Gezondheid alle pijlers

Afvallen d.m.v. operatie (maagband, GBP of sleeve) deel 4!

09-04-2012 16:49 2237 berichten
Alle reacties Link kopieren
En dit is deel 4 over maagverkleinende operaties zoals een maagband, Gastric Bypass, Gastric Sleeve of een Duodenal Switch.

Zoek je informatie, ben je nieuwsgierig naar het leven na een operatie, zit je zelf in het traject, twijfel je over wel of niet naar de huisarts gaan voor de eventuele stap. Of ben je inmiddels al een 'oudje' en wil je gezellig mee komen praten?

Kom er bij en laat van je horen

Ook een link om te zien waar je goed geholpen word, een lijst opgesteld door CZ :

http://www.cz.nl/consumen ... jken/beste-zorg-bariatrie

Overzicht (overgenomen uit het 3e deel)

[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 12-05-2013 12:16
Reden: lijst verwijderd ivm privacy
% gewijzigd
quote:coral schreef op 04 december 2012 @ 08:47:

Hallo meiden.

Sorry dat ik zomaar hier kom binnen vallen. Heb overal gezocht naar een forum over een maag verkleining. En kom hier terecht. Ben doorgestuurd door mijn huisarts. Nadat niets hielp. Heb in augustus alles ingevuld met haar.(de huisarts). Heb van de O.B.K. Ook papieren weer retour gekregen en weer ingevuld terug gestuurd. En hoor dus h e l e m a a l niets meer. Een paar X gebeld. Ja u krijgt vanzelf bericht, en maakt u zich maar geen zorgen enz. Maar nu 4 maanden later nog niets. Ik denk erover om deze week nog af te wachten en dan weer eens bellen. Duurde het ook bij jullie zo lang? En wat kan ik verwachten, als ik wordt uitgenodigd voor een gesprek?

Groeten van Coral.
Ik kwam jaren geleden dagelijks hier op het forum. Maar op een gegeven moment is het over. Ik ben er eerlijk gezecht ook een beetje uit. Maar ik hoop dat ik hier mijn ei kwijt kan. En dat, ik veel te weten kom via/van jullie.

Groetjes van Coral.[img]http://http://www.artolive.nl/img/works ... 64x400.jpg[/img]
Hi Coral, wat raar dat je niets meer hoort! Bij welke vestiging van het NOK heb je de info opgevraagd? Ik heb nu mensen in mijn voorbehandelingsgroep die rond diezelfde tijd zijn aangemeld, en wij staan voor jan/feb op de lijst voor de operatie. Wel zwaar frustrerend dat je zo aan het lijntje gehouden wordt. Ik vind 4 maanden inderdaad wel erg lang. Misschien kan je huisarts hiermee helpen?
Hallo ik kan de laatste reactie niet eens meer terug vinden. Maar ik heb vanmiddag met de post eindelijk een uitnodiging gekregen voor een oriënterend gesprek van 2 (!) uur!!! Op 11 jan. In Velp. Kan iemand mij vertellen wat ik zoal verwachten kan dan? Ik wil alleen gaan. Of kan ik beter mijn man meenemen? Weet je na het eerste gesprek al of je een verkleining krijgt? Allemaal vragen en jullie weten de antwoorden.

Lieve groetjes van Coral..
gefeliciteerd met je uitnodiging !!! Ja het eerste gesprek duurt idd lang en bestaat uit 4 delen, je hebt gesprekken met (in willekeurige volgorde) dietiste, bewegingsdeskundigem arts en psycholoog. Vergeet dus vooral niet te benoemen welke last je hebt van je overgewicht, misschien gewrichtsproblemen, hgoge bloeddruk, apneu enz enz. hoe meer extra';s boven je BMI hoe groter de kans op een OK. Na de gesprekken komen deze 4 mensen samen om te bespreken of ze jou een goede kandidaat vinden voor een OK, en overleggen dat in principe ook met de chirurg. Dus het duurt even voor je een uitslag krijgt. Als je die hebt, en het is een ja, duurt het weer een poosje voor je een uitnodiging krijgt voor voorlichting in het ziekenhuis, want eerlijk is eerlijk, er zitten risico''s aan een operatie met meer gewicht.

Als je dan nog door wilt gaan kom je op de lijst voor voortraject en OK......maar dan ben je wel een eindje verder in de tijd. Dus eerst goed de gesprekken door, een Ja zien te krijgen en geduld hebben. Veel succes !!! Enne, in Velp zit je goed !!
Gefeliciteerd Coral! Dat is goed nieuws! Ik sluit me aan bij wat Majesteit zegt, in Velp zit je goed. Ik zou wel alleen gaan, want je partner mag niet mee naar binnen bij de gesprekken. Die moet je alleen voeren. Dus voor je man wordt het dan 2 uur wachten. Of hij moet dat geen probleem vinden.

Wat voor operatie je krijgt, hoor je pas in het ziekenhuis bij de pre operatieve screening. Dat is als je een ja hebt gekregen en een uitnodiging hebt gekregen voor het voortraject. Dan zal de chirurg (hoeft niet perse de chirurg te zijn die je ook opereert) je vertellen voor welke methode er is gekozen.

Maar fijn dat je nu toch wat hebt gehoord!
Hebben jullie ook een verkleining? En wanneer. Of een bandje (volgens mij doen ze dat toch niet meer? Bandjes.) en wat zijn jullie al afgevallen. En viel de opratie tegen. Of juist mee? En ik hoorde dat je nog 5 dagen inhet zieken huis moet blijven? En dat de operatie via een z.g.n. laparoscopie gedaan wordt? Jullie zien allemaal vragen die ik graag al beantwoord zou hebben. Maar voor nu eerst dit maar. Tot later.

Groetjes Coral.
Ik ben nu bezig met het voortraject. Vorige week heb ik mijn pre operatieve screening gehad. Daar werd verteld dat ik in januari of februari geopereerd wordt. Ik krijg een gastric bypass. Het is inderdaad een operatie via laparoscopie. Ze willen dat je zo snel mogelijk weer naar huis gaat, Als alles goed gaat hoef ik maar 2 dagen in het ziekenhuis te liggen. Ze proberen dit zo kort mogelijk te houden, als het kan. Je zult zelf ook nog erg veel informatie krijgen en via de site van Vitalys kun je ook veel informatie vinden. Maar vraag hier natuurlijk ook gerust!
Ooh dat is fijn kort in zh. Ik woon niet echt in de buurt van Velp.

(= 1 uur ongeveer) dan hoeft mijn man ook niet te komen. Die heeft een drukke baan. Maar ik wil het juist nog even geheim houden. Alleen mijn vriendin weet het. En man natuurlijk ook. Is dat te doen? Of juist moeilijk omdat men je niet zal begrijpen. Ik vraag mij af of iemand ziet dat je bent afgevallen.
@ M@rtje. Hoelang duurt het ongeveer van eerste afspraak tot aan de operatie? Hopelijk toch geen maanden.
Coral , ik ben in april 2011 geopereerd, heb een gbp en ben 35kg afgevallen, en toen hield het gewoon op.Dat zie je dus echt wel ! Ik blijf nu wel zo ongeveer op gewicht, maar moet gewoon wel goed opletten wat ik wel/niet eet. Zoet en vet werkt bij bij niet meer, ook soms ineens last bij het eten van kool bv, maar dat is de moeite allemaal waard.

EN tja, je ligt idd maar kort in het ziekenhuis, en natuurlijk is het niet helemaal pijnloos, maar de pijn zakt snel weer weg.

En of je het aan anderen wilt vertellen ligt natuurlijk helemaal bij jezelf. Maar ik kan je nu al vast vertellen dat er altijd mensen zijn die het raar vinden dat je dit doet. dat je een slappeling bent omdat je het zelf niet kunt. waarschijnlijk jaloezie, of verkeerd bedoelde bemoeizucht. Er is gewoon maar 1 ding dat telt, en dat is dat jij, en alleen jij, achter deze beslissing staat. En verder nergens iets van aantrekken.

Mijn lief was het niet met mij eens, hij had liever niet dat ik de operatie ging doen. Maar uit angst om mij te verliezen, vanwege het risico bij de OK. Hij vond het te gevaarlijk. want er zijn echt mensen die de OK niet overleven ivm complicaties. Zelf vond ik het het risico wel waard. Ik zat na een trauma al in een rolstoel en kwam alleen maar meer aan. Zag alleen maar de winst ervan. En het heeft gelukkig ook goed uitgepakt. Ik heb de rolstoel niet meer nodig, maar heb nog wel steeds therapie .

Mijn leven is door de OK zeer verbeterd, en ik ben dan ook dolgelukkig. Door mijn verbeterde conditie heb ik een langere levensverwachting, ik ben fitter, en voel me geweldig !!!

EN idd, kijk eens bij Vitalys, en dan is op facebook nog de WLSgroep, waar allen maar mensen zitten die een bariatrische operatie hebben gehad. Daar kun je antwoorden krijgen ook op al je vragen. Succes
enne ja, het duurt wel een paar maanden van eerste afspraak tot OK, en dat is achteraf maar goed ook. Het is nl geen kattenpis waar je aan begint !!
Dat realiseer ik mij ook wel dat kattenpis. Maar ik mag er wel 50 kilo af hebben. Ik heb ook nog hartritme stoornissen en de cardioloog was blij dat ik dit ging doen. Hij steunt me heel erg.mag hem te pas en te onpas bellen. En ik wil hem ook vragen bij een volgende controle of hij een een brief wil schrijven/ typen dat het echt wel nodig is. En het eten hoe gaat dat dan? De hele dag door een klein beetje? Of alleen kleine porties tijdens het eten? Mijn moeder heeft maagkanker gehad en bij haar is de hele maag wegenomen. Zij zou echt de hele dag kunnen/ moeten eten. Een beetje. Maar dat deed ze niet. Ze kon het niet en wilde het ook niet volgens mij. Ze kon niet het patroon doorbreken. Helaas bleef het daar niet bij. En is zij 28-12-2011 overleden.

Maar ik ben blij dat ik jullie gevonden heb. Ik zal hier nog wel regelmatig komen denk ik. Wens jullie een heel fijn weekend. En tot gauw. Groetjes van Coral.
Ik heb half juli de informatie die nodig was opgestuurd naar Vitalys (wat in het infopakket zit) Ik kreeg toen na 6 weken de uitnodiging voor de informatiebijeenkomst. Die was op 10-09. Op 28-09 heb ik de screening bij het NOK gehad (arts, dietiste, bewegingsdeskundige en psychologe). Het zou toen minimaal 7 weken duren voor ik bericht zou krijgen over de beslissing. Ik kreeg toen na 4 weken bericht. Op 20 november ben ik begonnen met het voortraject, en ik word dus januari/februari geopereerd. Maar wat ik nu hoor is dat dit meer een toevallige samenloop van omstandigheden is waardoor het nu zo snel gaat. Over het algemeen moet je een jaar tot anderhalf jaar uittrekken van het aanmelden tot de operatie.

Coral, je schrijft dat je toch wel 50 kilo wilt afvallen. Bedenk dat de operatie maar 20% hulp is bij het afvallen! Je zult ongeveer 70% van je overgewicht verliezen. Dus als je bijv. 1.70m lang bent, en je weegt 120 kg, dan zul je gemiddeld 35 kg afvallen. (50 kg x 70%) Nu zijn er mensen die meer afvallen, omdat ze erg streng zijn en goed reageren op de nieuwe manier van leven. Er zijn ook mensen die minder afvallen. Staar je dus niet blind op een idyllisch plaatje van een superslank lijf of een maatje 38!

En geheimhouding, tja.Mijn man wist het natuurlijk vanaf het begin, en steunt mij hier in. Ik heb het in het begin alleen op het werk aangegeven, omdat dit voor heb grote consequenties zou hebben. En ik nog geen zekerheid had of het inderdaad door zou gaan. Ik heb ook een goede vriendin verteld waar ik mee bezig was. Mijn familie weet het pas sinds ik zekerheid heb dat de operatie doorgaat. Ik schreeuw het niet van de daken, de mensen die het moeten weten, of van wie ik wil dat ze het weten, weten het. Voor de rest vind ik het niet nuttig mensen wijzer te maken, en een zinloze discussie aan te moeten gaan.

Goed weekend!
quote:coral schreef op 06 december 2012 @ 17:33:

Hebben jullie ook een verkleining? En wanneer. Of een bandje (volgens mij doen ze dat toch niet meer? Bandjes.) en wat zijn jullie al afgevallen. En viel de opratie tegen. Of juist mee? En ik hoorde dat je nog 5 dagen inhet zieken huis moet blijven? En dat de operatie via een z.g.n. laparoscopie gedaan wordt? Jullie zien allemaal vragen die ik graag al beantwoord zou hebben. Maar voor nu eerst dit maar. Tot later.

Groetjes Coral.

Allereerst welkom! Aftellen naar 11 januari 2013

Heb ook een GBP, bypass. Verkleining is net weer iets anders. Denk dan aan een sleeve. Zit toch wel verschil in.

Heb eerst een bandje gehad maar na 2 jaar, 3 maanden en 3 dagen is die exit gegaan

Operatie is mij erg meegevallen, zou het zo weer doen.

Ben 5 dagen en 4 nachten in ziekenhuis gebleven. Wordt laparascopisch gedaan. Had ruggenprik en narcose.
Heb het toen ik traject in ging van maagband pas verteld toen ik bijna aan de beurt was. Alleen man wist het en schoonmoeder. Had het toen ook niet aan uitzendbureau verteld. Was net begonnen met baan. Ook pas bij groen licht. Nadat ik wist dat ik GBP zou krijgen ook pas verteld toen ik het zeker wist.

Van man hoefde het ook niet maar hij steunt me wel. Is nu trots op mij.

Ben op dit moment 51.8 kg kwijt, dit is tezamen met de maagband. Ben een heel ander mens en ze lopen me voorbij zelfs.

Kan alles eten al zijn het kleine beetjes maar dat weet je als je eraan begint.
Hallo, 18 november 2008 - de dag van mijn operatie. Mijn verhaal komt minder voor, maar het kan wel, vandaar dat ik het wil delen. Deze operatie ga je doen als je geen enkele uitweg meer ziet, als je je ongelukkig voelt of als je gezondheidsklachten hebt. Begrijp me goed ik weet dat dit niet een stap is die je zomaar even neemt! Ook ik was diep ongelukkig en meldde mezelf aan voor een maagverkleining.. Mijn gewicht was 94 kilo. De laatste stap binnen het traject was de chirurg. En hij besloot op het laatste moment dat een gastric bypass meer geschikt was voor mij. Ik ben geopereerd en had al gelijk veel klachten. Ernstige pijn, ziek voelen. En nu vier jaar verder.... Heb ik een sonde (voor voeding) in mijn darm en draag ik 24 uur per dag een rugtas met pomp en voeding. Ik heb altijd pijn en slik daar voor veel morfine. Eten kan ik nagenoeg niet. Heftige dumping en het doet erg veel pijn en ik voel me er heel ziek door. Ondertussen heb ik weet ik veel hoeveel onderzoeken gehad, ziekenhuisopnames en een aantal operaties. Ik heb 46 kilo gewogen! Ik heb steeds ernstige terugvallen en kan dan weken niet uit bed. Ben ik in een betere toestand dan kan 5% van mijn oude leven leven. Dit is geen dooddoener, ik wil alleen graag laten weten dat het ook anders kan, dat niet iedereen een succesverhaal is. Dat je je heel goed moet voorbereiden en niet blind op het advies van de arts af moet gaan. Natuurlijk is de kans dat hetgeen mij overkomen is jou overkomt....maar het kan wel! Ik wilde iets meer kwaliteit van leven en ik ben geeindigd met bijna niets aan kwaliteit. Als ik weer een slechte lichamelijke fase meemaak dan balanceer ik op het randje van leven en dood. Men kan voor mij niets meer doen, het enige dat ik hiermee wil zeggen is dat het niet altijd een succesverhaal is! Eigenlijk waar een ander een nieuw leven krijgt na de operatie ben ik min of meer dood gegaan op de ok. Gelukkig heb ik een gezonde bovenkamer, een schat van een man en een intens lieve dochter en komen we er wel. Het is moeilijk, heel moeilijk maar wat niet anders kan.... Zal moeten gaan zoals het is.
Triniteit

Heftig!!!!

Je neemt niet zo de beslissing daar komt wel wat bij

kijken. Heb er ook heel lang over nagedacht. Had ik het

maar eerder gedaan denk ik nu.

Meestal hoor je slechte verhalen niét.

Dat ze niks kunnen doen. Ze kunnen het soms toch

terugdraaien? Is dat aan orde geweest?
Hallo brendah, dat is wat verschillende artsen als eertste riepen. Maar dat is nog zo weinig gedaan en met heel veel slechte uitslagen...dus dat risico durven we niet te nemen. Daarbij is mijn lichaam zo ontzettend verzwakt dat ik bang ben dat dat het einde betekend. Ik heb moeten zoeken door heel nederland naar een arts die me wilde helpen, ik heb een schat gevonden die zelfs een levensreddende operatie bij me uitgevoerd heeft. Een bariatrisch chirurg en ook hij raad het af. Zo langzaamaan hoor ik wat meer gerommel aan alle kanten, maar zoals we al zeiden daar hoor je weinig van. Het lijkt altijd of dat ik de " eerste" ben. Helaas hebben de artsen wel geleerd hoe de operatie te doen maar weet men te weinig over nazorg bij complicaties. Iets wat een mdl arts waar ik geweest ben al aangegeven had op een congres omdat hij steeds meer patienten na zo een operatie bij hem zag komen. Alle respect voor wie dit wil gaan doen, ik ben geen arts en raad niets af of aan. Alleen besef heel goed dat het ook anders uit kan pakken. En dan verlies je heel veel meer dan alleen gewicht!
Triniteit, idd een heel heftig verhaal van jou. Wat vreselijk jammer voor je, al kun je daar ws weinig mee. Ik snap heel goed dat je het af en toe niet meer ziet zitten. Maar wel goed dat ook jouw verhaal hier staat.

Ik heb mensen meegemaakt die heel lichtzinnig over de OK en alles eromheen dachten. Die eigenlijk alleen maar wilden afvallen zonder zich aan de regels te houden. tot ergernis van mensen eromheen. Maar dat zijn dan weer niet de mensen die ook op een forum komen.

Hoe dan ook, het is en blijft iets waar je wel voor 100% voor moet gaan !!!

Brenda, leuk dat ze je voorbij lopen !!! Ook leuk als mensen twijfelend voor je staan....ken je dat ook al???

fijn weekend allemaal...
Hallo majesteit,

Dank je wel, ik houd de moed er in hoor! Het levert wat frustratie op ;) maar just keep swimming! Zoals je schrijft soms kan men er te makkelijk over denken. Het is nogal een ingrijpende ingreep. Wel eentje die wonderen kan verrichten maar.....ook eentje die nachtmerries uit kan laten komen. Ik schreef al, ik ben geen arts en ik wil echt niemand ontmoedigen maar vraag alles goed duidelijk aan de dokter, desnoods 10 keer! En weet dat het ook je leven op de verkeerde manier kan veranderen. Wat kan er misgaan? wat zijn de risicoos? wat zijn de gevolgen van een gbp? en dan bedoel ik eventueel chronische diarree, dumping, vitamine telorten enz. Mijn klachten zijn anders en zeer ernstig maar ik hoor ook mensen die klachten hebben in mindere mate. En natuurlijk zijn er ook een boel die geen klachten hebben, daar moet ik ook heel eerlijk in zijn, maar goed die laten zich meestal wel horen zo blij als ze zijn
Trinity, heftig verhaal! Ik vind het wel heel knap dat je toch doorgaat, en het positief blijft bekijken! Je kunt er waarschijnlijk niet zoveel mee, maar dank je wel voor het delen.

Toevallig hebben we het afgelopen week bij de bijeenkomst gehad over de voor- en nadelen van een GPB. De dumping, acute diarree, ziek en ellendig voelen, vitaminetekorten zijn allemaal aan bod gekomen. Er kwam toen ook de vraag of er een oplossing was bij chronische klachten. De arts vertelde toen dat zij hoorde te vertellen dat de operatie permanent is, maar dat er tegenwoordig steeds meer onderzoek wordt gedaan naar een operatie waarbij de GPB ongedaan wordt gemaakt. Ze vertelde er wel bij dat dit erg ongebruikelijk is, en eigenlijk nog niet wordt gedaan.

Het blijft een levensveranderende operatie. Positief of negatief. En het is een operatie waar niet zomaar iedereen voor in aanmerking komt. Ik moet zeggen dat ik het erg spannend vind, omdat ik eigenlijk niet goed weet wat ik moet verwachten van het leven na de operatie. Zal ik er goed op reageren, zal het het gewenste effect hebben, zal ik gezonder worden en blijven? Of gaat het mis en krijg ik heel veel klachten en pijn? Het blijft een beetje spoken. Het is niet op een punt waarop ik zeg, ik zie van de operatie af, maar ik denk er wel veel over na.
Hallo M@rtje24, dank je wel voor je reactie,

Allereerst: petje af voor de arts die de informatie aan je verteld heeft. Dat is namelijk het meest belangrijke, ik moet je zeggen dat vier jaar geleden die cruciale info bij mij ontbrak.

Wat het terug draaien betreft, ik ben uiteindelijk bij een ander ziekenhuis terechtgekomen toevallig ook bij een chirurg die deze operaties doet. Hij heeft pas geleden voor het eerst eentje terug gedraaid, die patient was wanhopig en kon niet meer, veel pijn en ziek, een beetje mijn klachten zei de dokter alleen ik heb daarbij nog eens ernstige dumping. Die patient was korter geleden geopereerd, ik weet niet hoe dat afgelopen is. De operatie was gelukt maar na twee weken was er nog steeds veel morfine gebruik, ik weet het eelijk niet.

Als ik perse wil, wil de dokter het doen maar hij raadt het af. En dan..... Stel dat ik het doe, voor hetzelfde geld word het juist nog rotter... En ik heb echt niet meer de ruimte om nog meer te verliezen dus ik begin er niet aan. Het voelt niet goed.

Ik wil zeggen dat ik bij de gbp operatie nooit zelf overtuigd was. Ik had al veel buikklachten en heb dat ook een paar keer aan de chirurg verteld. Hij heeft dat weg gewuifd. Tja.... Of dat het daarvan komt, dat zullen we nooit zeker weten.

Ik vind wel dat je als je dit doet voor meer dan 100% er achter moet staan, als je maar een beetje twijfelt, wacht dan even. Luister goed naar de eerste reactie die je lichaam je ingeeft. Ik ben daar overheen gestapt en kan me daar dagelijks voor voor mijn hoofd slaan, kijk dat doe ik natuurlijk niet want dan zou ik ook nog eens hoofdpijn hebben! ;)

Goede voorlichting is heel belangrijk en luister naar jezelf.

Meer kan ik je niet mee geven.

Ik weet flinker zijn is ook niet makkelijk, helaas leven we in een maatschappij die dat niet zo goed accepteerd. En niet te vergeten de gezondheidsproblemen dat het mee zich meebrengt.

Ik wil niet mensen weerrhouden van iets wat ik zelf wel gedaan heb.

Ik begrijp als geen ander waarom je deze stap wilt nemen.

En ik ben geen dokter.

Maar zoals elk nadeel zijn voordeel heeft kunnen alle voordelen ook wel eens een nadeel hebben.

Ik wens je heel veel succes met je beslissing. En het gaat klaarblijkelijk meer goed dan fout dus laat mijn resultaat niet te zwaar mee wegen, maar neem het mee.

Heel veel succes,

Hartelijke groeten, triniteit
Voorlichting is hier ook héél goed geweest. Alles wat je schrijft

(Vitaminetekorten, dumpings, diarree etc) hier verteld

in 2 verplichte voorlichtingen.
triniteit, ik ben via het NOK in velp geopereerd, en idd er was veel goede voorlichting. Zelf heb ik heel; lang toch getwijfeld omdat een vriendin het lang geleden heeft laten doen, en nadien alleen nog maar kon spugen....maar tot mijn grote verbazing wel kon leven op marsjes-ijs, franse kaasjes op toast enz enz. maar een broodje kaas kon ze niet binnenhouden !!! en tja, dan heeft het ook weinig zin natuurlijk.

Ik heb geboft, dat het goed is uitgepakt. gelukkig gaat de techniek zo snel dat ik erop vertrouw dat het bij hjou ook wel opgelost gaat worden. Dr Jansen in Arnhem schijnt geweldig te zijn !!! misschien een bezoekje waard????

fijne dag allemaal. brenda succes !!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven