Gezondheid alle pijlers

anti-candida-dieet; ervaringen?

17-07-2008 08:34 96 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo mede-forummers,

Naar aanleiding van langdurige gezondheidsklachten (ontstoken en pijnlijke gewrichten, pijnlijke darmen , misselijke vlagen, moeheid) doktersbezoeken, ziekenhuisonderzoeken en bloedprikkerij zonder concreet resultaat, ben ik op advies van een dietiste eens bij een mesoloog langsgegaan. Baat het niet, schaadt het niet!

De mesoloog heeft mij "gemeten" (soort acupuntuur maar dan electrisch, op zich een intrigerend tafereel) en kwam tot de conclusie dat ik een schimmel in mijn maag heb, en een schimmel in mijn darmen, die beiden aan het woekeren zijn. Dat zou de veroorzaker kunnen zijn van mijn klachten. Het verhaal an sich klinkt niet heel debiel, het zou zomaar waar kunnen zijn.

Ik heb nu een anti-candida-dieet voorgeschreven gekregen. Ik mag erg weinig.... maar het zou de de schimmel (de candida) doden. Daarna mag ik dan langzaamaan weer mijn voedingspatroon aanpassen.

Uiteraard ben ik op internet gedoken na thuiskomst. Toch meer lezen. De maagleverdarm-stichting meldt op haar site dat het dit dieet niet ondersteund. Ook de reguliere Geneeskunde onderschrijft het candida-verhaal niet.

Ik merk dat ik niet 100% gemotiveerd ben om dit dieet heel strak te gaan doen . Het vergt best veel (geen koffie, kaas, alcohol, yoghurt, gewoon brood, geen fruit!!...) .

Ik ben benieuwd of één van jullie ervaringen heeft met candida en het dieet. Heeft het voor jou gewerkt? En hoe gaat het nu?

Tips?

Dank, en groet,

Kinke
quote:Paddo schreef op 14 januari 2010 @ 16:52:

Helaas het het anti candida dieet word nog steeds niet ondersteund door de medische wetenschap, jammer! en er word veel verwarring op Internet over gezaaid, maar gelukkig ook veel goede sites met duidelijke informatie. Ik doe het dieet al anderhalf jaar en ben er heel erg van opgeknapt en velen met mij. HEB VERTROUWEN ook al duurt het even voor je resultaat zal boeken.

Er zijn genoeg heerlijke gerechten te maken met alles wat je wel mag!

Neem er wel supplementen bij! (Candinorm, Mycopryl, kolorex, vitamine C)

Waar de candida ook niet tegen kan: verse knoflook, tijm, koriander, geelwortelpoeder. Wat heel goed werkt met snel resultaat is MMS (http://www.mmsnederland.nl/)

Een paar van de velen boeken over dit onderwerp: "Vechten met gerechten", "Op een laag pitje", "Candida, Overwin schimmelinfecties met de juiste voeding".

Vertrouw in jezelf en laat je niet ontmoediggen door onbegrip en onwetendheid, veel sterkte

Klopt, dat wilde ik ook nog zeggen. En kokosnoot is heel goed tegen die schimmels.

Het boek vechten met gerechten had ik ook. Is erg nuttig.

Ik heb het toen op marktplaats gevonden!
Osteopaten kraken je nek/rug niet, dat doen chiropractors.

Maar of je al die klachten door een osteopaat kunt laten behandelen daar heb ik wel mijn twijfels over.
Stressed is just desserts spelled backwards
Baat het niet dan schaadt het niet gaat natuurlijk niet op, zeker niet als je supplementen gaat propageren. Zo is teveel beta caroteen uit supplementen kankerverwekkend.
*
*
Heb je ook darmklachten? Als je last hebt van schimmels kan het zijn dat je darmflora verstoord is.

Het is belangrijk ook ook die te versterken.
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
Het is een ondoenlijke tocht om het allemaal zelf uit te moeten vinden. Om te beginnen kun je beste een huisarts te vinden die Orthomoleculaire Geneeskunde heeft gestudeerd. Vaak kunnen deze je ook supplementen (die schimmelwerend zijn en de darmflora weer in balans kunnen brengen) voorschrijven zodat je niet alles uit eigen zak hoeft te betalen en je helpen met je dieet en je klachten wat voor ieder persoonlijk is.
Vriendin van mij heeft het ook gevolgd. Ik geloof er eerlijk gezegd niet zo in. Maar zij is meer van de homeopathy dan ik. Zij vond dat ze er baat bij had gehad, ik zag dat niet zo.

Gezond eten en goed op je voeding letten, dus weinig suikers en vetten is natuurlijk altijd goed, maar dit dieet is veel extremer.

Heb je trouwens wel een aan de ziekte van Lyme gedacht? Veel van die symptomen die jij hebt wijzen op een verwaarloosde lyme infectie. Ontstoken gewrichten en moeheid zijn symptomen die vaak voorkomen.

Lyme is moeilijk op te sporen in je bloed. De tests geven vaak een valse uitslag. Ik heb zelf de ziekte van Lyme opgelopen in het najaar en zag dit doordat ik een kring kreeg rond een ook al rare plek. Dit is een symptoom van Lyme (maar niet iedereen krijgt dat die Lyme heeft). Lyme loop je op door een tekenbeet.

Hoewel de artsen 100% zeker weten dat ik Lyme heb (of had), die plek krijg je namelijk alleen door de Lyme bacterie, liet een bloedtest in het ziekenhuis nauwelijks de ziekte zien. De arts vertelde me ook dat ze zeer onbetrouwbaar zijn.

Overigens heb ik zelf nooit een teek gezien. Dat blijkt bij 50% van de mensen het geval te zijn. Denk dus niet dat je het niet kan hebben omdat je nooit een teek hebt gezien. En ik heb hem gewoon opgelopen in de Nederlandse duinen. Geen rare tropische bedoening dus.

Een flinke antibiotica kuur kan de bacterie bestrijden. Vraag daar anders een om.
Z'on flinke antibiotica cuur is precies waar je darmflora (nog meer) door verzwakt, het lijkt even te helpen, maar daarna komen de klachten nog harder terug omdat nu niet aleen de slechte maar ook de goeie bacterien zijn gedood..

dus.. Vraag ZEKER niet om een antibiotica cuur als je candida hebt..

Candida is aan te tonen met levend bloed analyse of een ontlasting onderzoek.

http://www.dehelianthus-h ... o/rpva_lab_onderzoek.html
Mijn moeder had het, en die heeft een kuur van defisan gebruikt. Volgens mij moet je dat bij de drogist of bij de apotheek bestellen. Bij haar hielp het heel snel. Misschien eerst proberen voordat je jezelf uithongert?
*
Hoi allemaal,

Ik moet ook aan een candida-dieet van Dr. M uit Zeist. Ik vind het ook vrij extreem maar als ik mij er beter door ga voelen wil ik het zeker proberen. Heb ook een heleboel supplementen voorgeschreven gekregen zoals candibactin (zware knoflookpillen) en voor de bijnieren, schildklier, serotonine en nog veel meer. Ben erg benieuwd of ik mij er beter door ga voelen.
*
Ik lees even mee, ook ik heb klachten met infecties ed waarvan bekend is dat het om candida gaat. Dat het je ook vermoeid kon maken wist ik nog niet!

@Sarah2006: Ik ben ook zwanger, 19 weken. Is het dieet niet slim om te volgen nu ivm het afvallen? Of is er een andere reden?
*
Hallo,

Ik heb ook regelmatig last gehad van vaginale schimmels en bij mij heeft het volgen van het candidaweg-dieet van www.candidaweg.com goed geholpen. Er was veel achtergrondinformatie bij, wat ik wel fijn vond. Ik had het niet eens echt goed gevolgd omdat het zomervakantie was, en het was ook niet helemaal weg, maar wel grotendeels (nog af en toe irritatie vergeleken met heel veel irritatie en pijn voor de vakantie). Het is nu in ieder geval al een paar maanden redelijk onder controle, ook nu ik het dieet niet meer volg. Ik heb me voorgenomen om het echt goed te gaan volgen mocht de schimmel weer erg de kop opsteken. Ik heb gelijktijdig ook de wasprodukten en actigel van multigyn gebruikt (oa etos), twee maal per dag, dus dat heeft vast ook geholpen. Die gel gebruik ik nu nog preventief 2x per week. Ik eet nog duidelijk minder suiker dan vroeger, maar wel gewoon ontbijt (weinig zoet beleg), lunch (weinig zoet beleg, verder normaal) en avondeten (roer-yoghurt ipv zoete toetje; weinig zoete tussendoortjes. Succes iedereen die hiertegen strijdt.
Voor een vriendin heb ik mijn ervaringen met het candida dieet op de mail gezet. Deze ervaringen zijn ook dankzij veel artikelen& blogs van het internet, waar ik mee aan de slag gegaan ben. Ik weet dus hoe fijn het is als je tips krijgt met dit dieet, dus vandaar dat ik ze ook weer graag deel.

Ik hoop dat deze informatie het dieet een beetje makkelijker voor je maakt, maar om de verwachtingen even te managen: de eerste maand is altijd heel rot. Voor het dieet is het in het begin echt zoeken; wat mag je wel, wat niet, lekkere gerechten vinden, de juiste winkels etc. Daarnaast is het moeilijk omdat je opeens heel veel niet meer mag, geconfronteerd wordt met hogere kosten die het "nieuwe" eten met zich mee brengt, je in het begin aan 1 stuk door bezig ben met voedsel, het kopen en bereiden van eten veel meer tijd kost en je voelt je er niet meteen beter door, maar slapper. Kan er dus niets anders van maken, maar dat is gewoon k** in het begin. Maar uiteindelijk ben ik mij er wel echt beter door gaan voelen, lekkerder door gaan koken en eten en gezonder door geworden en het went. Het is voor mij nu een soort levensstijl geworden die er ingeslopen is.

Hoe streng je het dieet moet volgen, hangt eigenlijk af van hoe erg je candida hebt. Daarom ben ik van mening dat je het dieet altijd onder begeleiding van een diëtist moet volgen. Het dieet kan nl ook gevaarlijk zijn zonder goede begeleiding. Ik had een van de meest zware vormen van candida, waardoor ik de eerste 2 / 3 maanden ook geen enkele koolhydraat mocht, maar als je een mildere vorm van Candida hebt hoeft dat niet, je moet ze alleen verminderen. Het is namelijk juist heel slecht om koolhydraten volledig uit je voeding te halen. Je hersenen werken bv hier op en als je dit te lang doet heb je kans om nog zieker te worden of ziektes zoals hypoglykemie er aan over te houden. Daarnaast zijn er nog een aantal belangrijke essentiele voedingswaarde die je met dit dieet uit je dagelijkse eten haalt, waardoor je soms bepaalde voedingssupplementen zoals B12, tyrosine of omega 3 en/of 6 extra moet slikken. Of juist extra caprylzuur nemen, wat weer tegen candida is. Een diëtist kan je hierbij helpen en raad iedereen ook aan dat echt te doen.

Ik ben zelf geen diëtist en deel dus alleen mijn ervaringen:

WAT MAG JE NIET?

- suiker, maar ook aspartaan, xylitol, mannitol etc

- gist

- schimmels (champignons, vegatarische burgers, kaas, chocolade, pinda's, cashewnoten, pistachenoten)

- kunstmatige toevoegingen (geur, kleur en smaakstoffen, conserveringsmiddelen, emulgatoren etc)

- geraffineerde koolhydraten (zoals witmeelproducten; witte pasta, gewone rijst)

Eigenlijk zijn de bovenste vijf zaken de enige dingen die je niet mag. Het nadeel is dat suiker, gist en kunstmatige toevoegingen bijna in al ons eten zit.

Afhankelijk hoe streng je het dieet moet volgen, mag je in het begin ook geen graanproducten (pasta, brood, rijst), fruit, varkensvlees of kalfsvlees of koemelkproducten (yoghurt).

VERVANGERS:

Als vervanger voor suiker kan je stevia kopen. Ik vond de vloeibare versie het fijnst.

Voor sommige gerechten kan je de suiker vervangen door agavesiroop (in het begin mag je dit nog niet).

Normaal brood vervang je door zuurdesembrood. De groene passage (in Rdam) heeft dit, maar alleen het brood van Menno vind ik lekker. Zo heeft Brasserie Staal de meest heerlijke lunches op het Brood van Menno. Op internet (http://www.vanmenno.nl/vanmenno/welkom.html) kan je kijken waar dit brood nog meer te koop is.

De V&D heeft echt fantastisch zuurdesembrood (en stokbrood!) en daarnaast haal ik altijd mijn zuurdesembrood bij Mme Masette op de oude dijk. Zij zijn van woensdag t/m zondag open.

Als je bv stokbrood bij de groene passage haalt vraag dan altijd om de ongebakken versie. Doe deze zelf in de oven en dan is het heerlijk! Ook vries ik zelf de al gebakken broodstukken in omdat je het anders weg kunt gooien. Zuurdesembrood blijft, vind ik, maar 1 dag lekker. Door het in te vriezen blijft het vers.

Geen azijn, maar bv citroensap

Geen kant en klare sla, maar krop sla

Geen gewone bouillon, maar gistvrije bouillon. Is echt heel lekker, je proeft geen enkel verschil.

Geen margarine, maar roomboter. Geen bak en broodolie, maar olijfolie.

Geen melk of kaas, maar sojaproducten. Overigens vind ik amandelmelk heerlijk (is geen melk)

Geen gewoon vlees of vis, maar biologisch. Hier zitten geen hormonen of antibiotica in.

Geen pindakaas, maar amandelpasta is ook heel lekker.

Geen witmeelproducten, maar volkoren pasta, basmatirijst of zilvervliesrijst

WAT MAG JE JUIST WEL?

Kokos! Hier zit caprylzuur in wat candida tegen gaat

Ongebrande noten, zitten vetzuren in die goed voor je zijn. Amandelen of hazelnoten zijn bv toegestaan. Pas op met rozijnen, zit veel geconcentreerde suiker in.

Knoflook werkt sterk anti candida

Vette vis (haring, tonijn, zal, makereel, sardientjes)

HET DIEET ZELF

Ik vond het ontbijt en drinken altijd het lastigst binnen het dieet.

Qua drinken drink ik eigenlijk alleen maar water, thee of vruchtensap (dat laatste mocht ik in het begin nog niet). In de winkel zitten nl bijna in alle sappen aspartaam en in alcohol zit gist & suiker.

Als je thee drinkt, dan is de beste thee: rooibos, daarna komt pas de groene thee en daarna pas de gewone thee (in sommige varianten blijken stiekem suiker te zitten). In rooibosthee zitten heel veel antioxidanten (50x meer dan bij groene thee), daarnaast is het heel goed voor maag en darmklachten. Het is ook wat zoeter (daarom vind ik deze thee echt heerlijk, omdat in alle zoete smaakjesthee vaak wel weer suiker of smaakstoffen zitten zit). Het grootste verschil tussen groene thee en rooibos is dat rooibos caffeine en theine vrij is. Daarnaast bevat het veel minder tannine en bevat het stoffen die ervoor zorgen dat de spijsvertering beter gaat werken.

Je mag koffie drinken met dit dieet, maar met mate. Het is lastige hieraan is dat door koffie je bloedsuiker daalt en je dus na een kop koffie trek in suiker krijgt. Caffeine vrije koffie drinken mag weer niet. De caffeine wordt nl aan de koffiebonen onttrokken, men doet dit voor 70% met stoom, maar de overige 30% met behulp van chemicaliën.

Veel water drinken is ontzettend belangrijk in je herstelproces, hoe meer je drinkt, hoe sneller het gaat. Ik moest in het begin 4 liter per dag drinken om echt mijn lichaam volledig te reinigen. Ik vond het altijd zo saai, daarom gooi ik er vaak een citroentje, limoen in als ik op terras of restaurant zit. Thuis gooi ik er vaak een sinaasappelschuifje, stukje komkommer, mango, peer of wat aardbeien in.

Toen ik eenmaal weer fruit mocht ben ik ook de vruchtensappen weer gaan drinken. Bij de groene passage kan je allerlei lekker sap vinden zonder suiker of siroop. Deze blijven echter wel allemaal verhit waardoor er niet heel veel voedingswaarden meer in zitten, dus maak ik vaak vers sap met mijn sapcentrifuge. Daar heb ik echt nog steeds zoveel plezier van, want geen enkel sapje kan hier tegen op; kiwisap, aardbeiensap, appelsap, peersap, of combinaties.

Ik mis, behalve cassis, de rest eigenlijk niet. En wat ik bv niet wist is dat in heel veel frisdranken ook fosfor zit en dat zorgt ervoor dat de calcium uit je lichaam verdwijnt. Door veel te lezen over dit alles, realiseerde ik mij eigenlijk wat ontzettend veel troep er in alle supermarktproducten zaten en kost het mij minder moeite om ze te laten staan.

Tussendoortjes

Bij de groene passage heb je liga's en sultana's zonder suiker. Die vind ik lekker en eet ik altijd om een uur of half 11/11 uur. De reden waarom ik dit doe is om mijn suikerspiegel in balans te houden. Zeker als je minder suiker eet dan is het belangrijk om deze zo gelijk mogelijk te houden, dus dat betekent om de 3 uur even wat eten. Als ik dat niet doe, dan krijg ik vreselijk trek in iets zoets. Nu ben ik wel extreem suikerverslaafd hoor

Ook heb je er stroopwafels en koekjes zonder suiker. De koekjes vond ik geen succes. Alleen de verse koekjes (die liggen achterin bij de noten in die grote kokers) zijn de moeite waard. De verpakte stroopwafels zijn echter wel erg goed.

Daarnaast eet ik veel komkommertjes, tomaatjes, wortels en appels als tussendoortje. Dit doe ik vaak rond uurtje of 3/ half 4 om die suikerspiegel in balans te houden.

De groene passage heeft lekkere ships (maischips of tortilla's) en ah heeft ook biologische chips waar geen enkele vorm van suiker in zit en lekker is.

Zelf heb ik ook nog een tijd kokoskoekjes, suikervrije cakejes en koekjes gemaakt; erg lekker, maar tijdrovend! De site www.suikerwijzer.nl heeft heerlijke recepten

Ontbijt/ lunch

Het ontbijt was voor mij het lastigst.

Ik eet de volgende dingen 's ochtends en wissel dit af:

- Crackers of rijstecrackers. Bij de groene passage heb je heerlijke gistvrije, volkoren crackers met sesamzaadjes.

- Zuurdesembrood (zie hierboven waar ik het koop)

Er zijn zoveel varianten van beleg:

Humus met komkommer (groene passage heeft kant en klare)

Paprikaspread (voor de lunch doe ik daar vaak wat gegrilde groenten op, zoals paprike, courgette of aubergine, echt heerlijk!!!)

Zalm met roomkaasspread (bij de gp heb ze candidavariant). Overigens is gerookte zalm er goed voor je ivm de omega 6 vetten

Gerookte kip met avocado

pesto met tomaat en mozerella (en rucola)

ei/omelet etc

Jam zonder suiker (mag in het begin niet)

Op internet en in kookboeken vind je de meest lekkere combinaties op brood.

- Yoghurt met fruit. Ik koop dan de lactose vrije yoghurt die rechtsdraaiende melkzuurbacterien bevat. Die heb je in allerlei smaken. Sojayoghurt is beter, maar vind ik niet zo lekker. Biogarde producten zijn juist goed om een gezonde darmflora in stand te houden en werken eigenlijk als een soort probiotica. Als je geen yoghurt lust, dan kan je misschien ook beter pro biotica nemen in de vorm van een voedingssupplement. Ik heb dit in het begin moeten nemen van mijn dietist om ervoor te zorgen dat de goede zuren in mijn darmen de strijd tegen candida aan konden.

Ik gooi door mijn yoghurt met fruit guinoa, omdat dit zorgt dat het meer vult en guinoa is heel voedzaam. Het bevat veel aminozuren en eiwitten.

- Ook maak ik regelmatig ontbijt met havervlokken; 5 a 6 lepels havervlokken laat ik met 400ml amandelmelk koken. Daarna gooi ik er geraspte appel (en soms chocola) met sesamzaadjes en lijmzaad door heen, scheutje agavesiroop er door heen en klaar. Het boek van Amber Albarda bevat dit gerecht en nog meer goede tips.

Zowel guinnoa als havervlokken zijn trage koolhydraten, dus gezonder.

Voor de lunch eet ik vaak boterhammen of maak ik salades. Heb heel veel kookboeken over de meest heerlijke salades. Zo had ik nog nooit van bulgar gehoord, maar deze salade is nu 1 van mijn favoriete!

Diner

Voor het diner heb ik eigenlijk geen moeite gehad. Ik was al niet zo'n vleeseter en heb mij suf gekocht aan vegatarische kookboeken (of voor diabetes, want die moeten ook uitkijken met suiker) en heb daar echt heel veel lekkere recepten uit gehaald.

Ik at heel veel soep, je hebt diverse fantastische soepkookboeken. De basis was dan gistvrije bouillonblokjes.

Als je een guiche wil maken, kan dat ook gewoon, je hebt gistvrije bladerdeeg.

Mijn groenten stoom ik tegenwoordig. Dat is een stuk gezonder en lekkerder! Bij dille & kamille kan je zo'n klein stoommandje kopen. Een pan met klein laagje (2 cm) water opzetten, groenten er in en binnen 10 min zijn ze klaar. Ik gril ook lekker veel dingen. Bij de Xenos heb je olijfolie met allerlei smaken, bv knoflook. Is heerlijk!

Wees voorzichtig met aardappels, pasta en rijst. Als je pasta wil eten, neem dan dus altijd de volkoren variant.

Ik heb in onderzoeken gelezen dat je bij vlees/visgerechten beter rauwe of roerbakgroenten kunt eten eten ipv bladgroenten. Deze combi samen kunnen voor meer nitrosaminen (nitraat) zorgen.

Fruit/groenten

Er is een zogenaamde GI, glycemische index, waar producten een waarde toebedeeld krijgen en die waarde geeft aan met welke snelheid suikers snel vrijkomen en dus je bloedsuikerspiegel een ophoog laten schieten.

Fruitsoorten met een lage GI zijn; kersen, grapefruit, peren, appels, perziken, sinaasappels, druiven, kiwi's en gedroogd fruit. Groenten met een lage GI zijn: broccoli, kool, kropsla, rode paprika, wortels en zoete aardappelen.

Mango's, abrikozen, ananas, meloen, banaan, pompoen, rode bieten, aardappels en witmeelproducten (pasta en rijst) scoren redelijk hoog.

DIVERSEN

Je mag af en toe ook best nog wel een patatje hoor (ook niet in het begin). Het enige is dat aardappels (maar ook pasta, rijst en brood) rijk aan koolhydraten zijn en dus uiteindelijk omgezet wordt in suiker.

Chocolade, je mag chocola, maar pas in de laatste fase. Cacoa heeft nl ook schimmels in zich, maar is ook weer rijk aan antioxidanten. Als je chocolade wil, neem dan de variant >80% uit cacao. Je hebt overigens ook een vervanger hiervoor; carobe. Op veel websites staat dat je dat wel mag, dat klopt, maar ook hier zitten veel koolhydraten in.

Ik heb van mijn huisarts, op verzoek van mijn diëtist, Nystatine gekregen. Ik heb het idee gehad dat dit de candida een eerste dreun gegeven heeft. Een diëtist mag dit niet uitschrijven, maar kan je hier ook bij helpen. Nystatine schijnt alleen te werken voor candida in je darmen en mond, niet als het in je bloed zit, dus vandaar dat ik ook het dieet gevolgd heb.

Er wordt veel geschreven over dat je het minimaal 8 maanden moet volhouden. Ik ben zelf geen dokter, dus kan dat niet goed beoordelen. Wel blijf ik volgens de grootste richtlijnen nu leven, want zoals al veel op internet gemeld staat is het meer een levensstijl geworden dan een dieet, maar om het vol te houden en gezond te blijven, volg ik het niet zo streng. Fruit, trage koolhydraten en een goede fles droge witte wijn staan bij mij (na meer dan een jaar de strikte versie gevolgd te hebben) gewoon weer op het menu!
Ik heb er 2 jaar lang echt best vaak last van gehad. Maar nu ben ik er al 2 jaar vanaf!

Dit heb ik allemaal gedaan:

Medicijnen:

• Een half jaar lang, 1x per week een capsule Fluconazol nemen

• Verander eens van anticonceptie pil (ik slikte al jaren dezelfde, maar ik heb meerdere malen gelezen dat je dan toch hiervan opeens gevoelig kan worden voor schimmelinfecties)

Natuurlijke middelen:

• Een tampon met Biogarde yoghurt inbrengen (dit verkoelt en brengt de zuurgraad weer in balans)

• Bij een natuurwinkel:

-Candira Spray kopen (een aantal keer per dag op de vagina spuiten, dood bacteriën en vaginale schimmels)

- Een voedingssupplement kopen met Caprylzuur in (dood schimmels van binnen uit)

• Als je het hebt gekregen van een antibioticakuur voor blaasontsteking kun je de volgende keer eens D-manose capsules halen (deze helpen ontzettend goed tegen blaasontstekingen en je krijgt er geen schimmelinfecties van)

Seks:

• Altijd goed de handen wassen van te voren (beide)

• Selsilube glijmiddel gebruiken (voor gevoelige vagina)

• Na afloop gaan plassen en uitspoelen met water

Overig:

• Draag alleen maar katoenen ondergoed, dit laat zuurstof door waardoor het niet gaat broeien. (Verschoon deze elke avond en ochtend)

• Liever geen strings maar gewone onderbroekjes, hipsters of boksers (string is een glijbaan voor bacteriën)

• S’ochtends en s’avonds vagina uitspoelen met water en lichtjes wassen met Betadine wasgel dood bacteriën en schimmels)(ook je vriend moet zijn penis hier dagelijks mee wassen)

• Als je naar de Wc bent geweest NOOIT naar voren afvegen (ook niet als je alleen geplast hebt)

• Eet zo min mogelijk koolhydraten en suikers, hier voedt de schimmel zich mee.

successs
Ben je nu overal hetzelfde aan het plaatsen? Je bent bang dat 1 x niet genoeg is?
Up
Hallo meiden,

heeft iemand van jullie ervaring met hoge darm spoelingen in de strijd tegen candida (in het bloed)?

Ben benieuwd of het geholpen heeft.....

Ben zelf bij een ayurvedische arts die Candida in mijn bloed zag tijdens de levendbloedanalyse. In verband met mijn heftige gezondheidsklachten had ik verwacht dat hij Lyme (Borrelia) zou zien, maar het blijkt dus (o.a.) om Candida te gaan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven