Gezondheid alle pijlers

Blaasontsteking?

22-01-2015 14:27 27 berichten
Heeft iemand wel eens blaasontsteking gehad? En hoe wist je dat je de dokter moest bellen?

Sinds een paar dagen heb ik vaak aandrang om naar de wc te gaan, maar komt er telkens maar een klein beetje plas. Terwijl ik dan wel het gevoel blijf houden dat ik moet gaan.

Ik heb ook een beetje een drukkend, geirriteerd gevoel bij mijn urinebuis.

Maar niet echt pijn of een branderig gevoel.

Ik weet niet of ik de dokter hiervoor moet bellen?
Alle reacties Link kopieren
Zou gewoon naar de Huisarts gaan lijkt me wel op een blaasontsteking ;)
never give up.
Ik ga hiervoor eigenlijk niet naar de huisarts. Veel drinken, zodat je veel moet plassen, goed nadruppelen, schoonhouden, hete douche nemen en cranberrysap drinken.
Ik zou bij je huisarts je urine laten nakijken. Een verwaarloosde blaasontsteking kan opstijgen naar je nieren.
Morgenochtend ochtend urine brengen. Waarschijnlijk voor 10 uur, bel de assistente even. De dokter hoef je hier niet voor te zien. De assistente controleert je urine en regelt medicatie als dat nodig is.
Wat Nushy zegt dus. Zeker als je het nog niet eerder hebt gehad is het lastig in te schatten wanneer het ernstiger wordt.

Met dezelfde ontsteking kan de één daar veel zieker van worden dan de ander. Goed doorspreken met de assistente sinds wanneer je klachten hebt en ook dat het niet minder is geworden sindsdien.

Urine nakijken is een heel kleine moeite en de antibiotica helpt je zo van de klachten af. Preventief kun je cranberry-capsules gaan slikken om je blaas sterker te maken zodat je het de volgende keer voor bent.
Bedankt voor de tips.

Ik zal zo de assistente even bellen, voor de zekerheid.
quote:Doreia schreef op 22 januari 2015 @ 14:30:

Ik ga hiervoor eigenlijk niet naar de huisarts. Veel drinken, zodat je veel moet plassen, goed nadruppelen, schoonhouden, hete douche nemen en cranberrysap drinken.En dan heb je ineens een nierbekkenontsteking.
"Laat varen alle hoop, gij die hier binnentreedt"
Ik zou wel naar de huisarts gaan hoor! Ik heb tot tweemaal toe (door een paar dagen met een blaasontsteking rond te lopen) een nierbekkenontsteking gehad, en kan je vertellen: da's geen pretje. Overigens hoef je normaliter geen afspraak te maken bij de huisarts, maar moet je wat urine inleveren bij de assistente.
quote:saaaaar81 schreef op 22 januari 2015 @ 14:45:

[...]

En dan heb je ineens een nierbekkenontsteking.

Precies! Ik heb een abonnement (gehad) op blaasontstekingen en als je niet zeker weet of je het hebt inderdaad even naar de HA! Dan weet je de volgende keer zelf wel in welk 'stadium' je blaasontsteking is. Ik deed zelf wanneer ik de eerste symptomen voelde inderdaad altijd drinken, cranberrysap en de hele rataplan. En zodra het niet binnen 24 uur over was de HA.

Inmiddels heb ik een eigen voorraad met antibiotica en sindsdien geen last meer van..
Je kan beter even een plasje inleveren. Ik heb in het verleden vaak een blaasontsteking gehad zonder duidelijke klachten (en dus niet behandeld) waardoor ik ondertussen een keer een nierkoliek heb gehad. Dat is echt geen pretje.

Morgen moet ik trouwens voor een nier echo.
Ook als je klachten maar 1 a 1.5 dag aanhouden, zoals bij mij en het dan weer weg is?
quote:Doreia schreef op 22 januari 2015 @ 15:00:

Ook als je klachten maar 1 a 1.5 dag aanhouden, zoals bij mij en het dan weer weg is?Bij mij bleek dat dat wel beter was geweest. Maar ja, het verschilt toch altijd per persoon.
quote:saaaaar81 schreef op 22 januari 2015 @ 14:45:

[...]

En dan heb je ineens een nierbekkenontsteking.Dat. Zeker even een potje urne wegbrengen. Wel fijn ook, even voor het weekend.
Wat iedereen hierboven schrijft.

En idd crandberrysap halen. Daar zitten bepaalde zuren in die goed tegen de blaasontsteking helpen.

Als ik in het weekend last van krijg dan haal ik altijd crandberrysap en kijk ik op maandag in hoeverre ik er last van heb. Of ik het moet laten controleren.
Net gebeld, en ik kan zo nog even wat urine brengen, dan kijken ze er nog even naar.

Bedankt voor de aansporingen en tips, ik heb nog nooit blaasontsteking gehad en wil ook niet om niks naar de dokter.
Niet in een leeg jampotje oid doen hè Stein.
quote:Istar_ schreef op 22 januari 2015 @ 15:09:

Niet in een leeg jampotje oid doen hè Stein.

Ojee, waarin dan?

Een klein plastic bakje? Waar nootjes in hebben gezeten en dat al een paar keer goed afgewassen is?
quote:Steinbeck2 schreef op 22 januari 2015 @ 15:11:

[...]

Ojee, waarin dan?

Een klein plastic bakje? Waar nootjes in hebben gezeten en dat al een paar keer goed afgewassen is?

Nou eigenlijk gewoon een urinepotje van de apotheek. de rest blijft altijd restjes van etenswaren oid in achter.

Vaak hebben ze bij de HA ook potjes die je dan meekrijgt als je jouw potje inlevert.
Je kan bij de apotheek een speciaal potje halen. En anders kan zo'n notenbakje prima volgens mij. Het gaat vooral om de suikers die er in zitten geloof ik.
De dokter bellen kan nooit kwaad!

Ik heb in de 22 jaar dat ik op de aardbodem rondloop al rond de 50 keer blaasontsteking gehad, denk ik. Toen ik klein was, plaste ik vaak in bed, hield het vaak op, wat maakte dat ik blaasontsteking kreeg. Uiteindelijk toch maar eens onderzoek gedaan toen het zo vaak terug bleef komen toen ik klein was. Hieruit kwam naar voren dat ik een vernauwde plasbuis had, waardoor ik altijd kleine beetjes urine achter hield en dus een vergrote kans op blaasontsteking had. Naar aanleiding van dit onderzoek is mijn plasbuis dus opgerekt.

Vanaf mijn 13de heb ik het tot aan mijn 16de (bijna) niet meer gehad en sinds toen was het weer om de haverklap raak. Dit mede doordat ik ook ging stappen en allemaal zoete mixjes dronk, welke niet bevorderlijk zijn voor een ''zwakke'' blaas. Vaak zat ik daardoor zondag bij de huisartsenpost. Heel vervelend...

Eerder ging ik om de haverklap naar de huisarts. Niet omdat ik pijn heb of bloed bij het plassen, maar omdat ik gewoon een algeheel malaisegevoel ervaar. Ik kan het niet omschrijven. Blaasontsteking kan voor mij heel anders voelen dan voor jou.

Ik heb echter geleerd dat ik niet meteen aan de bel moet trekken als ik ''iets'' voel. Vaak als ik dan al mijn urine inlever bij de huisarts, blijkt dat ik nihil ontstekingswaarden in mijn urine heb zitten en dat houdt dan in dat de ontsteking nog niet voldoende is om hem te bestrijden met antibiotica. In mijn geval drink ik dan gewoon ''lomp'' veel op een dag (ruim 2,5 liter) en dan is dat gevoel na enkele dagen wel weer weg.

Als ik jou was (omdat je dus niet weet hoe het voelt en je dit voor het eerst voelt) zou ik dus gewoon eventjes contact opnemen met de huisarts. Baat het niet, schaadt het niet.
quote:Steinbeck2 schreef op 22 januari 2015 @ 15:11:

[...]

Ojee, waarin dan?

Een klein plastic bakje? Waar nootjes in hebben gezeten en dat al een paar keer goed afgewassen is?Je hebt vast wel een potje of bakje dat met deksel dat stevig genoeg is om even uit te koken. Of je vraagt de assistente om een potje en gaat daar even naar de wc.
Even plas ophouden en aan de balie een potje vragen. Dat daar achterlaten. Beterschap!
quote:Istar_ schreef op 22 januari 2015 @ 15:20:

Je kan bij de apotheek een speciaal potje halen. En anders kan zo'n notenbakje prima volgens mij. Het gaat vooral om de suikers eiwit die er in zitten geloof ik.
En als je dan toch zo'n potje haalt, vraag er dan meteen een voor de reserve, altijd handig als het nog eens voorkomt
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven