Birad 3: borstonderzoek
dinsdag 15 februari 2011 om 17:41
Nog nooit van gehoord, terwijl ik toch jaren in die bizniz heb gezeten.
Ik heb even gegoogled :
BI-RADS 3: Waarschijnlijk benigne
Waarschijnlijk benigne (<2% kans op maligniteit)
Keuze tussen controle na 6 maanden of echografisch geleide FNAC,
core biopsie of mammotome biopsie, of aspiratie in geval van cyste
Dus ik denk dat je je geen ernstige zorgen hoeft te maken.
Maar sterkte hoor, donderdag.
Ik heb even gegoogled :
Maar sterkte hoor, donderdag.
dinsdag 15 februari 2011 om 19:10
quote:beter laat schreef op 15 februari 2011 @ 17:41:
Ik heb even gegoogled :
Maar sterkte hoor, donderdag.Nou ik denk dat voor iemand die niet jaren in de bizniz heeft gezeten dit behoorlijk abacadabra is.
Ik heb even gegoogled :
Maar sterkte hoor, donderdag.Nou ik denk dat voor iemand die niet jaren in de bizniz heeft gezeten dit behoorlijk abacadabra is.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
dinsdag 15 februari 2011 om 19:55
Vertaling:
Waarschijnlijk goedaardig. Minder dan 2 procent kans op kwaadaardigheid.
Mogelijk wordt er een bioptie gedaan.
Zelf heb ik ooit birads 4a gehad. Dus een vrij grote kans op kwaadaardigheid (was eerst score 5, werd later genuanceerd). Dit bleek goedaardig te zijn. Er zijn toen 4 biopten genomen. Ik word wel elk jaar gecontroleerd (foto en echo).
Groet famke (en sterkte, het is zo rot dat afwachten)
Waarschijnlijk goedaardig. Minder dan 2 procent kans op kwaadaardigheid.
Mogelijk wordt er een bioptie gedaan.
Zelf heb ik ooit birads 4a gehad. Dus een vrij grote kans op kwaadaardigheid (was eerst score 5, werd later genuanceerd). Dit bleek goedaardig te zijn. Er zijn toen 4 biopten genomen. Ik word wel elk jaar gecontroleerd (foto en echo).
Groet famke (en sterkte, het is zo rot dat afwachten)
tsja.....
dinsdag 15 februari 2011 om 20:54
Lieve zenuwen, weer een berichtje van mij (ook in je andere post gereageerd) ik heb bi rads vier gehad en er bleek niks aan de hand... Dus het kan echt allemaal mee vallen.. Heel veel sterkte en denk maar zo als het echt niet goed zit word je veel sneller geholpen en hoef je echt niet tot donderdag te wachten...
woensdag 16 februari 2011 om 09:18
Ha lieve allemaal,
Dank voor jullie reacties. Statistisch gezien lijkt het oke, maar het voelt zo niet. In plaats van de focus op de kans dat het goed is, maak ik me megadruk om de kans dat het niet goed is. Getver.
Morgen in ieder geval eerst nieuwe controle van mammo, dan echo en mogelijk punctie oid. Dat laatste wist de assistent niet zeker. Alleen de eerste 2 stappen zijn zeker en dan wordt het beleid verder in het ziekenhuis bepaald.
Ik heb inderdaad ook gelezen dat Birad 4 in 3 klassen wordt ingedeeld. Bij 4a is er toch ook nog wel een grote kans dat het goed is?
@ Famke: hoe ga je met de onzekerheid om dat je elk jaar opnieuw onderzoeken krijgt en dat je dus al eerder een afwijkende (maar wel goede) mammo hebt gehad?
Dank voor jullie reacties. Statistisch gezien lijkt het oke, maar het voelt zo niet. In plaats van de focus op de kans dat het goed is, maak ik me megadruk om de kans dat het niet goed is. Getver.
Morgen in ieder geval eerst nieuwe controle van mammo, dan echo en mogelijk punctie oid. Dat laatste wist de assistent niet zeker. Alleen de eerste 2 stappen zijn zeker en dan wordt het beleid verder in het ziekenhuis bepaald.
Ik heb inderdaad ook gelezen dat Birad 4 in 3 klassen wordt ingedeeld. Bij 4a is er toch ook nog wel een grote kans dat het goed is?
@ Famke: hoe ga je met de onzekerheid om dat je elk jaar opnieuw onderzoeken krijgt en dat je dus al eerder een afwijkende (maar wel goede) mammo hebt gehad?
woensdag 16 februari 2011 om 13:02
4a is volgens mij een kans op kwaadaardigheid van groter dan 2% en kleiner dan 50%.
Op zich word de onzekerheid wel veel minder hoor. De tijd rondom het onderzoek is weer even spannend, maar op zich ben ik er niet heel veel mee bezig.
Aangezien ik masthopatie heb (en dus onregelmatig borstweefsel) voel ik wel regelmatig iets. In het begin schoot ik dan weer in de paniekstand, maar nu kijk ik even aan of het veranderd.
Dit jaar (oktober) is volgens mij mijn laatste controle jaar. Maar ik zal bij onzekerheid gewoon weer aan de bel trekken, omdat ik nog veel te jong ben om te wachten op de controle's van het bevolkingsonderzoek (ben 34).
Ik had inderdaad ooit een afwijkende foto. Een vrij grote afwijking (4,5 cm) met 'kalkspatjes' En daarbij had ik groene tepelvloed (sorry klinkt erg onsmakelijk). Dit is nu vier jaar geleden. Eerst ging ik om de drie maanden voor controle, daarna elk half jaar en nu de laatste keer met een jaar ertussen (is nu een maand of vier geleden).
Sterkte met alles. Die foto en echo en zelfs de punctie vielen mij ontzettend mee. Het wachten is het allerzwaarste.
Laat je nog van je horen?
Groet famke
Op zich word de onzekerheid wel veel minder hoor. De tijd rondom het onderzoek is weer even spannend, maar op zich ben ik er niet heel veel mee bezig.
Aangezien ik masthopatie heb (en dus onregelmatig borstweefsel) voel ik wel regelmatig iets. In het begin schoot ik dan weer in de paniekstand, maar nu kijk ik even aan of het veranderd.
Dit jaar (oktober) is volgens mij mijn laatste controle jaar. Maar ik zal bij onzekerheid gewoon weer aan de bel trekken, omdat ik nog veel te jong ben om te wachten op de controle's van het bevolkingsonderzoek (ben 34).
Ik had inderdaad ooit een afwijkende foto. Een vrij grote afwijking (4,5 cm) met 'kalkspatjes' En daarbij had ik groene tepelvloed (sorry klinkt erg onsmakelijk). Dit is nu vier jaar geleden. Eerst ging ik om de drie maanden voor controle, daarna elk half jaar en nu de laatste keer met een jaar ertussen (is nu een maand of vier geleden).
Sterkte met alles. Die foto en echo en zelfs de punctie vielen mij ontzettend mee. Het wachten is het allerzwaarste.
Laat je nog van je horen?
Groet famke
tsja.....
woensdag 16 februari 2011 om 13:06
woensdag 16 februari 2011 om 16:36
Ja dat heb ik overwogen (weghalen), maar ik heb niet hele grote borsten en best een grote afwijking (en meer onregelmatigheden), dus dat zou dan heel lelijk worden, bijna een amputatie zeg maar. Om dat nou te doen terwijl het in principe om gezond weefsel gaat ging me te ver. En werd ook door de chirurg afgeraden.
En omdat ik best vaak voor controle ga (ging) vond ik dat geruststellend genoeg.
En bij twijfel trek ik aan de bel en vraag ik om een controlefoto of echo.
Groet
En omdat ik best vaak voor controle ga (ging) vond ik dat geruststellend genoeg.
En bij twijfel trek ik aan de bel en vraag ik om een controlefoto of echo.
Groet
tsja.....
woensdag 16 februari 2011 om 16:50
Ik snap het. Dan wegen de voordelen niet op tegen de nadelen. En eigenlijk zijn er geen voordelen. Gelijk heb je!
Naarmate de dag vordert en donderdag dichterbij komt, word ik steeds nerveuzer. Blijf naar de wc lopen. Vanavond als afleiding eten met een vriendin, maar of dat een succes wordt...
Morgen om 8 uur bij mijn moeder afgesproken. (zweet druipt echt op mijn handen) En morgen om deze tijd weet ik waarschijnlijk/ hopelijk (of niet) al veel meer. (maag draait om)
Naarmate de dag vordert en donderdag dichterbij komt, word ik steeds nerveuzer. Blijf naar de wc lopen. Vanavond als afleiding eten met een vriendin, maar of dat een succes wordt...
