Bloeddruk
zondag 25 maart 2018 om 20:34
Ik heb een vraagje, kom er niet helemaal uit en wil niet gelijk naar de huisarts rennen.
5 weken geleden ben ik bevallen, tijdens Mn zwangerschap heb ik pre eclamsie gehad. Na de bevalling nog medicatie en na 2 weken kon ik afbouwen. Bij de huisarts en de gynaecoloog steeds een bloeddruk van 120/80 dus ik ben goedgekeurd.
Alleen de huisarts had gezegd controleer Zelf ook af en toe je bloeddruk. Nu waren alle metingen goed, behalve vijf dagen geleden . Mijn bloeddruk was toen 120/87 en toen raakte ik in paniek, vervolgens schoot Mn bloeddruk door naar 160/111 en pas na mijn paniekaanval zakte hij weer. Alleen sindsdien zit Mn onderdruk rond de 90
althans als ik hem opmeet direct nadat ik ben gaan zitten, na tien minuten is hij vaak 115/80.
Nu heb ik gister trampoline gesprongen en was Mn bloeddruk direct daarna 160/96 en nu vandaag na 10 km te hebben gewandeld was hij 160/100 en na vijf minuten 120/90 en pas weer 5 minuten later 120/85
Is dit normaal? Of moet ik me nu zorgen maken?
Misschien nog een belangrijke toevoeging, als ik heel rustig zit is mijn bloeddruk vaak 108/72 al is dit na de paniekaanval vaak toch hoger 115/78
5 weken geleden ben ik bevallen, tijdens Mn zwangerschap heb ik pre eclamsie gehad. Na de bevalling nog medicatie en na 2 weken kon ik afbouwen. Bij de huisarts en de gynaecoloog steeds een bloeddruk van 120/80 dus ik ben goedgekeurd.
Alleen de huisarts had gezegd controleer Zelf ook af en toe je bloeddruk. Nu waren alle metingen goed, behalve vijf dagen geleden . Mijn bloeddruk was toen 120/87 en toen raakte ik in paniek, vervolgens schoot Mn bloeddruk door naar 160/111 en pas na mijn paniekaanval zakte hij weer. Alleen sindsdien zit Mn onderdruk rond de 90
Nu heb ik gister trampoline gesprongen en was Mn bloeddruk direct daarna 160/96 en nu vandaag na 10 km te hebben gewandeld was hij 160/100 en na vijf minuten 120/90 en pas weer 5 minuten later 120/85
Is dit normaal? Of moet ik me nu zorgen maken?
Misschien nog een belangrijke toevoeging, als ik heel rustig zit is mijn bloeddruk vaak 108/72 al is dit na de paniekaanval vaak toch hoger 115/78
anoniem_115943 wijzigde dit bericht op 25-03-2018 20:37
6.86% gewijzigd
zondag 25 maart 2018 om 21:52
Nee dat denk ik niet, mijn vriendin zei dat dit helemaal nog niet mocht, dat wist ik niet. Dus ik zal het de komende twee maanden niet meer doen.
Waarschijnlijk komt het omdat ik een hele makkelijke bevalling had, fysiek heb ik helemaal nergens last van.
Psychisch daarintegen ...
zondag 25 maart 2018 om 22:04
Oftewel je kunt wel een steuntje in je rug gebruiken. Ga gewoon van de week even naar je ha toe.Lotslove schreef: ↑25-03-2018 21:52Nee dat denk ik niet, mijn vriendin zei dat dit helemaal nog niet mocht, dat wist ik niet. Dus ik zal het de komende twee maanden niet meer doen.
Waarschijnlijk komt het omdat ik een hele makkelijke bevalling had, fysiek heb ik helemaal nergens last van.
Psychisch daarintegen ...
Kia aka brandhout voor de hel, aangenaam.
zondag 25 maart 2018 om 22:47
Niets vreemds aan wat je gemeten hebt.
Je verwacht daarentegen wel veel te veel van jezelf.
5 weken na een zwangerschap is het niet verstandig om al zoveel te doen (trampoline en 10 km wandelen ???).
Zoek eens in je buurt naar een goede zwangerfit docente welke je kan helpen met het fysieke herstel.
Ondanks dat je voor je gevoel goed hersteld bent is het echt geen overbodige luxe.
Mbt je angsten, bespreek dit ook met je huisarts!!
Je verwacht daarentegen wel veel te veel van jezelf.
5 weken na een zwangerschap is het niet verstandig om al zoveel te doen (trampoline en 10 km wandelen ???).
Zoek eens in je buurt naar een goede zwangerfit docente welke je kan helpen met het fysieke herstel.
Ondanks dat je voor je gevoel goed hersteld bent is het echt geen overbodige luxe.
Mbt je angsten, bespreek dit ook met je huisarts!!
maandag 26 maart 2018 om 08:17
Voor de meeste vrouwen misschien wel. Maar er zijn vrouwen die na de bevalling weer redelijk snel hun lijf terug hebben. Uitzonderlijk misschien wel, maar zeker niet bijzonder.
Na 5 weken had ik echt mijn lijf weer terug, en deed ik eigenlijk alles. Maar er zijn vrouwen die dan nog helemaal niets kunnen.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
explore, dream & discover
maandag 26 maart 2018 om 09:27
maandag 26 maart 2018 om 09:34
Nou ja ik weet niet of het advies waardeloos is, normaal was ik er heel relaxt onder en waren mijn waardes altijd goed ( nu eigenlijk nog steeds in rust)Honingbij_ schreef: ↑26-03-2018 09:27Wat een waardeloos advies van je HA. Thuismeters zijn sowieso enorm onbetrouwbaar en zelf je bloeddruk meten is vragen om dit soort problemen. Ik zou met je HA proberen af te spreken dat je eens in de zoveel tijd bij de assistente je bloeddruk laat meten, en dan dus ook alleen in rust.
In het ziekenhuis heb ik ook wel eens een bloeddruk gehad van 160/95 in rust ( maar dan was er medisch altijd iets aan de hand waardoor hij omhoog ging) maar hier was ik altijd heel relaxt onder.
Alleen tijdens de pre eclamsie ben ik best wel geschrokken. Ik werd mij ineens een soort van bewust van de gevaren van een hoge bloeddruk.
Maar goed ik denk dat dit ook moet slijten en anders een keer een afspraak maken bij een psycholoog .