Astma en sport

zondag 21 april 2013 om 09:23
Ik werk in de sport en belde vorige week voor het eerst de long verpleegkundige op voor advies ik was verkouden er bij geworden en ik zou een bodyjam opleiding gaan doen dit weekend, maar deze is een heftige cardio training van meerdere uren lang, mij werd gezegt dat ik eht af moet zeggen en meer pufjes moet nemen dit is mij nooit eerder verteld door de long arts? Anders als ik dat niet doe moet ik uit eindelijk aan de prednison vond het allemaal best heftig vooral omdat ik gewoon een sporter ben.
Mijn vraag is zijn er meer met deze klachten gaan jullie dan gewoon sporten met astma en verkoudheid of is het echt werkelijk gevaarlijk om te doen als gezegt?
Mijn vraag is zijn er meer met deze klachten gaan jullie dan gewoon sporten met astma en verkoudheid of is het echt werkelijk gevaarlijk om te doen als gezegt?
zondag 21 april 2013 om 09:33
zondag 21 april 2013 om 09:33
Ik heb astma,wel een lichte vorm.
En ik ben gewoon sportintructeur hoor.
Puf preventief 2x per dag preventief 2 pufjes Ventolin en 2 pufjes Forter.
Op advies van de longarts.
Gaat al jaren prima.
Edit,ik lees nu dat je de opleiding gaat doen?
Dat is geen doen als je verkouden bent.
Zou die dus wel uitstellen.
En ik ben gewoon sportintructeur hoor.
Puf preventief 2x per dag preventief 2 pufjes Ventolin en 2 pufjes Forter.
Op advies van de longarts.
Gaat al jaren prima.
Edit,ik lees nu dat je de opleiding gaat doen?
Dat is geen doen als je verkouden bent.
Zou die dus wel uitstellen.
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!

zondag 21 april 2013 om 09:39
Nee het was de long verpleegkundige! Ik heb normaal maar een pufje per dag nodig en geen ventoline alleen allergie tabletjes , Ik heb de opleiding ook afgezegd maar baalde wel dan ben je toch weer die astma patient weinig begrip van andere.. Maar ik geef zelf ook gewoon les voornamelijk pilates en yoga dat is wel te doen
Ik probeer de jam volgende keer te doen! Uitgesteld maar baal wel
Ik probeer de jam volgende keer te doen! Uitgesteld maar baal wel
zondag 21 april 2013 om 09:44
Huh...hoezo begrip?
Je kon toch afzeggen?
Ik ondervind echt totaal geen onbegrip van mensen hoor aangaande mijn astma.
Nu moet ik eerlijk zeggen dat ik de stap van 1 pufje par dag naar prednison best wel een belachelijk grote overgang vind.
Maar dat kan aan mij liggen.
Ik geef zonder prednison gewoom combat en attack hoor.
Je kon toch afzeggen?
Ik ondervind echt totaal geen onbegrip van mensen hoor aangaande mijn astma.
Nu moet ik eerlijk zeggen dat ik de stap van 1 pufje par dag naar prednison best wel een belachelijk grote overgang vind.
Maar dat kan aan mij liggen.
Ik geef zonder prednison gewoom combat en attack hoor.
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!

zondag 21 april 2013 om 10:06
Nou van hun niet maar sommige mensen om me heen het valt toch wel mee en noem het maar op niet van de sportschool en opleiding,
Ja prednison als er slijm gaat vastzitten dus moet nu 4x per dag een alvesco nemen in plaats van 1x maar dat wist ik ook niet is mij nooit verteld door de long arts....
Ik doe ook normaal, alleen die verpleegkundige zei ook omdat ik erg verkouden ben en astma heb heb ik meer risico op ontstekingen enzo maar dit zijn allemaal nieuwe dingen voor mij!
Misschien toch maar even weer naar de huis arts vragen.
Ja prednison als er slijm gaat vastzitten dus moet nu 4x per dag een alvesco nemen in plaats van 1x maar dat wist ik ook niet is mij nooit verteld door de long arts....
Ik doe ook normaal, alleen die verpleegkundige zei ook omdat ik erg verkouden ben en astma heb heb ik meer risico op ontstekingen enzo maar dit zijn allemaal nieuwe dingen voor mij!
Misschien toch maar even weer naar de huis arts vragen.
zondag 21 april 2013 om 10:09
Je hebt zelf contact gezocht met de longverpleegkundge.
Je hebt met haar je klachten, die je momenteel ondervindt met haar telefonisch besproken.
Zij heeft naar aanleiding van jouw klachten, je advies gegeven.
De longverpleegkundge zegt niet dat je aan een pretnisonkuur moet als toch gaat body jammen, maar de kans erin zit, de longverpleegkundige gaat uit van de klachten die jij haar telefonisch vertelt. Als je dan zegt dat je urenlang gaat cardiotrainen, snap ik haar antwoordt.
Je hebt met haar je klachten, die je momenteel ondervindt met haar telefonisch besproken.
Zij heeft naar aanleiding van jouw klachten, je advies gegeven.
De longverpleegkundge zegt niet dat je aan een pretnisonkuur moet als toch gaat body jammen, maar de kans erin zit, de longverpleegkundige gaat uit van de klachten die jij haar telefonisch vertelt. Als je dan zegt dat je urenlang gaat cardiotrainen, snap ik haar antwoordt.

zondag 21 april 2013 om 12:29
@manoislief, ik zou je aanraden om een boek over astma te lezen of informatie op te zoeken. Je zou kunnen kijken bij de stichting September, zij geven patienteninformatie en hebben speciaal een boek astma bij volwassen uitgebracht samen met het astmafonds.
Het boek kun je vinden bij de astmaverpleegkundige, in de apotheek of bibliotheek.
Het boek kun je vinden bij de astmaverpleegkundige, in de apotheek of bibliotheek.

zondag 21 april 2013 om 13:47
@manoislief
Alvesco vind ik persoonlijk een supergoed medicijn!
Als ik het een dagje niet gebruik merk ik meteen verschil dus als je die dosis opvoert zoals longverpleegkundige voorstelt voel je je misschien snel beter.
Longverpleegkundigen overleggen meestal wel goed met de longarts hoor....
Komt best vaak voor dat ik gebeld word door longverpleegkundige ( maandelijks belt ze even hoe het gaat) en dat dan de longarts mij ook nog even belt.Weet natuurlijk niet of dat overal zo is maar ik denk toch wel dat ze overleggen.
Beterschap en bedankt voor je reactie op mijn vraag in topic!
Alvesco vind ik persoonlijk een supergoed medicijn!
Als ik het een dagje niet gebruik merk ik meteen verschil dus als je die dosis opvoert zoals longverpleegkundige voorstelt voel je je misschien snel beter.
Longverpleegkundigen overleggen meestal wel goed met de longarts hoor....
Komt best vaak voor dat ik gebeld word door longverpleegkundige ( maandelijks belt ze even hoe het gaat) en dat dan de longarts mij ook nog even belt.Weet natuurlijk niet of dat overal zo is maar ik denk toch wel dat ze overleggen.
Beterschap en bedankt voor je reactie op mijn vraag in topic!

zondag 21 april 2013 om 14:03
Ja dat is het ook ik heb geen last van hoesten meer nu idd, maargoed ze vroeg ook waarom ik al 2 jaar niet ben geweest nouja omdat de longarts het goed vond gaan en dat ik zoals nu als er iets is moest bellen het was gewoon ook echt een on aardig iemand maargoed ik moet misschien weer op controleg aan dan maar het ging mij alleen maar of er risico was of ik ging lesvolgens heftig cardio of niet met astma en verkoudheid hahaha.