Morgen om 8 uur bij mijn moeder afgesproken. (zweet druipt echt op mijn handen) En morgen om deze tijd weet ik waarschijnlijk/ hopelijk (of niet) al veel meer. (maag draait om)
vrijdag 18 februari 2011 om 20:26
dinsdag 24 januari 2012 om 18:11
Ha allemaal,
Het is nu een jaar later (andere nick) en donderdag moet ik voor het controle onderzoek. Jee, ik ben weer zooooo ontzettend zenuwachtig!!!! Daarom schrijf ik het hier even van me af.
Donderdag krijg ik weer een mammo en/ of echo (weet ik dus niet) en 2 weken daarna de uitslag. Maar ik neem aan dat de uitslag eerder komt als het niet goed of onduidelijk is.
Ik ben echt misselijk van de zenuwen. Misschien helpt het kletsen hier.
Het is nu een jaar later (andere nick) en donderdag moet ik voor het controle onderzoek. Jee, ik ben weer zooooo ontzettend zenuwachtig!!!! Daarom schrijf ik het hier even van me af.
Donderdag krijg ik weer een mammo en/ of echo (weet ik dus niet) en 2 weken daarna de uitslag. Maar ik neem aan dat de uitslag eerder komt als het niet goed of onduidelijk is.
Ik ben echt misselijk van de zenuwen. Misschien helpt het kletsen hier.
dinsdag 24 januari 2012 om 19:15
Hoi! Heel toevallig zie ik nu dit topic weer (een jaar later). Ik zou dit jaar voor het laatst, maar er was weer wat twijfel, dus ik werd een aantal dagen na de foto gebeld dat ik nog voor echo moest Schrikken! Maar gelukkig was het goed. Ik blijf nu onder controle en moet over 1,5 jaar weer.
Succes donderdag. En met het wachten! Dat is inderdaad het ergst. Ik denk ook dat je bij twijfel eerder wordt gebeld.
Ik ga voor je duimen!
Succes donderdag. En met het wachten! Dat is inderdaad het ergst. Ik denk ook dat je bij twijfel eerder wordt gebeld.
Ik ga voor je duimen!
tsja.....
dinsdag 24 januari 2012 om 19:42
Ja hoor. Het afgelopen jaar had ik eigenlijk alleen maar stress rondom de maand dat ik voor controle moest. Dat valt ook nog eens in oktober, dus ik wordt dan de hele maand met pink ribbon geconfronteerd... Ga ik dan weer van piekeren. Maar de rest van het jaar ben ik er weinig mee bezig geweest. Het is bij jou ook nog net wat 'verser' dan bij mij. MIsschien maakt dat ook verschil. Ik heb al een aantal goede controles gehad.
tsja.....
dinsdag 24 januari 2012 om 21:41
quote:beter.laat schreef op 15 februari 2011 @ 17:41:Keuze tussen controle na 6 maanden of echografisch geleide FNAC (=dunne naald biopt),
core biopsie (=dikke naald biopt) of mammotome biopsie (=biopsie met behulp van vacuum), of aspiratie (=uitzuigen) in geval van cyste (=met vocht gevulde holte)[/b]Mocht iemand er nog eens iets aan hebben. Bijna 5 jaar en heel wat geleerd....
core biopsie (=dikke naald biopt) of mammotome biopsie (=biopsie met behulp van vacuum), of aspiratie (=uitzuigen) in geval van cyste (=met vocht gevulde holte)[/b]Mocht iemand er nog eens iets aan hebben. Bijna 5 jaar en heel wat geleerd....
woensdag 25 januari 2012 om 11:09
Ja, vorig jaar heb ik een aanvullende echo gehad waar ook een biopsie op zou moeten plaatsvinden als ze wat zouden zien. Maar er was toen iig niets op de echo te zien. Omdat men ook het idee had, bewezen door de echo en lich.onderzoek en een nieuwe beoordeling op de mammo, dat de mammo verkeerd genomen was, was het goed om te volstaan met een controle na een jaar.
Morgen dus...
Gelukkig vandaag een drukke dag!!!
@ Bergamot: klinkt als zware les.... Hoe gaat het nu?
Morgen dus...
Gelukkig vandaag een drukke dag!!!
@ Bergamot: klinkt als zware les.... Hoe gaat het nu?