Gezondheid alle pijlers

Anticonceptiepil stoppen of doorgaan?

02-04-2024 19:51 17 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Vorige week ben ik begonnen met de pil. De zoveelste poging en op advies van de huisarts.

Het was een van de opties ivm veel bloedverlies tijdens menstruatie en hiervoor al maanden ijzertabletten.

Net als de vorige keren dat ik met de pil begon, heb ik veel last van bijwerkingen.
Ik ben nu nog maar 6 dagen geleden begonnen en heb sinds 4 dagen veel hoofdpijn, misselijk en erg moe. Daarnaast is mn humeur ook niet heel best.

Ik twijfel nu dus om weer te stoppen, maar aan de andere kant denk ik dat ik even door moet zetten.
In de bijsluiter staat dat deze klachten enkele
dagen tot 3 maanden kunnen duren.
Iemand ervaringen hiermee? Hoe lang duurde de bijwerkingen en gingen ze uiteindelijk wel over?

De opties zonder hormonen die er zijn tegen heftig bloedverlies lijken mij namelijk ook niet heel fijn.
Alle reacties Link kopieren Quote
Om je lichaam te laten wennen moet je denk ik wel doorzetten. Het is niet zo vreemd dat je lichaam nu even ontregeld is. Je kan altijd na een tijdje weer stoppen als blijkt dat je bijwerkingen houdt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Als je geen kinderwens meer hebt zou ik vragen om een novasure behandeling. Verder ben ik verbaasd dat als het bloedverlies zo hevig is de huisarts niet doorverwijst naar de gynaecoloog.
Alle reacties Link kopieren Quote
Sowieso een verwijzing vragen naar een gyn of de vrouwenpoli. Die weten allemaal veel meer dan de huisarts. En stom dat jouw huiarts dat niet zelf bedenkt....

Wil je nog kinderen? In geval van niet, dan is de novasurebehandeling inderdaad een uitkomst voor deze klachten.
lucifee2024 wijzigde dit bericht op 02-04-2024 20:09
10.12% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
OgenvanTijgers schreef:
02-04-2024 20:03
Als je geen kinderwens meer hebt zou ik vragen om een novasure behandeling. Verder ben ik verbaasd dat als het bloedverlies zo hevig is de huisarts niet doorverwijst naar de gynaecoloog.
Nou dit dus. Vraag in ieder geval een doorverwijzing naar de gynaecoloog. Het kan ook de perimenopauze zijn, maar ik weet niet hoe oud je bent. Na mijn 40e werden kijk menstruaties heel heftig en lang. Vorig jaar naar de gynaecoloog geweest en ik had verder geen problemen. Ik heb een Novasure gehad en ben niet meer ongesteld geweest. Nou ja je houd je cyclus, maar je hebt geen bloedingen meer. En in mijn geval minder krampen want er hoeven niet maandelijks hele pingponballen aan stolsels meer naar buiten.
Alle reacties Link kopieren Quote
Mirena spiraal al overwogen?
Alle reacties Link kopieren Quote
Summertje schreef:
02-04-2024 20:17
Mirena spiraal al overwogen?
Idd wat ik me afvroeg. Gynaecologen doen ook niet zo heel snel novasure als mirena nog niet geprobeerd is, omdat dat vaak een heel goede optie is.
Alle reacties Link kopieren Quote
Charlie591 schreef:
02-04-2024 20:26
Idd wat ik me afvroeg. Gynaecologen doen ook niet zo heel snel novasure als mirena nog niet geprobeerd is, omdat dat vaak een heel goede optie is.
Ik mocht kiezen, drie opties, alleen novasure, alleen mirena of novasure en mirena. Ik was al gesteriliseerd, had zelf ook geen goede ervaringen met hormonen, dus ik wilde graag alleen de novasure. Had achteraf tien jaar eerder gemoeten. Maar ja als vrouwen leren we dat zware menstruaties erbij horen.
Ik was voor iets anders bij de gynaecoloog, die uitvroeg hoe het ging met mijn menstruaties. Toen kreeg ik binnen een week de novasure.
Alle reacties Link kopieren Quote
Na een paar dagen zou ik niet direct stoppen. Duurt vaak echt wel even voordat je eraan gewend bent. Neemt niet weg dat er ook nog andere opties kunnen zijn.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben bijna 43 jaar dus perimenopauze zou zeker kunnen, kinderwens heb ik dus niet meer.
Het bloedverlies is echt veel, ik heb het onlangs bijgehouden met menstruatiecup en het was 240ml. Dit is sinde de eerste zwangerschap/keizersnede maar lijkt alleen maar erger te worden.

Verder heb ik (ondanks flinke stolsels) geen klachten tijdens de menstruatie, geen buikpijn, en het ergste bloedverlies is allemaal binnen 1,5 dag. Daarna ben ik wel erg moe en zie hartstikke wit maar dat komt dus door het ijzertekort.
Hiervoor heb ik nu al ca 6 maanden ijzertabletten maar dit is dweilen met de kraan open (letterlijk dus 😅)

Heb onlangs inderdaad gelezen over de novasure behandeling. Weet iemand of dit ook na 2 keizersnedes kan?
Ik las dat dit eenmalig kan? En dat er risico is op verklevingen?

Denk dat ik inderdaad een doorverwijzing vraag naar de gyn. Ben eigenlijk helemaal klaar met (mijn reactie op) hormonen.

Mirena heb ik nog nooit gehad. Die keuze had ik nu ook maar zou me dan “bezwaard” voelen om snel te laten verwijderen als ik de hormonen toch niet fijn vindt. De pil kan ik zelf mee stoppen. Slaat nergens op maar is wel een drempel voor mij om de mirena te proberen.
puknijmegen wijzigde dit bericht op 02-04-2024 20:53
1.10% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Ja, dat kan prima na 2 keizersnedes.

Vraag gewoon een doorverwijzing naar de gyn of de vrouwenpoli en kijk daar wat je opties zijn.
Alle reacties Link kopieren Quote
tranexaminezuur Heeft bij mij heel goed geholpen tegen erg bloedverlies als ik dat eerder had geweten.
Deze heb ik van de gynaecoloog gekregen totdat ik de novasure behandeling heb ondergaan.
Alle reacties Link kopieren Quote
puknijmegen schreef:
02-04-2024 20:52
Ik ben bijna 43 jaar dus perimenopauze zou zeker kunnen, kinderwens heb ik dus niet meer.
Het bloedverlies is echt veel, ik heb het onlangs bijgehouden met menstruatiecup en het was 240ml. Dit is sinde de eerste zwangerschap/keizersnede maar lijkt alleen maar erger te worden.

Verder heb ik (ondanks flinke stolsels) geen klachten tijdens de menstruatie, geen buikpijn, en het ergste bloedverlies is allemaal binnen 1,5 dag. Daarna ben ik wel erg moe en zie hartstikke wit maar dat komt dus door het ijzertekort.
Hiervoor heb ik nu al ca 6 maanden ijzertabletten maar dit is dweilen met de kraan open (letterlijk dus 😅)

Heb onlangs inderdaad gelezen over de novasure behandeling. Weet iemand of dit ook na 2 keizersnedes kan?
Ik las dat dit eenmalig kan? En dat er risico is op verklevingen?

Denk dat ik inderdaad een doorverwijzing vraag naar de gyn. Ben eigenlijk helemaal klaar met (mijn reactie op) hormonen.

Mirena heb ik nog nooit gehad. Die keuze had ik nu ook maar zou me dan “bezwaard” voelen om snel te laten verwijderen als ik de hormonen toch niet fijn vindt. De pil kan ik zelf mee stoppen. Slaat nergens op maar is wel een drempel voor mij om de mirena te proberen.
Ik zou vragen voor een verwijzing naar het womenshealthcarecenter. Huisartsen en medici lopen hopeloos achter wat bio-identieke hormoonsuppletie betreft. Gyno's schrijven vaak meteen de pil voor of idd spiraal. Er zijn een paar artsen zich hard aan het maken voor beter onderzoek en behandeling van de perimenopauze en verder, er is echt zoveel verbetering mogelijk nog op dit gebied!
Alle reacties Link kopieren Quote
puknijmegen schreef:
02-04-2024 20:52
Ik ben bijna 43 jaar dus perimenopauze zou zeker kunnen, kinderwens heb ik dus niet meer.
Het bloedverlies is echt veel, ik heb het onlangs bijgehouden met menstruatiecup en het was 240ml. Dit is sinde de eerste zwangerschap/keizersnede maar lijkt alleen maar erger te worden.

Verder heb ik (ondanks flinke stolsels) geen klachten tijdens de menstruatie, geen buikpijn, en het ergste bloedverlies is allemaal binnen 1,5 dag. Daarna ben ik wel erg moe en zie hartstikke wit maar dat komt dus door het ijzertekort.
Hiervoor heb ik nu al ca 6 maanden ijzertabletten maar dit is dweilen met de kraan open (letterlijk dus 😅)

Heb onlangs inderdaad gelezen over de novasure behandeling. Weet iemand of dit ook na 2 keizersnedes kan?
Ik las dat dit eenmalig kan? En dat er risico is op verklevingen?

Denk dat ik inderdaad een doorverwijzing vraag naar de gyn. Ben eigenlijk helemaal klaar met (mijn reactie op) hormonen.

Mirena heb ik nog nooit gehad. Die keuze had ik nu ook maar zou me dan “bezwaard” voelen om snel te laten verwijderen als ik de hormonen toch niet fijn vindt. De pil kan ik zelf mee stoppen. Slaat nergens op maar is wel een drempel voor mij om de mirena te proberen.
Ik zou vragen voor een verwijzing naar het womenshealthcarecenter. Huisartsen en medici lopen hopeloos achter wat bio-identieke hormoonsuppletie betreft. Gyno's schrijven vaak meteen de pil voor of idd spiraal. Er zijn een paar artsen zich hard aan het maken voor beter onderzoek en behandeling van de perimenopauze en verder, er is echt zoveel verbetering mogelijk nog op dit gebied!
Alle reacties Link kopieren Quote
puknijmegen schreef:
02-04-2024 20:52
Ik ben bijna 43 jaar dus perimenopauze zou zeker kunnen, kinderwens heb ik dus niet meer.
Het bloedverlies is echt veel, ik heb het onlangs bijgehouden met menstruatiecup en het was 240ml. Dit is sinde de eerste zwangerschap/keizersnede maar lijkt alleen maar erger te worden.

Verder heb ik (ondanks flinke stolsels) geen klachten tijdens de menstruatie, geen buikpijn, en het ergste bloedverlies is allemaal binnen 1,5 dag. Daarna ben ik wel erg moe en zie hartstikke wit maar dat komt dus door het ijzertekort.
Hiervoor heb ik nu al ca 6 maanden ijzertabletten maar dit is dweilen met de kraan open (letterlijk dus 😅)

Heb onlangs inderdaad gelezen over de novasure behandeling. Weet iemand of dit ook na 2 keizersnedes kan?
Ik las dat dit eenmalig kan? En dat er risico is op verklevingen?

Denk dat ik inderdaad een doorverwijzing vraag naar de gyn. Ben eigenlijk helemaal klaar met (mijn reactie op) hormonen.

Mirena heb ik nog nooit gehad. Die keuze had ik nu ook maar zou me dan “bezwaard” voelen om snel te laten verwijderen als ik de hormonen toch niet fijn vindt. De pil kan ik zelf mee stoppen. Slaat nergens op maar is wel een drempel voor mij om de mirena te proberen.
Ik heb inderdaad verklevingen na de Novasure behandeling. Ik wilde enkele jaren na de behandeling een koperspiraal als anticonceptie en die kon niet geplaatst worden door verklevingen. Verder heb ik daar geen last van.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik krijg binnenkort een novasure behandeling. Ik mag geen oestrogeen meer ivm embolieën, en als ik menstrueer dan is het een bloedbad waar menig horrorfilm nog iets van kan leren. Het stopte ook niet vanzelf, tranexaminezuur hielp ook niet. De mirena kwam we vanzelf uit (combineert volgens de gyn niet goed met stolsels). De mini-pil, díe hielp, daarmee stopte het (na 4 weken). Maar nu dus snel de novasure, want nog een keer zo’n bloedbad kan niet geriskeerd worden met mijn verdere medische achtergrond.

Wel een tip: als je al zo’n tijd ijzertabletten slikt, en iedere maand gaat alsnog de kraan open, dan is dat letterlijk dweilen met de kraan open. Vraag of je een ijzerinfuus kan krijgen, dat krijgt je waardes veel sneller weer omhoog.
Alle reacties Link kopieren Quote
OgenvanTijgers schreef:
02-04-2024 20:03
Als je geen kinderwens meer hebt zou ik vragen om een novasure behandeling. Verder ben ik verbaasd dat als het bloedverlies zo hevig is de huisarts niet doorverwijst naar de gynaecoloog.
Dit!

Eerst uitzoeken waarom voor dat je het afblokt met de pil.
#dat noemen wij niet raar, dat vinden wij alleen maar heel bijzonder

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven