Gezondheid alle pijlers

Bloed doneren en medicatie

13-01-2011 20:50 22 berichten
In mijn studententijd was ik bloeddonor maar omdat ik een eetstoornis kreeg heb ik daar noodgedwongen mee moeten stoppen.

Eind 2009 voelde ik me lichamelijk weer sterk genoeg om weer te beginnen met bloed geven (en woog ik ook weer voldoende), maar in augustus van dat jaar had ik een piercing laten zetten waardoor ik een jaar moest wachten voordat ik kon doneren.

Nu is het dan eindelijk zover, maar ik bedacht me net dat ze mijn bloed misschien helemaal niet kunnen gebruiken vanwege de medicijnen die ik op dit moment slik (Seroquel, Lexapro en Oxazepam). Ik kan echter nergens vinden of je met deze stoffen in je bloed mag doneren.

Wie kan mij het verlossende antwoord geven (ik kan morgen ook de bloedbank bellen natuurlijk maar ik wil het nununu weten )?
Alle reacties Link kopieren
Ik geef zelf ook bloed en ik weet dat als je bovenstaande medicatie gebruikt je geen bloed mag geven. Pas na volledige afbouw en na controle bloed mag dat weer.
Het gras aan de overkant is niet groen.
Nee mag niet ! En sorry vind het nogal een aparte vraag op alle doosjes van die 3 medicijnen staat dat t bv niet genomen mag worden wanneer je borstvoeding geeft , dat je t niet samen met alcohol mag gebruiken en dat t je rijvaardigheid kan beinvloeden..

En dan zal je t zeker wel mogen gebruiken en bloed gaan donoren.. Dacht t ff niet..
Ik kwam alleen dit tegen op internet;

http://www.sanquinreagent ... orstart_nl.nsf/All/FA4B6/$FILE/Welkom_bij_Sanquin_NL.pdf verder kan ik je geen info geven ik heb het wel eens aan mijn ha gevraagd voor mezelf maar ik mag niet omdat ik een afweerstoornis heb,mijn bloed is niet compleet ik mis een bloedeiwit.
Denk het niet. Op de site van sanquin kan ik het zo één twee drie niet vinden. Maar eh, zo'n oxazepammetje als extraatje terwijl je een transfusie krijgt is natuurlijk wel erg lekker :-)

Dat wordt morgen toch maar ff bellen! Geduld is een schone zaak :-)
Mosterd dus...
quote:Zespri79 schreef op 13 januari 2011 @ 21:06:

Nee mag niet ! En sorry vind het nogal een aparte vraag op alle doosjes van die 3 medicijnen staat dat t bv niet genomen mag worden wanneer je borstvoeding geeft , dat je t niet samen met alcohol mag gebruiken en dat t je rijvaardigheid kan beinvloeden..

En dan zal je t zeker wel mogen gebruiken en bloed gaan donoren.. Dacht t ff niet..Ja eeh.. weet ik veel! Het is maar een halve liter (toch?) dus hoeveel van die stoffen krijgt de ontvanger nou eigenlijk binnen? En bovendien zijn er blijkbaar een hoop medicijnen die niet voor problemen zorgen bij het doneren. Het was een serieuze vraag hoor! Maar blijkbaar kan het niet dus. Jammerdebammer. Vond het altijd een goed iets om te doen.
fleecemuts.. wat nou als iemand met hiv bloed zou doneren ..

Want ach het is maar een halve liter dus hoeveel van die stoffen krijgt de ontvanger nou eigenlijk binnen ...
quote:Zespri79 schreef op 13 januari 2011 @ 21:59:

fleecemuts.. wat nou als iemand met hiv bloed zou doneren ..

Want ach het is maar een halve liter dus hoeveel van die stoffen krijgt de ontvanger nou eigenlijk binnen ...

Dat is een vergelijking die nergens op slaat. Je kunt medicijnen niet vergelijken met een virus.

Volgens mij stelt TO een heel normale vraag. Ik vind dat je nogal onaardig reageert.
Ik vind het ook een heel normale vraag hoor. Bovendien wordt het bloed voor transfusie eerst bijna volldeig ontleed en vervolgens weer opnieuw 'samengesteld'. Lijkt me dat ze medicatie er dan ook uit kunnen 'filteren'. Zou me wat zijn dat zodra je medicatie gebruikt je geen bloed meer zou mogen geven. Dan vallen er heel wat bloeddonoren af.
Als je morgen belt, laat het dan hier ook nog ff weten; ben wel benieuwd!
Ik gebruik medicijnen en mag gewoon bloed geven. Ze zeiden dat er idd veel mensen zijn die medicatie gebruiken en bloed geven, dat is meestal geen probleem.
Ik geef ook bloed en slik veel meer. Mij is verteld dat ze het er uit filteren
Ook ik slik diverse dergelijke medicatie en geef bloed. Geef het elke keer aan en het is nooit een probleem.
quote:Zespri79 schreef op 13 januari 2011 @ 21:06:

En dan zal je t zeker wel mogen gebruiken en bloed gaan donoren.. Dacht t ff niet..

Wat een gelul!

Ik slik Seroquel, Lithium en Lamotrigine.

Daar mag ik niet mee zwanger worden en geen borstvoeding mee geven.

Maar ik mag gewoon elke maand komen om plasma te komen geven.

Ze zijn op de hoogte van de medicatie die ik gebruik en hoeveel ik gebruik en het is dus overduidelijk geen probleem.

Althans, ik ga er voor het gemak maar even van uit dat ze mijn zak plasma niet de vuilnisbak inmikken zodra ik de deur uit loop.

@TO: even de donorlijn bellen, zij kunnen je vragen beantwoorden.
Invisible tears are the hardest to wipe away.
Even een bloemetje voor iedereen hier die bloed geeft en voor TO die graag ook weer bloed zou willen geven en die een beetje afgekat werd. Ik ben geen donor (niet geschikt), dus des te meer respect voor iedereen die onbaatzuchtig elke keer weer de gang naar de bloedbank maakt.

Dank je Borderwalk
Invisible tears are the hardest to wipe away.
To heb je al gebeld of het wel of niet mag! Ik heb namelijk een boekje ( van sanquin) waarin instaat wanneer je wel of niet bloed mag geven en was benieuwd of dat boekje nou wel up to date was.
Het gras aan de overkant is niet groen.
quote:Kampen86 schreef op 14 januari 2011 @ 12:27:

To heb je al gebeld of het wel of niet mag! Ik heb namelijk een boekje ( van sanquin) waarin instaat wanneer je wel of niet bloed mag geven en was benieuwd of dat boekje nou wel up to date was.Nee, drukke dag gehad, helemaal niet meer bij stil gestaan. Ik ga maandag bellen. Heb weer hoop dat het toch kan .
Nog eventjes een update: ik heb gebeld en kreeg van de arts te horen dat doneren geen probleem is, mits mijn bloeddruk in orde is.

fleecemuts weer blij
Mooi zo!
Het ligt 't er echt aan welk medicijn 't is, want ik mag geen bloed geven voordat ik helemaal gestopt ben met medicatie.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven