Gezondheid alle pijlers

Anorexia en Ritalin!

02-05-2012 13:49 41 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet zo goed of dit bij psyche of gezondheid hoort, maargoed...

Hallo Forummers

Ik ben genezende van anorexia, ik heb alweer een gezond gewicht bereikt, na een periode van ernstig ondergewicht..

Natuurlijk heb ik nog een zwaar eetprobleem, veel angsten en ben ik lichamelijk dan wel gezond, geestelijk is nog een lange weg.

Maar ik ben al zover, dat ik er alles aan wil doen te winnen van de ziekte.

Ik heb een zware periode mee gemaakt.Waarbij het eetprobleem helaas niet mijn enigste zorgen waren.

maar beetje bij beetje kom ik steeds verder..

Als ik terug kijk naar vorig jaar, zijn al die beetjes al een hele grote stap geworden...

Het bleek dat ik ADHD had, en daardoor ook continu zo verschrikkelijk druk ben in mijn hoofd.

ik heb Ritalin gekregen... en mijn dosis werd verhoogd..

ik kreeg opeens last van een tic... raar met ogen doen, en raar geluid keel..

Nee he! niet dit er ook nog bij, dacht ik!

ik ben gaan google dit weekend, op deze tic. en kwam uit op ritalin!

Ik schrok hier heel erg van, en ben meer informatie gaan verzamelen via websites, telefoontjes en de bibliotheek

Ik heb sinds 2 weken ook weer een behoorlijke terugval wat eten betreft.

Ik heb geen honger,krijg niks weg en val als een gek af. ik ben5,4 kilo in 2,5 weken kwijt.

En ja de anorexia in mij vind dit geweldig, maar ik niet!

ik wil deze ziekte overwinnen, en knok hier verschrikkelijk hard voor.

Nu kwam ik dus door de tic op de site van ritalin terecht.

het blijkt dat een BIJWERKING anorexia kan zijn!!!

(uitleg: door ritalin honger gevoel weg, geen trek, valt af, trigger.)

Mensen met een Anorexia/anorexia verleden, mogen RITALIN absoluut NIET gebruiken!!!!

En ik? ik krijg het zomaar voor geschreven, een heel onderzoek gehad van maanden... Ik had dit nooit mogen hebben! het ging zo goed! en blijkbaar val ik dus door de medicatie helemaal terug!!

Ik voel mij de laatste weken ook weer down, onrustig, weer in mijn schoonmaakobsessie, slaap amper.

En dat terwijl het zoveel beter ging!

Ik ben zo boos dat mijn psychiater mij dit heeft voor geschreven! wat nou als ik er niet achter was gekomen?

wat nou als ik niet sterk genoeg was geweest, actie te ondernemen? en het eigenlijk wel makkelijk von, geet eetlust?

Wat als andere meiden dit medicijn krijgen, terwijl hun nog volop in hun Anorexia zitten??

Ik heb de psychiater gebeld, maar helaas is hij vrijdag weer aanwezig..

Ik heb een vervanger gehad, en die zei, u moet ze blijven gebruiken en pas in overleg met uw eigen psychiater kunt u iets gaan veranderen.

Ik ben met stomheid geslagen, en nog steeds zo boos!!!
Vind het een slechte zaak dat je psychiater hier niet beter rekening mee gehouden heeft
Ik kan me voorstellen dat je boos bent en verschrikkelijk baalt!

Heb je wel vrijdag as een gesprek met je psychiater?
Als iets zo'n slechte bijwerking heeft, zou ik onmiddellijk stoppen met die medicatie....
Ik zou een klacht indienen bij de beroepsvereniging!
Met zulke bijwerkingen zou ik denk ik ook gewoon stoppen.. Of misschien je huisarts even bellen en om advies vragen? Sterkte in ieder geval, rot voor je.
Oei een ernstige misser van je Psych!! Ben je verder wel tevreden over hem ?
Hello

Dankjewel voor de reacties..

Ik ben niet heel erg tevreden over hem....

Meer om het feit dat hij ook mijn behandelend arts is.( mijn officiele behandelend arts is met zwangerschapsverlof.)

Ik hoor elke week een gesprek met hemte hebben, maar hij vindt dat niet nodig. dus is het 1x in de drie weken, en heeft hij het alleen over de medicatie..

Dit heb ik al aangekaart bij hem, maar ik krijg weinig reactie..

Ik had namelijk ook groepstherapie( wat is gestopt wegens een te kleine groep) en hij vond dat ik daar dan over het eetprobleem kon praten.

voor de rest is het wel een aardige man..

het gaat mij meer om andere meiden. het is namelijk erg gevaarlijk als meiden dit krijgen die onderdruk moeten genezen, deze pil zou dan namelijk in hun ogen ideaal zijn.

Ik wil ergens ook een klacht indienen, maar zullen daar wel gevolgen voor zijn??

Aanstaande vrijdag heb ik een gesprek met hem. Dus ik ben heel benieuwd wat hieruit gaat komen.

gewoon zo de balen op in, ben verliefd, en wil niet dat ik weer terug val, dat is geen goeie basis voor een relatie...

mijn onzekerheid en achterdochtigheid is al erg groot naar hem toe, dan wil ik dit er niet bij.. kan en mag gewoon niet!
Ik ben ook zo goed als gestopt. Gister maar 1 pil genomen in plaats van 8.

Vandaag probeer ik niks te nemen!
Ik vind dat jouw psych een grote fout heeft gemaakt. Hij had echt beter moeten weten. Jij voelt je nu door deze fout klote en ik vind dan ook dat hier op een 1of andere manier melding van gemakt moet worden...
Hoe gaat het met je angsten? Ik word namelijk helemaal paranoia van ritalin en zeker als ik vergeet te eten. Vooral net na het is uitgewerkt.
ja dat heb ik ook.... ik herken mijzelf niet kwa onzekerheden..

vooral in mijn net prille relatie.. hij is meteen 4 maanden weg.

Ik ga volgende maand naar hem toe, maar continu denk ik, ooo wil hij dat echt wel, vind hij mij echt wel leuk? enz enz (dit laat ik acsoluut niet merken, want dit is een eigenschap die eigenlijk niet bij mij hoort.

dit heeft natuurlijk ook te maken, met mijn best heftige breuk van vorig jaar... waarbij mijn vertrouwen meerdere keren keihard beschaamd is.

maar ik ben onzeker wil continu bevestiging..

Ik vind het eng om te rijden opeens, mensen te zien, bang ik ze tot last ben enz... terwijl ik normaal een heel sociaal en makkelijk persoon ben
cristel, ik had een paar vraagjes..

had jij ooklast van verschrikkelijk droge mond? zo erg dat je soms niet kon slikken??

hoeveel mg heb jij??

en ben jij ook zo erg afgevallen? en hoe krijg jijondanks dat je geen eetlust hebt en heel vol voelt toch je eten weg???

heb je ook tips kwa innemen?? bedoel, doe je het voor tijdens of na het eten?? dat soort dingen??

groetjes vrouwtje
Ik slik 20mg, soms idd een droge mond maar niet storend omdat ik er normaal ook al last van heb. Ik ben niet afgevallen omdat ik vrij snel heb besloten om het alleen te nemen als ik er echt heel veel last van hem terwijl dat even niet uitkomt. Zoals bij studeren, werken of wanneer ik me extreem verveel (als symptoom van adhd).

Ik heb dit uiteindelijk ook besproken met een psychiater en die vond het prima als ik het nam als het voor mijn het beste voelt.

Ik voel me niet perse vol als ik ritalin neem, ik krijg gewoon niks door mn keel. Het voelt als een extreme opgave om te eten en ik heb ook echt helemaal geen honger. Ik voel alleen dat ik op een gegeven moment ga trillen dat ik vergeten ben te eten.

De tip die ik gekregen heb als je last hebt met eten en toch de hele dag ritalin wil slikken is: Plan je medicatie zo dat je tijdens etenstijd uitgewerkt is. Mijn pilletjes werken 2.15 uur. Dus dan zou ik iedere 2 uur iets kunnen eten en na het eten neem ik dan weer een pilletje.

Maar als jij je zo rot voelt gewoon stoppen en iets anders proberen, ik heb goede verhalen gehoord van welbutrin. Mocht ik ooit weer naar een psych gaan dan ga ik daarnaar vragen.
Ik denk dat niet iedereen de mogelijke bijwerkingen krijgt die een medicijn kan geven. Het lijkt me dus niet zo vreemd dat als iemand adhd-achtige klachten vertoont, een behandelaar besluit om eens ritalin te proberen. Als het niet werkt of er treden bijverschijnselen op, zoals bij jou, dan kan de behandeling toch weer gestopt worden? Sorry Vrouwtjevrij, maar ik vind je reacties volledig over de top. JIJ bent hier degene met anorexia, jij bent degene die zichzelf uithongert. Dit slachtoffergedrag, dit doen alsof niet jij maar de psychiater verantwoordelijk is voor jouw gehonger, dat levert je vast een heel goed gevoel op de korte termijn op. Maar uiteindelijk leidt het nergens toe. Je leidt er alleen maar de aandacht mee af van je eigen problemen. Waardoor het nóg langer duurt voor je je eigen problemen zult hebben opgelost, want alle energie die je steekt in het beschuldigen van een ander gaat ten koste van de energie die je hebt om aan je eigen aandeel in je problemen te werken.

Wat weerhoudt je ervan om gewoon tegen je psychiater te zeggen dat je denkt dat je last hebt van een bijwerking die maakt dat je anorexia weer verergert en op een normale manier met hem te overleggen waar volgens jou de schoen wringt?

Uiteindelijk zal je het toch zelf moeten doen, anderen (zoals je psychiater) kunnen je helpen zoeken naar manieren waarop jij met je eigen problemen om kunt gaan, dus het zou zonde zijn om ze af te stoten en ruzie met ze te zoeken. Tenzij jij ervan geniet om daarna te kunnen zeggen dat het de schuld van anderen is dat je niet uit de problemen komt. Best een geruststellende gedachte natuurlijk, dat het allemaal door anderen komt en niet door jou, maar de prijs die je ervoor betaalt is nogal hoog: namelijk dat je er niet uit gaat komen. Want daarvoor zal je toch zelf verantwoordelijkheid moeten durven nemen. Moeilijk, maar ja, wie zei dat leven makkelijk moet zijn?
Sometimes, I hear my voice, and it's been here, silent all these years (Tori Amos)
Dana, om te beginnen staat er in de bijsluiter van ritalin duidelijk : niet gebruiken als je een eetprobleem hebt/hebt gehad (waar anorexia uiteraard onder valt). Die psych heeft dus WEL een duidelijke fout gemaakt door dit haar te geven. Jij beweert dat de TO schuldig is aan dit alles en zelfmedelij heeft. Dan heb ik een paar vragen aan jou. Heb jij ooit psychische klachten gehad? Heb jij een idee wat dat met mensen doet? Blijkbaar niet! Soms is hetgeen wat er in je hoofd afspeelt veel sterker dan jijzelf.... Jouw reactie is volledig over de top! Serieus, wat kan ik boos worden van zo'n bericht :/ Als je het niet begrijpt, reageer dan ook niet!
Ik heb niet alles gelezen, maar Ritalin is (een vorm van) amfetamine, net als speed, en amfetamine heeft als bijwerking een vermindering van zin in eten en drinken. Ritalin wordt niet voor niets op de zwarte markt verhandeld, mensen die regelmatig coke en/of speed gebruiken vinden het heerlijk.

Wat een miskleun van je psychiater, in dit geval. Er zijn meer manieren om om te gaan met ADHD.
Iets wat vier dagen bloedt en niet doodgaat is niet te vertrouwen.
Jemig, wat slecht.

Het lijkt me zeler in jou geval een beter idee om de ADHD enkel met therapie te behandelen. Heb je nu wel therapie anders dan die groepstherapie die vervallen is (ook slecht trouwens).
Stop gewoon met de Ritalin, is geen enkel probleem. Ritalin hoef je niet af te bouwen.

Er zijn natuurlijk ook andere vormen van medicatie los van methylfenidaat, misschien dat bv Stratera beter bij je past. Bespreek het met je psych en probeer een alternatief te vinden.

Begrijp wel dat je schrikt. Snap aan de andere kant niet dat je dit niet vooraf wist: lees je dan ook in! Half internet staat vol met adhd-info en de helft is flauwekul. Zorg dat je je verdiept in de materie, dat maakt je minder afhankelijk van anderen.

Kennis is macht, he!
@Dana; anorexia is een ziekte, en niet een kwestie van; neem gewoon je verantwoordelijkheid en kap met kwetsbaar doen. Ze is aan het knokken tegen die ziekte, en een medicijn slikken wat daar drastisch tegenin werkt kan het hele proces tenietdoen, of je daar slachtofferig over doet of niet.
Iets wat vier dagen bloedt en niet doodgaat is niet te vertrouwen.
Als je er nu maar 1 van de 8 heb genomen kan je netzo goed helemaal stoppen.

Ik nam ritalin eerder ook alleen als het nodig was dus dat je niet zomaar zou kunnen stoppen lijkt me onzin.

hier saat wel het e.e.a. over medicatie:

http://addonline.nl/medicatie/medicatie.html

Andere medicatie die methylfenidaat bevat en ook dexamfetamine geven dezelfde bijwerking.

Strattera kan beide kanten op. Voor mij heeft het geen invloed op mijn eetlust. Sommige komen er van aan, anderen vallen er van af.

Andere optie is om in de antidepressiva hoek te gaan kijken.

Ik weet dat bijvoorbeeld Welbrutin ok wel wordt voorgeschreven bij ADHD.

En de echt AD zoals efexor e.d..
quote:Dana schreef op 03 mei 2012 @ 01:39:

Ik denk dat niet iedereen de mogelijke bijwerkingen krijgt die een medicijn kan geven. Het lijkt me dus niet zo vreemd dat als iemand adhd-achtige klachten vertoont, een behandelaar besluit om eens ritalin te proberen. Als het niet werkt of er treden bijverschijnselen op, zoals bij jou, dan kan de behandeling toch weer gestopt worden? Ja dat klopt, dus moeten wij voortaan ook gewoon mensen die allergie voor noten hebben, maar noten geven. want tja noten zijn wel gezond! Ookal mogen ze die niet hebben!!! net zoals ik de RITALIN NIET MAG! Sorry Vrouwtjevrij, maar ik vind je reacties volledig over de top. JIJ bent hier degene met anorexia, jij bent degene die zichzelf uithongert. Dit slachtoffergedrag, dit doen alsof niet jij maar de psychiater verantwoordelijk is voor jouw gehonger, dat levert je vast een heel goed gevoel op de korte termijn op. slachtoffer gedrag?? als dat zo was zou ik er toch lekker mee doorgaan?? als je GOED leest! zeg ik ook dat ik er wat aan wil doen om andere meiden te behoeden! dat ik sterk genoeg ben er mee te kappen!Maar uiteindelijk leidt het nergens toe. Je leidt er alleen maar de aandacht mee af van je eigen problemen. ja hooooor!!!Waardoor het nóg langer duurt voor je je eigen problemen zult hebben opgelost, want alle energie die je steekt in het beschuldigen van een ander gaat ten koste van de energie die je hebt om aan je eigen aandeel in je problemen te werken. JA klopt, dus daarom moet ik ALLES accepteren, ook dat ze de groepstherapie stopzetten, terwijl IK!! juist aangaf hulp nodig te hebben... nee dan werk ik echt niet aan mijn probleem hoor

Wat weerhoudt je ervan om gewoon tegen je psychiater te zeggen dat je denkt dat je last hebt van een bijwerking die maakt dat je anorexia weer verergert en op een normale manier met hem te overleggen waar volgens jou de schoen wringt? NIKS! zeg toch dat ik meteen heb gebeld de dag erna. maar hij niet aanwezig was?

Uiteindelijk zal je het toch zelf moeten doen, anderen (zoals je psychiater) kunnen je helpen zoeken naar manieren waarop jij met je eigen problemen om kunt gaan, dus het zou zonde zijn om ze af te stoten en ruzie met ze te zoeken. NAAA ik kan nog wel vier reacties op jouw stukje plaatsen maar weetje, dat is pas nutteloze moeite,, jeetje wat een bekrompe geestTenzij jij ervan geniet om daarna te kunnen zeggen dat het de schuld van anderen is dat je niet uit de problemen komt. Best een geruststellende gedachte natuurlijk, dat het allemaal door anderen komt en niet door jou, maar de prijs die je ervoor betaalt is nogal hoog: namelijk dat je er niet uit gaat komen. Want daarvoor zal je toch zelf verantwoordelijkheid moeten durven nemen. Moeilijk, maar ja, wie zei dat leven makkelijk moet zijn?
quote:ontbijtkoekje schreef op 03 mei 2012 @ 09:31:

Dana, om te beginnen staat er in de bijsluiter van ritalin duidelijk : niet gebruiken als je een eetprobleem hebt/hebt gehad (waar anorexia uiteraard onder valt). Die psych heeft dus WEL een duidelijke fout gemaakt door dit haar te geven. Jij beweert dat de TO schuldig is aan dit alles en zelfmedelij heeft. Dan heb ik een paar vragen aan jou. Heb jij ooit psychische klachten gehad? Heb jij een idee wat dat met mensen doet? Blijkbaar niet! Soms is hetgeen wat er in je hoofd afspeelt veel sterker dan jijzelf.... Jouw reactie is volledig over de top! Serieus, wat kan ik boos worden van zo'n bericht :/ Als je het niet begrijpt, reageer dan ook niet!dankjewel, voor je berichtje naar haar toe! je hebt helemal gelijk
quote:Maja82 schreef op 03 mei 2012 @ 09:37:

Jemig, wat slecht.

Het lijkt me zeler in jou geval een beter idee om de ADHD enkel met therapie te behandelen. Heb je nu wel therapie anders dan die groepstherapie die vervallen is (ook slecht trouwens).ik heb nu 1x in de 2 weken therapie..en 1 uur per 2 weken PMT veelste weinig. maar aangezien ze dat niet kunnen en willen veranderen, ben ik er naast innerlijke reizen gaan doen( alternatieve geneeskunde)
quote:anouar schreef op 03 mei 2012 @ 09:47:

Stop gewoon met de Ritalin, is geen enkel probleem. Ritalin hoef je niet af te bouwen.

Er zijn natuurlijk ook andere vormen van medicatie los van methylfenidaat, misschien dat bv Stratera beter bij je past. Bespreek het met je psych en probeer een alternatief te vinden.

Begrijp wel dat je schrikt. Snap aan de andere kant niet dat je dit niet vooraf wist: lees je dan ook in! Half internet staat vol met adhd-info en de helft is flauwekul. Zorg dat je je verdiept in de materie, dat maakt je minder afhankelijk van anderen.

Kennis is macht, he!Het klinkt misschien ongeloofwaardig, maar ik heb mij ingelezen, en was de combinatie met eetstoornis niet eerder tegen gekomen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven