B12 tekort
woensdag 6 maart 2019 om 17:01
Ik heb last van een stemmingsstoornis door mijn hormonen en daar loop ik nu voor bij een consulente in het ziekenhuis. Zij heeft bloed laten prikken voor schildklier en B12 en hier kwam uit dat mijn B12 wel wat laag is, niet onder het minimum, maar wel lager dan eigenlijk de bedoeling is.
Nu zit ik op een Facebookgroep over de stemmingsstoornis die ik heb en hier wordt erg afgeraden om B12 pillen te nemen, omdat dit een heel snelle stijging van B12 in je bloed geeft, terwijl het niet echt wordt opgenomen. Beetje horror-verhaal, althans zo komt het op mij een beetje over. Maar ik vraag me toch af of hier een kern van waarheid in zit. Dus weet iemand dat toevallig?? Kan ik inderdaad beter een prik nemen dan een pil?
Nu zit ik op een Facebookgroep over de stemmingsstoornis die ik heb en hier wordt erg afgeraden om B12 pillen te nemen, omdat dit een heel snelle stijging van B12 in je bloed geeft, terwijl het niet echt wordt opgenomen. Beetje horror-verhaal, althans zo komt het op mij een beetje over. Maar ik vraag me toch af of hier een kern van waarheid in zit. Dus weet iemand dat toevallig?? Kan ik inderdaad beter een prik nemen dan een pil?
vrijdag 8 maart 2019 om 09:19
Voor een consult wordt een tarief berekend dat een internist in een ziekenhuis ook vraagt.
Vorig jaar kreeg ik de rekening van 2 consulten van 10 minuten bij de internist in een ziekenhuis, een aantal bloedonderzoeken en een röntgenfoto: ongeveer 500 euro.
TO, op deze website (van een arts van het UMCG) vind je ook voor een niet arts goed te lezen stukken over b12 tekort: www.gmed.nl
vrijdag 8 maart 2019 om 10:13
Het officiele advies in Nederland is in eerste instantie pillen slikken (ook met een opnamestoornis zou je nog voldoende van een hoge dosering moeten opnemen). Oo internet valt van alles te lezen, wat je enorm onzeker kan maken (wat ik herken van mijzelf en ook zie bij TO). Zelf uiteindelijk besloten om maar gewoon de richtlijn van de NHG te volgen, die maakte op mij een redelijk onderbouwde Indruk en was geschreven in taal die ik kon begrijpen (i.t.t. sommige andere websites).
vrijdag 8 maart 2019 om 13:21
Ik bestel ze altijd bij www punt vitamineb12nu punt nl.
Hele hoge dosering van de smelttabletjes mythylcobalamine en adenosylcobalamine.
Deze vormen van B12 zijn het beste opneembaar.
Ik voel me er veel beter door.
Mijn huisarts was ook niet voor injectief. Ik had die liever ook geprobeerd.
Maar dit helpt ook heel goed.
Vermoed ook dat ik een opnameprobleem heb. Met deze smelttabletten omzeil ik dat probleem
Hele hoge dosering van de smelttabletjes mythylcobalamine en adenosylcobalamine.
Deze vormen van B12 zijn het beste opneembaar.
Ik voel me er veel beter door.
Mijn huisarts was ook niet voor injectief. Ik had die liever ook geprobeerd.
Maar dit helpt ook heel goed.
Vermoed ook dat ik een opnameprobleem heb. Met deze smelttabletten omzeil ik dat probleem
vrijdag 8 maart 2019 om 13:23
Tja, alleen is het geen richtlijn en geen protocol, maar een standpunt van twee artsen en hij is niet goed onderbouwd, alleen kom je daar pas achter als je van alles bij elkaar gaat vegen wat er aan informatie is over b12 tekort.Alecta schreef: ↑08-03-2019 10:13Het officiele advies in Nederland is in eerste instantie pillen slikken (ook met een opnamestoornis zou je nog voldoende van een hoge dosering moeten opnemen). Oo internet valt van alles te lezen, wat je enorm onzeker kan maken (wat ik herken van mijzelf en ook zie bij TO). Zelf uiteindelijk besloten om maar gewoon de richtlijn van de NHG te volgen, die maakte op mij een redelijk onderbouwde Indruk en was geschreven in taal die ik kon begrijpen (i.t.t. sommige andere websites).
