Gezondheid alle pijlers

altijd koud

16-03-2016 09:34 42 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi. Laatste maanden heb ik het overal koud. Liefst draag ik op mijn werk een sjaal en handschoenen. Thuis is het standaard boven de 21 graden in huis.. De huisbaas betaald gelukkig. Maar is dit normaal, dat het ik het zo snel koud heb?
Ben je afgevallen?

Is alles ok met je doorbloeding?

Is alles ok met je bloeddruk?

Heb je het daarvoor altijd warm gehad, of meer "gewoon" qua temperatuur?

Ben je iemand die nogal verschilt in warm-koud gevoel in de loop van de dag?

Draag je andere kleding?

Slaap je voldoende?

Eet je voldoende?

Zijn wat vragen die me te binnen schieten. Die eens onderzoeken? Anders huisarts eens inschakelen ivm diverse metingen en testjes.
"Laatste maanden", je bedoelt sinds het winter is?
ik ken dit alleen van mensen die te mager zijn, en eigenlijk iets meer moeten aankomen.
quote:lilalinda schreef op 16 maart 2016 @ 09:46:

"Laatste maanden", je bedoelt sinds het winter is?Ja, sommige mensen noemen dat ook Winter :D
quote:swifty schreef op 16 maart 2016 @ 09:49:

ik ken dit alleen van mensen die te mager zijn, en eigenlijk iets meer moeten aankomen.Ik heb een heel laag vet percentage.. en zou wel wat kilo's aan kunnen komen..
Ik heb het ook altijd koud. Heb geen ondergewicht, maar ben wel redelijk dun. Dus dat zou zeker een reden kunnen zijn.
Laat eens bloed prikken.
quote:WD-40 schreef op 16 maart 2016 @ 09:52:

Laat eens bloed prikken.2 jaar geleden heb ik ook allemaal buisjes bloed laten prikken. Kwam niets geks uit, was wel 250 euro armer.
quote:swifty schreef op 16 maart 2016 @ 09:49:

ik ken dit alleen van mensen die te mager zijn, en eigenlijk iets meer moeten aankomen.

ik heb ook geen speklaagje en het altijd koud

Winter is afzien.
Niet te lang stilzitten, iedere half uur ff stukje lopen of wat zware dingen sjouwen (krijg je het sowieso warm van). Sommige theeen zijn extra verwarmend zoals rooibosthee. Kan je ook lekker je handen om de beker heenslaan.
Kijk, luister en geniet... want mooier dan dit wordt het niet!
Ja, ik ben 8 weken geleden begonnen met 3x per week 5KM hardlopen.. Dan zweet ik juist weer heel erg.. Maar heb het inderdaad altijd koud.. Vreselijk irritant..
quote:Sandraaaa schreef op 16 maart 2016 @ 09:57:

Ja, ik ben 8 weken geleden begonnen met 3x per week 5KM hardlopen.. Dan zweet ik juist weer heel erg.. Maar heb het inderdaad altijd koud.. Vreselijk irritant..Het enige wat bij mij helpt is bezig blijven, vooral stofzuigen. En op je werk warme kleding en zeker ook schoenen aan hebben.
Oh, maar als je zo weinig vet hebt is dat wellicht een zeer plausibele oorzaak.

Vet verwarmt he.

Dus dan toch warmer kleden. Laagjes helpen goed om warm te blijven. En als je het warm krijgt kun je gemakkelijk wat uittrekken.

Denk aan topje, longsleeve, vestje over elkaar.

Ik ben ook een laagjes mens qua kleding.

Zonder een colbertje of vestje heb ik het snel koud, waar anderen het warm hebben en op zoek gaan naar een raam dat open kan.
quote:pamelacourson schreef op 16 maart 2016 @ 09:59:

[...]vooral stofzuigen. Absoluut waar , als ik thuiswerk (8 uur) doe ik tussendoor ook altijd stukjes stofzuigen, dan benje wel weer even warm :-)
Kijk, luister en geniet... want mooier dan dit wordt het niet!
Kleine tip: je voeten masseren en invetten met een fijne crème of olie (je hebt van die rozemarijnvoetencreme van Weleda, maar ik gebruik ook wel eens gewoon een beetje olijfolie), scheelt bij mij altijd een boel!
Ik was een tijdje terug ook dun, (kinderriem omvang) en kon niet zwemmen of schaatsen, kreeg het direct erg koud. Heb nu met wat meer vet het altijd warm. Kan denk ik door die ervaring nu extra goed tegen kou! Voordeel dus :-)
In beweging blijven is bij mij het enige wat helpt. Stil zitten is dodelijk. Op je werk dus elke 10 min even een rondje lopen. Collega's niet meer bellen of emailen, maar altijd langs lopen. Heb je een werkplek met trappen: verzin een goede reden om elk uur even wat trappen te lopen (haal je koffie een verdieping lager).

Investeer in goede onderkleding van merinowol.
Een speklaagje biedt geen garantie hoor! Ondanks 10 kilo overgewicht heb ik het ook bijna altijd koud. Beweging helpt. En natuurlijk je kleden op het seizoen. Lekker een hemd aan onder je kleren. Je nek bedekken. Goede schoenen met niet-synthetische sokken.

Maar er zijn dagen op kantoor dat ik, ondanks alles, gewoon koude vingers heb. En dan neem ik maar weer een lekker grote bak thee om ze aan te warmen.
Ik moet helemaal niks!
quote:anky schreef op 16 maart 2016 @ 10:35:

In beweging blijven is bij mij het enige wat helpt. Stil zitten is dodelijk. Op je werk dus elke 10 min even een rondje lopen. Collega's niet meer bellen of emailen, maar altijd langs lopen. .alsjeblieft niet zeg!
Ik heb t ook altijd koud. Na de zwangerschap was er eerst 5 kg blijven plakken, scheelde echt bij mij qua kilheid. Nu weer op het oude gewicht, en driekwart Vd dag KOUD:(

Heb hele warme schoenen gekocht en probeer inderdaad elk half uur even te bewegen. Ook laagjes helpen!
Het klopt dat vet isoleert, maar spieren verwarmen! Behalve isoleren (en soms in de weg zitten ) doet vet van zichzelf niet zo heel erg veel. In ieder geval, spieren zijn bezig, verbranden brandstoffen (ook in de rust) en produceren warmte.

Is het je wel eens opgevallen dat mannen het (over het algemeen) minder snel koud hebben dan vrouwen? Het schijnt dat gemiddeld 2 graden warmen moet zijn voor een vrouw om het net zo warm te hebben als een man. Dit komt deels doordat een gemiddelde man gewoon meer spieren heeft (er draaien dus meer kacheltjes), maar ook omdat de bloedvaten van vrouwen sneller samenknijpen wanneer het koud is. Hierdoor komt er ook minder warm bloed bij de extremiteiten komen. En tijdens de menstruatie schijn het erger te zijn, omdat door de hormonen je bloedvaten sneller/meer samenknijpen.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
quote:lilalinda schreef op 16 maart 2016 @ 10:48:

[...]

alsjeblieft niet zeg!Mailtje uitprinten en langsbrengen. Als iedereen dit doet, loop je elkaar wel steeds mis.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
TO wat is je lengte en gewicht dan nu?
quote:swifty schreef op 16 maart 2016 @ 10:27:

Ik was een tijdje terug ook dun, (kinderriem omvang) en kon niet zwemmen of schaatsen, kreeg het direct erg koud. Heb nu met wat meer vet het altijd warm. Kan denk ik door die ervaring nu extra goed tegen kou! Voordeel dus :-)Hoeveel ben je nu zwaarder dan voorheen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven