Gezondheid alle pijlers

Bloed doneren

11-07-2019 20:06 170 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi!

Gewoon belangstelling, ik heb me aangemeld op bloed te doneren.
Zat er al lang mee in mn hoofd en het moest er maar eens van komen,
Wie doneert ook en wat zijn jullie ervaringen?
Nee want ik ga letterlijk al van mijn stokje van een buisje. Ik ben al zovaak flauw gevallen bij het prikken en ik word al letterlijk misselijk bij het lezen van dit soort topics.

Mijn moeder heeft wel jaren bloed gedoneerd maar mag het nu niet meer ivm haar bloeddruk.
Alle reacties Link kopieren
Nee, m’n HB is altijd te laag. Stamceldonatie kan ook niet vanwege een anafylactische shock die ik ooit gehad heb.
Cum non tum age
Alle reacties Link kopieren
Ik heb jarenlang plasma gegeven. De locatie was voor mij bijna om de hoek dus dat maakte het ook makkelijker, ik was in 5 minuten wandelen weer thuis.

Helaas was de laatste twee jaar mijn HB elke keer net op het randje wel/niet goed. En als hij net te laag is (ookal is het maar 0.1 punt), mag je drie maanden niet doneren. Het werd me teveel gedoe, je houdt er qua agenda rekening mee maar kwam de helft van de keren voor niets en moest dan weer maanden wachten tot ik weer mocht. Jammer want als het net iets makkelijker was gegaan, was ik zeker blijven doneren!
Alle reacties Link kopieren
dignity schreef:
13-07-2019 15:17
Ik heb jarenlang plasma gegeven. De locatie was voor mij bijna om de hoek dus dat maakte het ook makkelijker, ik was in 5 minuten wandelen weer thuis.

Helaas was de laatste twee jaar mijn HB elke keer net op het randje wel/niet goed. En als hij net te laag is (ookal is het maar 0.1 punt), mag je drie maanden niet doneren. Het werd me teveel gedoe, je houdt er qua agenda rekening mee maar kwam de helft van de keren voor niets en moest dan weer maanden wachten tot ik weer mocht. Jammer want als het net iets makkelijker was gegaan, was ik zeker blijven doneren!
Ik proef een beetje een verwijtende ondertoon bij je.
Die controle op hB is niet om het donoren lastig te maken maar in te zorgen dat jouw gezondheid niet lijdt onder regelmatig doneren.

Ik ben zelf volbloed donor, 0neg dus enorm populair. Maar ook ik zit nu tijdelijk op een strafbankje omdat mijn ferritine te laag bleek. HB was altijd ruim boven de 8 dus zelf niks gemerkt van een ijzer tekort.
Ik heb 30 donaties gegeven, met meerdere periodes dat ik tijdelijk niet mocht
Alle reacties Link kopieren
smulrol schreef:
13-07-2019 15:25
Ik proef een beetje een verwijtende ondertoon bij je.
Die controle op hB is niet om het donoren lastig te maken maar in te zorgen dat jouw gezondheid niet lijdt onder regelmatig doneren.

Ik ben zelf volbloed donor, 0neg dus enorm populair. Maar ook ik zit nu tijdelijk op een strafbankje omdat mijn ferritine te laag bleek. HB was altijd ruim boven de 8 dus zelf niks gemerkt van een ijzer tekort.
Ik heb 30 donaties gegeven, met meerdere periodes dat ik tijdelijk niet mocht
Je leest er iets in wat er niet is hoor. Ik weet heel goed hoe het werkt en waarom de regels zijn zoals ze zijn. Ik vond het alleen wat flauw dat als je er maar 0.1 punt onder zit, je meteen drie maanden niet mag doneren. Terwijl mijn HB bij wijze van spreken de volgende dag weer een 0.1 punt hoger kan liggen en ik dan wel binnen de grens val. Ik snap dat je ergens een grens moet stellen, maar door deze (naar mijn idee onnodige) voorzichtigheid loop je ook gewoon donoren mis. En ik kan me oprecht niet voorstellen dat dat mijn gezondheid schaadt.
Alle reacties Link kopieren
dignity schreef:
13-07-2019 15:53
Je leest er iets in wat er niet is hoor. Ik weet heel goed hoe het werkt en waarom de regels zijn zoals ze zijn. Ik vond het alleen wat flauw dat als je er maar 0.1 punt onder zit, je meteen drie maanden niet mag doneren. Terwijl mijn HB bij wijze van spreken de volgende dag weer een 0.1 punt hoger kan liggen en ik dan wel binnen de grens val. Ik snap dat je ergens een grens moet stellen, maar door deze (naar mijn idee onnodige) voorzichtigheid loop je ook gewoon donoren mis. En ik kan me oprecht niet voorstellen dat dat mijn gezondheid schaadt.

Inderdaad. Ik had dit ook regelmatig, en bij plasma is het ook niet zo erg van belang als bij volbloed omdat je je rode bloedcellen gewoon terugkrijgt. De verklaring van een medewerker was ‘het is voor de zekerheid, voor als het apparaat dienst weigert en je dus je rode bloedcellen niet terug kan krijgen’.
Voor mensen die van nature gewoon een vrij laag Hb hebben zonder klachten, is het gewoon irritant (gelijk due 3 maanden uitstel bedoel ik).

Ik had trouwens een keer eindelijk bij de eerste prik een goed Hb, was m’n bloeddruk te laag. :facepalm: Toen ben ik gewoon even koffie gaan drinken en een rondje gaan lopen, niks zo variabel als een bloeddruk.
.
Alle reacties Link kopieren
Heb een paar jaar bloed gegeven, gaat meestal snel en makkelijk. Kinderen zijn regelmatig mee geweest, goed voor ze om te zien.

Hier is de locatie weg bezuinigd. En er komt nu 2 keer per maand een vrachtwagen waar ze het bloed afnemen.

Maar ik krijg de uitnodiging om bloed te geven echt te kort dag, om het goed in te plannen.
Krijg dat een kleine week van te voren in de bus. Werk voor mezelf en plan het zelf in, maar een week van te voren staat mijn werk echt wel vast.

