Gezondheid alle pijlers

Ben jij stamceldonor?

08-08-2016 01:01 71 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie is er stamceldonor of zit er aan te denken? Net geprobeerd mij aan te melden, maar het bleek dat ik geen stamceldonor mag zijn.
Power to the people
quote:MN-- schreef op 08 augustus 2016 @ 06:51:

Stamcellen doneren kan via punctie in je rug, maar ook via bloed. Kan ook maar maximaal een keer in je leven meen ik.

Wil er wel even bij vermelden dat dit is om de donor niet te veel te belasten met steeds nieuwe donaties.

Indien je dus ooit doneert en daarna een familielid plots stamcellen nodig heeft, mag je het zeker nog eens geven!

Ik heb me 1.5 maand geleden aangemeld en zou binnen de maand gebeld worden. (België)

Nooit meer iets van gehoord ... Vind dit wel erg, want op die manier haken er veel af.
Achteraf mogen trouwens donor en patiënt elk 1 anonieme brief sturen.

Heb ooit zo eens een brief gelezen, vond het enorm pakkend dat je dat voor iemand kan betekenen!

quote:

Lieve lieve donor,

Het allerliefste zou ik je zelf persoonlijk willen omhelzen, maar helaas door privacy wetten mag dat niet, ik mag je zelf niet eens een foto sturen of mijn volledige naam gebruiken. Hoogstwaarschijnlijk wordt deze brief ook wat aangepast, omdat ze informatie eruit halen.

Ik ben 21 jaar en woon in Canada. Naast mijn studie genoot ik volop van mijn leven, naast veel sporten, was ik ook vrijwilliger bij een opvanghuis voor daklozen. Mijn wereld stortte in toen ik te horen kreeg dat ik leukemie had, mijn familie was ook getest, maar die kwam niet overeen, ik had alleen enig kans op overleven als er optijd een donor zou zijn gevonden.

Ik lag in het ziekenhuis, met mijn vriend, ouders en broertje naast mij, toen de arts binnenkwam met het nieuws dat er een donor was gevonden. Ik ben nog nooit zo gelukkig geweest. De emotie die toen heerste was onbeschrijfelijk.

"""""

Ik weet helemaal niks van jou, alleen dat je een bijzonder groot en gouden hart hebt, en verschrikkelijk moedig bent, wat jij gedaan hebt voor een onbekend persoon is niet in woorden uit te drukken hoe dankbaar ik je ben.

Alle belangrijke mijlpalen in mijn leven heb ik te danken aan jou, als ik af ga studeren, ga trouwen, als ik later mijn eerste kind krijg en later misschien zelfs kleinkinderen. Ik blijf je tot het einde ontzettend dankbaar. Die emotie die ik nu heb is in niks uit te drukken, het minst wat ik voor je kan doen is elke dag voor je bidden en hopen dat jij net zo gelukkig bent als ik nu ben. Mijn ziekte heeft voor mij mijn ogen geopend, ik beloof je dat ik elke dag zal leven alsof het mijn laaste dag zal zijn.

Het moment dat jouw stamcellen aan mij werden toegediend was de hele familie erbij, ik zat continu aan jou te denken. Je voelt aan als familie, mijn beste vriend/vriendin, en toch ken ik je niet, en zal ik je nooit leren kennen.

Ik hoop van jou een brief terug te krijgen, met daarin heel veel informatie over jezelf, wat je hobby's zijn, waar je vandaan komt, of je kinderen hebt, een vriend of getrouwd bent of dat je net zoals ik nog aan het studeren bent. Je humor, de dingen waar jij emotioneel van wordt, wat je doelen zijn in je leven. Maar vooral jouw motief om een onbekend persoon te helpen met zoiets moois en groots, iets wat niet veel anderen zullen doen.

Ik wil mij graag een persoon kunnen inbeelden waaraan ik mijn leven nu te danken heb.

Ik ben nu bezig met herstellen, elke dag denk ik even aan jou, en bid ik voor jou.

Ook al ken ik je niet, je bent de meest belangrijkste persoon voor mij geworden, en ik denk een voorbeeld voor velen anderen.

Ik weet zeker dat ik je ooit in de hemel tegen kom, god brengt ons ooit bij elkaar, daar ben ik van overtuigd.

Met heel veel liefde, ook namens mijn familie en vrienden,

Ik zit eraan te denken om mij aan te melden, maar heb geen idee of er een Zweedse organisatie is die dit regelt (waar ik nu woon) of dat ik gewoon bij de Nederlandse organisatie mij kan aanmelden
quote:Philae schreef op 08 augustus 2016 @ 08:53:

Ik zit eraan te denken om mij aan te melden, maar heb geen idee of er een Zweedse organisatie is die dit regelt (waar ik nu woon) of dat ik gewoon bij de Nederlandse organisatie mij kan aanmelden https://www.tobiasregistret.se/in-english/
quote:chentolove schreef op 08 augustus 2016 @ 08:56:

[...]

https://www.tobiasregistret.se/in-english/Thanks!
Ja, ik ben ook orgaan- en bloeddonor, maar bloed doneren gaat helaas niet zo makkelijk.
Ik mag het helaas niet zijn vanwege lichamelijke problemen.

Mijn man heeft een stamceltranaplantatie gehad van zijn broer.

Wel leuk om te weten is dat ze dus niet dezelfde bloedgroep hadden en broer wel een geweldige match was. Na de transplantatie had mijn man de bloedgroep van mijn zwager gekregen. Heb dat altijd wel bijzonder gevonden.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Ik heb mij aangemeld. Nu dus wachten op de testkit en die dan weer opsturen.
Geen orgaandonor, geen stamceldonor maar wel bloeddonor, dus ik doe toch nog iets goeds voor de wereld
l'état c'est moi
Geen stamceldonor (te oud), wel orgaandonor, plasmadonor (ik lig daar vanmiddag weer) en trombocytendonor. Trombocyten zijn bloedplaatjes die rechtstreeks worden toegediend aan een patient die door chemo erg verzwakt is. Ik ben nog nooit opgeroepen, maar als ik word opgeroepen moet ik onmiddelijk komen, word desnoods met een taxi gehaald, omdat het altijd urgent is.
Ja ik ben stamceldonor Althans ik sta geregistreerd als stamceldonor, maar heb, tot op heden, nog geen oproep gehad.
Goed topic, we hadden het er een tijdje geleden over en waren van plan ons in te schrijven maar het was er niet meer van gekomen. Dus een fijne herinnering dat we het nog even moeten doen.

Ik vind het wel fijn dat je op het moment dat je opgeroepen word nog nee kan zeggen als je het om wat voor reden dan ook op dat moment niet kan/niet wil. Orgaandonor zijn we beide ook na overlijden. Bloeddonor niet want daar heb ik me 3 keer voor opgegeven en nooit iets van gehoord en daarna heb ik het opgegeven.
Ik wilde me aanmelden maar mag kennelijk niet wegens te hoog BMI.
Nee ik wou wel maar door overgewicht mag het niet je bmi mag niet hoger zijn als 30
Mag ook niet wegens te hoog bmi. Terwijl ik lichamelijk verder prima gezond ben en niks mankeer.
Te hoog BMI mag niet om jezelf te beschermen.

Je zou een iets hogere kans hebben op complicaties, wat bij een vrijwillige procedure niet geaccepteerd wordt.
quote:chentolove schreef op 08 augustus 2016 @ 09:49:

Te hoog BMI mag niet om jezelf te beschermen.

Je zou een iets hogere kans hebben op complicaties, wat bij een vrijwillige procedure niet geaccepteerd wordt.

Bij de Zweedse organisatie waar ik mij heb aangemeld, zeiden ze niets over mijn te hoge bmi

Dus dat is wel apart. Want volgens de Nederlandse site kan ik niet doneren en bij de Zweedse krijg ik binnenkort zo'n wattenstaafje opgestuurd voor wangslijmvlies.
Ik ben al sinds mijn 18e ingeschreven als orgaandonor, heb van mijn 18e tot mijn 22e bloed gedoneerd. Daarna plasmadonor geworden. Ik sta al jaren ingeschreven als stamceldonor. Ook al eens opgeroepen, maar de ontvanger bleek zieker te zijn dan verwacht en is voor de afname overleden.
Geen stamcel en geen bloed. Stamcel zou lichamelijk te zwaar zijn voor me, bloed kan niet want heb bloedarmoede gehad, chronisch te lage bloeddruk, ijzergehalte te laag en heel moeilijk te prikken.

Ben wel orgaandonor, dus toch nog iets... al zullen ze met mijn longen niks meer kunnen aanvangen!
My way or the highway!
Stamceldonor, orgaandonor en ooit bloeddonor. Die laatste mee gestopt omdat ik na elke donatie flauw viel

En actief werver en afnemer van navelstrengbloeddonatie in verschillende ziekenhuizen.
quote:Joyce48 schreef op 08 augustus 2016 @ 09:35:

Geen stamceldonor (te oud), wel orgaandonor, plasmadonor (ik lig daar vanmiddag weer) en trombocytendonor. Trombocyten zijn bloedplaatjes die rechtstreeks worden toegediend aan een patient die door chemo erg verzwakt is. Ik ben nog nooit opgeroepen, maar als ik word opgeroepen moet ik onmiddelijk komen, word desnoods met een taxi gehaald, omdat het altijd urgent is.

Goh, daar had ik nou nog nooit van gehoord, trombocytendonor. Gaat registratie gewoon via de Sanquin-bloedbank zoals volbloed en plasma? Of net als stamcellen via een aparte organisatie? En is iedereen in principe geschikt als trombocytendonor of ben je bijvoorbeeld vanuit de bloedbank gevraagd omdat je een bijzonder geschikte bloedgroep oid hebt daarvoor?

EDIT: oh, ik zie het al op de site van Sanquin. Je wordt gevraagd als je geschikt bent, en ze doen dit alleen in de grotere Sanquin-centra. Vandaar dat ik er nog niet van gehoord had. Boerengatziekenhuis hier...
Ja, ik ben stamceldonor, en sta geregistreerd voor orgaandonatie. Bij beide is de kans dat ze dat ooit gaan gebruiken niet heel groot natuurlijk, maar als het zo uitkomt doe ik het graag. Bloed doneren zou ik ook best willen, maar ik heb een chronisch laag ijzergehalte, dus dat lukt niet.
Mag niet, ik heb coeliakie.
quote:waarompaktieniet schreef op 08 augustus 2016 @ 10:32

En actief werver en afnemer van navelstrengbloeddonatie in verschillende ziekenhuizen.Mooi! Jammer dat dit maar in een paar ziekenhuizen/regio's mogelijk is (maar ik begrijp dat er een hele logistiek omheen hangt waardoor het niet overal mogelijk is). Ik ben nu zwanger en zou best navelstrengbloed willen doneren, maar het kan hier in de omgeving niet.
quote:appeltjesgroen schreef op 08 augustus 2016 @ 11:03:

[...]

Mooi! Jammer dat dit maar in een paar ziekenhuizen/regio's mogelijk is (maar ik begrijp dat er een hele logistiek omheen hangt waardoor het niet overal mogelijk is). Ik ben nu zwanger en zou best navelstrengbloed willen doneren, maar het kan hier in de omgeving niet.

Zo ingewikkeld is de logistiek eigenlijk niet. Ik vind het ook raar dat het nog niet in alle ziekenhuizen en misschien zelfs thuis mogelijk is.

Maar vind het geweldig dat het bloed dat anders in de prullenbak/verbranding verdwijnt, nu zo goed gebruikt kan worden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven