Gezondheid alle pijlers

Ander ziekenhuis of prescan (ervaring?)

22-06-2025 18:07 17 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoi,

Na maanden van continue aanwezige lichthoofdigheid,overgevoeligheid voor licht, hoofdpijn, tintelingen en verdoofde handen en voeten eindelijk een doorverwijzing naar de neuroloog.

Nu blijkt de wachttijd in mijn regio 1 jaar. Zo lang wil ik liever niet wachten. Ik kan evt naar een ziekenhuis dat zich twee uur rijden van mij bevindt. Echter begrijp ik dat ik daar dan ook voor behandeling moet blijven en dat wil ik ook weer niet, het gaat mij om het consult met de neuroloog en diagnostisch onderzoek.

Dus vanwege de rap toenemende ernst van mijn klachten overweeg ik nu maar een diagnostisch centrum zoals prescan of een ander centrum in Duitsland. Maar wat als ze dan iets vinden, wie moet ik dan gaan "lastigvallen"? Mijn huisarts, de neuroloog?

Wie heeft tips, trucs, noem maar op...
Wat zegt je zorgverzekeraar ervan? Die hebben ook een bemiddelingsplicht
-Rosings- schreef:
22-06-2025 18:08
Wat zegt je zorgverzekeraar ervan? Die hebben ook een bemiddelingsplicht
Bemiddelen in mijn regio bedoel je? Ik dacht dat de zorgverzekeraar alleen kan doorbemiddelen naar een ander ziekenhuis waar eerder plek is...
Dat heb ik zelf ook al gevonden. Kan de zorgverzekeraar nog iets voor mij betekenen?
Ik zou iig contact opnemen met je zorgverzekering. En mss ook je huisarts vragen of die nog wat kan betekenen.
1 jaar is absurd vind ik.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Heb je jouw bloed al laten onderzoeken? Dat zou ik sowieso laten doen. Als je echt niet eerder in de regio terecht kan, zou ik toch opteren voor een ziekenhuis verder weg, dan weet je ten minste wat je hebt.
Cum non tum age
Wat anderen zeggen: contact opnemen met de zorgverkering of zij kunnen bemiddelen of dat de huisarts misschien nog iets voor je kan betekenen.
Anders zou ik naar het ziekenhuis op twee uur rijden gaan. Ik ging echt geen jaar wachten met jouw klachten. Twee uur is nog wel te overzien, lijkt me. Al is dat zeker niet ideaal.
“Let’s enjoy the beautiful things we can see, my dear, and not think about those we cannot.” — Johanna Spyri
Zorgbemiddeling...ze kijken niet alleen naar ziekenhuizen maar ook naar privéklinieken.

Heb je al een bericht gekregen dat het 1 jaar is? Soms kan bij een triage van de verwijsbrief ook de constatering zijn dat je eerder moeten worden gezien.
Prescan doet diagnostiek maar geen behandeling vermoed ik. Uiteindelijk heb je er niet veel aan want als er geen vervolg aan gekoppeld wordt, dan sta je alsnog met lege handen.
In mijn ervaring doet ieder ziekenhuis de diagnostiek opnieuw als je er binnenkomt; mijn kind heeft op deze manier drie keer dezelfde onderzoeken gehad in drie verschillende ziekenhuizen, omdat ze niet vertrouwden op elkaars resultaten. Als je je bij prescan zou laten onderzoeken, of bij het ziekenhuis op twee uur, heb je kans dat alles opnieuw moet bij het behandelend ziekenhuis van je keuze.

Ik zou je zorgverzekeraar bellen voor bemiddeling. Dat kan echt schelen.
thalas wijzigde dit bericht op 22-06-2025 19:26
0.32% gewijzigd
Stormke81 schreef:
22-06-2025 19:03
Prescan doet diagnostiek maar geen behandeling vermoed ik. Uiteindelijk heb je er niet veel aan want als er geen vervolg aan gekoppeld wordt, dan sta je alsnog met lege handen.
Precies. En dat betekent dat indien ze daar iets vinden, ik met die resultaten naar de HA oid moet.
Zou je bij de prescan dan ook echt een consult bij een neuroloog krijgen? Klinkt meer alsof ze een mri kunnen doen bv, en als daar niks uitkomt dan weet je nog steeds niks. En als er wel iets uitkomt weet je niet of je klacht ook dáar vandaan komt. Ik zou dat niet doen.

Wachtlijstbemiddeling lijkt me een betere optie. Succes!
Wachtlijstbemiddeling van de ziektekostenverzekering lijkt me de beste optie op dit moment. Die moeten hun zorgplicht van goed en binnen een redelijke termijn bereikbare zorg nakomen. Dat ziekenhuis op 2 uur afstand dat je zelf al gevonden hebt, kan altijd nog als zij je niets kunnen bieden.
Let wel een beetje op. Ik heb mijn zorg op 250 km afstand en daarvan zeiden ze zelf dat dat wel erg ver was en dat ze gingen zoeken bij mij in de buurt. Ik ben door het universitair ziekenhuis hier doorverwezen naar het universitair ziekenhuis zo ver weg, maar volgens de verzekering kon ik ook wel naar kliniek X, want daar werken ook dermatologen. Er compleet aan voorbijgaand dat die alleen patienten aannemen zonder nevendiagnoses en alleen bepaalde, heel algemene aandoeningen behandelen. Ik ben dus ver weg gebleven.
Waarom ga je niet naar die op twee uur rijden?
Flashy schreef:
22-06-2025 20:02
Waarom ga je niet naar die op twee uur rijden?

Nou, misschien omdat het twee uur rijden is? Dat is vier uur op een dag, dat is met neurologische klachten niet zo’n aanrader. Zeker niet als je vaker moet.
Wat verwacht je van zoiets als Prescan? Het is in Nederland wettelijk verboden om op bijv tumoren te screenen bij preventieve scans. Zou je echt op hun diagnostiek durven vertrouwen, als zij zeggen dat er niets aan de hand is?

Ze geven overigens zelf al het antwoord op je vraag:

https://www.prescan.nl/mri-scan/mri-hoofd
De MRI-scan van de schedel en de hersenen kan ook aanwijzingen geven over je hersenfunctie. Zo kan het vroege signalen van neurologische aandoeningen zoals multiple sclerose of epilepsie tonen, maar het is belangrijk om te weten dat dit geen diagnose is. Bij opvallende bevindingen verwijzen we je altijd door naar je huisarts.
Coffee is never my cup of tea
Prescan is een dure manier om geld te verdienen aan de zorg. Het is maar een momentopname.
Ik moest laatst bij ziekenhuis 3 maanden wachten op 1e afspraak bij de neuroloog,ook bij andere ziekenhuizen in de regio. (carpaal tunnelsyndroom en in een keer alle kracht uit mijn handen, dus wel standaard/simpel iets). Zorgeverzekeraar gebeld er kon binnen week terecht bij prive-kliniek. Dus goede ervaring met hulp van de zorgverzekeraar.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven