Al weken een verstopte neus

donderdag 20 december 2012 om 12:13
Beste allemaal,
Ik heb al zo'n 2 maanden een verstopte neus.
Ben verkouden geweest, maar de verstopte neus is nooit overgegaan.
Ik gebruik dus nu al deze 2 maanden neuspray.
Nu heb ik dus een probleem ontwikkeld, ik denk dat ik verslaafd ben aan neuspray.
Ik heb al geprobeerd te stoppen, maar dit lukt me bijna niet.
Ik kan namelijk niet slapen met een verstopte neus.
Overdag ben ik inmiddels zo ver dat ik geen neuspray meer gebruikt.
Weten jullie misschien wat ik eraan kan doen?
Ik heb al zo'n 2 maanden een verstopte neus.
Ben verkouden geweest, maar de verstopte neus is nooit overgegaan.
Ik gebruik dus nu al deze 2 maanden neuspray.
Nu heb ik dus een probleem ontwikkeld, ik denk dat ik verslaafd ben aan neuspray.
Ik heb al geprobeerd te stoppen, maar dit lukt me bijna niet.
Ik kan namelijk niet slapen met een verstopte neus.
Overdag ben ik inmiddels zo ver dat ik geen neuspray meer gebruikt.
Weten jullie misschien wat ik eraan kan doen?
donderdag 20 december 2012 om 12:18

donderdag 20 december 2012 om 12:39
Neusspray moet je echt niet te lang gebruiken. Je neus raakt er teveel aan gewend en dan kun je steeds moeilijker zonder.
Ik ken het probleem, heb precies hetzelfde gehad: iedere nacht sprayen, anders kon ik niet slapen, weken achter elkaar. Maar het ging dus niet over.
Toen ben ik gaan spoelen met zout water (eerst 2 keer per dag, daarna 1 keer) en dat hielp! Alles kwam los, ik kon weer ademen, heerlijk.
Ik nam gewoon een bakje met gekookt, afgekoeld water met daarin een theelepeltje zout opgelost, neus erin steken en dan rustig opsnuiven (voelt even rottig omdat je geen lucht, maar water binnensnuift). Neus leeg laten lopen, en dan nog 2 keer doen. Daarna flink leegsnuiten.
Niet te hard opsnuiven, dat is niet goed, gewoon rustig, paar keer totdat je een zoute smaak in je keel voelt.
Ik ken het probleem, heb precies hetzelfde gehad: iedere nacht sprayen, anders kon ik niet slapen, weken achter elkaar. Maar het ging dus niet over.
Toen ben ik gaan spoelen met zout water (eerst 2 keer per dag, daarna 1 keer) en dat hielp! Alles kwam los, ik kon weer ademen, heerlijk.
Ik nam gewoon een bakje met gekookt, afgekoeld water met daarin een theelepeltje zout opgelost, neus erin steken en dan rustig opsnuiven (voelt even rottig omdat je geen lucht, maar water binnensnuift). Neus leeg laten lopen, en dan nog 2 keer doen. Daarna flink leegsnuiten.
Niet te hard opsnuiven, dat is niet goed, gewoon rustig, paar keer totdat je een zoute smaak in je keel voelt.

donderdag 20 december 2012 om 12:51
Ik herken het ook. Ik ben laatst weer eens afgekickt door het sprayen uit te stellen tot de avond, en dan alleen het 'dichtste' gat te sprayen. Zo kwam ik er weer vanaf. Ohja, dan gebruik ik al de kinderversie! Heeft minder werkzame stof.
Als dat niet lukt, dan de zoutwatertips proberen die anderen noemden.
En als laatste naar de huisarts en vragen om een andere neusspray die niet zo schadelijk is.
Als dat niet lukt, dan de zoutwatertips proberen die anderen noemden.
En als laatste naar de huisarts en vragen om een andere neusspray die niet zo schadelijk is.

donderdag 20 december 2012 om 12:58
Ik heb het een tijd geleden ook gehad, door een fikse verkoudheid (te lang) neusspray gebruikt. Ik moest het blijven gebruiken anders ging mijn neus weer dichtzitten, heel vervelend. Na een aantal weken ben ik toch maar gestopt met de spray, heb een paar dagen een flink verstopte neus gehad en daarna was het over.

donderdag 20 december 2012 om 13:08
donderdag 20 december 2012 om 13:10
Ben jaren terug ook eens een jaar of 2 verlsaafd geweest aan neusspray met als gevolg dat als ik het nu langer dan 1 dag gebruik ik direct weer "dicht " zit.
Gebruik het niet langer dan een week en na die week moet ik echt weer "afkicken" omdat ik mijn slijmvliezen verziekt heb gok ik.
Ik stop dan altijd met 1 gat, dat duurt een paar dagen voor ie weer open is en dan stop ik helemaal.
En contact opnemen met je huisarts, onmiddelijk! Zie ik hier staan.. de huisarts ziet je aankomen met je zwaailichten op. HOEWEEEEEEEELP HOEWEEEEEEEEELP O.S.O, O.S.O.
Nee, hoeft niet hoor.
Gebruik het niet langer dan een week en na die week moet ik echt weer "afkicken" omdat ik mijn slijmvliezen verziekt heb gok ik.
Ik stop dan altijd met 1 gat, dat duurt een paar dagen voor ie weer open is en dan stop ik helemaal.
En contact opnemen met je huisarts, onmiddelijk! Zie ik hier staan.. de huisarts ziet je aankomen met je zwaailichten op. HOEWEEEEEEEELP HOEWEEEEEEEEELP O.S.O, O.S.O.
Nee, hoeft niet hoor.
donderdag 20 december 2012 om 15:42
Hier ook een neussprayjunk,
ik ben al jaren af en aan aan de neusspray, als ik her weer gebruik bij een verkoudheid dan zit ik er zo weer aan vast.
maar er is een goede en makkelijke manier om er af te komen.
Koop een flesje neusspray waar een schriefdopje op zit.
Is het flesje een kwart leeg doe er dan een beetje water bij, gebruik het dan weer totdat er een kwart uit is en dan weer met water verdunnen.
Hiet een poosje mee door gaan totdat het eigenlijk alleen nog maar water is, dan zal je inmiddels ook gemerkt hebben dat je slijmvliezen niet meer steeds zo opzwellen en kan je zonder.
succes!
ik ben al jaren af en aan aan de neusspray, als ik her weer gebruik bij een verkoudheid dan zit ik er zo weer aan vast.
maar er is een goede en makkelijke manier om er af te komen.
Koop een flesje neusspray waar een schriefdopje op zit.
Is het flesje een kwart leeg doe er dan een beetje water bij, gebruik het dan weer totdat er een kwart uit is en dan weer met water verdunnen.
Hiet een poosje mee door gaan totdat het eigenlijk alleen nog maar water is, dan zal je inmiddels ook gemerkt hebben dat je slijmvliezen niet meer steeds zo opzwellen en kan je zonder.
succes!
donderdag 20 december 2012 om 20:42
Neusprayjunk? Ik had ook een huisarts die dat bleef voorschrijven in alle soorten en maten. Mijn neusslijmvliezen raakte chronisch geirriteerd zelfs door lichte spray´s van alleen zout en water (otrivin oa).
Door een vriendin gewezen op een allergoloog. Bleek dus al jarenlang een onbehandelde allergie te hebben. Nu met antihistaminicum zijn mijn klachten veel minder. Je zou een een verwijzing naar een allergie poli kunnen overwegen.
Door een vriendin gewezen op een allergoloog. Bleek dus al jarenlang een onbehandelde allergie te hebben. Nu met antihistaminicum zijn mijn klachten veel minder. Je zou een een verwijzing naar een allergie poli kunnen overwegen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.