Biopsie baarmoederhals
maandag 12 januari 2009 om 11:26
Ik moet deze week een colposcopie en een biopsie ondergaan. Bij het uitstrijkje waren cellen gevonden waarvan men de oorsprong niet weet (zgn. ASCUS). Heeft iemand ooit een biopsie in de baarmoederhals gedaan en zo ja deed dit pijn
Ik ben nogal een schijterd wat dat betreft. Kun je de volgende dag gewoon weer alles doen of ben je dagen van slag? Ben benieuwd...

maandag 12 januari 2009 om 11:50
Ja, heb ik drie keer gehad. Ik vond het nemen van een biopt een wat vervelend gevoel, maar goed te doen. Direct daarna liep ik weer naar mijn werk toe dus geen dagen van slag.
Een colposcopie is het bekijken van de baarmoeerhals met bepaalde apparatuur, de colposcoop. Daarbij kleuren ze soms ook delen van de baarmoedermond aan met azijn. Dit kan een beetje prikken maar is ook niet pijnlijk.
Al met al: meer een onplezierig onderzoek dan een pijnlijk onderzoek. Succes!
Een colposcopie is het bekijken van de baarmoeerhals met bepaalde apparatuur, de colposcoop. Daarbij kleuren ze soms ook delen van de baarmoedermond aan met azijn. Dit kan een beetje prikken maar is ook niet pijnlijk.
Al met al: meer een onplezierig onderzoek dan een pijnlijk onderzoek. Succes!
oh that purrrrrrrrrfect feeling

maandag 12 januari 2009 om 12:54
Het is inderdaad zo weer voorbij (paar minuutjes) en je kunt daarna weer gewoon alles doen. Misschien dat je nog heel ietsje bloedt, maar dat is ook weer snel weg. Ik vond het trouwens wel onprettig, maar misschien had ik pech want het was een assistent in opleiding en er ging van alles mis en daardoor moest ik meerdere hapjes laten wegnemen. Hoop voor jou dat ze het gewoon in 1 keer goed doen. Succes en sterkte!
dinsdag 16 maart 2010 om 16:57
Ik heb net een baarmoederhals biopsie gehad en ik vond het ontzettend meevallen. Het deed eigenlijk helemaal geen pijn. Eerst brengen ze een azijn oplossing op je baarmoedermond, via een televisiescherm kan je meekijken. Het plekje met verkeerd weefsel is daarop zichtbaar. Gelukkig was dat bij mij niet zo groot. De arts vertelde me rustig alles wat ze deed en ging doen. Daarna vroeg ze me even te hoesten, ze heeft toen een klein stukje weefsel afgenomen en dat voelde ik amper. Daarna, deppen ze het wondje met een soort zwart staafje. Je voelt dan een beetje kramp zoals bij je menstruatie, ook prima te handelen. Daarna was het al klaar.
Als tips zou ik geven: vraag de arts van te voren duidelijk om jou uit te leggen wat ze gaat doen. Vertel er ook bij dat je een beetje nerveus bent, ze zijn dan extra aardig en laten je bij alles wat ze doen weten wat ze precies aan het doen zijn. Verder heb ik van te voren ibuprofen 400 mg genomen en een kalmeringspilletje.
Ik vond het 100% meevallen. Degenen die het onderzoek nog moeten ondergaan, veel succes! maar maak je er niet te druk over!
Als tips zou ik geven: vraag de arts van te voren duidelijk om jou uit te leggen wat ze gaat doen. Vertel er ook bij dat je een beetje nerveus bent, ze zijn dan extra aardig en laten je bij alles wat ze doen weten wat ze precies aan het doen zijn. Verder heb ik van te voren ibuprofen 400 mg genomen en een kalmeringspilletje.
Ik vond het 100% meevallen. Degenen die het onderzoek nog moeten ondergaan, veel succes! maar maak je er niet te druk over!
dinsdag 16 maart 2010 om 18:15
Ik krijg deze week een colposcopie en mogelijk ook een biopsie. De HA heeft namelijk ernstige erosie aan de baarmoedermond ontdekt. En gezien mijn historie ben ik doorgestuurd naar de gyn. Geloof zelfs dat de HA de mogelijkheid van een lisexie onderzocht moet worden.
Ben wel wat angstig, niet het onderzoek ansich maar wel voor de mogelijke uitslag en alles er omheen
Ben wel wat angstig, niet het onderzoek ansich maar wel voor de mogelijke uitslag en alles er omheen
dinsdag 16 maart 2010 om 18:21

vrijdag 19 maart 2010 om 16:19
Marijeo: heb je inmiddels de colpo en biopsie ondergaan? Ben nl erg benieuwd hoe jij het ervaren hebt....
Ik ben deze week naar de gyn gegaan, geen colpo gehad, wel een uitstrijkje. En moet volgende week terugkomen voor de colpo en biopsie. Overigens gaf de arts aan dat het er allemaal goed uitzag, maar we voor de zekerheid de colpo zouden doen.
Ik ben deze week naar de gyn gegaan, geen colpo gehad, wel een uitstrijkje. En moet volgende week terugkomen voor de colpo en biopsie. Overigens gaf de arts aan dat het er allemaal goed uitzag, maar we voor de zekerheid de colpo zouden doen.
zaterdag 20 maart 2010 om 21:50
Hoi allemaal,
Ook ik! Ik heb de afgelopen 9 maanden meerdere keren een colposcopie gehad met een biopt en heb het alle keren als niet erg ervaren. Het nemen van het hapje deed bij mij nauwelijks pijn, een kwestie van even hoesten op het juiste moment (en dan even niet meekijken op het scherm, haha). Ik had vooraf wel twee paracetamolletjes geslikt, maar ook de keer dat ik dat vergeten was, viel het me erg mee. Inmiddels heb ik ook een lisexcisie gehad, de cellen waren namelijk pap3B en Cin 2, dus er moest een plakje van de baarmoedermond verwijderd worden. Ook die behandleing is mij meegevallen. De verdoving vond ik het vervelendst... geen napijn verder!
Ook ik! Ik heb de afgelopen 9 maanden meerdere keren een colposcopie gehad met een biopt en heb het alle keren als niet erg ervaren. Het nemen van het hapje deed bij mij nauwelijks pijn, een kwestie van even hoesten op het juiste moment (en dan even niet meekijken op het scherm, haha). Ik had vooraf wel twee paracetamolletjes geslikt, maar ook de keer dat ik dat vergeten was, viel het me erg mee. Inmiddels heb ik ook een lisexcisie gehad, de cellen waren namelijk pap3B en Cin 2, dus er moest een plakje van de baarmoedermond verwijderd worden. Ook die behandleing is mij meegevallen. De verdoving vond ik het vervelendst... geen napijn verder!