Allergietest bij kindje van een jaar... mogelijk?
maandag 24 augustus 2009 om 19:23
Hai allen, onze kleine man heeft diagnose kma. Middels zelf uittesten zijn we ook op een kippenei-allergie uitgekomen. Nu heeft hij al 2 weken van die vieze zure diarree.. ook is hij altijd erg verkouden. Zelf vind ik het zo lastig om in te schatten of dit een allergische reactie zou kunnen zijn op iets (en wat dan??).
Heeft iemand ervaring met een lactose-intollerantie en kenmerken daarvan bij baby's/peuters?
En weet iemand vanaf welke leeftijd je een allergietest kunt laten doen?
Bedankt alvast
Heeft iemand ervaring met een lactose-intollerantie en kenmerken daarvan bij baby's/peuters?
En weet iemand vanaf welke leeftijd je een allergietest kunt laten doen?
Bedankt alvast

maandag 24 augustus 2009 om 19:32
De allergie test die op die leeftijd werkt is eliminatie - provocatie - eliminatie.
Je haalt het verdachte voedingsmiddel minstens 2 weken uit het dieet van je kind ( in jouw geval dus ei, ik neem aan dat ie al koemelkvrij is, dat hou je dan zo - en als het goed is, verminderen zijn klachten. Na twee weken geef je hem weer dat bewuste voedingsmiddel, en als ie allergisch is, zullen z'n klachten weer verergeren. Dan haal je het weer uit het dieet, en dan verdwijnen de klachten.
Dit doe je onder begeleiding van een arts, zodat het ook echt in het dossier komt.
Je zou ook een bloedtest kunnen laten doen, maar die is tot je kind een jaar of 4 is, niet betrouwbaar: als de test zegt dat ie niet allergisch is, kan ie dat heel goed wel zijn. Als er uit de test wel een allergie blijkt, dan heeft ie die. Maar dat hoeft niet de enige allergie te zijn.
Heb je al met een dietist gesproken? Die kunnen je vaak goed helpen met dit doort problematiek.
Sterkte!
Je haalt het verdachte voedingsmiddel minstens 2 weken uit het dieet van je kind ( in jouw geval dus ei, ik neem aan dat ie al koemelkvrij is, dat hou je dan zo - en als het goed is, verminderen zijn klachten. Na twee weken geef je hem weer dat bewuste voedingsmiddel, en als ie allergisch is, zullen z'n klachten weer verergeren. Dan haal je het weer uit het dieet, en dan verdwijnen de klachten.
Dit doe je onder begeleiding van een arts, zodat het ook echt in het dossier komt.
Je zou ook een bloedtest kunnen laten doen, maar die is tot je kind een jaar of 4 is, niet betrouwbaar: als de test zegt dat ie niet allergisch is, kan ie dat heel goed wel zijn. Als er uit de test wel een allergie blijkt, dan heeft ie die. Maar dat hoeft niet de enige allergie te zijn.
Heb je al met een dietist gesproken? Die kunnen je vaak goed helpen met dit doort problematiek.
Sterkte!
maandag 24 augustus 2009 om 19:44
Wat tilalia zegt over de bloedtest is juist. Zwiepje heeft hem met een maand of 2 al gehad maar ik hoor van ouders dat die aan het lijntje worden gehouden tot het kind 5 is. Vreselijk en heel zielig voor het kindje. En natuurlijk, soms is het kind wel ergens allergisch voor en komt het niet uit de test maar wat er wel uit de test komt, klopt in ieder geval!
maandag 24 augustus 2009 om 20:33
Mijn zoon heeft lactose intolerantie. Dit is vastgesteld met een waterstofademtest. Lactose intolerantie komt bij baby's eigenlijk niet voor. Een allergietest kan wel degleijk al op jonge leeftijd. Het prikken is even vervelend, misschien komt er niets uit en dan weet je nog niets maar las er wel iets uitkomt weet je dat in ieder geval. Sterkte!
maandag 24 augustus 2009 om 21:17
Voor zover ik weet wordt lactose-intollerantie inderdaad vastgesteld door een ademtest.
Dokteren met allergieën en intoleranties is erg lastig. Daarom is het idd goed dit niet zelf te doen, maar onder deskundige begeleiding.
Dokteren met allergieën en intoleranties is erg lastig. Daarom is het idd goed dit niet zelf te doen, maar onder deskundige begeleiding.
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
maandag 24 augustus 2009 om 21:53
bedankt voor de reacties! we staan onder begeleiding van een dietiste maar die begeleiding is minimaal vind ik persoonlijk. 1 x intake waarna je een mapje met vrij onoverzichtelijke informatie meekrijgt en 1 x tegen de leeftijd van 1 jaar waarna je de provcatie-test uitgelegd krijgt. ga maar aan de slag en we bellen je over 6 weken! vervolgens gaat ze met zwangerschapsverlof zonder dat we dat weten en een eventuele vervangster heb ik nog niet te pakken gekregen. vandaar dat ik de vraag hier even neerlegde. hopelijk is jullie ervaring met een dietiste beter. ik zal inderdaad de huisarts eens bellen wat die ervan zegt.