En ik ben lang niet de enige met een heleboel problemen, omdat ik pillen geslikt had. Ze hebben me van de wal de sloot in geholpen en hadden mijn gezondheid bijna gesloopt.
TO, je maakt natuurlijk je eigen keuzes, maar na het slikken van B12 tabletten is het niet meer mogelijk om je basiswaarde voor methylmalonzuur en homocysteine te bepalen. Je kunt dat beter eerst doen, zodat je een uitgangswaarde hebt. Nadat je pillen hebt geslikt, is het stellen van een diagnose maanden (en soms jaren lang) niet meer mogelijk.
https://www.gmed.nl/hoe-een-simpele-vit ... -verdeelt/
vrijdag 8 maart 2019 om 13:27
Mijn huisarts gaf mij gelijk injecties, nog voor het vaststond dat ik 'n opname stoornis had.Alecta schreef: ↑08-03-2019 10:13Het officiele advies in Nederland is in eerste instantie pillen slikken (ook met een opnamestoornis zou je nog voldoende van een hoge dosering moeten opnemen). Oo internet valt van alles te lezen, wat je enorm onzeker kan maken (wat ik herken van mijzelf en ook zie bij TO). Zelf uiteindelijk besloten om maar gewoon de richtlijn van de NHG te volgen, die maakte op mij een redelijk onderbouwde Indruk en was geschreven in taal die ik kon begrijpen (i.t.t. sommige andere websites).
vrijdag 8 maart 2019 om 13:50
Dit is dus een beetje de ellende van het hele probleem. Als de medische wereld (met meer kennis dan ik zelf) al zeer verdeeld is, hoe zou ik dan zelf als ingelezen leek een keuze moeten maken? Ik vind dit ook een voorbeeld van een onduidelijk geschreven artikel, als ik heel eerlijk ben.Dolfine schreef: ↑08-03-2019 13:23Tja, alleen is het geen richtlijn en geen protocol, maar een standpunt van twee artsen en hij is niet goed onderbouwd, alleen kom je daar pas achter als je van alles bij elkaar gaat vegen wat er aan informatie is over b12 tekort.
En ik ben lang niet de enige met een heleboel problemen, omdat ik pillen geslikt had. Ze hebben me van de wal de sloot in geholpen en hadden mijn gezondheid bijna gesloopt.
TO, je maakt natuurlijk je eigen keuzes, maar na het slikken van B12 tabletten is het niet meer mogelijk om je basiswaarde voor methylmalonzuur en homocysteine te bepalen. Je kunt dat beter eerst doen, zodat je een uitgangswaarde hebt. Nadat je pillen hebt geslikt, is het stellen van een diagnose maanden (en soms jaren lang) niet meer mogelijk.
En ik houd zelf niet van die " als je het nu niet bepaalt, dan kan het nooit meer" opmerkingen, die mensen angst aanjagen (vaak, dan ook gecombineerd met opmerkingen over onherstelbare neurologische schade). Dit is echt een nadeel van internet (en ik bezondig mijzelf er ook aan hoor, door internet af te struinen naar wetenschappelijke publicaties over mijn zeldzame aandoening).
vrijdag 8 maart 2019 om 13:51
Ik slikte al ruim een maand voordat ik wist dat het een probleem kon veroorzaken tabletten met o.a B12 erin. Dus de waardes waren vorige keer ook al vertekend. Het is niet anders. De huisarts kan ik niet bij terecht, de gyn zal waarschijnlijk ook wel zeggen dat zij er niet over gaat. Dus ja, dan maar gewoon blijven slikken en inderdaad hopen dat het aan ons vegetarische eten ligt óf dat mijn klachten een andere oorzaak hebben dan B12Dolfine schreef: ↑08-03-2019 13:23Tja, alleen is het geen richtlijn en geen protocol, maar een standpunt van twee artsen en hij is niet goed onderbouwd, alleen kom je daar pas achter als je van alles bij elkaar gaat vegen wat er aan informatie is over b12 tekort.
vrijdag 8 maart 2019 om 15:28
redbulletje schreef: ↑08-03-2019 13:53Als je zoveel problemen ervaart, waarom probeer je het dan niet ook met je voeding op te lossen? Zo vaak dat je rare problemen leest over mensen die vega zijn gaan eten die overgaan als ze weer 'n normaal eetpatroon gaan aanhouden.
Heel veel redenen:
- Ik lust niet als het vlees
- Ik wil het niet
- Ik vind rauw vlees aanraken heel erg ranzig
- Mijn man is vegetariër, geen zin om dubbel te koken
- Alle andere redenen waarom mensen vegetariër zijn, o.a milieu, dierenleed enz.
Plus als het een opname probleem is, dan zou dat ook niet helpen. En als het géén opname probleem is, dan neem ik 10 keer liever een pilletje in plaats van een schnitzel of iets dergelijks
vrijdag 8 maart 2019 om 16:22
Of het een opnameprobleem is, is heel erg simpel te testen. Dan heb je namelijk bepaalde antistoffen.snorriemorrie schreef: ↑08-03-2019 15:28Heel veel redenen:
- Ik wil het niet
- Alle andere redenen waarom mensen vegetariër zijn, o.a milieu, dierenleed enz.
Plus als het een opname probleem is, dan zou dat ook niet helpen. En als het géén opname probleem is, dan neem ik 10 keer liever een pilletje in plaats van een schnitzel of iets dergelijks
Dus zoek desnoods een andere huisarts en laat dat testen, dan weet je dat tenminste.
Je hoort de vogels weer, je ruikt de regen nog
vrijdag 8 maart 2019 om 16:27
Eet je ook geen vis of seafood?snorriemorrie schreef: ↑08-03-2019 15:28Heel veel redenen:
- Ik wil het niet
Ik bedoelde in dit geval niet wat je B12 tekort betreft, maar omdat je ook andere gezondheids/stemmingsklachten hebt. Wellicht dat 'n ander voedingspatroon daar invloed op kan hebben? Sommige mensen bekomt het niet om op de peulvruchten en soja te leven en die zeggen zich beter te voelen nadat ze hun vegetarisme in de wilgen hebben gehangen. Vandaar.
vrijdag 8 maart 2019 om 16:44
Ik ben vanochtend bij de huisarts geweest. Er gaat een verhaal aan vooraf, maar ik ben vorig jaar geprikt, mede op vitamines. Toen is mij door de assistente verteld dat ik alleen een mild vitamine D tekort had. Daar slik ik dus smelttabletjes voor van de drogist.redbulletje schreef: ↑08-03-2019 13:27Mijn huisarts gaf mij gelijk injecties, nog voor het vaststond dat ik 'n opname stoornis had.
Vanochtend vroeg de huisarts echter wat ik gebruikte omdat mijn B12 vorig jaar erg laag was, namelijk 164.
Dat heb ik dus nooit geweten.
Ik moet nu bloed laten prikken en als de waarde niet significant hoger is, krijg ik meteen injecties.
Ik heb overigens geen symptomen.
vrijdag 8 maart 2019 om 16:59
Wat fijn, Lise1985!!
Dat je niet hoeft aan te dringen op injecties....dat is echt niet overal zo.
Mijn waarde lag nog lager (153) en mijn huisarts deed moeilijk.
Ze vond injecties niet nodig omdat ik geen bloedarmoede o.i.d had. En mijn klachten (o.a vermoeidheid) lagen meer aan stress op het werk etc. Volgens haar
In álle landen om ons heen hanteren ze een veel hogere waarde dan 150 als grens voor injecties.
Baal ervan. Want die tabletten zijn best duur en ik heb een laag inkomen. Injecties zijn gratis
Ze vond injecties niet nodig omdat ik geen bloedarmoede o.i.d had. En mijn klachten (o.a vermoeidheid) lagen meer aan stress op het werk etc. Volgens haar
In álle landen om ons heen hanteren ze een veel hogere waarde dan 150 als grens voor injecties.
Baal ervan. Want die tabletten zijn best duur en ik heb een laag inkomen. Injecties zijn gratis
vrijdag 8 maart 2019 om 18:30
Herkenbaar! Ik heb in hetzelfde schuitje gezeten.snorriemorrie schreef: ↑08-03-2019 13:51Ik slikte al ruim een maand voordat ik wist dat het een probleem kon veroorzaken tabletten met o.a B12 erin. Dus de waardes waren vorige keer ook al vertekend. Het is niet anders. De huisarts kan ik niet bij terecht, de gyn zal waarschijnlijk ook wel zeggen dat zij er niet over gaat. Dus ja, dan maar gewoon blijven slikken en inderdaad hopen dat het aan ons vegetarische eten ligt óf dat mijn klachten een andere oorzaak hebben dan B12
Misschien nog een tip: als jouw b12 waarde met hooggedoseerde smelttabletten rond jouw huidige waarde blijft hangen, klopt er iets niet met de opname van b12
vrijdag 8 maart 2019 om 18:35
Dit klopt niet.
Als je antistoffen hebt, heb je zeker een b12 tekort. Die test is daarvoor ook zinvol.
Maar opname van b12 kan op veel meer plaatsen mis gaan. En helaas is het niet zo dat je geen b12 tekort hebt als je geen antistoffen hebt.
dolfine wijzigde dit bericht op 09-03-2019 17:46
0.20% gewijzigd
vrijdag 8 maart 2019 om 18:40
Jouw huisarts is niet goed op de hoogte, mensen hebben heel vaak geen bloedarmoede. Maar praat er maar eens tegen..............Soms kun je beter tegen een muur praten......waterlelieke schreef: ↑08-03-2019 16:59Wat fijn, Lise1985!!
En stress.......ik heb bijna 30 jaar gehoord dat het stress was. Zelfs neurologische klachten zoals tintelingen, niet meer stabiel kunnen lopen e.d. werden stress genoemd.
Injecties zijn naar verhouding goedkoop, maar uiteindelijk betaal ik ze ook zelf, omdat ik mijn eigen risico nooit op maak.
vrijdag 8 maart 2019 om 20:47
Tsja, aandringen. Waarom zou ik? Ik heb geen symptomen, het is een toevalsbevinding.waterlelieke schreef: ↑08-03-2019 16:59Wat fijn, Lise1985!!
Maar mijn huisarts wil niet afwachten of pilletjes wel of niet goed opgenomen worden maar wil meteen injecties gaan geven.
vrijdag 8 maart 2019 om 22:22
Ik zeg ook niet dat de afwezigheid van antistoffen een tekort uitsluit. Alleen dat je dan weet of er sprake is van een opname probleem of niet.
Maar leg eens uit dan, waar het nog meer kan misgaan? Bedoel je bijvoorbeeld een vegetarisch/veganistisch dieet? Dat kan, maar dan is er geen opname probleem maar een intake probleem, en dat is dus zeker op te lossen met tabletjes (of met een meer gebalanceerd eetpatroon).
flipje2 wijzigde dit bericht op 08-03-2019 22:32
33.76% gewijzigd
vrijdag 8 maart 2019 om 22:29
Natuurlijk zijn injecties niet gratis. Misschien krijg je ze vergoed, dat kan.waterlelieke schreef: ↑08-03-2019 16:59Wat fijn, Lise1985!!
En de tabletten duur... ik kan niet in je portemonnee kijken, maar dat valt toch wel mee?
https://www.hema.nl/mooi-gezond/gezondh ... 01528.html
https://www.kruidvat.nl/kruidvat-vitami ... /p/3932391
vrijdag 8 maart 2019 om 22:30
Pipistrello schreef: ↑06-03-2019 17:11Ik zou ook het advies van de Facebookgroep aanhouden ipv die van de arts in het ziekenhuis..
wat weet een arts er immers van hé.
Die spreekt 9 van de 10 keer niet uit ervaring nee
vrijdag 8 maart 2019 om 22:35
Waarom hebben we dan eigenlijk nog artsen nodig he?
vrijdag 8 maart 2019 om 22:39
Als je 'n opnamestoornis hebt dan werken die dingen dus niet. Dus dan kun je je geld net zo goed gelijk door de plee spoelen.flipje2 schreef: ↑08-03-2019 22:29Natuurlijk zijn injecties niet gratis. Misschien krijg je ze vergoed, dat kan.
En de tabletten duur... ik kan niet in je portemonnee kijken, maar dat valt toch wel mee?
https://www.hema.nl/mooi-gezond/gezondh ... 01528.html
https://www.kruidvat.nl/kruidvat-vitami ... /p/3932391