Angstaanval, wat nu?
zaterdag 13 juli 2019 om 23:52
Na veel meelezen toch besloten een account aan te maken en advies te vragen.
Ik ben zwaar overspannen, en ik werk nog steeds met alle zware emotionele en lichamelijke moeite van dien.. niemand in mijn werk en/of privé omgeving weet dat ik overspannen ben, al merkt iedereen wel dat ik anders doe/ben dan eerst en noemen hun mij vrijwel altijd "afwezig".
Nu ben ik ongeveer een uur geleden klaar met mijn avonddienst (ik werk in de zorg). En lig ik thuis in bed, nu voel ik mij al heel de tijd angstig en probeer ik niet te piekeren en probeer ik ademhalings oefeningen te doen omdat ik een angstaanval op voel komen. Ademhalingsoefeningen helpen niet, ik krijg een nog angstiger gevoel, heel zwaar en enorm duizelig wanneer ik dit doe.
Btw: Ik heb een aantal jaren flink wat heftige angstaanvallen gehad en geloof mij dit is geen pretje..
Hebben jullie tips voor mij om nu te kunnen gebruiken on het te voorkomen? En mocht het dalijk doorzetten tips om uit zo'n angstaanval te komen?
Al vast bedankt..
Groet, Mariska.
Ik ben zwaar overspannen, en ik werk nog steeds met alle zware emotionele en lichamelijke moeite van dien.. niemand in mijn werk en/of privé omgeving weet dat ik overspannen ben, al merkt iedereen wel dat ik anders doe/ben dan eerst en noemen hun mij vrijwel altijd "afwezig".
Nu ben ik ongeveer een uur geleden klaar met mijn avonddienst (ik werk in de zorg). En lig ik thuis in bed, nu voel ik mij al heel de tijd angstig en probeer ik niet te piekeren en probeer ik ademhalings oefeningen te doen omdat ik een angstaanval op voel komen. Ademhalingsoefeningen helpen niet, ik krijg een nog angstiger gevoel, heel zwaar en enorm duizelig wanneer ik dit doe.
Btw: Ik heb een aantal jaren flink wat heftige angstaanvallen gehad en geloof mij dit is geen pretje..
Hebben jullie tips voor mij om nu te kunnen gebruiken on het te voorkomen? En mocht het dalijk doorzetten tips om uit zo'n angstaanval te komen?
Al vast bedankt..
Groet, Mariska.
zondag 14 juli 2019 om 01:05
Vanavond toevallig iets geleerd van iemand die dat ook heeft en die neemt een spiegel en houdt deze voor haar gezicht en kijkt zichzelf aan en dat schijnt te helpen, dan ben je dicht bij jezelf. 
Het is geen oplossing voor je overspannenheid en verdere toestanden waar je nog tegenaan kunt lopen, want daarvoor moet je echt openheid van zaken van geven en naar de huisarts en misschien is het een goed plan om de ziektewet in te gaan, want zo kan je niet doorgaan.
Ik hoop dat de spiegel je inderdaad helpt.
Het is geen oplossing voor je overspannenheid en verdere toestanden waar je nog tegenaan kunt lopen, want daarvoor moet je echt openheid van zaken van geven en naar de huisarts en misschien is het een goed plan om de ziektewet in te gaan, want zo kan je niet doorgaan.
Ik hoop dat de spiegel je inderdaad helpt.
zondag 14 juli 2019 om 01:42
Wat naar voor je! Een tip: Doe iets heel fysieks. Ga flink staan springen, ren de trap een paar keer op en af. Mij hielp het al ik op het randje zat... kan niet meer uitleggen waarom het hielp, maar het hielp! Sterkte!
kaatjuhhh wijzigde dit bericht op 14-07-2019 01:42
Reden: Typefoutje
Reden: Typefoutje
0.46% gewijzigd
zondag 14 juli 2019 om 03:15
Ik heb ze dagelijks, en ook veel therapie daarvoor. Ik weet uit ervaring dat 'om te proberen ontspannen' niet gaat werken. Wat wel helpt is om je te realiseren dat het over gaat. En probeer je te focussen op 1 ding, bijvoorbeeld hoe mooi groen de plant is die voor je staat. Het is bewezen dat je brein je echt maar aan 1 ding kan denken, en dan voel je de paniek wat afzwakken.
zondag 14 juli 2019 om 05:55
Maris19 schreef: ↑13-07-2019 23:52
Ik ben zwaar overspannen, en ik werk nog steeds met alle zware emotionele en lichamelijke moeite van dien.. niemand in mijn werk en/of privé omgeving weet dat ik overspannen ben, al merkt iedereen wel dat ik anders doe/ben dan eerst en noemen hun mij vrijwel altijd "afwezig
Dus je werkt in de zorg. Wat zou je dan zeggen tegen een cliënt van je, die bovenstaande tegen je zegt?
Het lijkt mij in ieder geval hoog tijd om nu eens voor jezelf te gaan zorgen in plaats van voor een ander. Met antwoord op de vraag hoe je angstaanvallen aanpakt, probeer je alleen wat aan symptoombestrijding te doen. Lijkt me goed om ook hulp in te schakelen om de oorzaak/oorzaken van de overspannenheid te achterhalen/aan te pakken. En dat begint met openheid over hoe het met je gaat, in plaats van jezelf nog verder de vernieling in te helpen door niemand te laten weten hoe het met je gaat en maar door te blijven werken als het teveel voor je is! Sterkte!
zondag 14 juli 2019 om 08:36
zondag 14 juli 2019 om 08:58
Ik heb geen angstaanvallen maar lig wel eens te malen in bed. Dan zet ik een luisterboek op, op de sleeptimer. Storytel of als je lid bent van de bieb: Luisterbieb.
De stem is vaak belangrijker dan het boek
en simpele boeken zoals Nederlandse thrillers werken voor mij het beste. Podcasts kunnen ook. De NRC heeft bv hele leuke.
De stem is vaak belangrijker dan het boek
.
zondag 14 juli 2019 om 10:46
Ik heb rustgevende muziek op gezet en ben rustig de ademhaling gaan tellen. Uit eindelijk lukte dit wel.chaoticinternetnerd schreef: ↑14-07-2019 09:18Hoe is je nacht uiteindelijk verlopen TO?
Het hielp mij altijd om me te blijven realiseren dat het weer over gaat. “Ik blijf niet eeuwig in deze aanval. Het. Gaat. Over.”!
Verder idd wat anderen hier zeggen. Ga iets fysieks doen!
zondag 14 juli 2019 om 10:48
Dat is wel een beetje lastig midden in de nacht, als je buren hebt.chaoticinternetnerd schreef: ↑14-07-2019 09:18Hoe is je nacht uiteindelijk verlopen TO?
Het hielp mij altijd om me te blijven realiseren dat het weer over gaat. “Ik blijf niet eeuwig in deze aanval. Het. Gaat. Over.”!
Verder idd wat anderen hier zeggen. Ga iets fysieks doen!
.
zondag 14 juli 2019 om 10:50
Bedankt voor je tip, ik ga dit zeker uit proberen.impala schreef: ↑14-07-2019 08:58Ik heb geen angstaanvallen maar lig wel eens te malen in bed. Dan zet ik een luisterboek op, op de sleeptimer. Storytel of als je lid bent van de bieb: Luisterbieb.
De stem is vaak belangrijker dan het boeken simpele boeken zoals Nederlandse thrillers werken voor mij het beste. Podcasts kunnen ook. De NRC heeft bv hele leuke.