Gezondheid alle pijlers

Bang voor uitstrijkje

21-11-2023 15:45 12 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hi lieve iedereen,

Ik ben net 26 en ik lees al lang mee op het Viva forum. Ik voel me vandaag een beetje verloren en angstig, dus vandaar dat ik dit topic open.

Laat ik allereerst even zeggend dat ik last heb van hypochondrie, al 6 jaar en dat ik hier ook al hulp voor krijg. Ik merk - nu al - dat mijn angst (of het positief zijn, juist?) flink op de proef gesteld wordt.

Ik heb namelijk vandaag een uitstrijkje moeten maken, omdat ik vrijdag last had van een contactbloeding na seks. Dit was de eerste keer, maar ik wilde toch liever meteen even onderzoek laten doen.

Het uitstrijkje zelf viel me uiteindelijk wel mee. Niet fijn, maar ook niet vreselijk. Wel vind ik het vervelend dat ik zag dat er wat bloed op de bovenkant van het staafje zat na het inbrengen. Des te meer bevestiging voor mij dat er iets mis kan zijn. En ook ben ik bang dat ik hierdoor pap0 krijg als uitslag en ik het uitrijkje opnieuw moet doen.

Nou ja, bovenal ben ik natuurlijk best gespannen voor een slechte uitslag. Ik wéét dat zelfs een mindere uitslag nog helemaal niets hoeft te betekenen, en dat het alleen maar goed is dat ik dit heb gedaan. Maar soms schieten mijn gedachten toch naar ''maar straks heb ik pap4 of erger.''

Wat ik wil met dit topic? Mijn hart luchten, maar vooral positieve ervaringen horen of geruststellende woorden? Ik zit erg op tegen de wachttijd van 2 weken (vooral omdat ik maandag in mijn eentje op citytrip ga naar Schotland waar ik heel veel zin in heb, maar nu toch bang ben dat deze gebeurtenis in combinatie met mijn hypochondrie roet in het eten gaat gooien).

Hoe dan ook, dankjewel voor het lezen! En mochten jullie tips hebben om de wachttijd makkelijker te maken, laat het weten!

Veel liefs,

het hypochondrische stresskipje
romanachiara wijzigde dit bericht op 21-11-2023 16:38
0.65% gewijzigd
pensieri felici.
Alle reacties Link kopieren Quote
Goed van je dat je ondanks je angst toch gegaan bent.
Een beetje bloed is normaal, echt! Ik hoop voor je dat je snel een goede uitslag hebt, vast wel joh :)
Alle reacties Link kopieren Quote
Hey, wat vervelend dat je zo'n last van hypochondrie hebt. Elk lichaam is natuurlijk anders, maar zelf ben ik 28 en had ik vorig jaar hetzelfde. Het kan van alles zijn. Het meest aannemelijke is een keer te ruig seks waardoor er een wondje is en dat dit wondje nu weer is open gegaan. Ook kan er een beetje slijm van de baarmoeder aan de buitenkant zitten, dit had ik. Dan kan een gynaecoloog dit met een soort zuur dichtbranden (doet geen pijn). Meestal vinden ze overigens geen oorzaak.
Alle reacties Link kopieren Quote
Supergoed dat je meteen bent gegaan ondanks dat je het spannend vond. Ik had ook eens bloed bij het uitstrijkje, en daarna een afwijkende uitslag. Ik was op van de spanning, maar uiteindelijk bleek het pap2a te zijn. Niet super, maar ook niet helemaal kut. Bij mij is het zonder ingrepen weer verdwenen.

Weet je, iedere vrouw heeft wel eens een andere pap. En weet dat ze in heel veel gevallen gewoon blijven monitoren en het vanzelf weer weggaat. En mijn gyn stelde mij ook gerust: zelfs bij een zwaardere afwijking groeit het megalangzaam en heb je pas na 10 jaar misschien kanker als je niks zou doen. Bij de meesten kom het overigens gewoon weer goed.

Ik kan de angst niet helemaal voor je wegnemen, maar... zolang de medici zich geen zorgen maken, moet jij dat ook niet doen. Het is waar en niet leuk, maar je kan je gezondheid niet altijd 100% zelf sturen, hoe graag je dat ook zou willen. Dat is iets waar je mee moet zien te leven. Maar de kans is groter dat het meevalt, en al zou er iets afwijkends gevonden worden, dan zitten er nog een heleboel gradaties tussen een contactbloeding na ruige seks en terminale kanker.

Je zult nu waarschijnlijk een heleboel ervaringsverhalen lezen in deze topic, en ik heb dit vaker gezien op het viva forum; angstige jonge meiden die wachten op de uitslag van een uitstrijkje. Laat je niet gek maken, want alle verhalen zijn uniek en het zegt tegelijkertijd ook weer niks over jouw situatie. Klinkt een beetje paradoxaal met bovenstaande, I know. Maar als ik jou was: zoek afleiding. Ga lekker borrelen met vriendinnen, de bios in, bel even met je moeder. Daar heb je veel meer aan dan verhalen van een scherm.

Sterkte :hug:
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat goed van je dat je meteen voor een uitstrijkje bent gegaan.
En ook fijn dat je een citytrip gepland hebt. Wie weet heb je iets van afleiding waardoor je de wachttijd iets makkelijker doorkomt.

Ik had zelf pap 3b op mijn 31e en dat is zonder ingrepen weer weggegaan naar pap 1.
Ik denk dat bijna iedereen wel even gespannen is tot de uitslag. Helemaal niet zo gek dus.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hier ook contactbloeding en bij uitstrijkje ook bloed.Huisarts gaf aan dat hij wel een kwetsbare baarmoedermond zag, maar maakte er weinig van. Uitslag was goed.

Maar wat Moiren zegt...ik denk dat we allemaal wel gespannen zijn.
Alle reacties Link kopieren Quote
Heel goed dat je bent gegaan! Alleen dat al vind ik een stoere stap.

Mijn dochter (23 jr) had vorige maand pap2a nadat ze ook contactbloedingen had. Ze blijft onder controle en grote kans dat het lichaam het vanzelf opruimt.

Weet je, aan de situatie verander je niets, wat de uitslag dan ook is. Je hebt goed gehandeld en nu is het afwachten. De uitslag verandert niet door nu meer zorgen te gaan maken.

Zorg voor afleiding.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik wil alleen maar zeggen dat ik het ontzettend knap vindt dat je bent gegaan. En dat ik begrijp hoe je je voelt...
Alle reacties Link kopieren Quote
Hi allemaal,

Superbedankt voor alle lieve berichten.

Ik wil nog even laten weten dat de uitslag pap1 is! Ik kon het bijna niet geloven, maar alles is goed dus!

Qua zorgen maken ging het ook wel goed eigenlijk. Ik dacht er absoluut elke dag en sprak vaak wel mijn zorgen uit naar mensen in mijn omgeving, maar echte paniek voelde ik niet zo.

Dit is mijn eerste volle dag in Edinburgh en ik ga nu lekker genieten. Tot nu toe is het geweldig!

Veel liefs!
pensieri felici.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ben je al tegen HPV gevaccineerd? Zo niet, dan zou je dat nog kunnen overwegen. Dat maakt de kans dat er in de toekomst wel wat aan de hand is veel kleiner.
Als je dat nog voor het einde van het jaar de eerste prik gaat halen, is het nog gratis voor je.

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/politie ... van-ooijen
"Je ne suis pas d’accord avec ce que vous dites, mais je me battrai jusqu’au bout pour que vous puissiez le dire." -Voltaire
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik had ook contactbloedingen, uitstrijkje laten maken, bleek een schimmelinfectie te zijn, niets aan het handje dus, maar ik herken je stress en spanning, dat had ik namelijk ook toen.

Maar heel fijn dat je uitslag goed was! Geniet nog van je citytrip!

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven