Tips Portugal? Lissabon - Porto

17-09-2025 12:37 9 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn man en ik gaan volgende maand 10 dagen naar Portugal. We starten in Lissabon, blijven daar twee hele dagen en reizen dan door richting Porto (vanwaar we terugvliegen). Onderweg willen we Nazaré aandoen, waar je zo ongeveer de hoogste golven ter wereld kunt zien tussen pakweg oktober en maart (als je geluk hebt en de surf hoog is).
Verder ligt er nog niets vast. We houden van mooie wandelingen en van lekker eten. We weten nog niet of we een auto huren of alles met het OV gaan doen.
Ik ben al weleens in Portugal geweest, maar dat is heel lang geleden (destijds omgeving Porto). Mijn man is er verschillende keren voor werk geweest, maar moest dan dus inderdaad gewoon werken en heeft nog weinig van het land gezien. De sfeer die we geproefd hebben sprak ons wel zeer aan en we wilden er al lang samen eens heen. Dat gaat nu dus gebeuren.
Wie heeft tips voor leuke plaatsjes tussen Lissabon en Porto, activiteiten, restaurants... Alles is welkom!
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Leuk vooruitzicht. Ik zou zeker een dagje naar Sintra gaan. Je hebt daar een heel mooi park met verschillende bezienswaardigheden waaronder het Palacio de Pena. Zeker de moeite waard! Het park is prachtig om te wandelen, het Palacio is heel erg mooi en ook het dorpje zelf is zeker een bezoekje waard.
Ik vond Coimbra een gezellige studentenstad voor een dag. En ik ben vanaf daar naar Parque Nacional do Buçaco gegaan en dat is zo'n fantastische plek om rond te wandelen. Als ik nu zou gaan zou ik geld besteden aan een overnachting in het klooster aldaar. Het is een heel oud bos wat door monniken vol is gebouwd met mooie dingen.

Overigens kan je je in Lissabon ook prima nog een paar dagen vermaken. Ik vond het aquarium heel erg leuk bijvoorbeeld. En Sintra en Belhem zijn ook niet te missen.
Wij zijn er deze zomer geweest, ik vond ook Coimbra erg leuk. Leuker nog dan Porto. Nazaré viel ons wat tegen maar in Juli waren er ook bijna geen golven dus was 'gewoon' een badplaats. Ik weet niet of het op je route ligt, maar het klooster in Tomar vonden we ook indrukwekkend en een relaxte plaats om rond te lopen. In het klooster kon je zelfs een eenvoudige lunch nemen.
Ik zou zeker aanraden een auto te huren, helemaal als je naar Nazare wil. En dan vanaf Lissabon de kustweg nemen, prachtige kliffen om te wandelen.
Voor het surfsfeertje is ook peniche leuk, gecombineerd met een boottocht en wandelen op het eiland berlenga.
Onderweg kun je dan nog Obidos meepakken en Aveiro.

Andere optie, vanuit porto is het ook prachtig om de rivier de Douro te volgen het binnenland in.
Klinkt heerlijk allemaal, dank!
Met dit weer kunnen er best surfgolven zijn natuurlijk.

Even kijken. Lissabon was voor ons de moeite waard om echt dagen te verkennen. We waren ten noorden van de grote zee-arm, volgens mij is het zuidelijke deel meer de vinex-wijk.
Het heeft zin om het openbaar vervoer, met name de metro, te leren kennen. We hadden een auto gehuurd maar daar hadden we echt niets aan in Lissabon. Het is niet prettig rijden, het is niet sneller dan de metro en parkeren is duur en lastig.
Daarbuiten was de auto natuurlijk handig.

Rond Pernice zijn een hoop surfstranden waar je aan of vlakbij het strand gemakkelijk iets huurt en gaat surfen. We zaten in Ferrel en Pernice is goed bereikbaar. Beide dorpjes zijn echt gemaakt om talloze Westerse surfers te ontvangen, wat betekent dat je niet goedkoop eet en we hebben er de slechtste sushi ooit gehad. De omgeving en het surfen - uitstekend.

Sintra kwamen we doorheen... niet ons ding. Mooi kasteeltje maar het is echt ingeblikt vermaak. Het arme dorpje is helemaal niet gebouwd op zo veel toeristen en is véél te klein voor zoveel auto's.
Geef mensen geen informatie waar ze niet mee om kunnen gaan.
Aha.
Wij gaan overigens zelf niet surfen hoor, alleen kijken ;-)
Wij waren in een hotel echt vlakbij deze begraafplaats in Coimbra.

Ik heb geen uitstekende beenderen gezien hoor, de rest wel allemaal.

https://saudadesdeportugal.nl/compleet- ... a-kerkhof/
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven