Gezondheid alle pijlers

Bloedend korstje koortslip besmettelijk?

02-01-2025 19:41 16 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Had er al 1,5 jaar even geen last meer van, maar afgelopen week kwam er toch een koortslip door. Gelijk lysine ingenomen en de blaasjes werden na een paar daagjes opgedroogde korstjes.
Nu zag ik net in de spiegel dat een korstje is open gebarsten en flink aan het bloeden is.

Ik heb er maar een pleister op geplakt, maar dat voelt niet fijn en daarom wil ik straks zonder pleister op mijn lip slapen.
Stel dat het alsnog gaat bloeden vannacht, is het bloed dan ook besmettelijk? Stel dat ik tijdens mijn slaap wat bloed aanraak en vervolgens ook in mijn ogen ga zitten, loop ik dan de kans dat ik mijn ogen besmet? Of alleen het gele vocht/de pus die besmettelijk is?
Het virus woont al in je lijf. Denk niet dat je jezelf dan nog extra kunt besmetten.
Purrmaid schreef:
02-01-2025 19:53
Het virus woont al in je lijf. Denk niet dat je jezelf dan nog extra kunt besmetten.
Kun je het dan nog wel overbrengen naar andere lichaamsdelen/ogen?
Ik dacht dat ik er bijna van verlost was (korstjes fase) tot het korstje net onwijs is gaan bloeden
Hoop gewoon niet dat ik vannacht per ongeluk aan het bloedend korstje ga zitten en dan in mijn ogen ga wrijven
(Tenzij het bloed zelf niet meer besmettelijk is)
Je bent al besmet.
Purrmaid schreef:
02-01-2025 19:53
Niet opnieuw besmetten, maar je moet wel voorzichtig zijn met je ogen i.c.m. een koortslip. Het vocht kan namelijk zorgen voor een oogontsteking. Geen idee of bloed hetzelfde effect heeft, maar je kunt er maar beter voorzichtig mee zijn.
I'm not crazy. My reality is just different than yours.
Wanneer iemand al een koortslip heeft, is het mogelijk dat die persoon de ontsteking met de handen overbrengt naar het eigen oog, zodat er ook een oogontsteking ontstaat.
Andre schreef:
02-01-2025 20:06
Wanneer iemand al een koortslip heeft, is het mogelijk dat die persoon de ontsteking met de handen overbrengt naar het eigen oog, zodat er ook een oogontsteking ontstaat.
Dit bedoelde ik inderdaad
Ik kan nergens vinden of het bloed van een opengebarst korstje ook nog besmettelijk is
Bloed in je oog is nooit goed natuurlijk.

Maar je blijft dat besmetten maar herhalen. Het herpesvirus zit al in je en gaat nooit meer weg.
Je kan wel je oog of neus besmetten via vocht uit de blaasjes idd. Maar of het virus actief is in bloed van het korstje zou ik ook niet weten.

Ik kwam eens bij de tandarts met een korstje en die was niet amused, ze zei we kunnen jouw hele gezicht besmetten met onze handschoenen als dat korstje open gaat. Vond ik wat dramatisch klinken maar misschien is dat wel echt zo.

Edit: oh nee ik bedenk nu dat het de huidtherapeut was. Laat maar.

Maar de tandarts heeft ook al eens iets gezegd over niet met een korstje langskomen.
bijtie wijzigde dit bericht op 02-01-2025 20:28
17.20% gewijzigd
Verspreiding van het virus:

Het herpesvirus is besmettelijk, vooral wanneer de blaren open zijn of bloed of vocht uit de wond komt. Ook al ben je misschien niet in gevaar voor je eigen gezondheid, de kans bestaat dat je het virus aan jezelf verspreidt naar andere delen van je lichaam, zoals je ogen (wat kan leiden tot herpes ooginfecties). Dit gebeurt meestal door onbewust contact, bijvoorbeeld met je handen, dus het is belangrijk om goed te wassen.
Purrmaid schreef:
02-01-2025 20:18
Bloed in je oog is nooit goed natuurlijk.

Maar je blijft dat besmetten maar herhalen. Het herpesvirus zit al in je en gaat nooit meer weg.
Ik druk het misschien verkeerd uit in mijn OP.
Het virus zal idd nooit meer uit mijn lichaam gaan, maar ik bedoelde of ik dmv aanraking van het bloed ergens anders een ontsteking kan krijgen (ogen)
Andre schreef:
02-01-2025 20:28
Verspreiding van het virus:

Het herpesvirus is besmettelijk, vooral wanneer de blaren open zijn of bloed of vocht uit de wond komt. Ook al ben je misschien niet in gevaar voor je eigen gezondheid, de kans bestaat dat je het virus aan jezelf verspreidt naar andere delen van je lichaam, zoals je ogen (wat kan leiden tot herpes ooginfecties). Dit gebeurt meestal door onbewust contact, bijvoorbeeld met je handen, dus het is belangrijk om goed te wassen.
Bloed ook dus.
Dan toch maar met een irritante pleister op mijn lip gaan slapen
Kun je niet die speciale pleisters voor koortslippen halen? Die zie en voel je nauwelijks zitten. Weet alleen niet of je een supermarkt in de buurt hebt en of zij dat überhaupt verkopen.
I'm not crazy. My reality is just different than yours.
MockTurtle schreef:
02-01-2025 20:38
Kun je niet die speciale pleisters voor koortslippen halen? Die zie en voel je nauwelijks zitten. Weet alleen niet of je een supermarkt in de buurt hebt en of zij dat überhaupt verkopen.
Voor deze nacht niet meer mogelijk
Voor morgen kan ik die wel gaan halen.
Zal vanavond een gewone pleister erop doen
Hanaa schreef:
02-01-2025 20:16
Dit bedoelde ik inderdaad
Ik kan nergens vinden of het bloed van een opengebarst korstje ook nog besmettelijk is
Jazeker! Al het vocht uit een koortslip is besmettelijk: bloed, helder vocht, etc.

Goed dat je zo voorzichtig bent !👍🏻
Twee pleisters erover gedaan en nu gaat het nachtlampje uit :-)
Bedankt

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven