Gezondheid alle pijlers

(bloed)onderzoek naar vitaminentekort

30-08-2013 22:08 24 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie weet waar je een goed (ik neem aan bloed-)onderzoek naar vitaminetekorten kunt laten doen? Of wie heeft dit wel eens gedaan?

Moet dit perse via je huisarts? Ik heb wel eens gehoord dat huisartsen niet zo snel een uitgebreid onderzoek doen en bepaalde b12 tekorten hierdoor ook niet aan het licht komen.
Heb je het überhaupt al bij de huisarts geprobeerd?
Over wat voor b12 tekorten heb je het trouwens?
Ik neem aan dat je het doet omdat je klachten hebt? Dan moet je dus even langs de huisarts om je klachten te bespreken. Wat jij kunt denken dat je zo moe bent door b12-problemen, maar misschien is een beetje ferro genoeg. Je kunt natuurlijk wel vragen of bepaalde dingen meegenomen kunnen worden.
Ok huisarts, ik had t kunnen weten, komt voorelkaar

Maar...

Nu laat ik een stukje duidelijker zijn.....

Wie heeft hier ervaring mee en weet of er bijv ook specifiek op magnesium, vit. D of B vitaminen tekort wordt getest.

Kan men via een onderzoek van de huisarts dit allemaal testen of is dit heel algemeen?

Via google kom ik ook bij orthomoleculaire artsen. Heeft iemand hier ervaring mee?

Ik vind het niet nodig mijn klachten te benoemen hier en ik ben zeker van plan een huisarts te bezoeken bij serieuze klachten.

....maar ik ben eigenlijk gewoon heel benieuwd naar bovenstaande vragen.
Als je normaal eet is de kans op de teweinig vitaminen heel klein...
Waarom zou een huisarts daar niet op kunnen testen? Waarom zo moeilijk doen terwijl je nog niet eens bij de basistap bent begonnen?
Gewoon de huisarts en indien nodig specifiek om B12 test vragen. Zorg er wel voor dat je je multivitaminen en eventuele andere supplementen achterwege laat voor je laat testen zodat je een realistischer uitslag krijgt.
De orthomoleculair dietiste die ik geraadpleegd heb mocht zelf labformulieren uitschrijven. Gewoon mee naar de.prikpoli geweest en zij kreeg de resultaten toegestuurd.
Been there, done that, got the T-shirt.
Tja, een orthomoleculair arts zal altijd wel ergens een tekort vinden wat hij kan behandelen, dat is met de meeste alternatieve geneeswijzen zo.

Maar als je nog helemaal niet naar de huisarts geweest bent voor je klachten zou ik daar eens beginnen.
gewoon een duidelijk gesprek met de huisarts aan gaan. Zelf ook nadenken wat je zou willen testen. en dat vragen en eventueel uitleggen waarom je dat wilt.

Kijk op stichtingb12 tekort.nl voor meer info over de testen can vitamine b12.

Daarbij is het vaak verstandig foliumzuur te testen, vitamine D en ijzer. Ik zeg altijd dat zijn een soort vriendjes met b12. Zoek maar op. De uitslag van vitamine D duurt wel langer, hou daar rekening mee! Vraag om de uitslag. En vraag desnoods een print, dan kan je je eigen bloeduitslagen vergelijken over 5 of 10 jaar En eventueel informatie opzoeken.

Succes!
Nee hoor Bootje. Mijn waarden zijn allemaal goed. In het bloed iig. Jammer alleen dat zonder extra magnesium me krakkemikkig voel en raar droom....
Been there, done that, got the T-shirt.
natuurlijk moet je naar de huisarts. De albert heijn prikt geen bloed
quote:bootje_op_de_golven schreef op 30 augustus 2013 @ 23:10:

Tja, een orthomoleculair arts zal altijd wel ergens een tekort vinden wat hij kan behandelen, dat is met de meeste alternatieve geneeswijzen zo.

Maar als je nog helemaal niet naar de huisarts geweest bent voor je klachten zou ik daar eens beginnen.orthomoleculair dietist hè? Niks geen arts. Kwakzalvers zijn het
quote:Apatura schreef op 31 augustus 2013 @ 00:13:

Nee hoor Bootje. Mijn waarden zijn allemaal goed. In het bloed iig. Jammer alleen dat zonder extra magnesium me krakkemikkig voel en raar droom.... Placebo effect
.
.
Wie heeft hier ervaring mee en weet of er bijv ook specifiek op magnesium, vit. D of B vitaminen tekort wordt getest.

Kan men via een onderzoek van de huisarts dit allemaal testen of is dit heel algemeen?

Ik heb vorig jaar ivm vermoeidheidsklachten ook bloedonderzoek laten doen, gewoon door mijn eigen huisarts. Geen enkel probleem en daaruit kwam een tekort van B12 naar voren. Dit kan dus gemakkelijk getest worden. Hoe dit met vit. D en magnesium zit durf ik niet te zeggen, maar lijkt me niet veel ingewikkelder dan B12.

Gewoon wat extra kruisjes op het lab-formulier, denk ik.

Mijn moeder heeft een langzaamwerkende schildklier, wanneer ik toch bloed laat prikken vraag ik mijn huisarts of hier extra naar gekeken kan worden. Ook dat is altijd zo geregeld.

Overleg met je arts, hij kan je haarfijn vertellen wat wel en niet kan.

Succes
quote:oddjobx schreef op 31 augustus 2013 @ 01:44:

Hoi, Meds.

Mis de bekende gezichten, waaronder jou.

Of is 't dat ik er minder ben?

Ja het is allemaal minder tegenwoordig.

Sinds WA koning is, is het veranderd
.
onder de naam Armand
Bij mij is vorig jaar door de huisarts geprikt op vit. B12, vit. D, en mijn hb. Gewoon vragen aan de huisarts.
Ik snap de TO wel, ik heb ook met tekorten rondgelopen en het heeft me heel wat geploeter bij de huisarts gekocht en op het laatst ben ik zelfs geswitched van huisarts.

Maar in principe moet de huisarts gewoon doen wat jij wil. Als jij zegt: ik wil me laten prikken op D, B12 en de ijzerhandel want ik heb die en die en die klachten dan zouden ze daar akkoord mee moeten gaan.

Maar goed, zoals ik al zei, bij mij ging het allemaal ook niet zo makkelijk. Heb het uiteindelijk wel voor elkaar gekregen, en had dus zowel een D als een B12 en een ijzertekort. Hoera.
Yolo, TO is Nog niet eens bij de huisarts geweest?! Hoezo achterstevoren beginnen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven