B12 tekort
woensdag 6 maart 2019 om 17:01
Ik heb last van een stemmingsstoornis door mijn hormonen en daar loop ik nu voor bij een consulente in het ziekenhuis. Zij heeft bloed laten prikken voor schildklier en B12 en hier kwam uit dat mijn B12 wel wat laag is, niet onder het minimum, maar wel lager dan eigenlijk de bedoeling is.
Nu zit ik op een Facebookgroep over de stemmingsstoornis die ik heb en hier wordt erg afgeraden om B12 pillen te nemen, omdat dit een heel snelle stijging van B12 in je bloed geeft, terwijl het niet echt wordt opgenomen. Beetje horror-verhaal, althans zo komt het op mij een beetje over. Maar ik vraag me toch af of hier een kern van waarheid in zit. Dus weet iemand dat toevallig?? Kan ik inderdaad beter een prik nemen dan een pil?
Nu zit ik op een Facebookgroep over de stemmingsstoornis die ik heb en hier wordt erg afgeraden om B12 pillen te nemen, omdat dit een heel snelle stijging van B12 in je bloed geeft, terwijl het niet echt wordt opgenomen. Beetje horror-verhaal, althans zo komt het op mij een beetje over. Maar ik vraag me toch af of hier een kern van waarheid in zit. Dus weet iemand dat toevallig?? Kan ik inderdaad beter een prik nemen dan een pil?
zaterdag 9 maart 2019 om 03:56
Deze zijn zo hoog gedoseerd, dat je maar 0,1% (hema) of 0,0025% (kruidvat) van het tabletje hoeft op te nemen om aan de dagelijks aanbevolen hoeveelheid te komen.redbulletje schreef: ↑08-03-2019 22:39Als je 'n opnamestoornis hebt dan werken die dingen dus niet. Dus dan kun je je geld net zo goed gelijk door de plee spoelen.
Dat lukt zelfs met een bewezen opname stoornis doorgaans nog.
Je hoort de vogels weer, je ruikt de regen nog
zaterdag 9 maart 2019 om 09:00
Pillen kunnen in veel gevallen prima het tekort oplossen (niet altijd). Moet je wel heel hoog gedoseerde hebben van goede kwaliteit, niet die van de Kruidvat.
Het meten van de b12 in je bloed heeft dan alleen geen enkele zin meer, die is torenhoog. Dat is idd geen garantie dat je lichaam t goed verwerkt. Let op je klachten en laat zo nodig aanvullend bloedonderzoek doen. Of ga voor de bilprik
Het meten van de b12 in je bloed heeft dan alleen geen enkele zin meer, die is torenhoog. Dat is idd geen garantie dat je lichaam t goed verwerkt. Let op je klachten en laat zo nodig aanvullend bloedonderzoek doen. Of ga voor de bilprik
zaterdag 9 maart 2019 om 09:10
Nou, idd. Dat wilde ik zeggen! In die van Kruidvat en Hema zit cyanocobalamine. Goedkope slecht opneembare vorm.Pammetjes schreef: ↑09-03-2019 09:00Pillen kunnen in veel gevallen prima het tekort oplossen (niet altijd). Moet je wel heel hoog gedoseerde hebben van goede kwaliteit, niet die van de Kruidvat.
zaterdag 9 maart 2019 om 09:12
In die van Dagravit zit dat ook, zag ik net. Dat vind ik pas erg eigenlijk. Betaal je 5 keer zoveel voor datzelfde slecht opneembare vormwaterlelieke schreef: ↑09-03-2019 09:10Nou, idd. Dat wilde ik zeggen! In die van Kruidvat en Hema zit cyanocobalamine. Goedkope slecht opneembare vorm.
zaterdag 9 maart 2019 om 09:20
Bron: https://stichtingb12tekort.nl/vitamine- ... handeling/Smelttabletten (en tabletten) als behandeling van een B12-tekort:
Smelttabletten zijn tabletjes die men onder de tong kan laten smelten. Hierdoor wordt de vitamine B12 opgenomen via het mondslijmvlies, waardoor het maagdarmstelsel wordt omzeild, waar meestal de oorzaak van het B12-tekort ligt. Neem bij voorkeur de vormen van B12: methyl- en/of adenosyl (dibencozide) –cobalamine, of hydroxocobalamine (dit is dezelfde vorm die in de standaard injecties B12 zit). Neem geen cyanocobalamine, aangezien deze vorm niet lichaamseigen is en daardoor veel minder effectief.
Smelttabletten (en tabletten) zijn geschikt voor:
Indien de oorzaak van het tekort een gebrek aan vitamine B12 in de voeding is, zoals bij een veganistisch, streng vegetarisch en/of macrobiotisch dieet.
Indien men geen of weinig klachten heeft van het tekort (in ieder geval geen neurologische problemen)
Als onderhoudsdosering na aanvulling van de voorraad met injecties en men weer klachtenvrij is.
Als aanvulling op injecties. (Indien men onvoldoende injecties krijgt of ter ondersteuning van afbouwen)
Als preventieve behandeling van mensen die medicatie moeten gebruiken die een B12-tekort kunnen veroorzaken, zoals langdurig gebruik van maagzuurremmers, Metformine, Questran ed.
Zie voor de hele lijst: Medicatie en B12-tekort
Ook voor (smelt)tabletten geldt: laat altijd eerst testen op serum- of Actief B12 en MMA!
Op basis van de uitslagen en klachten kan men een keuze voor de behandelwijze maken.
Indien smelttabletten niet voldoende effectief blijken te zijn, kan n.a.v. een aangetoond B12-tekort alsnog een verzoek om injecties worden gedaan.
zaterdag 9 maart 2019 om 09:34
Ja hoor, dat mag zeker. Ik wilde het ook zelf leren, maar dan moet je het in de voorkant van je bovenbeen doen. De assistente die het me wilde leren raakte toen net 'n zenuw. Nu no way dat ik het zelf ga doen! Maar je kunt wel 'n partner vragen of die een keer meegaat zodat die het kan leren in je bil te doen. Daar zitten veel minder zenuwen.
zaterdag 9 maart 2019 om 09:43
Ik denk niet dat mijn man dat gaat doen, ik weet ook niet of ik het uiteindelijk zou durven, maar het feit dat het wel zou mogen vind ik wel fijn.redbulletje schreef: ↑09-03-2019 09:34Ja hoor, dat mag zeker. Ik wilde het ook zelf leren, maar dan moet je het in de voorkant van je bovenbeen doen. De assistente die het me wilde leren raakte toen net 'n zenuw. Nu no way dat ik het zelf ga doen! Maar je kunt wel 'n partner vragen of die een keer meegaat zodat die het kan leren in je bil te doen. Daar zitten veel minder zenuwen.
Dank je!
zaterdag 9 maart 2019 om 09:57
Maar reageer dan ook even op het feit dat 1 zo'n Kruidvat tablet 40000x (ja, veertigduizend keer dus) de ADH bevat. Dan kun je nog zo slecht opnemen, dat zal nog steeds ruim voldoende zijn. Het is een kwestie van evenwicht.waterlelieke schreef: ↑09-03-2019 09:10Nou, idd. Dat wilde ik zeggen! In die van Kruidvat en Hema zit cyanocobalamine. Goedkope slecht opneembare vorm.
Je hoort de vogels weer, je ruikt de regen nog
zaterdag 9 maart 2019 om 17:59
Geen antistoffen betekent niet dat je geen opnameprobleem hebt.flipje2 schreef: ↑08-03-2019 22:22Ik zeg ook niet dat de afwezigheid van antistoffen een tekort uitsluit. Alleen dat je dan weet of er sprake is van een opname probleem of niet.
Maar leg eens uit dan, waar het nog meer kan misgaan? Bedoel je bijvoorbeeld een vegetarisch/veganistisch dieet? Dat kan, maar dan is er geen opname probleem maar een intake probleem, en dat is dus zeker op te lossen met tabletjes (of met een meer gebalanceerd eetpatroon).
Opname van b12 kan mis gaan door gebrek aan intrinsic factor (bijvoorbeeld door een maagverkleining), een beschadigde maagwand, operaties aan het ilieum (laatste stuk van de dunne darm), coeliakie, gebruik van maagzuurremmers, stoornissen in de b12 stofwisseling en nog meer.
Dit lijstje is lang niet compleet.
Oorzaken van verstoorde opname zijn lang niet altijd te vinden en ook niet altijd op te lossen.
Vegetarisch eten hoeft geen probleem te zijn als je wel eieren, zuivel e.d. eet.
Bij veganistisch eten is suppleren van b12 altijd nodig, maar een veganist kan daarnaast ook een opname probleem hebben.
dolfine wijzigde dit bericht op 10-03-2019 08:39
0.09% gewijzigd
zaterdag 9 maart 2019 om 18:08
Nee, dat hoeft niet voldoende te zijn. B12 moet terecht komen in de cellen en als er egens iets mis gaat in de stofwisseling, dan gaan je serum b12 waardes omhoog, maar komt het nog niet waar het wezen moet.
Ik heb zelf een half jaar hooggedosseerde smelttabletten geslikt. Mijn serum b12 waarde werd niet hoger dan ruim 300. Op het eerste gezicht een prima waarde, maar voor iemand die een half jaar hooggedoseerde smelltabletten heeft geslikt, is dat veel te laag.
En de toevoer van b12 was in elk geval veel te weinig om alle schade die het b12 tekort had aangericht (zoals beschadigingen aan zenuw uiteinden) te herstellen. Ik krabbelde pas uit een diep dal toen ik b12 ging injecteren. Bij mij is de schade goed hersteld, maar er staan een paar blogs op facebook van mensen die nu, dankzij een niet goed behandeld tekort b12 tekort ,in een rolstoel zitten en blijvend letsel hebben.
Als ik dat lees, dan ben ik dankbaar dat ik zo goed hersteld ben, maar dat is helaas niet te danken aan de artsen waar ik de afgelopen jaren ben geweest.
zaterdag 9 maart 2019 om 18:11
Mijn man zet mijn injecties thuis. Ik kan het zelf ook, maar ik vind injecteren in de bil prettiger dan injecteren in mijn been.redbulletje schreef: ↑09-03-2019 09:34Ja hoor, dat mag zeker. Ik wilde het ook zelf leren, maar dan moet je het in de voorkant van je bovenbeen doen. De assistente die het me wilde leren raakte toen net 'n zenuw. Nu no way dat ik het zelf ga doen! Maar je kunt wel 'n partner vragen of die een keer meegaat zodat die het kan leren in je bil te doen. Daar zitten veel minder zenuwen.
En ik zie het niet zitten om 2x per week naar de huisarts te gaan voor een injectie.
zaterdag 9 maart 2019 om 19:59
Ik injecteer mij sinds een jaar zelf. Ik heb zowel voor intramusculair als subcutaan naalden en daar wissel ik mee af. Im doe ik in de spier van mijn bovenbenen en sc doe ik in een vetje in mijn buik. Het voordeel van sc vind ik dat er meerdere prik plekjes zijn en dat het minder pijnlijk is. Het grote nadeel is dat de vitamine veel sneller opgenomen word in mijn lichaam en dat ik na een paar dagen alweer toe ben aan een nieuwe injectie.
Ik heb het injecteren ook rustig opgebouwd, eerst een paar keer de huisarts in mijn been zodat ik kon kijken. Daarna zelf alles klaarmaken en onder toezicht injecteren. Ik heb nog nooit spijt gehad van de beslissing om het zelf te doen. Ondanks dat ik het in het begin doodeng vond. Het bied heel veel vrijheid.
Ik heb het injecteren ook rustig opgebouwd, eerst een paar keer de huisarts in mijn been zodat ik kon kijken. Daarna zelf alles klaarmaken en onder toezicht injecteren. Ik heb nog nooit spijt gehad van de beslissing om het zelf te doen. Ondanks dat ik het in het begin doodeng vond. Het bied heel veel vrijheid.
zaterdag 9 maart 2019 om 23:15
Hoe weet je dat?redbulletje schreef: ↑09-03-2019 20:25Ik had al 'n B12 opnamestoornis voor ik aan de maagbeschermers moest.
maandag 11 maart 2019 om 14:40
Ik word op woensdag gebeld door de gynaecoloog, maar de laatste dagen gaat het ook weer wat beter, bijvoorbeeld minder last van die tintelingen en zulke dingen, dus wellicht dat die pillen die ik nu heb toch wel werken, ik weet het niet. Ik wacht het maar even af tot ik de gyn heb gesproken...