Gezondheid alle pijlers

B12 tekort

26-04-2008 14:17 471 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Vorige week heb ik te horen gekregen dat ik een B12-waarde heb van 92. Veel te laag natuurlijk en zeker voor mijn leeftijd (23). Ik heb er nog behoorlijk wat vragen over waarmee ik niet zo goed terecht kan bij mn huisarts (hij heeft er volgens mij niet zoveel verstand van). Wie heeft ook een B12 tekort?

Groetjes, Weelassie
Ja echt bizar eigenlijk he Pilous.

Alsof ik het gewoon wel leuk vind zo'n eetstoornis en ze denkt mij even het licht te laten zien.

Ik wou ook bijna zeggen,goh,dat wist helemaal niet.Dan stop ik er gelijk maar mee zeg,wat stom van mij.
Ik had ook een keer zo iets stoms bij de internist, was daar om erachter te komen waar mijn b12 tekort vandaan kwam. Op zich een goed consult, klonk wel plausibel wat hij zei, maar bij het afscheid verpeste hij het door te zeggen: 'nou veel groente en fruit eten he!'.
Haha! Weelassie!

Dat is wel het domste advies,gezien b12 voornamelijk in dierlijke producten aanwezig is.

Weet je,het frustrerende is gewoon ook dat mijn eetstoornis altijd naar voren geschoven wordt als boosdoener van klachten.

Zelfs al zou ik een ingegroeide teennagel hebben.

En ik snap het ergens ook wel en absoluut zijn veel klachten daar ook onder te scharen.

Maar het feit dat ik echt verbetering voelde na mijn kuur b12 was ik zo blij dat er nu iets positiefs werd toegevoegd waardoor ik weer wat meer energie kreeg.

Iets wat ik gewoon hard kan gebruiken,ook om de strijd tegen de eetstoornis wat makkelijker te dragen.

Nu is dat weer compleet weg,en gaat het mij allemaal moeizamer af.
Oh, ik had een huisarts en die gooide alles op het feit dat ik te dik was. Ik moest altijd eerst maar eens afvallen. Last van knie: eerst maar eens afvallen. Buikpijn: Komt door het eten, ga eerst maar afvallen. Inderdaad, ingegroeide teennagel: eerst maar eens afv... of nee, sorry, waar heeft u last van?

Erg vervelend. Gelukkig heb ik nu wel een goede huisarts. Ik roep wat ik wil en zij schrijft het gewoon voor.
Iry, waarom ga je niet een keer naar de arts die ik heb voorgesteld? Hij gaat je echt helpen, ik beloof het je!
Jessy,dat is absoluut plan b om daar naar toe te gaan.

Als hier nu verder niets uit komt dan ga ik daar een afspraak maken.
Ja, doen hoor! Want als ik dat zo lees allemaal van je, ik word er nie vrolijk van nie. Van die artsen dan hè
Nee ik ook niet Jessy.

Gewoon ook dat ik ervaar dat het beter gaat met die spuiten(oke,niet alles verdwijnt als sneeuw voor de zon)

En het word gewoon van tafel geveegd,voel mij onderhand ook echt een zeurpiet.
Ja ik begrijp dat je je een zeurpiet voelt, maar dat is natuurlijk niet zo. Feit is dat veel artsen niet zo heel goed bekend zijn op het gebied van B12 tekort. En ja, als jij ze dan komt vertellen dat ze het niet bij het juiste eind hebben, dan vinden ze dat niet zo leuk natuurlijk. Tegenspraak van een patiënt? Neeee dat kan niet.

Ik heb gehoord dat er een behoorlijke wachtlijst is om bij hem terecht te kunnen (en dat is mijn schuld want ik stuur iedereen naar hem ), 2 maanden ongeveer. Ik zou nu gewoon al een afspraak maken en mocht je tegen die tijd toch de juiste behandeling hebben gekregen, kun je het altijd nog annuleren.
T is weer feest hierzo hoor, werd wakker en denk wat doet mijn nek zeer... Ja hoor de bulten zijn er weer.. mooi balen... Maar vooruit...er zijn ergere dingen.
Ik heb ook een B12 tekort, sinds een maand of 3 weet ik het na jarenlang met vage klachten te hebben rondgelopen, maar ook mijn huisarts weigert om het serieus te nemen. Ik heb gelukkig wel de opstartdosis gekregen van 2x per week, in totaal 10 injecties maar daarna wilde ze meteen overgaan naar 1x per maand omdat ik nu weer genoeg voorraad heb. Gelukkig vorige week wel met veel zeuren nog 2x een injectie gehad maar nu 3 dagen later komen de klachten weer terug en helaas kreeg ik vandaag geen injectie. Ik zit dus echt nog wel vast aan 2x per week prikken maar dat wil ze niet geloven terwijl in de bijsluiter duidelijk staat dat bij neurologische klachten minimaal een jaar lang doorgegaan moet worden met 1 tot 2 injecties per week. Morgen weer gesprek met haar maar ben bang dat het wel weer niks zal worden. Ik ga me in ieder geval maar naar de ''bekende B12 internist'' laten doorverwijzen en hopelijk kom ik daar dan wat verder mee want nu weet je eigenlijk juist doordat je je af en toe een paar dagen zo goed voelt, hoe ellendig je je voelt als de klachten weer terugkomen ook al heb je daar eerst onwetend jaren mee rondgelopen ....

risotje.
Nadat mijn tekort bleek, ik zat op 96, kreeg ik tien dagen lang elke dag een injectie. Daarna elk half jaar ongeveer bloed prikken en een injectie. De laatste heb ik ongeveer een jaar geleden gehad. Half jaar geleden ofzo kreeg ik weer klachten, dus bloed laten prikken, maar toen bleek mn b12-niveau netjes op peil!

Het ligt er ook aan of ik er elke dag aan denk om na het eten een b12-tablet slik. Als ik dat doe, kan ik het redelijk op peil houden. Dus ik hoefde ook niet een jaar lang... Lijkt me ook erg lang! Na zo'n injectie schiet je waarde omhoog.
Het is niet de normale manier van een startdosering om elke dag 10x achter elkaar te injecteren, eigenlijk is het 5 weken lang om de 3 dagen ongeveer en daarna langzaam afbouwen met zolang er klachten zijn 1 a 2 per week en daarna afbouwen tot 1x per maand etc. Dus ik weet niet of je ook niet klachten had waarvan je echt merkte dat die weggingen? Ik heb zelf nog steeds een paar dagen na een injectie weer hoofdpijn en zwarte vlekken voor mijn ogen en totaal geen energie. Je kunt na injecties ook geen waarde meer meten omdat die natuurlijk hoog is en dat moet ook omdat je lichaam zich moet herstellen. Door injecties kun je weinig meer zeggen over de voorraad in je lever. Bij mij was het dus 150 en na injecties 1400 en toen zei de huisarts dat dat weer prima was en je weer tijden vooruit kunt, maar zo werkt dat niet want zolang de oorzaak van het probleem niet weggenomen is moet je waarschijnlijk door blijven gaan met injecties.
Mijn huisarts zag het voor mij en mijn waarde dus wel als de normale manier. En dan liet ik dus weer bloedprikken als ik klachten had, dat was meestal een half jaar later. Bij mij zakt het dus niet zó snel. Ik zei toch nergens dat ik meteen weer liet meten?

Als je meteen na de injectie weer klachten hebt, zou ik denken dat je ergens anders last van hebt...
Emaille, Risotje heeft wel gelijk. De behandeling die jij krijgt is niet de juiste. Als je een waarde had van 96 heb je een opname probleem. Dat kun je niet weg nemen met door 10 dagen lang elke dag een injectie te nemen en daarna niks meer.

Het is waar dat je waarde omhoog schiet, dat klopt. Maar het zegt helemaal niks over de waarde op weefselniveau.

Plus het feit dat veel (huis)artsen nog erg onwetend zijn over de B12 materie.

De enige juiste behandeling is opstarten met 10 injecties in 5 weken. In geval van neurologische klachten 1 tot 2 jaar lang eenmaal per week een injectie en daarna afbouwen tot maximaal 1 injectie in de 2 maanden, de rest van je leven. Als ik jou was zou ik me eens laten doorverwijzen naar een (goede) internist.

Succes!
Joh, het is al zo'n tijd geleden, kan best zijn dat ik een maand later weer een injectie heb gehad, dat weet ik niet eens meer. Iig heb ik nu geen tekort (als ik pilletjes blijf slikken), laat nog regelmatig testen. Dus een internist lijkt me niet nodig.
Ik heb sinds kort ook te horen gekregen, na drie jaar dokteren, dat ik een flink vitamine B12 tekort heb. Zit op 76, dus echt veel te laag. Voelde me al jaren super moe en had pijn in spieren en gewrichten dus ben blij dat ik nu weet wat het is.

Ik krijg nu injecties en die helpen super goed. Mijn vraag is wat de afweging is om de frequentie op te schroeven of te verlagen. Heb er nu twee gehad met een maand ertussen en vind dat zelf eigenlijk te lang. Na 2,5 week gaat het alweer duidelijk slechter. Mijn nicht heeft het ook en moet elke week spuiten. Mijn arts denkt dat het klaar is na een laatste injectie in december. DAn heb ik er dus in totaal 3 gehad.

Wat is jullie ervaring? Hoe vaak spuiten en waarom?

DAnk voor jullie reacties alvast!
Hoi Nieka,

Een waarde van 76 is echt heel erg laag. En dan red je het niet met 3 injecties. Je zult de rest van je leven injecties moeten krijgen. Opladen met 10 injecties in 5 weken. In geval van neurologische klachten zul je 1 tot 2 jaar lang minimaal 1 injectie per week nodig hebben.

Jammer genoeg zijn er nog steeds (huis) artsen die denken dat een B12 tekort aan te vullen is met enkele injecties.

Kijk voor meer info eens op deze site.
Het lijkt me dat je dat aan de hand van bloedmetingen moet concluderen, dan weet je ongeveer hoe snel het zakt.
Ik heb jaren lang een b12 tekort gehad en injecteer mezelf inmiddels 3 keer per week. Sinds vier jaar weet ik nu de oorzaak, ik heb de ziekte van lyme. B12 tekort van soms een oorzaak hebben, maar soms ook niet. Ik weet alleen dat je er ziek van kan zijn, en dat je je niet moet laten wijsmaken door een arts dat je na een paar injecties beter bent. dit is niet altijd het geval!!! Laat een paar keer per jaar prikken!
Ik wil binnenkort ook mijn bloed laten controleren op B12.

Het gaat al jaren niet echt lekker, de diagnose is manisch depressiviteit (en dat klopt ook wel) maar er kan natuurlijk net zo goed óók iets lichamelijks spelen.

Ik weet eigenlijk niet meer wanneer mijn bloed voor het laatst goed onderzocht is. 4,5 jaar geleden toen ik in het ziekenhuis lag, hebben ze waarschijnlijk wel onderzoek gedaan. Weet niet of ze toen ook naar B12 gekeken hebben.

Een jaar of 8 geleden heb ik bij een orthomoleculaire arts een bloedonderzoek laten doen. Ik weet niet precies hoe het zat, maar anders dan bij normaal bloedonderzoek onderzochten ze wat er in de bloedcellen opgenomen was.... als ik het goed begrepen heb. Hieruit bleken allerlei tekorten, vooral B11 en B12 waren erg laag. Ik was toen twee jaar vegetariër.

Later heeft een internist dit onderzoek volledig afgekraakt, het was geldklopperij vond hij en de waarden leken nergens op.

Weet niet meer precies maar vermoedelijk heeft hij toen laten prikken en geen afwijkingen gevonden. Wat ik nog wel weet is dat ik voor of in die tijd hooggedoseerde vitaminepillen slikte met een hoge dosering B12.

Klachten: al jaren darmklachten (12 jaar) altijd het idee minder energie te hebben dan anderen, vermoeidheid. Laatste jaren ook depressies.

Ik hoop gewoon zo dat er ooit iets lichamelijks gevonden kan worden waardoor (een deel van) de klachten kunnen worden aangepakt.

Ik ben nog niet zo ver met het lezen van dit topic. Wat waren bij jullie de voornaamste klachten? (als je die nog niet elders in dit topic hebt opgeschreven?)

En wilde de huisarts meteen prikken op B12 of vond hij / zij het niet aannemelijk dat het daaraan zou liggen?
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
Ik heb te horen gekregen dat ik ook een B12 tekort heb, als gevolg van medicatie. Door de medicatie neemt mijn lichaam uit voedsel geen B12 meer op, maar via voedingssupplementen wel? Ik kreeg de tip om bij een reformzaak B12-tabletten te halen. Of het werkt weet ik niet, er is ook niet geprikt omdat het een logisch gevolg is van mn medicijnen.

Heeft iemand anders hier ook ervaringen mee?
Hoi, vandaag heb ik met iemand gesproken die mij vanalles vertelde over zijn tekort aan B12, wat voor effecten dat geeft, waardoor het komt en wat je eraan moet doen.

Ik zal zo goed mogelijk proberen te schrijven wat ik erover onthouden heb.

Ik heb niet deze hele topic doorgelezen maar dit is i.i.g. wat ik erover hoorde:

Deze persoon had maagzweren gehad en was o.a. daardoor door zijn 'reserve' vitamine B12 heengeraakt.

Maag en darmklachten en eetstoornissen schijnen dit te kunnen veroorzaken.

Een gezond mens heeft een reserve van 3 jaar aan vitamine B12 in zijn/haar lichaam, door opname van B12 uit voeding (of van supplementen) blijft die voorraad op peil. Het lichaam kan het niet zelf opnieuw aanmaken.

Het is niet de bedoeling dat je die reserve gaat opgebruiken want dan krijg je dus klachten en ben je ziek. 100 is de ondergrens bij een vitamine B12 test, als je vlak daarbij of daaronder zit heb je te weinig en moet je het gaan aanvullen met injecties, dit moet je structureel gaan doen (zoals een suikerpatiënt insuline nodig heeft). Iets slikken is dan te weinig.

Als je een tekort hebt krijg je op den duur ernstige vermoeidheidsklachten en soms uitvalsverschijnselen e.d. Voorheen was de diagnose dan M.E., een vermoeidheidsziekte die lastig kon worden gediagnostiseerd, een ziekte die vaak niet echt als ziekte werd erkend.

Ze zijn er nu achter dat die klachten te wijten zijn aan een tekort aan vitamine B12.

Zo, dit is wat ik er vandaag over heb gehoord. Misschien dat iemand hier er iets mee kan. Succes en houd vol zou ik zo zeggen met het vinden van een arts die je hierbij ondersteund.

groetjes, Iep
P.S. Er waren ook nog een aantal andere vitamines B (ik geloof B1 en B3) die erg belangrijk zijn om te laten onderzoeken en om op peil te houden.

Iep
Bedankt voor je posting Iep.

Ananya, ik denk dat je je hierin moet laten begeleiden. Als je echt een tekort hebt is het slikken van tabletten meestal niet voldoende.

Ik vraag me af: hoe voelden jullie je, voordat het tekort geconstateerd werd?

Waren jullie echt 'ziek'? (in de zin van thuis zitten en je beroerd voelen).

Of kon je nog gewoon werken etc maar alleen wat minder fit?
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven