Angst voor borstkanker.
zondag 16 juli 2017 om 18:47
Ik weet sinds vorig jaar dat ik belast ben met het BCRA1 gen. Eierstokken al preventief laten verwijderen. Wat borsten betreft sta ik streng onder controle. Nu vorige week weer een mammografie en mri laten maken. Belt afgelopen vrijdag de arts op om te zeggen dat er op de mri iets gezien is wat ze niet kunnen plaatsen en waar ze dmv een echo en een eventuele punctie verder naar willen kijken. Zit vreselijk in de stress. Onderzoek pas eind komende week. Belt een arts altijd op of alleen als het echt misse boel is. Wie heeft hier ervaring mee.
zondag 16 juli 2017 om 18:57
Die arts die belde om te zeggen dat hij iets heeft gezien. Dat hoeft niet meteen foute boel te zijn, daarom nu dat extra onderzoek. Begrijpelijk dat je nu in de stress zit, maar je kunt er niks aan doen. Je kunt alleen wachten op het volgende onderzoek. Probeer het een beetje los te laten, want meer kun je eigenlijk niet doen. Sterkte.
zondag 16 juli 2017 om 19:00
Op een mri kun je verschillende soorten weefsels onderscheiden, maar er staat geen bordje bij, zogezegd. Soms kun je aan de hand van de plaatjes vrij zeker aangeven wat het is, soms niet. Juist omdat je het BCRA1 gen hebt, willen ze zeker weten wat het is. Soms kan een echo daar meer duidelijkheid over geven omdat sommige dingen weer duidelijker zijn op een echo, zoals een cyste.
Mocht dit wat ze zien zichtbaar zijn op de echo en is het daarmee niet duidelijk, dan nemen ze er een biopt uit om onder de microscoop te kijken wat het daadwerkelijk is.
Op dit moment is het dus echt nog niet duidelijk.
Sterkte met wachten, dat lijkt me heel zwaar.
Mocht dit wat ze zien zichtbaar zijn op de echo en is het daarmee niet duidelijk, dan nemen ze er een biopt uit om onder de microscoop te kijken wat het daadwerkelijk is.
Op dit moment is het dus echt nog niet duidelijk.
Sterkte met wachten, dat lijkt me heel zwaar.
zondag 16 juli 2017 om 19:02
Hallo Cinderella
mijn zussen en ik worden ook van nabij opgevolgd wegens familiaal belast. Het nadeel is dat je daardoor af en toe nodeloos ongerust gemaakt wordt. Als er op de mammo en/of mri iets wordt gezien, kan dat vanalles zijn. Ook iets heel onschuldigs. Maar dat weten ze pas na een echo en een punctie. Dat de arts je belt betekent in ieder geval niets. Het is gewoon de snelste manier om een afspraak te maken.
Mijn zus heeft een paar jaar geleden ook een echo en punctie gekregen na een verdacht 'iets' op mammo/mri. Het bleek onschuldig.
Probeer dus om je niet te veel zorgen te maken (makkelijker gezegd dan gedaan, ik weet het)
mijn zussen en ik worden ook van nabij opgevolgd wegens familiaal belast. Het nadeel is dat je daardoor af en toe nodeloos ongerust gemaakt wordt. Als er op de mammo en/of mri iets wordt gezien, kan dat vanalles zijn. Ook iets heel onschuldigs. Maar dat weten ze pas na een echo en een punctie. Dat de arts je belt betekent in ieder geval niets. Het is gewoon de snelste manier om een afspraak te maken.
Mijn zus heeft een paar jaar geleden ook een echo en punctie gekregen na een verdacht 'iets' op mammo/mri. Het bleek onschuldig.
Probeer dus om je niet te veel zorgen te maken (makkelijker gezegd dan gedaan, ik weet het)
zondag 16 juli 2017 om 19:05
Mijn ervaring is dat wanneer een arts echt vermoed dat iets niet goed zit dat ze je echt geen week meer laten wachten. Toen ik kanker had ging alles enorm snel. 11.00 in de ochtend huisarts, 11.30 Thorax foto's, 12.00 zat ik bij de oncoloog. Echt enorm snel ging dat en wat ook mijn ervaring is dat is dat artsen heel erg eerlijk zijn. Dus gelijk een vermoeden uitspreken wanneer ze een slechte uitslag verwachten en daarin geen blad voor de mond nemen. In mijn geval zei ze direct ik denk dat het kanker is maar er is nog een kleine kans dat het wat anders is maar daar zou ik niet op rekenen.
Ik wens je heel erg veel sterkte en bel morgenochtend gewoon eventjes of je eerder terecht kunt omdat je panisch wordt van het wachten. In de meeste gevallen is er dan nog wel een plekje vrij te maken.
Ik wens je heel erg veel sterkte en bel morgenochtend gewoon eventjes of je eerder terecht kunt omdat je panisch wordt van het wachten. In de meeste gevallen is er dan nog wel een plekje vrij te maken.
zondag 16 juli 2017 om 19:13
Ik wou het eerder zelf niet zeggen omdat er misschien verschillen zijn Nederland/België, en jullie misschien langere wachtlijsten hebben maar mij lijkt het ook een geruststellend teken dat je pas over een week echo en punctie hebt.Pieps2016 schreef: ↑16-07-2017 19:05Mijn ervaring is dat wanneer een arts echt vermoed dat iets niet goed zit dat ze je echt geen week meer laten wachten. Toen ik kanker had ging alles enorm snel. 11.00 in de ochtend huisarts, 11.30 Thorax foto's, 12.00 zat ik bij de oncoloog. Echt enorm snel ging dat en wat ook mijn ervaring is dat is dat artsen heel erg eerlijk zijn. Dus gelijk een vermoeden uitspreken wanneer ze een slechte uitslag verwachten en daarin geen blad voor de mond nemen. In mijn geval zei ze direct ik denk dat het kanker is maar er is nog een kleine kans dat het wat anders is maar daar zou ik niet op rekenen.