auw! afte
woensdag 5 oktober 2011 om 08:58
Goeiemorgen!
Ik heb sinds 2 dagen een enorme afte onder mijn tong zodat steeds als ik mn tong beweeg, eet en drink, het erg veel pijn doet. (Ik ben nu ook al en half uur met mijn ontbijt bezig )
Ik dacht eerst dat ik een snee aan het einde van mijn tong had zitten, want ik heb nog nooit een afte onder mijn tong gehad, alleen weleens aan de binnenkant van mijn wang.
Dus ik vraag me af, wanneer krijgen jullie een afte? Is het echt vitamine gebrek en stress? Ik eet namelijk best gezond, dus ik dacht dat er misschien ook nog andere oorzaken zijn of bepaald voedsel.
Ik heb sinds 2 dagen een enorme afte onder mijn tong zodat steeds als ik mn tong beweeg, eet en drink, het erg veel pijn doet. (Ik ben nu ook al en half uur met mijn ontbijt bezig )
Ik dacht eerst dat ik een snee aan het einde van mijn tong had zitten, want ik heb nog nooit een afte onder mijn tong gehad, alleen weleens aan de binnenkant van mijn wang.
Dus ik vraag me af, wanneer krijgen jullie een afte? Is het echt vitamine gebrek en stress? Ik eet namelijk best gezond, dus ik dacht dat er misschien ook nog andere oorzaken zijn of bepaald voedsel.
woensdag 5 oktober 2011 om 09:03
Bij mij een combinatie van factoren: idd slecht gegeten, stress en drukte en als er veel heerst (zoals nu verkoudheid).
Vervelend, ook praten is dan zoooo rottig
Bij mij helpt het om mijn tong (ook het pijnlijke deel!! AUW!) te poetsen met tandpasta, goed boenen, en daarna te spoelen met mondwater (AUW!). Daarna drink ik een groot glas vers grapefruitsap. Dit herhaal ik twee keer op een dag en dat twee dagen achter elkaar. Dan is het zeker weg, bijna altijd de eerste dag al minder. Misschien helpt het bij jou ook?
Vervelend, ook praten is dan zoooo rottig
Bij mij helpt het om mijn tong (ook het pijnlijke deel!! AUW!) te poetsen met tandpasta, goed boenen, en daarna te spoelen met mondwater (AUW!). Daarna drink ik een groot glas vers grapefruitsap. Dit herhaal ik twee keer op een dag en dat twee dagen achter elkaar. Dan is het zeker weg, bijna altijd de eerste dag al minder. Misschien helpt het bij jou ook?
woensdag 5 oktober 2011 om 09:08
Ik heb er mijn hele jeugd flink last van gehad, afgelopen jaren wordt het gelukkig steeds minder. Inmiddels heb nog maar een keer of 2 per jaar een aftje en die blijven dan vrij klein. Ik heb nog nooit kunnen ontdekken waarom ik ze krijg, het heeft in ieder geval bij mij niets met vitamine te kort te maken. Wel weet ik dat ik erfelijk belast ben, mijn vader heeft er ook zijn hele jeugd last van gehad, en ook bij hem werd het minder naarmate hij ouder werd.
Ik heb trouwens 1 keer een aft gehad, die dusdanig groot en pijnlijk was dat ik helemaal niet meer kon eten en zelfs moeite met praten had. Ik ben toen langs de apotheek gegaan en heb een klein flesje lidocaine meegekregen. Daarmee kon ik de aft aanstippen en dat spul werkt direct pijnstillend.
Ik heb trouwens 1 keer een aft gehad, die dusdanig groot en pijnlijk was dat ik helemaal niet meer kon eten en zelfs moeite met praten had. Ik ben toen langs de apotheek gegaan en heb een klein flesje lidocaine meegekregen. Daarmee kon ik de aft aanstippen en dat spul werkt direct pijnstillend.
woensdag 5 oktober 2011 om 09:08
Ik lees dat je met Zendium moet gaan poetsen....
http://www.omaweetraad.com/tipview.php? ... abel=Aften
http://www.omaweetraad.com/tipview.php? ... abel=Aften
woensdag 5 oktober 2011 om 09:17
lionlily: ik probeer het pijnlijke stuk een beetje te ontzien met poetsen, poets wel alle hoeken en gaten maar zal het een stuk grondiger doen... en ik zal ook eens grapefruitsap maken, kan nooit kwaad.
saphira: apart dat sommige mensen er heel vaak last van hebben en anderen bijna nooit. Ik heb er nu sinds een jaartje veel meer last van dan jaren ervoor, zelfs als kind kreeg ik niet zo regelmatig een afte als nu. Ik heb het idee dat ik misschien toch vitaminen mis omdat mijn vriend (die ik sinds een jaartje heb ) vegetarisch is en ik meestal ook geen vlees eet omdat het makkelijker is met koken in ons kleine keukentje. Ik probeer het wel te vervangen met eieren, melk, yoghurt, vleeswaren etc.
septembergirl: goed idee van dat blenden, alle kleine stukjes die langs mijn tong schuren veroorzaken pijn.. mijn vriend heeft gisteren heel lief een rijstgerecht gemaakt die heel zacht was zodat je het bijna als soep op kon eten. Bedankt voor je linkje!
En bedankt voor de tips over lidocaine, als de afte zo groot blijft als nu (super groot!!!) ga ik zeker even langs de dokter...
saphira: apart dat sommige mensen er heel vaak last van hebben en anderen bijna nooit. Ik heb er nu sinds een jaartje veel meer last van dan jaren ervoor, zelfs als kind kreeg ik niet zo regelmatig een afte als nu. Ik heb het idee dat ik misschien toch vitaminen mis omdat mijn vriend (die ik sinds een jaartje heb ) vegetarisch is en ik meestal ook geen vlees eet omdat het makkelijker is met koken in ons kleine keukentje. Ik probeer het wel te vervangen met eieren, melk, yoghurt, vleeswaren etc.
septembergirl: goed idee van dat blenden, alle kleine stukjes die langs mijn tong schuren veroorzaken pijn.. mijn vriend heeft gisteren heel lief een rijstgerecht gemaakt die heel zacht was zodat je het bijna als soep op kon eten. Bedankt voor je linkje!
En bedankt voor de tips over lidocaine, als de afte zo groot blijft als nu (super groot!!!) ga ik zeker even langs de dokter...
woensdag 5 oktober 2011 om 09:22
woensdag 5 oktober 2011 om 14:50
Pyralvex is een aanstipmiddel dat heel goed werkt bij aften.
Wij hebben het hier altijd in huis omdat ik regelmatig aften heb.
Paar keer aanstippen (Dat wel even kan bijten) en het is over.
http://www.topdrogist.nl/Pyralvex+Mondv ... DgodpQ6QWg
Volgens mij gewoon vrij verkrijgbaar bij de apotheek.
Wij hebben het hier altijd in huis omdat ik regelmatig aften heb.
Paar keer aanstippen (Dat wel even kan bijten) en het is over.
http://www.topdrogist.nl/Pyralvex+Mondv ... DgodpQ6QWg
Volgens mij gewoon vrij verkrijgbaar bij de apotheek.
woensdag 5 oktober 2011 om 15:58
Ik ben al weken bezig om de oorzaak van aften te vinden. De oplossing die echt lijkt te werken is:
- (zeer) vroeg naar bed;
- zeer vaak de tanden poetsn (3 à 4 keer per dag) met Zendium Sensitive Plus;
- tandpasta op de aft smeren. Zeer, zeer pijnlijk maar helpt wel. Heeft daarna juist een pijnstillend effect;
- tong poetsen;
- fruit eten en zorgen dat je voldoende groente eet tijdens de warme maaltijd;
- mondwater zonder alcohol gebruiken. Ik kom tot de conclusie dat Listerine afvalt.
Ik doe al dit bovenstaande maar ik heb ongeveer 3 dagen geen aften meer.
- (zeer) vroeg naar bed;
- zeer vaak de tanden poetsn (3 à 4 keer per dag) met Zendium Sensitive Plus;
- tandpasta op de aft smeren. Zeer, zeer pijnlijk maar helpt wel. Heeft daarna juist een pijnstillend effect;
- tong poetsen;
- fruit eten en zorgen dat je voldoende groente eet tijdens de warme maaltijd;
- mondwater zonder alcohol gebruiken. Ik kom tot de conclusie dat Listerine afvalt.
Ik doe al dit bovenstaande maar ik heb ongeveer 3 dagen geen aften meer.
World of Warcraft: Legion
woensdag 5 oktober 2011 om 18:25
Bocasan is helaas al een tijdje uit de handel. Flink balen want werkt niet alleen prima tegen aften, even gorgelen met keelontsteking en dan was die ook zo weg... Ze moesten een nieuwe registratie-aanvraag doen van Oral-B en dat was te duur helaas....
Je kan wel Bikosan bestellen, dat is ongeveer hetzelfde. Via hun website te bestellen.
Je kan wel Bikosan bestellen, dat is ongeveer hetzelfde. Via hun website te bestellen.