Gezondheid alle pijlers

Bang voor MS

25-11-2015 07:49 16 berichten
Sinds het begin van de zomer heb ik last van gevoelsstoornissen in mijn benen. Het begon met een strakke band gevoel om mijn rechter kuit. Later ging dat gevoel over in tintelingen, eerst rechts en later beide benen. Nu heb ik ook last van tintelingen in mijn bovenrug en soms mijn rechter oor.

Vorige week naar de neuroloog geweest en zij heeft alle standaard reflex testjes gedaan, geen afwijkingen gevonden. 8 december wordt er een mri gemaakt van de ruggengraat. Nu heb ik weer last van het bandgevoel. Ik ben zo ontzettend bang, mijn oma had MS en ik ben als de dood dat ik het ook heb, de klachten komen overeen in ieder geval.

Ik kan op het moment niets anders doen dan afwachten. Heeft iemand ervaring met deze klachten en tips over hoe ik met de spanning om kan gaan?
Alle reacties Link kopieren
Hoi Monroe, wat akelig allemaal! Ik snap dat je je erg veel zorgen maakt nu en dan is het wachten slopend. Maken ze ook nog een mri van je hersenen of dat niet? Heb je de tintelingen voor langere tijd achter elkaar of steeds maar eventjes?

Ik heb zelf helaas MS, maar als ik tintelingen heb zijn ze meestal met een minuut weer weg en het is bij mij alleen in mijn bovenbenen. Het is een duidelijk signaal dat ik dan rust moet nemen. Ik heb dus verder geen tips helaas... Stress is wel erg slecht natuurlijk en ik hoop dat je wat afleiding kunt vinden voor de komende tijd. Ben je wel aan het werk op dit moment, of heb je andere bezigheden? Veel sterkte in ieder geval!
Hoe erg het ook is, chocola helpt!
Dank je wel Chocotime.

Als de mri van de ruggengraat schoon is maken ze geen mri van de hersenen, ze zegt dat de kans heel klein is dat er dan in de hersenen wel iets te zien is.

De tintelingen zijn constant aanwezig, de ene keer erger dan de andere keer. Ik heb het ontzettend druk dus op zich voldoende afleiding maar toch is de onzekerheid slopend.
Ik kan me heel goed voorstellen dat je je druk aan het maken bent nu, vooral omdat je oma ook MS heeft en je de klachten herkent.

Het wachten is slopend in zo'n geval en 8 december lijkt nog zo ver weg. Krijg je wel snel de uitslag daarna? Ik vind het wel een beetje apart dat ze alleen een MRI van je rug maken en niet van je hersenen, maar goed.

Wel fijn dat je het in ieder geval druk hebt en daardoor afleiding. Die onzekerheid zal toch blijven knagen ben ik bang, tot je meer duidelijkheid hebt. Sterkte!
Bedoel je met tintelingen een prikkend gevoel, net zoals de sensatie die ontstaat als je arm of been een poosje "geslapen" heeft?
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Ik heb hier ook een tijd last van gehad, was toen chronische hyperventilatie.
De tintelingen voelen alsof mijn benen slapen,heb dit vooral in mijn onderbenen en in de bovenrug.
Is je vitamine B12 getest?

Een tekort hiervan kan ook dit soort symptomen geven, en vaak denken artsen hier niet aan. Heb zelf jaren met klachten rondgelopen die dus uiteindelijk dit waren.
Er is een bloedonderzoek geweest om eventuele tekorten uit te sluiten. Deze waren allemaal goed.
Nou ik wil niet moeilijk doen, maar mijn bloed zou ook goed zijn, volgens de huisarts die ik toen had.

Gelukkig ben ik nogal van het zelf willen weten en uitzoeken (dat haten artsen), maar mijn B12 was dus echt veel te laag.

Veel dokters (die ex van mij wel) denken dat het een hype is en doen er niks mee. Dan heb je ook nog een grijs gebied waarbij mensen wel klachten hebben maar volgens het lab is het niveau goed.

Weet je toevallig ook wat je waarde was? Eigenlijk is alles onder de 300 verdacht, zeker in jouw geval.

http://stichtingb12tekort.nl/ Voor meer info. Die site heeft letterlijk mijn leven gered...

Sterkte trouwens...XX
Dank je wel Lizzie, ik zal vanavond even op de site kijken.
Ook ik heb MS, en sluit mij voor het grootste gedeelte aan bij chocotime.

Als er tintelingen zijn (bij mij voornamelijk in de armen) , heb je een grens bereikt. En met rust trekt het heel snel weer bij.

Maar goed.... MS is een grillige ziekte, en voor iedereen weer anders. Niet iedereen heeft dezelfde klachten. Alleen de vermoeidheid is wel heel herkenbaar voor de meesten. Heb je hier ook last van?

In ieder geval veel sterkte gewenst in deze periode. Laat je nog even weten hoe het afloopt?
Dank je wel Gililath,

Het is niet zo dat ik moe ben overdag, de lange dagen die ik maak zijn wel vol te houden, mits ik goed slaap.

Heb jij ook last van vermoeidheid als je goed slaapt?

Ik zal nog even laten weten hoe het af is gelopen.
Natuurlijk ken ik de vermoeidheid van lange dagen, of van een korte nachtrust ook. Wat jij dus omschrijft.

De vermoeidheid door (of van?) MS is anders. Veel erger. Die schuif je niet zomaar aan de kant. Doe ik dat wel, dan betaal ik daar een prijs voor.
Hai Monroe,

Ben je er inmiddels al achter wat jouw klachten veroorzaakt?

Groetjes,

Ilona
Hoi Ilona,

Inmiddels ben ik erachter dat de klachten worden veroorzaakt door een vitamine b12 tekort.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven