Gezondheid alle pijlers

Bloed doneren

11-07-2019 20:06 170 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi!

Gewoon belangstelling, ik heb me aangemeld op bloed te doneren.
Zat er al lang mee in mn hoofd en het moest er maar eens van komen,
Wie doneert ook en wat zijn jullie ervaringen?
Toen ik tijdens mijn bevalling zowat dood ging heb ik ook geroepen geen bloed te willen hebben. Grappig dat hier meer mensen dat hebben gedaan!

Ik heb het jaren gegeveb. O- en hoog ijzer gehalte. Niet iedereen kon mij goed prikken want mijn aders zijn erg dun.

De laatste 2 jaar niet meer gegaan, ik had zoveel last van ader, die soms zowat ontstoken leek. Ik deed werk waarbij ik moet tillen en dat werkte niet dus.

Wel jammer, ik vond het wel leuk om iets te doen voor andere. Dus misschien later weer!
Alle reacties Link kopieren
Mik* schreef:
12-07-2019 07:43
Nee, niet op basis van seksueel contact alleen. Op basis van seksueel contact MET MANNEN, dus wel op basis van geaardheid. Een man die wisselende seksuele contacten heeft met vrouwen, mag doneren zolang hij ze niet betaalt (prostitutie). Een man die een monogame relatie heeft met een man mag niet doneren. Dat heeft niks met risico-inschatting te maken en is pure discriminatie.
Juist, het is toch echt op basis van geaardheid. En gelukkig hebben we een politieke partij met een homosexuele leider (D66 - Jetten) die zich daar druk om maakt, zodat dat in de toekomst veranderd gaat worden. Maar het is toch echt uitsluiting van een grote groep mensen op basis van hun geaardheid.
Alle reacties Link kopieren
Als je als homoseksuele man aan geheelonthouding doet mag je gewoon geven hoor.
Dus nee niks geen discriminatie.
.
Anoniem262821034 schreef:
12-07-2019 09:45
Als je als homoseksuele man aan geheelonthouding doet mag je gewoon geven hoor.
Dus nee niks geen discriminatie.
https://www.google.nl/amp/s/amp.nos.nl/ ... steld.html
Oh laat maar.
Ik.lees net dat creutzfeld-jakobs niet getest kan worden.
anoniem_64c147b399965 wijzigde dit bericht op 12-07-2019 10:09
88.24% gewijzigd
Een jaar na seks en dat word 3/4 maanden.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het echt belachelijk want mijn broertje en zijn man zijn elkaars one and only en al samen sinds ze 16 zijn.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Ik wilde wel graag, maar het mag niet omdat ik als baby een hele kleine bloedtransfusie ondergaan heb. Wel goed dat jij het gaat doen To :)
Ik geef al bijna 30 jaar. Ben begonnen op mijn 19e. Ik ga meestal 's avonds, dan heb ik goed gegeten.

Ik hoef nooit lang te wachten hier. Iedereen is even aardig. Ik vind dat er altijd een positieve sfeer is.

Tegenwoordig krijg je, terwijl je doneert, een halve liter water om te drinken. Ik merk dat dat echt scheelt nadien. Ik heb nooit gedoe gehad met de donatie zelf, het loopt altijd goed door.

Had laatst voor het eerst dat ik me na afloop minder goed voelde. Maar het was erg warm toen. Ik blijf altijd wel even zitten voor koffie en een koek (of 2 :) ), maar toen werd ik echt extra in de gaten gehouden door de gastvrouwen.
Alle reacties Link kopieren
Mik* schreef:
12-07-2019 07:43
Nee, niet op basis van seksueel contact alleen. Op basis van seksueel contact MET MANNEN, dus wel op basis van geaardheid. Een man die wisselende seksuele contacten heeft met vrouwen, mag doneren zolang hij ze niet betaalt (prostitutie). Een man die een monogame relatie heeft met een man mag niet doneren. Dat heeft niks met risico-inschatting te maken en is pure discriminatie.

Heeft te maken met het niet aanpassen van een regel die stamt uit een tijd dat men dacht dat alleen homo's hiv kregen. Het percentage nieuwe besmettingen is bij heteroseksuele contacten tegenwoordig hoger. En ik mag hopen dat alle bloed getest wordt.
.
Van de website van het aidsfonds:

"Tweederde van alle hiv-infecties in Nederland vindt plaats bij mannen die seks hebben met mannen. Er is vooral een stijging te signaleren onder jonge homomannen en homomannen uit andere culturen."

En dat terwijl homoseksuele mannen circa 4% van de bevolking vormen.

Dus het relatieve risico onder mannen die seks hebben met mannen is - gebaseerd op deze statistiek - wel degelijk veel groter.

Het heeft echt niet met discriminatie te maken; en waarom zouden ze dat in vredesnaam ook willen doen? Ze staan te springen om nieuwe donoren, en juist om mannen, want die hebben gemiddeld een stuk hoger Hb dan vrouwen. Die groep sluiten ze niet voor de lol uit van donatie.
Anoniem262821034 schreef:
12-07-2019 09:45
Als je als homoseksuele man aan geheelonthouding doet mag je gewoon geven hoor.
Dus nee niks geen discriminatie.
Wel discriminatie want een heteroseksueel hoeft niet aan geheelonthouding te doen, en er is geen enkele reden om het van een homo te eisen.
Alle reacties Link kopieren
Shuri schreef:
12-07-2019 11:20
Ik geef al bijna 30 jaar. Ben begonnen op mijn 19e. Ik ga meestal 's avonds, dan heb ik goed gegeten.

Ik hoef nooit lang te wachten hier. Iedereen is even aardig. Ik vind dat er altijd een positieve sfeer is.
Ja vind ik ook, er hangt echt een bijzondere sfeer! :heart:
Alle reacties Link kopieren
Ik ben van plan zoons als ze groter zijn regelmatig mee te nemen trouwens want wil dat ze er soort van mee opgroeien zodat ze later kunnen kiezen of ze willen doneren omdat ze het al kennen.
Vaucluse schreef:
12-07-2019 11:29
Het heeft echt niet met discriminatie te maken; en waarom zouden ze dat in vredesnaam ook willen doen?
Dat weet ik toch niet? Ik heb bloedgroep 0-, dus daar staan ze al helemaal om te springen. Maar ze willen me niet. Tenzij ik lieg.
Alle reacties Link kopieren
Mik* schreef:
12-07-2019 13:03
Dat weet ik toch niet? Ik heb bloedgroep 0-, dus daar staan ze al helemaal om te springen. Maar ze willen me niet. Tenzij ik lieg.

Mijn Hb is te laag, ze willen mij ook niet (ook al functioneer ik nog prima met een Hb lager dan de referentiewaarde). Word ik nu ook gediscrimineerd?
.
Alle reacties Link kopieren
Due-scimmie schreef:
12-07-2019 11:46
Ik ben van plan zoons als ze groter zijn regelmatig mee te nemen trouwens want wil dat ze er soort van mee opgroeien zodat ze later kunnen kiezen of ze willen doneren omdat ze het al kennen.

Doen! Ik ging vroeger met mijn vader mee, en kreeg dan een rolletje verband en een koek. Leuke herinnering.
Hou er wel rekening mee dat ze niet bij de keuring mogen zijn.
.
Alle reacties Link kopieren
We kennen allemaal wel een homo-man die al vanaf zijn pubertijd een vaste monogame relatie heeft met een andere man en een vrouw die de hele wereld bij elkaar neukt zonder condoom.

Maar het gaat om statistieken. Statistisch gezien hebben mannen die met mannen vrijen een hogere kans om HIV te hebben. Dat bloed dat gedoneerd wordt gaat naar (zieke) mensen. Elk risico zo veel mogelijk uitgesloten worden. Het gaat om het risico van de ontvanger. Niet om de gekrenktheid van de potentiële gever.

Het is toch ook geen discriminatie dat als je zelf een donatie hebt gehad in de jaren 80 je nooit meer bloed mag geven ook al ben jij heel erg gezond? Of dat je geen bloed mag geven als je in een bepaald land bent geweest ook al heb jij persoonlijk geen enkel risico gelopen?
Statistiek is de reden dat homo's die seks hebben met andere mannen geen bloed mogen geven. Geen discriminatie.

Want niet weg neemt dat ik me voor kan stellen dat dat heel erg stom voelt. Heel stom!
Alle reacties Link kopieren
Wat een goed idee om je kind(eren) eens mee te nemen
Wil ik ook wel, wist niet of dat mocht
Keuring heb ik gehad, als er geen gekke dingen zijn dan mag ik. De 1e keer neem ik sowieso niet 1 van mn kids mee. Eerst zelf maar eens ervaren
Alle reacties Link kopieren
koelbox schreef:
12-07-2019 15:51
Wat een goed idee om je kind(eren) eens mee te nemen
Wil ik ook wel, wist niet of dat mocht
Keuring heb ik gehad, als er geen gekke dingen zijn dan mag ik. De 1e keer neem ik sowieso niet 1 van mn kids mee. Eerst zelf maar eens ervaren

Met keuring bedoelde ik ook de check voor elke donatie (vragenlijst bespreken, Hb en bloeddruk). Stelt niks voor maar ivm privacy mogen kinderen boven 6j niet mee naar binnen ook al vind jij het geen probleem. :)
Succes de eerste keer!
.
Alle reacties Link kopieren
Aha! Bedankt
Ben echt nog een groentje :-D
Alle reacties Link kopieren
To heb je ook gekeken naar stamceldonatie? Kans dat je wordt opgeroepen is klein maar tekort is groot.
Alle reacties Link kopieren
Goedemorgen Due scimmie,

Nee niet naar gekeken, wat houdt dat in?
Alle reacties Link kopieren
Due-scimmie schreef:
13-07-2019 07:33
To heb je ook gekeken naar stamceldonatie? Kans dat je wordt opgeroepen is klein maar tekort is groot.
Oh, misschien mag ik dat wel doen? Gelden daar "mildere" criteria voor, m.b.t. medicatie en zwangerschap etc?
Alle reacties Link kopieren
koelbox schreef:
13-07-2019 07:45
Goedemorgen Due scimmie,

Nee niet naar gekeken, wat houdt dat in?
Stamceldonatie houdt in dat je opgeroepen kunt worden om bloed of beenmerg te doneren voor een leukemiepatient. Dat is vaak het laatste redmiddel als chemo niet aanslaat.
Het mag tot je 55e jaar, en de kans dat je opgeroepen wordt is echt heel klein. Je mag dan ook nog weigeren.
Lees je anders in bij Matchis.nl, die zorgen voor de stamcelbank. Daar staat het echt zo duidelijk.

toen mijn dochter zich aanmeldde bij Matchis, na het overlijden van haar vader aan leukemie, heb ik 50 euro gedoneerd aan Matchis. Dat geld gebruiken ze om de nieuwe donor in het systeem te krijgen. Je moet wat wangslijmvlies inleveren via een wattenstokje, en dan kom je in het bestand. Er wordt dringend gezocht naar mensen met minder Europese genen. De match komt zeer nauw, en voor zieken met andere roots is er nauwelijks een match te vinden.
Als je eenmaal ooit iemand hebt zien overleven met een stamceldonatie (onze lieve buurman bijvoorbeeld), of iemand hebt zien overlijden omdat er geen match was.. dan ben je in een klap overtuigd van het belang.
Om te lezen: Papa's bloed (door Dennis Verweijen) en mama's moed (door Anke Verweijen) wat deze ziekte met je doet..
Alle reacties Link kopieren
koelbox schreef:
13-07-2019 07:45
Goedemorgen Due scimmie,

Nee niet naar gekeken, wat houdt dat in?
Ik geloof dat ze hey hierboven al duidelijk uitlegt.

Stamcellen kunnen trouwens ook via bloed worden gedoneerd mocht je worden opgeroepen. Het hoeft niet meer persee via je rug.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven