Alopecia Areata oftewel: Help!!
maandag 5 november 2012 om 10:48
Iemand hier bekend mee?
Ik heb nu voor de 2e keer, in 2 jaar tijd, kale plekken. Niks tegen te doen, helaas.
Ben vanmorgen weer bij de huisarts geweest, maar ja, die kan er ook niks mee, dus voelde me al weer een kneusje. Maar ik vind het eng! Het spookt de hele tijd door m'n hoofd, wat als zo'n plek een keer écht in het zicht komt? Misschien stel ik me aan, het groeit uiteindelijk weer aan, maar damn, ik zit er wel een beetje mee. Waar ik vooral bang voor ben is dat er vaker en/of (nog erger!) een zichtbare plek komt.
Weet niet wat ik precies wil met dit topic, maar moet het even kwijt...
Ik heb nu voor de 2e keer, in 2 jaar tijd, kale plekken. Niks tegen te doen, helaas.
Ben vanmorgen weer bij de huisarts geweest, maar ja, die kan er ook niks mee, dus voelde me al weer een kneusje. Maar ik vind het eng! Het spookt de hele tijd door m'n hoofd, wat als zo'n plek een keer écht in het zicht komt? Misschien stel ik me aan, het groeit uiteindelijk weer aan, maar damn, ik zit er wel een beetje mee. Waar ik vooral bang voor ben is dat er vaker en/of (nog erger!) een zichtbare plek komt.
Weet niet wat ik precies wil met dit topic, maar moet het even kwijt...

maandag 5 november 2012 om 10:52
ik leef en lees mee, ik had 1 plek, ook alopecia areata en die groeit nu langzaam wel weer dicht, het is ook echt iets heftigs, lijkt wel oppervlakkig maar toch...
ik kon makkelijk haar erover kammen, gelukkig.
als je echt veel zichtbare kale plekken krijgt, kun je een pruik vergoed krijgen, een kennis van mijn ouders, ook een vrouw, heeft een tijd een pruik gedragen vanwege te veel zichtbare plekken tegelijk, nu zijn ze ook weer met haar bedekt maar het kan dus wel, zeker als je aan kunt tonen dat je eronder lijdt, hoe weet ik niet maar goed daar kan de huisarts misschien helpen.
ik kon makkelijk haar erover kammen, gelukkig.
als je echt veel zichtbare kale plekken krijgt, kun je een pruik vergoed krijgen, een kennis van mijn ouders, ook een vrouw, heeft een tijd een pruik gedragen vanwege te veel zichtbare plekken tegelijk, nu zijn ze ook weer met haar bedekt maar het kan dus wel, zeker als je aan kunt tonen dat je eronder lijdt, hoe weet ik niet maar goed daar kan de huisarts misschien helpen.
maandag 5 november 2012 om 10:58
Ik heb het ook. De eerste keer bijna alle haren kwijt, toen veel petjes en bandana's gedragen en de tweede keer maar paar grote plekken. Was over kam baar, eerlijk gezegd gaf ik er nu ook minder om, het hoort bij mij. Maar ja het is lastig, ik heb van alles geprobeerd pillen zalf en a maar door. Het helpt niet. Het groeit na een half jaar wel weer aan.
Probeer het met klemmen te bedekken of met een staart als dat nog kan.
Succes!
Probeer het met klemmen te bedekken of met een staart als dat nog kan.
Succes!
maandag 5 november 2012 om 10:58
Hier ook alopecia gehad. Het komt en gaat en 2x helemaal kaal geweest. De eerste keer is 15 jaar geleden ongeveer. Als puber vond ik het naar maar als volwassen vrouw vind ik het een stuk makkelijker. Ik vind het vooral naar als mensen denken dat ik kanker heb (kaal dus het zal wel) Ik heb ook een pruik gehad maar dat vond ik niet zo. Dan liever kaal (zomer) of muts (winter)

maandag 5 november 2012 om 11:03
een pruik is zeker niet de enige oplossing copywrong en nikkessje.
ik zou er zelf ook niet voor kiezen maar goed het is wel een optie.
wat ik ook erg naar vindt, ik had best veel haar maar het valt nu echt erg veel uit en het is van vrij dik naar behoorlijk dun en slap gegaan, nog maar een miezerig bosje over, soms zou ik nog liever 2 plekken hebben.
ik vind het trouwens zelf wel psychisch vrij zwaar, ook al heb ik maar 1 plek, ik was 36 toen ik het kreeg, misschien ben ik ook gewoon erg ijdel een dramaqueen.
ik zou er zelf ook niet voor kiezen maar goed het is wel een optie.
wat ik ook erg naar vindt, ik had best veel haar maar het valt nu echt erg veel uit en het is van vrij dik naar behoorlijk dun en slap gegaan, nog maar een miezerig bosje over, soms zou ik nog liever 2 plekken hebben.
ik vind het trouwens zelf wel psychisch vrij zwaar, ook al heb ik maar 1 plek, ik was 36 toen ik het kreeg, misschien ben ik ook gewoon erg ijdel een dramaqueen.
maandag 5 november 2012 om 11:07
Ik ken het zeker, heb het zelf ook. Stress is de grootste factor van invloed. Helaas zul je hier nooit meer van af komen. Het zal met de tijd het wel tijdelijk verdwijnen. Ik had twee kale plekjes op mijn hoofd. Deze zijn zonder medicatie weer begroeid. Nu heb ik twee kale plekjes op mijn wangen. Ik noem het gekscherend mijn kuiltjes. Als ik me scheer zie je het niet echt. Scheer ik me niet dan eh zie je een baard met twee "kuiltjes" Een van de weinige middelen is een paardehormoon wat op de markt is, dit moet je dan opsmeren met een wattenstaafje. Het vervelende schijnt te zijn dat het bizar jeukt. Met daar weer alle nare gevolgen vandien van. Succes ermee en ehm je bent niet de enige.

maandag 5 november 2012 om 11:24
Bedankt voor de reacties!
Gelukkig heb ik lang, dik haar. De plekken zijn goed te verbergen, dus wat dat betreft stel ik me misschien aan, maar het is vooral de angst en onvoorspelbaarheid. Vorige keer, 2009, was het een plek van ongeveer 4 cm doorsnee, nu 2 van 3 cm doorsnee.
Poeh hee, copywrong, helemaal kaal!! Wat verschrikkelijk lijkt me dat. Van de een op andere dag? Heb je ook wel eens plekken gehad, of alleen helemaal kaal?
En Jonah, als man is het idd helemaal lastig als het ook je baardhaar betreft. Dat paardemiddel nog nooit van gehoord, gelukkig zitten de plekken nu verstopt.
Prinsesisback, dan ben ik ook een dramaqueen, vind het zo'n enge gedachte!! Mijn haar is me heilig, daar ben ik zuinig en trots op. Bij jou is het dus begonnen met plekken en nu over je hele bos dunner geworden?
Nikessje, pillen en zalf?? Volgens mijn huisarts is er niks aan te doen.
Hmmm, weet niet of ik er geruster op ben geworden. Groeien mensen er overheen?
In iedergeval, bedankt voor het antwoorden en jullie ook sterkte ermee!
Gelukkig heb ik lang, dik haar. De plekken zijn goed te verbergen, dus wat dat betreft stel ik me misschien aan, maar het is vooral de angst en onvoorspelbaarheid. Vorige keer, 2009, was het een plek van ongeveer 4 cm doorsnee, nu 2 van 3 cm doorsnee.
Poeh hee, copywrong, helemaal kaal!! Wat verschrikkelijk lijkt me dat. Van de een op andere dag? Heb je ook wel eens plekken gehad, of alleen helemaal kaal?
En Jonah, als man is het idd helemaal lastig als het ook je baardhaar betreft. Dat paardemiddel nog nooit van gehoord, gelukkig zitten de plekken nu verstopt.
Prinsesisback, dan ben ik ook een dramaqueen, vind het zo'n enge gedachte!! Mijn haar is me heilig, daar ben ik zuinig en trots op. Bij jou is het dus begonnen met plekken en nu over je hele bos dunner geworden?
Nikessje, pillen en zalf?? Volgens mijn huisarts is er niks aan te doen.
Hmmm, weet niet of ik er geruster op ben geworden. Groeien mensen er overheen?
In iedergeval, bedankt voor het antwoorden en jullie ook sterkte ermee!

maandag 5 november 2012 om 11:28
het is begonnen met 1 plek, daar is er ook geen bijgekomen maar mijn haar is dunner geworden en erg uitgevallen.
ik doe er niets aan trouwens qua medicijnen, we zien wel waar het schip strandt.
het is ook ok om soms een beetje een dramaqueen te zijn natuurlijk.
het komt vooral voor bij mensen rond de 40 geloof ik, hoe ouder je wordt, hoe minder het voorkomt dat is wel een geruststellende gedachte.
( rond de 40 zitten veel mensen natuurlijk met veel gezin- en carrierestress )
ik doe er niets aan trouwens qua medicijnen, we zien wel waar het schip strandt.
het is ook ok om soms een beetje een dramaqueen te zijn natuurlijk.
het komt vooral voor bij mensen rond de 40 geloof ik, hoe ouder je wordt, hoe minder het voorkomt dat is wel een geruststellende gedachte.
( rond de 40 zitten veel mensen natuurlijk met veel gezin- en carrierestress )
maandag 5 november 2012 om 11:28
quote:prinsesisback schreef op 05 november 2012 @ 11:16:
ik weet het ook maar van horen zeggen.
misschien had die vrouw ook wel een heel uitgebreide aanvullende verzekering.
het is maar cosmetisch maar toch...
het is lastiger dan je zou denken als je er geen ervaring mee hebt.Ik heb er persoonlijk geen ervaring mee, maar mijn broertje van 21 wel. Hij wordt ook kaal en gaat er ook aan onder door. Zijn haaruitval heeft echt een enorme impact op hem, maar een haartransplantatie kan hij domweg niet betalen, omdat het niet vergoed wordt. Er zijn ook medicijnen voor tegenwoordig om de haaruitval te stoppen, maar ook die worden niet vergoed en zijn voor mijn broertje te duur om zo te betalen. Het enige wat de huisarts zegt is dat hij zijn kaalheid dan maar moet accepteren. Maar misschien is een pruik ook een oplossing als die wel vergoed wordt.
ik weet het ook maar van horen zeggen.
misschien had die vrouw ook wel een heel uitgebreide aanvullende verzekering.
het is maar cosmetisch maar toch...
het is lastiger dan je zou denken als je er geen ervaring mee hebt.Ik heb er persoonlijk geen ervaring mee, maar mijn broertje van 21 wel. Hij wordt ook kaal en gaat er ook aan onder door. Zijn haaruitval heeft echt een enorme impact op hem, maar een haartransplantatie kan hij domweg niet betalen, omdat het niet vergoed wordt. Er zijn ook medicijnen voor tegenwoordig om de haaruitval te stoppen, maar ook die worden niet vergoed en zijn voor mijn broertje te duur om zo te betalen. Het enige wat de huisarts zegt is dat hij zijn kaalheid dan maar moet accepteren. Maar misschien is een pruik ook een oplossing als die wel vergoed wordt.

maandag 5 november 2012 om 11:32
Ik heb 2x plekken gehad die weer weg gingen, toen een keer helemaal kaal in een periode van 2/3 weken, toen nog een paar keer plekken, een keer kaal en de laatste keer was vorig jaar, toen plekken.
Ik heb een poosje een soort smeersel op m'n hoofd gehad van de dermatoloog wat eczeem uitlokte. Maar daar kwam m'n haar ook niet van terug. Gewoon geduld hebben.
Ik heb een poosje een soort smeersel op m'n hoofd gehad van de dermatoloog wat eczeem uitlokte. Maar daar kwam m'n haar ook niet van terug. Gewoon geduld hebben.

maandag 5 november 2012 om 11:36
quote:copywrong schreef op 05 november 2012 @ 11:32:
Ik heb 2x plekken gehad die weer weg gingen, toen een keer helemaal kaal in een periode van 2/3 weken, toen nog een paar keer plekken, een keer kaal en de laatste keer was vorig jaar, toen plekken.
wat klink je er dapper over, ik hoop dat dat mij ook ooit lukt, in vergelijking met jou voel ik me wel een beetje aanstellerig.
maar goed, iedereen is anders.
wat klink je er dapper over, ik hoop dat dat mij ook ooit lukt, in vergelijking met jou voel ik me wel een beetje aanstellerig.
maar goed, iedereen is anders.
maandag 5 november 2012 om 11:39
Voor Alopecia Areata is gewoon nog niet veel op de markt. En is men druk zoekende naar een oplossing.
Hopen maar dat je het kan bedekken en dat het lang wegblijft.
Ik had het eerst net tegen de grens van mn haargrens aan achter. En een plekje aan de zijkant in de buurt van mn slaap.
Nu dus twee "kuiltjes"
Dat paardemiddel is een hormoon. Ik ben er geen voorstander van.
Het komt helaas en hopelijk zal het ook weer snel gaan.
Hopen maar dat je het kan bedekken en dat het lang wegblijft.
Ik had het eerst net tegen de grens van mn haargrens aan achter. En een plekje aan de zijkant in de buurt van mn slaap.
Nu dus twee "kuiltjes"
Dat paardemiddel is een hormoon. Ik ben er geen voorstander van.
Het komt helaas en hopelijk zal het ook weer snel gaan.
maandag 5 november 2012 om 16:28
Ik heb ook weer een kale plek.)
Ca. anderhalve maand geleden kwam ik erachter. Ik vond eigenlijk al dat er weer enorm veel haren lagen overal...
Ik steek mijn haar nu vast, zodat de plek bedekt is. Want met de wind in NL ....
Had het al een keer eerder,een jaar of 10 geleden.
Leuk is anders, maar zodra hij niet ergens aan de rand zit (boven op je hoofd of in je pony...aaaargh ) is het wel te doen.
Ik vraag regelmatig aan anderen: En en? Groeit er alweer iets?
Maar tot nu als een babybilletje zo glad.
Ik weet nog, de 1e keer, ik was aan het klagen dat ik overal haren vond. (in de was, in mijn bed, in de badkamer, op mijn kleding) en respons was allemaal hetzelfde: Jaaaaa, maar iedereen verliest wel 100 haren op een dag.
Ik probeerde te verduidelijken dat dit veeeeel meer was, maar het werd een beetje afgedaan als aantelleritis.))
Ik geloof dat het de vorige keer een maand of 18 duurde voordat het weer dichtgegroeid was.
Ca. anderhalve maand geleden kwam ik erachter. Ik vond eigenlijk al dat er weer enorm veel haren lagen overal...
Ik steek mijn haar nu vast, zodat de plek bedekt is. Want met de wind in NL ....
Had het al een keer eerder,een jaar of 10 geleden.
Leuk is anders, maar zodra hij niet ergens aan de rand zit (boven op je hoofd of in je pony...aaaargh ) is het wel te doen.
Ik vraag regelmatig aan anderen: En en? Groeit er alweer iets?
Maar tot nu als een babybilletje zo glad.
Ik weet nog, de 1e keer, ik was aan het klagen dat ik overal haren vond. (in de was, in mijn bed, in de badkamer, op mijn kleding) en respons was allemaal hetzelfde: Jaaaaa, maar iedereen verliest wel 100 haren op een dag.
Ik probeerde te verduidelijken dat dit veeeeel meer was, maar het werd een beetje afgedaan als aantelleritis.))
Ik geloof dat het de vorige keer een maand of 18 duurde voordat het weer dichtgegroeid was.
Known to cause insanity in laboratory mice
maandag 5 november 2012 om 20:33
vrijdag 9 november 2012 om 16:18
Er is een patiëntenvereniging voor mensen met haaruitval. www.alopecia-vereniging.nl .
Gegroet, Hans J.Diks, haarconsument
Gegroet, Hans J.Diks, haarconsument
Je hebt pas recht op succes als je waarde toevoegt. (Diksy)