Diverse keren aangegeven dat de uitnodiging eerder verstuurd moet worden, maar werd echt niet gedaan.
Nu dus afgemeld. Vind het echt jammer, want geef graag bloed. Voor mij weinig moeite, maar het moet wel in te plannen zijn voor me.
Alle reacties Link kopieren
Wat goed dat je bloed gaat doneren. Ik ben ook al jaren bloeddonor en heb me een aantal jaren geleden aangemeld als stamceldonor. Toen hebben ze bij sanquin extra bloed afgenomen. Ik dacht wel dat bijv matchis en sanquin hun stamceldonor-bestanden (of hoe je dat ook moet noemen) niet uitwisselen, maar zeker weten doe ik dat niet.
Bij mij verloopt de donatie meestal prima. 1 x hb te laag, (nu ik anders eet, is hij schrikbarend veel hoger dan voorheen, nog een reden om deze andere manier van eten niet te veranderen) 1 x bijna flauwgevallen in de auto (ik reed gelukkig niet. Het was die dag > 35 graden) 1 x ging de afname niet goed en is het bloed weggegooid en ben ik dus een soort van voor niets geweest.
Tegenwoordig ga ik alleen met de auto, en moet 20 min rijden (ik mag reiskosten declareren van hun, maar vind dat zelf niet nodig voor die 3 x per jaar). Daarom drink ik voor de tijd extra, en met warm weer vraag ik daar een glas ranja. Ook drink en eet ik daar altijd wat na de tijd. Om te voorkomen dat het toch niet goed gaat.
Ze zijn zo streng met Hb, omdat als je ong 0,5 punt Hb kwijt raakt en je dan wel in het gebied komt dat je klachten kunt krijgen. En ze willen niet dat een donor daar onder lijdt. Ze moeten ergen een grens stellen en zich daar ook aan houden. Ik snap dat het frustrerend is, maar ik vind het wel goed om een donor zo goed te beschermen. Net als dat ze de ontvanger goed willen beschermen. Meestal zijn het extra kwetsbare mensen die bloed nodig hebben, dus moeten ze daar ook geen risico meenemen.
Laatst heb ik geinformeerd naar plasma donor. Op mijn lokatie (mogelijk is het bij andere anders) waren ze hard op zoek naar plasmadonoren. Je moet goede vaten hebben en mininmaal 1 x per 6 weken kunnen. Anders hebben ze liever dat je bloeddonor blijft. Ik heb niet de mooiste vaten en vind het lastig om echt elke 6 weken te komen. Voor nu blijf ik dus bloeddonor.
Vrouwen mogen 3 x per jaar komen, mannen 5 x per jaar. Maar nu ze het ferritine gehalte gaan meten, gaan ze kijken of ze op basis daarvan je op gaan roepen. Stel hij is aan de lage kant, dan doen ze jou 2 x per jaar als man zijnde, en kan een vrouw misschien wel 5 x per jaar opgeroepen worden. Zo hebben ze het mij de laatste keer uitgelegd.
Door mijn gezeur is iemand in mijn omgeving ook bloed gaan doneren. Dat voelt best goed!
Ik vind het een kleine moeite, de artsen/verpleegkundigen zijn je daar ook altijd dankbaar en zo te lezen zitten hier ook mensen die erg blij zijn dat er bloeddonoren zijn. Dit soort verhalen lezen, doet mij altijd beseffen dat het echt nuttig is wat ik doe en blijf ik er mee doorgaan, zolang het kan. En anders wordt ik misschien toch plasma donor.
Ik denk ook dat ik als ik met spoed een ziekenhuis binnen gebracht wordt, dat ik ga roepen dat ik alleen een bloedtransfusie wil als het echt, echt noodzakelijk is. Op dit moment ben ik gezond en tot nu toe maakt mijn lichaam prima nieuwe bloedcellen aan, en zou dat op zo'n moment ook moeten kunnen. Uiteraard hebben de artsen daar het laatste woord over, mijn gezondheid is toch belangrijker.
Als je flauwvalt, of lang niet lekker bent, vind ik dat je ook zelf mag beslissen te stoppen met doneren. De artsen kunnen het je ook aanraden om te stoppen. Niemand neemt het je kwalijk.
Over stamceldonor. Ik heb begrepen dat je vaak (niet altijd) kan kiezen of je stamcellen uit het beenmerg laat halen (iemand zei rug, maar daar kan dat niet uit, het is meestal uit het heupbot, ik dacht dat bovenbeen en bovenarm ook kan) of uit het bloed. Als je uit het bloed wil laten halen, moet je wel een bepaalde tijd injecties krijgen (of zelf toedienen) die er voor zorgen dat de stamcellen in het bloed gaan zitten. Van die injecties voelen veel mensen zich grieperig. Dus tja, wat dan beter is om te doen??? Ik wacht gewoon af of ik ooit opgeroepen ga worden en zo niet, dan hoef ik me daar ook niet druk om te maken.
Ik keek eerder ook niet naar die dikke naald, maar laatst wilde ik een foto maken van de naald die in mijn huid ging (voor op facebook, in zwart wit) en toen moest ik wel. :-) Het viel mee en heb echt een prachtige foto gemaakt! Ik zou hem zo aan de muur hangen... Het straalt echt wat uit vind ik zelf... Nu heb ik een medisch beroep en ben ik door medische dingen altijd gefascineerd, dus misschien is het een beetje een vertekend beeld ;-)

Iedereen die wil doneren, gewoon een keer doen! Het valt reuze mee en je maakt echt een verschil voor mensen.
Alle reacties Link kopieren
Paabs, ik heb iets soortgelijks gehad, maar voor hun is het niet anders in te plannen. Ik ga nu naar een vast lokatie en krijg 1 week voor ik mag, een oproep. Die oproep is 2 weken geldig en dan mag ik op de dagen dat ze open zijn (ik dacht dat het 3 dagen waren) kiezen wanneer ik kom. Voor mij is het 5 min en 10 km verder, maar ik vind dit prettiger.
Alle reacties Link kopieren
Animal2307, als ze eerder de uitnodiging versturen zijn er mensen die gelijk die week komen. Maar dan staat de vrachtwagen er niet. Zo is het mij uitgelegd.

Hiervoor met de vaste locatie kon ik idd kiezen uit meerder dagen en was de kaart 2 weken geldig na die datum. Dat was prettig.

Andere vaste locatie zit op minstens een half uur rijden vanaf mijn huis. En dat zijn ook plekken waar ik normaal niet kom. Dus niet te combineren met wat anders.
Alle reacties Link kopieren
dignity schreef:
13-07-2019 15:53
Je leest er iets in wat er niet is hoor. Ik weet heel goed hoe het werkt en waarom de regels zijn zoals ze zijn. Ik vond het alleen wat flauw dat als je er maar 0.1 punt onder zit, je meteen drie maanden niet mag doneren. Terwijl mijn HB bij wijze van spreken de volgende dag weer een 0.1 punt hoger kan liggen en ik dan wel binnen de grens val. Ik snap dat je ergens een grens moet stellen, maar door deze (naar mijn idee onnodige) voorzichtigheid loop je ook gewoon donoren mis. En ik kan me oprecht niet voorstellen dat dat mijn gezondheid schaadt.
Als je zo op de grens zit steeds heb je geen hoog HB. Ik heb wel eens gehoord van een van de prik personen dat andere vinger of even hand masseren klein beetje kan schelen omdat de circulatie dan even op gang komt
Alle reacties Link kopieren
smulrol schreef:
13-07-2019 16:59
Als je zo op de grens zit steeds heb je geen hoog HB. Ik heb wel eens gehoord van een van de prik personen dat andere vinger of even hand masseren klein beetje kan schelen omdat de circulatie dan even op gang komt

Die vingerprikjes zijn helemaal niet zo betrouwbaar. Zo had ik bij de keuring 6.8 en de volgende dag via de ha even venapunctie; 6.2 (zonder klachten overigens).
.
Alle reacties Link kopieren
Anoniem262821034 schreef:
13-07-2019 17:07
Die vingerprikjes zijn helemaal niet zo betrouwbaar. Zo had ik bij de keuring 6.8 en de volgende dag via de ha even venapunctie; 6.2 (zonder klachten overigens).
Dit mag je niet met elkaar vergelijken, verschillende laboratoria en verschillende methoden gebruiken heel vaak verschillende referentiewaarden. En dat kan inderdaad zo'n groot verschil zijn.
Alle reacties Link kopieren
Vaucluse schreef:
13-07-2019 17:53
Dit mag je niet met elkaar vergelijken, verschillende laboratoria en verschillende methoden gebruiken heel vaak verschillende referentiewaarden. En dat kan inderdaad zo'n groot verschil zijn.

Een vingerprikje komt geen laboratorium aan te pas, en referentie heeft er niks mee te maken.
Dus blijft over de methodes en die verschillen dus zoveel ja, waarbij venapunctie betrouwbaarder is dan vingerprikje.
.
Alle reacties Link kopieren
Anoniem262821034 schreef:
13-07-2019 18:01
Een vingerprikje komt geen laboratorium aan te pas, en referentie heeft er niks mee te maken.
Dus blijft over de methodes en die verschillen dus zoveel ja, waarbij venapunctie betrouwbaarder is dan vingerprikje.
Oké, nu gaat het helemaal off topic, maar goed...

Een vingerprik, of beter gezegd: het point of care apparaat waarop het bloed uit de vingerprik wordt gemeten, is net zo goed een biochemische analyse, waarbij dus ook kwaliteitscontroles en kalibraties moeten worden uitgevoerd als op een laboratorium. En voor álle soorten bepalingen, methodes en apparaten worden eigen referentiewaarden vastgelegd.

En voor het ene apparaat, van bijvoorbeeld Siemens, blijken die waarden nog best anders te liggen dan die voor het andere apparaat, van bijvoorbeeld Roche.

Dat wil niet per se zeggen dat het ene apparaat gelijk heeft en het andere niet. Wel is de spreiding tussen verschillende metingen bij een point of care apparaat vaak veel groter. Maar dat is een ander verhaal. Dat gaat over precisie, niet over juistheid.
Alle reacties Link kopieren
Vaucluse schreef:
13-07-2019 18:52
Oké, nu gaat het helemaal off topic, maar goed...

Een vingerprik, of beter gezegd: het point of care apparaat waarop het bloed uit de vingerprik wordt gemeten, is net zo goed een biochemische analyse, waarbij dus ook kwaliteitscontroles en kalibraties moeten worden uitgevoerd als op een laboratorium. En voor álle soorten bepalingen, methodes en apparaten worden eigen referentiewaarden vastgelegd.

En voor het ene apparaat, van bijvoorbeeld Siemens, blijken die waarden nog best anders te liggen dan die voor het andere apparaat, van bijvoorbeeld Roche.

Dat wil niet per se zeggen dat het ene apparaat gelijk heeft en het andere niet. Wel is de spreiding tussen verschillende metingen bij een point of care apparaat vaak veel groter. Maar dat is een ander verhaal. Dat gaat over precisie, niet over juistheid.
Bovenstaande zegt niet zoveel, want die verschillen zijn er ook tussen laboratoria met verschillende apparatuur (niet afhankelijk van de afnamemethode). Het gaat om het verschil in capillair vs. veneus bloed.


https://www.ntvg.nl/artikelen/bepaling- ... r/volledig
anoniem_376070 wijzigde dit bericht op 13-07-2019 20:15
5.50% gewijzigd
.
Alle reacties Link kopieren
Animal, wat heb je het mooi omschreven! Leuk om te lezen

Kan me voorstellen dat het wel goed in te plannen moet zijn. Ik moet 10 minuutjes rijden en heb een periode van 2 weken als ik een oproep krijg
Maargoed eerst afwachten of ik goed gekeurd wordt

Wat is de ondergrens voor HB, ik zit hoog maar toch interessant om te weten
Alle reacties Link kopieren
@koelbox
Voor vrouwen 7.8 mmol/L, iets hoger dan wat door de meeste laboratoria als ondergrens wordt gezien (rond 7.0).

*edit, die 7.8 hanteert Sanquin dus als minimum voor afname.
.
Alle reacties Link kopieren
Animal2307 schreef:
13-07-2019 16:48
.
Bij mij verloopt de donatie meestal prima. 1 x hb te laag, (nu ik anders eet, is hij schrikbarend veel hoger dan voorheen, nog een reden om deze andere manier van eten niet te veranderen) 1 x bijna flauwgevallen in de auto (ik reed gelukkig niet. Het was die dag > 35 graden) 1 x ging de afname niet goed en is het bloed weggegooid en ben ik dus een soort van voor niets geweest.
He animal, wat eet je nu dan zo anders dan voorheen?
Alle reacties Link kopieren
Mik* schreef:
12-07-2019 13:03
Dat weet ik toch niet? Ik heb bloedgroep 0-, dus daar staan ze al helemaal om te springen. Maar ze willen me niet. Tenzij ik lieg.
Je kunt wel stamceldonor worden, daar staan ze ook om te springen.
Alle reacties Link kopieren
Ik doneer ook al een jaar of 12. Enerzijds om iets goeds te doen, anderzijds vanwege de regelmatige checkup, hoe simpel ook, die je krijgt.

Via de bloedbank, ben ik vanwege een te laag Hb al meerdere keren naar de huisarts gestuurd, waar in de loop der jaren o.a. een te trage schildklier, een baarmoederpoliep, en te veel bloedverlies vanwege overgang naar voren zijn gekomen. Inmiddels zijn al deze problemen verholpen en is mijn Hb weer op prima niveau. Ik doneer dan ook weer regelmatig.

Het schijnt overigens dat het bloed ook gebruikt kan worden om voortijdig ernstige ziektes op te sporen. Je moet hiervoor ook toestemming geven.
Vaucluse schreef:
14-07-2019 00:03
Je kunt wel stamceldonor worden, daar staan ze ook om te springen.
Ik kan me wel registreren maar nog niet doneren omdat ik borstvoeding geef. Als het kolven zo goed blijft gaan, ga ik kijken of ik melk kan doneren.
Alle reacties Link kopieren
smulrol schreef:
13-07-2019 15:25
Maar ook ik zit nu tijdelijk op een strafbankje omdat mijn ferritine te laag bleek. HB was altijd ruim boven de 8 dus zelf niks gemerkt van een ijzer tekort.
Apart he? Bijna iedereen zegt/denkt dat je HB je ijzer is maar dat is helemaal niet zo. Zelfs de mensen bij de bloedbank kunnen het mij niet uitleggen hoe het dan precies zit.

Ik heb ook een keer een echt veel te laag ijzer gehad. Laag als in onmiddellijk aan de medicijnen. Daar kwam ik achter een paar dagen na mijn laatste donatie, waarbij mijn HB gewoon goed was. Op mijn locatie meten ze nog geen ferritine.

Ik geef sinds kort plasma omdat ik mijn rode bloedcellen terug wil :) Mijn ijzer tekort kwam niet door het doneren, maar ik wil me nooit meer zo voelen (doodmoe) als toen ik ijzertekort had, dus ik neem het zekere voor het onzekere.
Toen ik me aanmeldde voor plasma legde de dame aan de telefoon uit dat je ook ijzer kan kwijt raken door plasma te geven. Maar hoe dan, dat wist ze dan weer niet. Ik geloof het daarom maar niet. :-]
Alle reacties Link kopieren
Mariejan schreef:
16-07-2019 18:13
Apart he? Bijna iedereen zegt/denkt dat je HB je ijzer is maar dat is helemaal niet zo. Zelfs de mensen bij de bloedbank kunnen het mij niet uitleggen hoe het dan precies zit.

Ik heb ook een keer een echt veel te laag ijzer gehad. Laag als in onmiddellijk aan de medicijnen. Daar kwam ik achter een paar dagen na mijn laatste donatie, waarbij mijn HB gewoon goed was. Op mijn locatie meten ze nog geen ferritine.

Ik geef sinds kort plasma omdat ik mijn rode bloedcellen terug wil :) Mijn ijzer tekort kwam niet door het doneren, maar ik wil me nooit meer zo voelen (doodmoe) als toen ik ijzertekort had, dus ik neem het zekere voor het onzekere.
Toen ik me aanmeldde voor plasma legde de dame aan de telefoon uit dat je ook ijzer kan kwijt raken door plasma te geven. Maar hoe dan, dat wist ze dan weer niet. Ik geloof het daarom maar niet. :-]

Ferritine (een vorm van ijzer) is nodig om Hemoglobine (Hb) aan te maken.
Dus als het echt te laag is en blijft ga je dat ooit wel merken aan je Hb, maar dat hoeft dus niet direct.

https://www.ntvg.nl/artikelen/ijzergebr ... e/volledig

Volgens deze publicatie (weliswaar uit 2001) hoeft er zelfs niet aangevuld te worden zolang er geen sprake van bloedarmoede (laag Hb) is.
.
Mijn ferritine was eerst ook te laag om te doneren. Ik ben daarvoor speciaal supplementen gaan slikken om het op te krikken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven