...
Als je bang bent dat alles in de soep loopt, neem dan een pannetje mee.
quote:jaimee21 schreef op 12 augustus 2011 @ 22:15:

"quote: jaimee21 schreef op 12 augustus 2011 @ 21:44 :

Naar de dermatoloog. Over een paar maanden ben je 'gaver' dan ooit.

Heb ongeveer hetzelfde meegemaakt, ben nu in een paar maanden tijd pukkel-vrij! Welk middel werkte bij jou dan wel"

Roaccutane en differin!

roaccutane is een vrij heftig middel. Je krijgt hier onderhande een droge huid van en mag niet gebruikt worden tijdens zwangerschap. Ook moet je vaak je bloed laten controleren ivm mogelijke leverafwijkingen. Roaccutane wordt dus vaak bij de ernstige gevallen gebruikt.

Meestal zijn er lichtere middelen die ook helpen. Zoals antibiotica (verschillende soorten), benzyl peroxide (verkrijgbaar bij de apotheek), de pil(maar die mag je helaas niet (en sommige verergeren het ook).

Nadeel van acne is dat het soms chronisch kan zijn... Behandelingen kunnen goed helpen maar bij stoppen komt het weer terug....

Ik las dat iemand tetracycline had meegekregen. Is dat niet een lange termijn antibioticum? (het duurt even voordat het werkt...)

Wat je ook nog kan proberen is photodynamische therapie. Wordt helaas nog niet vergoed en ook niet op veel plekken uitgevoerd. (wordt ook nog vollop onderzoek naar gedaan maar tot nu toe blijken de meeste dingen effectief).
Oja, kijk ook even naar je make-up. Make-up op basis van olie/vet kan de acne versterken!

Zonlicht kan helpen.

Ga in ieder geval langs een arts, misschien is er nog een andere anticonceptie die je wel mag en kan helpen!
Even wat aanvullende info dan: ik kom al 2 jaar bij een huidtherapeute, sindsdien is het echt drastisch minder, maar dus niet weg.

Omdat het slikken van de diane 35 dus niet hielp, ben ik gestopt met de pil, ik heb tijdelijk de nuvaring gebruikt, maar hiervan werd de acne echt veel erger. Grote kans dus dat ik als ik de mirena ga gebruiken, dezelfde reactie krijg als bij de ring.

Van de ring kreeg ik zelfs flinke pigmentvlekken (net als je bij een zangerschap kunt krijgen)

Ik gebruik nu dus niks qua medicijnen en ik ben van mening dat dat beter is.

Ik gebruik als reiniger een hele milde van meditopics, verder gebruik in de sunblock en hydraterende creme van dermalogica. Vanaf het gebruik van deze producten + bezoek aan de huidtherapeute is he echt wel verbeterd, maar dus niet weg.

Ik zal idd beter op mijn voeding letten, gewoon wat minder vlees en zuivel, ik heb idd gelezen dat dat invloed kan hebben.

En brandbetelthee drink ik al wel, maar niet dagelijks, dat zal ik ook eens gaan doen.

Zelf heb ik ook ooit een gezichtssauna gehad voor thuis, die heb ik weggegeven, ik had dat toen helemaal niet nodig, ik zit er dus aan te denken om die weer een te kopen.
Bij mijn helpt:

- grote klis (capsules), kun je bij alle drogisterijen wel halen;

- niet veel vlees eten;

- niet roken;

En vooral goed kijken hoe jouw lichaam/huid reageert op eten en drinken.
Melpomene, door de app op de iphone staat het er enorm krom, maar vanaf het stukje "waar heb je dat vandaan" is het mijn post niet meer.

Quoten lukt niet door de app waardoor de posts door elkaar staan.

Lees voor de grap de eerdere posts maar eens door.

Ik ben van mening dat acne niet door voedsel komt.
Wat vervelend hé die Acne, ik heb er vanaf mijn 15de heel er veel last van gehad en vanalles geprobeerd. Alleen de vroegere Dianapil heeft bij mij gewerkt. Toen een tijdje de Yasmin maar daar had ik heel veel bijwerkingen van en van mijn nieuwe huisarts mocht ik deze niet meer gebruiken i.v.m. vele gevaren van deze pil en in zijn praktijk streng verboden...(tja?).

Het enigste wat bij mij wat hielp was geen melk en varkensvlees. Bij mij werd het ook erger hoe meer ik ging smeren met producten tegen acne. Wat wel hielp is van Olaz de regenerist serum.

En tja ik heb nu 2 kinderen en mijn huid is puntgaaf dus de zwangerschap heeft mijn huid goed gedaan.

Ik hoop dat je ook iets vindt wat bij jou wel werkt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven