Gezondheid alle pijlers

Anticonceptie met minste bijwerkingen.

08-06-2009 15:17 47 berichten
Welk anticonceptiemiddel heeft de minste bijwerkingen?

Ik ben 17 en al een tijdje aan de pil, maar dit bevalt me slecht.

Ik was begonnen met de standaard merkloze microgynon, maar was allergisch voor een stofje in de pil. Toen de microgynon 30, maar daar kreeg ik een enorm vette huid en puistjes van en ik werd zwaar chagrijnig en lamlendig. En nou heb ik ongeveer 3,5 maand de yasmin pil, ik voel me wel goed en merk er weinig van, alleen zit ik onder de ontstoken puisten, terwijl ik daarvoor alleen af en toe een klein puistje had. De bijwerkingen zouden na 3 maanden toch wel ongeveer weg moeten zijn, maar bij mij is daar niks van te merken. Wel af en toe periodes dat het lijkt alsof het wegtrekt, maar dan komt het weer terug.

Omdat ik pas 17 ben, is een spiraaltje nog niet erg verstandig dacht ik. Heeft iemand daar ervaring mee op die leeftijd?

Of een ander anticonceptiemiddel waar ik géén puistjes van krijg en ook niet depri van wordt?
quote:CassieViva schreef op 08 juni 2009 @ 16:17:

Ik heb ook een spiraaltje. Mijn huisarts heeft me een doorverwijzing gegeven naar het ziekenhuis voor een plaatsing bij de gyneacoloog. Ik heb trouwens de Mirena omdat je met de koper nog steeds gewoon ongesteld wordt en met de mirena niet!

Het plaatsen was geen feestje maarja het was ook zo voorbij. Het is ff onprettig maar dan hoef je, je daarna 5 jaar geen zorgen meer te maken. Ook is het bijna even veilig als een sterralisatie.

Maar de Mirena geeft toch alsnog hormonen af?

Ik ben bang dat ik dan wéér puisten krijg.
Alle reacties Link kopieren
Ja de mirena geeft hormomen af. Een koperspiraal doet dit niet.
Voordat ik kinderen had kreeg ik geen spiraaltje van de gyn, teveel risico op baarmoederontstekingen geloof ik dat de reden was.

Inmiddels twee kinderen later heb ik de koperspiraal en voor mij is het de beste AC, nergens last van en blijft tien jaar zitten.
quote:wzk schreef op 08 juni 2009 @ 16:30:

Ja de mirena geeft hormomen af. Een koperspiraal doet dit niet.

dus een koperspiraaltje kan sowieso geen puisten veroorzaken?

dan ga ik voor het koperspiraaltje eheh.

wel beetje eng, maar is het dan zeker waard.
De Mirena geeft wel hormonen af, maar echt zeeeeer minimaal. Wat ik begrepen heb (toen ik voor mezelf research deed) omdat de hormonen meteen op de juiste plaats afgegeven worden.
quote:Star10 schreef op 08 juni 2009 @ 16:41:

De Mirena geeft wel hormonen af, maar echt zeeeeer minimaal. Wat ik begrepen heb (toen ik voor mezelf research deed) omdat de hormonen meteen op de juiste plaats afgegeven worden.

ah oké, alsnog ben ik bang dat ik dan nog steeds puistjes ervan krijg.

want ik heb nu de yasmin pil en die zou ook heel licht moeten zijn en puistjes TEGEN gaan, maar ik zit onder de bulten.
Wanneer je echt helemaal geen hormonen wilt binnenkrijgen zijn condooms en koperspiraal geloof ik de enige oplossing.
ja óf er moeten hormonen zijn die zeker geen dikke puisten veroorzaken.

De hormonen in de yasmin pil zouden geen puistjes veroorzaken, maar dat doen ze bij mij wel, dus ik denk dat een andere pil dan ook geen optie is als ik niet aan de diane wil.
Jrine, weet je zeker dat dit aan de pil ligt?
ja want ik had voordat ik aan de pil begon een beetje last van kleine puistjes. en door de microgynon 30 werd het veel erger, grote dikke bulten en vette huid. toen ik stopte ginge nde puistjes ook weer weg. toen begon ik met de yasmin en in het begin kwamen er alleen meer kleine puistjes, maar nou ook weer grote onderhuidse, en die heb ik normaal nooit, het valt mijn familie ook op dat ik dit nooit had, dus ik weet het zeker!
Maar je bent ook 17, zo'n beetje dé leeftijd voor puistjes.

Misschien, als je dat nog niet gedaan hebt, kun je eens een afspraak maken met je dermatoloog.

Ga er niet vanuit dat je zomaar de spiraal krijgt (en dat hiermee de puistjesproblemen opgelost zijn). Niet alle gyns doen dat voordat je kinderen hebt gekregen. Ik kreeg het toendertijd niet. En mijn zusje heeft het ook wel eens overwogen, maar bij haar zat het zo "dicht" zeg maar, dat het zetten onder narcose zou moeten - wat ze niet heeft gedaan trouwens.
dat is zo, ik heb ook wel last van kleine puistjes, maar deze grote onderhuidse zijn niet zomaar, die had ik nooit. en dan zouden ze moeten blijven toen ik tijdje stopte met de pil, maar toen verdwenen ze.

mijn zus (21) heeft ook een spiraaltje en geen kinderen, dus ik weet het niet?

naja ik ga morgen langs de huisarts en dan hoor ik het vanzelf!
Ik hoop dat het lukt voor je.
Ik gebruik de nuvaring en ben er erg blij mee! Ik vind em enorm makkelijk en je hoeft er nagenoeg niet aan te denken. Ik gebruik er 4 achter elkaar dan hoef ik nog maar 4x per jaar ongesteld te worden !! Ideaal !!

Overigens ik gebruik em alleen om de menstruatie te regelen, ik ben gesteriliseerd.

Maar ik had geen zin meer in de pil, toen prikpil geprobeerd maar daar kreeg ik ook pukkels van. Toen maar weer terug op de pil en nu dan nuvaring. Ideaal.

Ik vind het ook wel een prettig idee dat dat kleine beetje hormonen gelijk op de goede plek komen en niet door heel je lichaam zwerven. Als je de pil gebruikt of de prikpil komen al die hormonen uiteindelijk in je bloed terecht en gaan door heel je lichaam heen. De nuvaring zit op de juiste plek, in je vagina en is dus dichtbij je baarmoeder en eierstokken. Ik weet niet of het zo is, maar het klinkt wel vertrouwd hahaha.

Ik heb ook nog over een spiraal nagedacht maar mijn huisarts wilde em niet plaatsen omdat ik geen kids heb en het dan dus moeilijker is om een spiraal te plaatsen. En ik wil geen gepruts, gepiel, en gedoe daar beneden dus voor mij geen spiraal !! Ik krijg het al benauwd bij het idee hahaha.

succes!

PS mocht je de nuvaring willen proberen en hij bevalt dan toch niet, kun je gelijk weer overstappen naar wat anders. Wel zo makkelijk.
quote:Nic123 schreef op 09 juni 2009 @ 11:27:

Ik gebruik de nuvaring en ben er erg blij mee! Ik vind em enorm makkelijk en je hoeft er nagenoeg niet aan te denken. Ik gebruik er 4 achter elkaar dan hoef ik nog maar 4x per jaar ongesteld te worden !! Ideaal !!

Overigens ik gebruik em alleen om de menstruatie te regelen, ik ben gesteriliseerd.

Maar ik had geen zin meer in de pil, toen prikpil geprobeerd maar daar kreeg ik ook pukkels van. Toen maar weer terug op de pil en nu dan nuvaring. Ideaal.

Ik vind het ook wel een prettig idee dat dat kleine beetje hormonen gelijk op de goede plek komen en niet door heel je lichaam zwerven. Als je de pil gebruikt of de prikpil komen al die hormonen uiteindelijk in je bloed terecht en gaan door heel je lichaam heen. De nuvaring zit op de juiste plek, in je vagina en is dus dichtbij je baarmoeder en eierstokken. Ik weet niet of het zo is, maar het klinkt wel vertrouwd hahaha.

Ik heb ook nog over een spiraal nagedacht maar mijn huisarts wilde em niet plaatsen omdat ik geen kids heb en het dan dus moeilijker is om een spiraal te plaatsen. En ik wil geen gepruts, gepiel, en gedoe daar beneden dus voor mij geen spiraal !! Ik krijg het al benauwd bij het idee hahaha.

succes!

PS mocht je de nuvaring willen proberen en hij bevalt dan toch niet, kun je gelijk weer overstappen naar wat anders. Wel zo makkelijk.

ja daar had ik inderdaad ook al naar gekeken, maar het zag er een beetje eng uit. (niet dat een spiraaltje er zo fijn uitziet..)

Moet je die dan zelf inbrengen? en gaat dat makkelijk?

Ik wil dus ook echt stoppen met de pil want mijn huid wordt er zo onrustig van, ik krijg er steeds onderhuidse ontstekingen van.

Maar bij de nuvaring komen de hormonen dus niet in je bloed?

Dan zou ik ook geen last meer moeten hebben van pukkels door de hormonen.
Wat zei de dokter vandaag?
haha ik wou naar het vrije spreekuur gaan van 8 tot 9 maar ik had me verslapen!

nou maak ik morgen wel even een afspraak.
Succes dan morgen!

Het is erg lastig om een anticonceptiemiddel te vinden zonder bijwerkingen, hormonen etc, vond ik dan. Hopelijk weet de dokter iets dat bij je past.

Anders is het misschien ook een idee een tijdje te stoppen met de pil (iets langer dan je hebt gedaan tot nu toe) en te kijken hoe je huid reageert.
ja ik hoop het echt! want de enige optie zonder hormonen is het koperspiraaltje, en die wordt niet aangeraden op mijn leeftijd..

maarja mijn zus is 21 en die heeft er ook eentje omdat ze ook slecht tegen de pil kon en die bevalt haar prima en deed ook niet pijn ofzo..

zoveel verschil zit er toch niet tussen 17 en 21?
Vriendin van me kreeg van de Mirena ook puistjes! Van het koperspiraal niet. Zij heeft beide geprobeerd. Ik heb zelf een koperspiraaltje, bevalt prima!

En nee, tussen de 17 en 21 zit weinig verschil!
mhm ja daar zitten dan ook weer hormonen in heh.

het wordt dus gewoon de nuvaring óf het koperspiraaltje.

ik ga echt niet nog meer soorten pillen proberen.
Bij een koperspiraal wordt wél je menstruatie heftiger. Meestal tenminste. Zowel het bloedverlies als de pijn. Alleen al daarom zou ik er zelf absoluut niet voor kiezen, maar dat is persoonlijk natuurlijk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven