Bloeddruk
zondag 25 maart 2018 om 20:34
Ik heb een vraagje, kom er niet helemaal uit en wil niet gelijk naar de huisarts rennen.
5 weken geleden ben ik bevallen, tijdens Mn zwangerschap heb ik pre eclamsie gehad. Na de bevalling nog medicatie en na 2 weken kon ik afbouwen. Bij de huisarts en de gynaecoloog steeds een bloeddruk van 120/80 dus ik ben goedgekeurd.
Alleen de huisarts had gezegd controleer Zelf ook af en toe je bloeddruk. Nu waren alle metingen goed, behalve vijf dagen geleden . Mijn bloeddruk was toen 120/87 en toen raakte ik in paniek, vervolgens schoot Mn bloeddruk door naar 160/111 en pas na mijn paniekaanval zakte hij weer. Alleen sindsdien zit Mn onderdruk rond de 90
althans als ik hem opmeet direct nadat ik ben gaan zitten, na tien minuten is hij vaak 115/80.
Nu heb ik gister trampoline gesprongen en was Mn bloeddruk direct daarna 160/96 en nu vandaag na 10 km te hebben gewandeld was hij 160/100 en na vijf minuten 120/90 en pas weer 5 minuten later 120/85
Is dit normaal? Of moet ik me nu zorgen maken?
Misschien nog een belangrijke toevoeging, als ik heel rustig zit is mijn bloeddruk vaak 108/72 al is dit na de paniekaanval vaak toch hoger 115/78
5 weken geleden ben ik bevallen, tijdens Mn zwangerschap heb ik pre eclamsie gehad. Na de bevalling nog medicatie en na 2 weken kon ik afbouwen. Bij de huisarts en de gynaecoloog steeds een bloeddruk van 120/80 dus ik ben goedgekeurd.
Alleen de huisarts had gezegd controleer Zelf ook af en toe je bloeddruk. Nu waren alle metingen goed, behalve vijf dagen geleden . Mijn bloeddruk was toen 120/87 en toen raakte ik in paniek, vervolgens schoot Mn bloeddruk door naar 160/111 en pas na mijn paniekaanval zakte hij weer. Alleen sindsdien zit Mn onderdruk rond de 90
Nu heb ik gister trampoline gesprongen en was Mn bloeddruk direct daarna 160/96 en nu vandaag na 10 km te hebben gewandeld was hij 160/100 en na vijf minuten 120/90 en pas weer 5 minuten later 120/85
Is dit normaal? Of moet ik me nu zorgen maken?
Misschien nog een belangrijke toevoeging, als ik heel rustig zit is mijn bloeddruk vaak 108/72 al is dit na de paniekaanval vaak toch hoger 115/78
anoniem_115943 wijzigde dit bericht op 25-03-2018 20:37
6.86% gewijzigd
zondag 25 maart 2018 om 20:38
Oké, dat zou dus goed kunnen. Ik ben best wel in paniek geraakt toen ik pre eclamsie kreeg
zondag 25 maart 2018 om 20:39
Het enige dat ik je zou kunnen adviseren is die bloeddrukmeter in de vuilnisbak te gooien, eens met je huisarts te gaan praten en je verder niet zo druk te maken, want daar krijg je alleen maar een hoge bloeddruk van.
Het is normaal dat je na actie een hogere bloeddruk hebt, vandaar het na 5 minuten ook weer is gedaald.
Je bent aan het doordraaien met dat ding, genoeg nu!
Hartelijk gefeliciteerd met je kindje. Geniet ervan.
Het is normaal dat je na actie een hogere bloeddruk hebt, vandaar het na 5 minuten ook weer is gedaald.
Je bent aan het doordraaien met dat ding, genoeg nu!
Hartelijk gefeliciteerd met je kindje. Geniet ervan.
zondag 25 maart 2018 om 20:41
Wij mogen geen medisch advies geven, dus vraag het je huisarts.
Wat mij alleen opvalt is dat de huisarts heeft gezegd :"Controleer af en toe je bloeddruk". Als je naar de huisarts gaat/belt, vraag dan even na welke frequentie hij daarmee bedoelde. Want je controleert veel vaker dan ik zou doen wanneer ik de term af en toe zou horen. Dus goed om na te vragen hoe je dat 'af en toe' concreet moet invullen en of het zin heeft om direct na wandelen te meten, dan na 5 minuten weer en dan na 5 minuten nog eens.
Wat mij alleen opvalt is dat de huisarts heeft gezegd :"Controleer af en toe je bloeddruk". Als je naar de huisarts gaat/belt, vraag dan even na welke frequentie hij daarmee bedoelde. Want je controleert veel vaker dan ik zou doen wanneer ik de term af en toe zou horen. Dus goed om na te vragen hoe je dat 'af en toe' concreet moet invullen en of het zin heeft om direct na wandelen te meten, dan na 5 minuten weer en dan na 5 minuten nog eens.
zondag 25 maart 2018 om 20:44
Ja jullie bevestigen wel mijn vermoedens, maar ik raak echt een beetje in paniek. Ik durf de huisarts niet te bellen, bang dat ik weer aan de medicatie moet
Na mijn bevalling is mijn bloeddruk 1 dag normaal geweest en toen steeg hij weer enorm, waardoor ik een week in het ziekenhuis heb gelegen.
En nu voel ik steeds vanalles waardoor ik denk dat mijn bloeddruk weer te hoog is. Maar dat is gekomen na mijn paniekaanval, daarvoor ging het goed
Na mijn bevalling is mijn bloeddruk 1 dag normaal geweest en toen steeg hij weer enorm, waardoor ik een week in het ziekenhuis heb gelegen.
En nu voel ik steeds vanalles waardoor ik denk dat mijn bloeddruk weer te hoog is. Maar dat is gekomen na mijn paniekaanval, daarvoor ging het goed
zondag 25 maart 2018 om 20:47
Ja daar heb je gelijk in. Dat deed ik in eerste instantie ook, maar sinds vijf dagen geleden meet ik hem dus de hele dag doorTijdschriftenverslindster schreef: ↑25-03-2018 20:41Wij mogen geen medisch advies geven, dus vraag het je huisarts.
Nu heb ik bijv hoofdpijn en denk ik gelijk, mijn bloeddruk zal wel te hoog zijn.
En als ik in bed lig en ik voel mijn hartslag denk ik ook gelijk dat er iets mis is met mijn bloeddruk.
Waarschijnlijk gaat hij daardoor ook omhoog?
zondag 25 maart 2018 om 20:49
Wanneer je lijf meer bloed (zuurstof, voeding) nodig heeft (bijvoorbeeld tijdens sporten) gaat je bloeddruk omhoog. Wat werkt het lichaam toch geweldig mooi!
Tijdens een paniek aanval en stress schiet je lijd in een vecht of vlucht stand, en daar heb je ook meer zuurstof en voeding nog.
Nu de blieddrukmeter de vuilnisbak in gooien.
Wanneer je weer ergens een controle hebt of naar de huisarts moet, dan kan je vragen of ze je bloeddruk opmeten. Je gaat zelf niet goed om met bloeddruk meten.
De bloeddruk is nooit stabiel door de dag. Daarom wordt er altijd geadviseerd om, wanneer je zelf meet, dit elke dag op het zelfde tijdstip nadat je een tijdje rustig gezeten hebt, te meten.
Tijdens een paniek aanval en stress schiet je lijd in een vecht of vlucht stand, en daar heb je ook meer zuurstof en voeding nog.
Nu de blieddrukmeter de vuilnisbak in gooien.
Wanneer je weer ergens een controle hebt of naar de huisarts moet, dan kan je vragen of ze je bloeddruk opmeten. Je gaat zelf niet goed om met bloeddruk meten.
De bloeddruk is nooit stabiel door de dag. Daarom wordt er altijd geadviseerd om, wanneer je zelf meet, dit elke dag op het zelfde tijdstip nadat je een tijdje rustig gezeten hebt, te meten.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
explore, dream & discover
zondag 25 maart 2018 om 20:49
Ja ik las dus dat bij inspanning alleen je bovendruk stijgt en je onderdruk hoort te dalen, als dat niet gebeurd zijn je aders niet meer soepel.kroketje88 schreef: ↑25-03-2018 20:45Je bloeddruk is hoger bij/na inspanning.. Net zoals je bloeddruk hoger is bij stress/paniek..
In rust en zonder paniek.. is hij dan goed? Laat het dan los.
En ga nog eens praten met de HA over je angsten.. Want zo gaat het ook niet goed..
zondag 25 maart 2018 om 21:08
Fijn dat de boodschap over is gekomen.Lotslove schreef: ↑25-03-2018 20:47Ja daar heb je gelijk in. Dat deed ik in eerste instantie ook, maar sinds vijf dagen geleden meet ik hem dus de hele dag door![]()
Nu heb ik bijv hoofdpijn en denk ik gelijk, mijn bloeddruk zal wel te hoog zijn.
En als ik in bed lig en ik voel mijn hartslag denk ik ook gelijk dat er iets mis is met mijn bloeddruk.
Waarschijnlijk gaat hij daardoor ook omhoog?
Mijn eerste gedachte bij het lezen van je topic was inderdaad dat je je wellicht teveel op je bloeddruk fixeert. Maar ik ben geen dokter.
Begrijpelijk dat je geschrokken bent van de zwangerschapsvergiftiging en dat het je misschien wat moeite kost om weer op je lichaam te vertrouwen. Maar als angst je leven teveel gaat bepalen/beheersen, is het wellicht goed om hier professionele hulp voor in te schakelen. Het moet voor jezelf (en misschien ook voor je omgeving) vervelend zijn om steeds zo angstig te zijn.
Gefeliciteerd met je baby trouwens!
zondag 25 maart 2018 om 21:19
Bedankt !Tijdschriftenverslindster schreef: ↑25-03-2018 21:08Fijn dat de boodschap over is gekomen.Ik vind het nl. best lastig om te bepalen waar de grens van wel/geen medisch advies geven, ligt.
Mijn eerste gedachte bij het lezen van je topic was inderdaad dat je je wellicht teveel op je bloeddruk fixeert. Maar ik ben geen dokter.
Begrijpelijk dat je geschrokken bent van de zwangerschapsvergiftiging en dat het je misschien wat moeite kost om weer op je lichaam te vertrouwen. Maar als angst je leven teveel gaat bepalen/beheersen, is het wellicht goed om hier professionele hulp voor in te schakelen. Het moet voor jezelf (en misschien ook voor je omgeving) vervelend zijn om steeds zo angstig te zijn.
Gefeliciteerd met je baby trouwens!
Ja ik reageer echt als een verslaafde. Ik meet steeds stiekem mijn bloeddruk op zonder dat iemand het merkt
Alleen dat idee vind ik dus best eng. Maar ik zal eens proberen een weekje niet te meten ( niet dat ik een keus heb nu) en dan daarna een keer langsgaan bij de huisarts om hem te laten meten.
Mijn man vind ook dat ik een beetje te streng ben voor mezelf , negen maanden lang heel misselijk geweest en bijna alleen maar op bed gelegen. En dan nu ineens weer alles willen doen op mijn oude niveau.
zondag 25 maart 2018 om 21:29
Ga praten met je ha, je krijgt echt niet zomaar weer medicatie, de ha begrijpt wel dat je bij paniek of activiteit een hogere tensie hebt. Maar je lijkt het nodig te hebben om over je bevalling te praten en alles hieromtrent. Je maakt jezelf helemaal gek zo... En dat is nogal zonde. Dus hup hup naar je ha en laat je helpen.
Kia aka brandhout voor de hel, aangenaam.
zondag 25 maart 2018 om 21:31
Erkenning is de eerste stap op weg naar genezing. Dus goed dat je het inziet en kijk of het je zelfstandig lukt of je beter een professional kunt inschakelen. Heb je alleen op dit bloeddrukvlak angst of ook op andere terreinen? Was de zwangerschap/bevalling traumatisch voor je? In die laatste gevallen lijkt professionele hulp me zeker raadzamer.Lotslove schreef: ↑25-03-2018 21:19Bedankt !
Ja ik reageer echt als een verslaafde. Ik meet steeds stiekem mijn bloeddruk op zonder dat iemand het merktmaar goed mijn man kent me wel een beetje, dus die neemt de bloeddruk meter nu mee.
Alleen dat idee vind ik dus best eng. Maar ik zal eens proberen een weekje niet te meten ( niet dat ik een keus heb nu) en dan daarna een keer langsgaan bij de huisarts om hem te laten meten.
Mijn man vind ook dat ik een beetje te streng ben voor mezelf , negen maanden lang heel misselijk geweest en bijna alleen maar op bed gelegen. En dan nu ineens weer alles willen doen op mijn oude niveau.
Je man klinkt wijs.
anoniem_272211 wijzigde dit bericht op 25-03-2018 21:38
2.20% gewijzigd
zondag 25 maart 2018 om 21:38
Ik heb ook pre eclampsie gehad en slik nu medicatie voor mijn bloeddruk. Dochter is nu drie...van die hoge bloeddruk kom ik niet meer af. Ook ik wissel veel qua waardes. Een normale bloeddruk is Ong 120/80, kan wat afwijken. Als je inspanning hebt gehad is hij hoger, dat is normaal.
Mijn huisarts adviseerde mij om 1x PW de bloeddruk te meten op een vast tijdstip. Dan kan je vergelijken. Jij “rommelt” met het blieddrukmeten (steeds verschillende tijden, na verschillende aktiviteiten) en dan krijg je ook verschillende metingen waardoor jij onzeker word. Ik ben geen arts maar als ik jouw verhaal zo lees is er niks mis met je bloeddruk.
Mocht je toch twijfelen gewoon de huisarts bellen.
Mijn huisarts adviseerde mij om 1x PW de bloeddruk te meten op een vast tijdstip. Dan kan je vergelijken. Jij “rommelt” met het blieddrukmeten (steeds verschillende tijden, na verschillende aktiviteiten) en dan krijg je ook verschillende metingen waardoor jij onzeker word. Ik ben geen arts maar als ik jouw verhaal zo lees is er niks mis met je bloeddruk.
Mocht je toch twijfelen gewoon de huisarts bellen.
zondag 25 maart 2018 om 21:49
Nee gelukkig geen andere angsten.Tijdschriftenverslindster schreef: ↑25-03-2018 21:31Erkenning is de eerste stap op weg naar genezing. Dus goed dat je het inziet en kijk of het je zelfstandig lukt of je beter een professional kunt inschakelen. Heb je alleen op dit bloeddrukvlak angst of ook op andere terreinen? Was de zwangerschap/bevalling traumatisch voor je? In die laatste gevallen lijkt professionele hulp me zeker raadzamer.
Je man klinkt wijs.Wat is er mis met een klein stapje terugdoen? Je lichaam is nog aan het herstellen van zwangerschap en bevalling, je leven is vast enorm veranderd sinds de geboorte van de baby; ook dat lijken mij (bewust kinderloos) dingen die veel energie vragen. Geef jezelf ook even de tijd om te wennen, een nieuw evenwicht te vinden en je conditie op te bouwen. Jezelf overvragen kan ook tot angst en paniek leiden.
Dit was mijn tweede zwangerschap. Tijdens mijn eerste zwangerschap had ik op het eind ook een bloeddruk van 220/120 alleen ben ik toen gelijk ingeleid. En na mijn bevalling weer een hele mooie bloeddruk van 115/72. Nu begon de stijging al eerder en verliep ook wat heftiger en heb meerdere medicamenten nodig gehad om alles weer een beetje binnen de perken te houden. Ik was echt bang dat ik dood zou gaan. En na de bevalling gebeurde weer hetzelfde.
Na mijn eerste bevalling heb ik er nooit echt meer over na gedacht en bij de tweede zwangerschap had ik de hoge bloeddruk ook al wel verwacht,
Alleen doordat het nu zoveel heftiger werd zit de schrik er gewoon goed in. Ik had gewoon verwacht een hoge bloeddruk, baby eruit en klaar.
De bevalling was overigens een eitje. Hij viel er nog net niet uit,
Dat zou ik elke dag wel kunnen doen
Ik ga eens kijken of het beter gaat de komende week. En mocht dat niet zo zijn ga ik zeker even babbelen met de huisarts
zondag 25 maart 2018 om 21:51
Over het algemeen ben ik erg tegen dit soort meetgereedschappen in huis te hebben als particulier. Zoveel mensen die erin door slaan.
Goed dat dat ding nu weg is en spreek gewoon met je huisarts af dat je voorlopig 1 of 2 keer per week daar even laat meten.
En ik denk dat het niet gek is dat je man zegt dat je wat rustiger aan moet doen en niet teveel van jezelf verwachten.
Ow en gefeliciteerd met de geboorte van je kindje.
Goed dat dat ding nu weg is en spreek gewoon met je huisarts af dat je voorlopig 1 of 2 keer per week daar even laat meten.
En ik denk dat het niet gek is dat je man zegt dat je wat rustiger aan moet doen en niet teveel van jezelf verwachten.
Ow en gefeliciteerd met de geboorte van je kindje.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
is meer
lief
dan hebben