Gezondheid alle pijlers

b12 te kort

11-01-2012 13:27 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik heb maandag bij de dokter bloed laten prikken aangezien ik al langere tijd met koorts rond loop zonder daar echt een rede voor te hebben. Of nou er zal vast een reden voor zijn maar die zou ik niet zo kunnen voelen zeg maar.

Nu heb ik vanmorgen gebeld en blijk ik een te kort aan vitamine b-12 te hebben en zal ik via injecties antibiotica toe gedient krijgen.

hebben er mensen hier ervaring mee? En is dit iets wat tijdelijk is of is dit iets waar je de rest van je leven mee rond loopt?

Ik begrijp dat b-12 in dierlijke producten zit, ik ben geen vegetarier ofzo..hopelijk willen jullie je ervaring delen met mij:)
Geen idee! Ik had ook bloed laten prikken en heb een B3 tekort. Van zonlicht enzo. Ja, vind je het gek met dit kudtweer. Ik moet pilletjes slikken...

Hoelang moet je die injecties spuiten?
Weet je zeker dat je antibiotica krijgt toegediend via injecties? Lijkt me logischer dat je B12 injecties krijgt. Die heb je nodig om je level weer normaal te krijgen.

Het ligt er een beetje aan of je een opname stoornis hebt (dat zou ik aangeven bij je huisarts dat daar naar gekeken moet worden) of dat je gewoon een beetje tekort hebt opgelopen door levensstijl hoe lang je zult moeten blijven prikken.

Zelf heb ik een opnamestoornis en prik dus de rest van mijn leven. Gelukkig kan ik het zelf en hoef ik er niet steeds voor naar de huisarts.

Kans is trouwens groot dat je je vrij direct beter gaat voelen na 1 of 2 injecties. Je zult weer energie terugkrijgen, dus dat zijn fijne vooruitzichten :-)
Als je injecties krijgt, is de kans groot dat het niet aan onvoldoende inname ligt, maar aan onvoldoende opname in je lichaam. Je hebt namelijk intrinsic factor nodig (geproduceerd door je maag en darm) om B12 op te nemen. Heb je dáár een gebrek aan, dan heb je dus ook een B12 gebrek. Hebben ze je ook op intrinsic factor getest?
Die antibiotica krijg je dus tegen de koorts omdat dat misschien de verklaring is waarom je verhoging (ergens een ontsteking) hebt?

Er zijn mensen die een chronisch tekort aan B-12 hebben en zo nu en dan een B-12-injectie toegediend krijgen. Verder heb je B-12 in tabletvorm, te koop bij de drogist. Maar wacht anders eerst af hoe je je voelt na de antiobiotica-injectie? Misschien zijn je bloedwaarden daarna weer prima.
Je hebt het over antibiotica injecties. Krijg je ook iets voor je B12 tekort? Als je überhaupt geen B12 kunt opnemen kun je daarvan eten zoveel je wilt en helpt het niet. In dat geval moet je inderdaad de rest van je leven injecties met B12 krijgen.

Gebruik je verder medicijnen? Van sommige medicijnen kun je ook een B12 tekort krijgen, Metformine is daar een voorbeeld van.

Er is een stichting B12 tekort met een forum, misschien kom je daar verder: http://stichtingb12tekort.nl/
quote:Lunax schreef op 11 januari 2012 @ 13:37:

Weet je zeker dat je antibiotica krijgt toegediend via injecties? Lijkt me logischer dat je B12 injecties krijgt. Die heb je nodig om je level weer normaal te krijgen.

Het ligt er een beetje aan of je een opname stoornis hebt (dat zou ik aangeven bij je huisarts dat daar naar gekeken moet worden) of dat je gewoon een beetje tekort hebt opgelopen door levensstijl hoe lang je zult moeten blijven prikken.

Zelf heb ik een opnamestoornis en prik dus de rest van mijn leven. Gelukkig kan ik het zelf en hoef ik er niet steeds voor naar de huisarts.

Kans is trouwens groot dat je je vrij direct beter gaat voelen na 1 of 2 injecties. Je zult weer energie terugkrijgen, dus dat zijn fijne vooruitzichten :-)O ja ik zal het wel verkeerd begrepen hebben dan en b12 injecties krijgen. Ik moet het zelf ophalen bij de apoyheek dus kan het nog even checken haha. de HA wilde beginnen met 5 injecties 1 per week. dinsdag ga ik voor de eerste prik omdat ik verder gewoon moet werken. Dan zal ik inderdaad aangeven dat ik wil dat er gekeken word of het een opnamestoornis is.
quote:leentjedb schreef op 11 januari 2012 @ 13:42:

Je hebt het over antibiotica injecties. Krijg je ook iets voor je B12 tekort? Als je überhaupt geen B12 kunt opnemen kun je daarvan eten zoveel je wilt en helpt het niet. In dat geval moet je inderdaad de rest van je leven injecties met B12 krijgen.

Gebruik je verder medicijnen? Van sommige medicijnen kun je ook een B12 tekort krijgen, Metformine is daar een voorbeeld van.

Er is een stichting B12 tekort met een forum, misschien kom je daar verder: http://stichtingb12tekort.nl/nee ik gebruik geen medicijnen, ja volgens mij zijn het inderdaad b12 injecties en had ik het verkeerd begrepen. dankje! ik zal die site even bekijken!
quote:ZaraZara100 schreef op 11 januari 2012 @ 13:38:

Die antibiotica krijg je dus tegen de koorts omdat dat misschien de verklaring is waarom je verhoging (ergens een ontsteking) hebt?

Er zijn mensen die een chronisch tekort aan B-12 hebben en zo nu en dan een B-12-injectie toegediend krijgen. Verder heb je B-12 in tabletvorm, te koop bij de drogist. Maar wacht anders eerst af hoe je je voelt na de antiobiotica-injectie? Misschien zijn je bloedwaarden daarna weer prima.

Tabletten werken alleen als je het onvoldoende binnenkrijgt door je voeding, wat niet logisch is als je gewoon vlees eet. B12 moet dan nog steeds kunnen worden opgenomen vanuit je darm.

Injecties komen meteen in je bloed terecht.

Maar ik zie nu dat TO dus antibiotica injecties krijgt..Maar volgens mij heeft antibiotica niks met B12 te maken.. Mosterd
quote:mjdh schreef op 11 januari 2012 @ 13:32:

Geen idee! Ik had ook bloed laten prikken en heb een B3 tekort. Van zonlicht enzo. Ja, vind je het gek met dit kudtweer. Ik moet pilletjes slikken...

Hoelang moet je die injecties spuiten?

ja inderdaad haha het weer werkt niet echt mee!

ik krijg de komende 5 weken 1 injectie, vanaf dinsdag. ga dan ook even vragen hoe verder.
Drink je veel alcohol?
Ga in therapie!
mijn bloed is ook getest op ontstekingen, daar was niks van te vinden. ik bedoelde b12 injecties ipv. abtibiotica
quote:dubiootje schreef op 11 januari 2012 @ 13:48:

Drink je veel alcohol?ik ben een 'gezelligheidsdrinker'. alleen op vrijdag en zaterdagavond. maar ook niet altijd hoor
Vitamine B heeft toch niets met zonlicht te maken? Dat is vitamine D.
Ga in therapie!
quote:xx_emma schreef op 11 januari 2012 @ 13:50:

[...]

ik ben een 'gezelligheidsdrinker'. alleen op vrijdag en zaterdagavond. maar ook niet altijd hoorMisschien maar even mee stoppen dan, want alcohol remt de opname van vitamine B12.
Ga in therapie!
oke! dankje voor de tip
Wanneer er geen opname stoornis is, kun je ook;

Eten van lever (kippen levertjes) boerenkool, ham, volkorenbrood, wortels, bloemkool, spruiten, appelstroop,

rood vlees, spinazie...

Even een greep waar je uit kunt kiezen.

Beterschap!
hoe word er eigenlijk gekeken of je een opnamestoornis hebt?
quote:xx_emma schreef op 11 januari 2012 @ 13:57:

hoe word er eigenlijk gekeken of je een opnamestoornis hebt?Dan wordt er gekeken naar je intrinsic factor waarde. Als die normaal is, heb je (waarschijnlijk) geen opnamestoornis.
Ik heb een tijdelijk tekort gehad. Ik heb een aantal maanden injecties gekregen en toen is het weer op peil gebracht. Daarna nog wel 2x per jaar voor de zekerheid getest maar het is altijd goed gebleken. Het kan dus ook tijdelijk zijn. Dit kan nav een operatie of iets dergelijks.
ik heb vitamine b12 tekort, en chronisch. ik injecteer mezelf elke 2 weken met vitamine b12 . Mijn maag stoot vitamine b12 af, dus vandaar. het heet de ziekte van addison-biermer.

Ik ben wel vegetarier maar daar heeft het bij mij dus niets mee te maken. Het heeft voor mij ook geen zin om bijvoorbeeld vitamine b12 tabletten te slikken, want mijn lichaam neemt het toch niet op. Daarom injecteer ik het in mijn beenspier.

Ik zou wel even laten onderzoeken of het tijdelijk is of chronisch, dat is wel belangrijk aangezien vitamine b12 een hele belangrijke vitamine is.

succes!
ik had een opname stoornis door maag en darm problemen ,ik heb nu 3mnd injectie gehad ik moet nu weer bloed prikken om te kijken wat de waarde is .weet jij ongeveer wat jou waarde is ,normaal is tussen de 500 en 800 ,de mijne was 120 erg laag dus sterkte

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven