Gezondheid alle pijlers

Afbouwen Venlafaxine, gek van rusteloze benen!

17-02-2011 09:34 8 berichten
Alle reacties Link kopieren
Help, zijn er mensen die dit herkennen??

Ik ben sinds een week of zes aan het afbouwen met m'n antidepressiva (Venlafaxine oftewel Efexor). Helaas ben ik erfelijk belast met het Restless Legs Syndrome en het is bekend dat dit verergerd kan worden door het slikken van antidepressiva. Ik slik al sinds 13 jaar antidepressiva (i.v.m. een paniekstoornis, maar dat gaat de laatste jaren eigenlijk best goed), omdat ik de laatste tijd meer last begon te krijgen van m'n rusteloze benen, ben ik nu dus aan het afbouwen. Psychisch gezien gaat het afbouwen heel goed, ook heb ik tot nu toe weinig last van alle bekende 'afkickverschijnselen' zoals schokjes in het hoofd, duizelingen, etc. Dus daar ben ik heel blij om, alleen m'n rusteloze benen worden alleen maar erger en erger. Terwijl dat juist de reden was dat ik wilde stoppen met de antidepressiva! Ik heb nu de hele week al niet meer dan 4 of 5 uurtjes per nacht geslapen en ik ben helemaal kapot. Het heeft geen zin om voor 2 of 3 uur 's nachts naar bed te gaan (ik probeer het wel) want ik 'stuiter' er net zo hard weer uit. Gelukkig werk ik momenteel niet, maar ik moet op een gegeven moment wel weer op zoek naar een baan. Maar als het zo doorgaat dan wordt dat lastig.

Ik slik sinds een aantal jaren Sifrol voor de rusteloze benen, en het helpt soms wel om een extra dosis te nemen, maar dat wil ik eigenlijk niet want dan moet ik straks daar weer mee afbouwen. Dan blijf ik aan de gang.

Is er iemand die deze verschijnselen herkent en die weet of het ook weer over kan gaan? Misschien is de boel tijdelijk van slag in m'n hoofd (heeft vooral te maken met dopamine huishouding).

Ik hoop echt dat iemand dit herkent, naar de huisarts gaan heeft ook geen zin want die weet nog minder van rusteloze benen dan ik zelf.

Alvast bedankt voor jullie reacties.
compressiekousen willen nog wel eens helpen bij restless legs.

Steunkousen, of van die sportcompressiekousen.

Je zou het kunnen proberen.
Ook yoga voor het slapen gaan, bijvoorbeeld Hond met het hoofd omlaag, voor het slapen gaan wil nog wel eens helpen.

ik zou om akineton vragen. Artsen schrijven het voor bij bewegingsstoornissen veroorzaakt door geneesmiddelen.
Dank voor jullie reacties, altijd fijn als er mensen meedenken!

Het is alleen niet zozeer dat ik wil weten wat ik eraan kan doen, want ik kan ook een extra dosis Sifrol innemen. Ik heb ook al van alles geprobeerd, rekken, strekken, benen omhoog, speciale 'rusteloze benen spray', etc. Maar het wordt echt veroorzaakt door de Dopamine huishouding in de hersenen en al die dingen die ik heb geprobeerd geven alleen maar even verlichting, maar zodra ik weer ga zitten of liggen dan begint het gewoon weer. Mijn vraag is eigenlijk of er mensen zijn die ook in dezelfde situatie hebben gezeten, dus dat het erger werd tijdens of vlak na het afbouwen van antidepressiva, en vooral wil ik weten hoe lang dit geduurd heeft en of het vanzelf weer minder werd.
Ik gebruik ook anti-depressiva (sertraline/zoloft) en heb/had vreselijk last van restless legs. Daarom heb ik van de huisarts een ander medicijn erbij gekregen: sifrol. Dit middel is speciaal voor mensen met de ziekte van Parkinson èn het restless legs syndroom. Ik heb tabletten van 0,125 mg en gebruik daar 4 stuks van: een uur (ongeveer) vòòr je gaat slapen innemen en voilá, nergens last meer van. Als ik ze een keer vergeet heb ik meteen weer prijs :(

Dus is er wel degelijk wat aan te doen en je hoeft er je ad niet voor te laten staan (als je er niet buiten kunt, zoals ik).
ik bedoel dus òf de ziekte van Parkinson òf restless legs, dus niet iemand met parkinson die ook rusteloze benen heeft.

Als je de bijsluiter leest van Sifrol, kun je zelfs tot 7 tabletten per dag gaan en echt, het werkt heel goed.
Hallo,

ik weet niet of dit nog actief is, maar ik waag het erop. Ben sinds vorige maand aan het afbouwen van Venlafaxine 75mg en ik heb het moeilijk.

Voel me krikkel, zou elk moment kunnen huilen en roep tegen mijn partner net alsof we ruzie hebben, maar ik ben diegene die alles in mijn kopke steekt.

Herkent iemand dit, want ik word gek van mezelf.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven