Gezondheid alle pijlers

Autisme kenmerken

03-10-2017 11:12 7 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon van 16 heeft bepaalde kenmerken van autisme. Ze hebben hem onderzocht en daaruit kwam dat hij een vorm van autisme heeft.
Hij heeft moeite met leren, maar wel een normaal IQ (105). Als ik op normale autisme kijk, dan kom ik alleen maar dit soort dingen tegen: (ik maak dikgedrukt waar ik mijn zoon in herken)

Autisten kenmerken zich vaak door eigenaardig woordgebruik of het herhalen van bepaald taalgebruik. Een autist heeft moeite met praten en leren. Bij jonge kinderen valt op dat ze stereotype gedrag vertonen. Dit zijn fladderen of het heen en weer bewegen met het lichaam. Het kind of de volwassene kan hyperactief of agressief zijn. Ook heeft hij of zij vaker last van slaapproblemen of somberheid. Klassiek autisme is de meeste zware vorm van een autismespectrumstoornis. Daarnaast zijn er nog lichtere vormen van autisme.
Bron: https://www.robia.nl/autisme/

Op zich is er geen behandeling, hij heeft wel een periode begeleiding gehad voor o.a werk, school sport etc.
Omdat hij blijkbaar geen 'zware' vorm heeft, en er is aan de buitenkant niks te zien, is het soms moeilijk voor hem op zich staande te houden in de maatschappij. Zijn er ouders die dit ook meemaken?

Wil graag tips uitwisselen.
Misschien kan je een hoop tips hier vinden.
kinderen/autisme-ass-bij-jonge-kinderen ... ges/347361
Ik lees mee
-
anoniem_355015 wijzigde dit bericht op 15-11-2017 15:12
0.00% gewijzigd
De definitie van autisme die jij plaatst, is behoorlijk krap. Er zijn veel meer kenmerken dan die jij geplaatst hebt, en bovendien betekent het hebben van een paar van die kenmerken niet per definitie dat iemand autisme heeft.

Maar goed, je geeft aan dat hij gediagnosticeerd is, maar ook dat hij al eerder wat begeleiding heeft gekregen. Kun je niet te rade gaan bij de instantie die dat eerder heeft gedaan? Dan kun je wat dieper ingaan op de moeilijkheden die hij ervaart.
Mijn dochter heeft ASS en wordt intensief begeleid op school, en die begeleiding wordt ook regelmatig bijgesteld. Het kan zijn dat de hulp die jouw zoon eerder heeft gekregen op dat moment voldeed, maar dat hij nu behoefte heeft aan een ander soort hulp. Of misschien heeft hij even een opfriscursus nodig, dat kan natuurlijk ook.
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
Ik heb een zoon van 15 met ASS, al heel jong gediagnosticeerd, en een dochter van 10 die volgende maand het diagnosetraject in gaat. Van haar weten wij zelf ook al jaren dat ze waarschijnlijk ASS heeft, maar het komt bij haar zo anders tot uiting dat het jaren heeft geduurd bij de hulpverlening tot het kwartje viel, ondanks ons aandringen om eens wat breder te kijken dan de standaard. Ze voldoet niet aan de geijkte kenmerken omdat ze ze buitenshuis nauwelijks laat zien, maar binnenshuis des te meer, het kost haar enorm veel moeite om zich op school e.d. te gedragen "zoals het hoort". Alleen mensen die haar echt goed kennen vangen af en toe een glimpje op en wij zien het natuurlijk dagelijks.

Haar broer heeft daar helemaal geen last van en ook nooit gehad, hij heeft zich altijd prima gevoeld in zijn autistische velletje en denkt er niet echt over na wat mensen van hem zullen denken. Op de basisschool heeft hij het vrij moeilijk gehad, pesterijen en een klas overgeslagen, maar op het gymnasium voelt hij zich als een vis in het water tussen meerdere vreemde eenden in de bijt. Hij is heel creatief en kunstzinnig, houdt van toneelspelen en in de belangstelling staan, iets waarbij je bij zijn zusje absoluut niet mee aan hoeft te komen. Zij krijgt alleen rust in haar hoofd op de manege, bij de paarden en de pony's, rijden, knuffelen(ze heeft een absolute hekel aan geknuffel en fysiek contact, behalve bij en met dieren) en verzorgen, ze is er dan ook 4 keer per week.
Bedankt voor jullie reacties. Mijn zoon heeft op dit moment geen begeleiding meer omdat ze het goed vonden gaan. Op zich gaat het ook goed, in ieder geval beter dan een aantal jaren geleden. Ik maak me alleen zorgen over wat anderen denken. Hij heeft bepaalde gedragingen die voor sommigen vreemd zijn. Zo heeft hij een soort van verzamelwoede van kleine voorwerpen. Hij neemt dan ook alles mee naar huis: pennen, gummen, schroefjes etc. Hij kan er zelf geen antwoord op geven wat hij ermee moet.

Hoe ervaren jullie het met leren? Mijn zoon doet vmbo basis. Hij heeft vooral moeite met presteren, hij voelt dan de tijdsdruk. Op school mag hij los van de groep zijn toetsen doen. Zo kan hij zich beter concentreren

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven