Gezondheid alle pijlers

Bloedgroep thuistest betrouwbaar?

04-01-2021 23:53 51 berichten
Ik wil al vele jaren graag mijn bloedgroep weten. Waarom? Geen idee eigenlijk, ben er gewoon heel erg nieuwsgierig naar. De huisarts lastig vallen hiervoor zie ik in deze coronatijd niet zitten en ook zal hij er niet zomaar aan meewerken zonder medische noodzaak vermoed ik.

Afijn, nu kwam ik een thuistest tegen van easy home test. Lijkt betrouwbaar maar ik ben toch beniewd of mensen hier ervaring mee hebben.
Alle reacties Link kopieren
S7rin schreef:
05-01-2021 00:16
Geen zinvol commentaar, dat weet ik, maar: ik vind het altijd zo wonderlijk wanneer (volwassen) mensen hun bloedgroep niet weten. Ik weet mijn bloedgroep al zo lang als ik mij kan herinneren. Is er waarschijnlijk door mijn ouders ingestampt, tezamen met de telefoonnummers van opa's en oma's om te bellen in geval van nood.

Ik heb de info (gelukkig) nooit paraat moeten hebben. Dus of het nou zo nuttig was als mijn ouders dachten... Ik heb trouwens ook hun bloedgroepen geleerd.
Ik heb nog steeds geen idee. Wel eens aan mijn moeder gevraagd als kind, maar dat wist ze niet. Die van haarzelf en mijn vader wel omdat beiden bloed gaven. Ik heb maar één keer bloed laten prikken voor iets anders, nooit zwanger geweest, geen ziekenhuisopnames enz.

To, net als jij ben ik met vlagen toch wel nieuwsgierig. Maar te lui om eens naar de dokter te bellen of het in mijn dossier staat, dat zou dan zo'n beetje het enige zijn dat erin staat. :rofl:
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
S7rin schreef:
05-01-2021 00:16
Geen zinvol commentaar, dat weet ik, maar: ik vind het altijd zo wonderlijk wanneer (volwassen) mensen hun bloedgroep niet weten. Ik weet mijn bloedgroep al zo lang als ik mij kan herinneren. Is er waarschijnlijk door mijn ouders ingestampt, tezamen met de telefoonnummers van opa's en oma's om te bellen in geval van nood.

Ik heb de info (gelukkig) nooit paraat moeten hebben. Dus of het nou zo nuttig was als mijn ouders dachten... Ik heb trouwens ook hun bloedgroepen geleerd.
Ik vind het juist heel gek dat schijnbaar mensen denken dat het nuttig is om te weten welke bloedgroep je hebt. In noodsituaties doen ze een kruistest en als daar geen tijd voor is, krijg je O-. Er is echt nergens een arts die aan de familie gaat vragen om de bloedgroep.

Zelf weet ik ook niet mijn bloedgroep (ben nota bene arts). Soms wel benieuwd, maar het is vrij onzinnige info verder om te weten. Bij een eventuele toekomstige zwangerschap zal het wel bepaald gaan worden, want dan is het ook daadwerkelijk van belang.

Overigens wordt bij een standaard bloedonderzoek bij bijv de HA niet standaard de bloedgroep meegenomen hoor. Dus hoeft helemaal niet zo te zijn dat de HA dat weet.
Alle reacties Link kopieren
Je kan ook een Mijn Heritage onderzoekje laten doen. Dan kan je ook meer te weten komen over je etnische achtergrond enz.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
suzyqfive schreef:
05-01-2021 08:33
Je kan ook een Mijn Heritage onderzoekje laten doen. Dan kan je ook meer te weten komen over je etnische achtergrond enz.
Dat soort afkomst onderzoeken lijken soms wonderlijke uitkomsten te geven. Zelfs volledig andere afkomst voor eeneiige tweelingen....
Ik zou het op een bloedgroeptest houden.

-
Overigens verwonderde een Belgische collega zich ook over het niet-weten van de bloedgroep bij de Nederlanders. Blijkbaar wordt dat in België vaker /altijd uitgezocht bij kinderen en ook gedeeld met hen. De meeste Nederalnders lijken het inderdaad gewoon niet te weten.
ivo70 schreef:
05-01-2021 08:45
Dat soort afkomst onderzoeken lijken soms wonderlijke uitkomsten te geven. Zelfs volledig andere afkomst voor eeneiige tweelingen....
Ik zou het op een bloedgroeptest houden.

-
Overigens verwonderde een Belgische collega zich ook over het niet-weten van de bloedgroep bij de Nederlanders. Blijkbaar wordt dat in België vaker /altijd uitgezocht bij kinderen en ook gedeeld met hen. De meeste Nederalnders lijken het inderdaad gewoon niet te weten.
Maar ik vraag me echt af wat mensen dan denken dat de relevantie van die kennis is? Behalve dat het nice to know is kan je er verder echt helemaal niets mee.
Ik kwam mijn bloedgroep te weten toen ik bloeddonor werd. En tijdens m'n zwangerschap gaven ze het inderdaad ook aan.
S7rin schreef:
05-01-2021 00:16
Geen zinvol commentaar, dat weet ik, maar: ik vind het altijd zo wonderlijk wanneer (volwassen) mensen hun bloedgroep niet weten. Ik weet mijn bloedgroep al zo lang als ik mij kan herinneren. Is er waarschijnlijk door mijn ouders ingestampt, tezamen met de telefoonnummers van opa's en oma's om te bellen in geval van nood.

Ik heb de info (gelukkig) nooit paraat moeten hebben. Dus of het nou zo nuttig was als mijn ouders dachten... Ik heb trouwens ook hun bloedgroepen geleerd.
In Nederland ken je de bloedgroep van je kind niet automatisch. Tenzij er iets aan de hand is natuurlijk, maar ze testen dat niet standaard.
bia-pia schreef:
05-01-2021 08:06
Ik weet mijn bloedgroep sinds de zwangerschappen (AB+).
Ik denk dat je de bloedgroep van je kinderen alleen maar hoort als je rhesus negatief bent.
Ik ben rhesus negatief maar weet de bloedgroepen van mijn kinderen niet. Ze vroegen er laatst zelf eens naar, dus zijn we gaan zoeken op de papieren die ik nog had (ze zijn allemaal geboren in het ziekenhuis), maar er staan geen bloedgroepen op.

Jammer. Ik weet het zelf wel al mijn hele leven. Mijn ouders wisten het dus wel van mij.
Alle reacties Link kopieren
GinnyJones schreef:
05-01-2021 00:45

Ik heb best 20 euro over voor zo'n test, maar dan wil ik wel een betrouwbare uitslag. Omdat ik op zich niet bijster veel vertrouwen heb ik thuistests dacht ik, ik vraag het eerst even.
Mwah, deze zou je best kunnen doen hoor.

Stel dat je bloedgroep A positief hebt, dan zou de reactie met anti-A antistoffen knetterpositief moeten zijn net als de reactie met anti- rhesus D antistoffen. De buitenkant van jouw bloedcellen zit dan namelijk helemaal vol met A en rhesus D.
De reactie met anti-B antistoffen zou volledig weg moeten blijven, want er zit dan helemaal geen B op jouw cellen - ook niet een klein beetje ofzo.

Ik verwacht bij zo'n test als dit een heel "zwart / wit" resultaat, een twijfelachtige uitslag zou eigenlijk alleen moeten optreden als je een of andere zeldzame variant hebt. (Of als je zeer ernstig ziek bent, dan willen die reacties nog wel eens zwakker worden.)
Je hoort de vogels weer, je ruikt de regen nog
Alle reacties Link kopieren
bia-pia schreef:
05-01-2021 08:06
Ik weet mijn bloedgroep sinds de zwangerschappen (AB+).
Ik denk dat je de bloedgroep van je kinderen alleen maar hoort als je rhesus negatief bent.
.
Als je kind na de geboorte geel wordt, dan wordt het ook getest (om te kunnen vergelijken met de bloedgroep van de moeder).

Zo weet ik die van mijn dochter: zijn heeft hetzelfde als ik.
Je hoort de vogels weer, je ruikt de regen nog
Alle reacties Link kopieren
Metallover schreef:
05-01-2021 01:00
Waarom vind je dat wonderlijk?
Ik zou het ook bij God niet weten, maar zou het wel willen weten.
Geloof niet dat ik ooit bloed heb hoeven prikken, dus hoe zou ik dat moeten weten?
Omdat ik niet beter wist dan dat iedereen zoiets weet.
Mijn moeder wist het, mijn vader wist het en ik wist het.
Als 6-jarige denk je dan dat de hele wereld het weet.
En daarna is het nooit meer ter sprake gekomen.
s7rin wijzigde dit bericht op 05-01-2021 09:40
20.46% gewijzigd
Disclaimer: ik heb een mannelijk brein.
S7rin schreef:
05-01-2021 09:36
Omdat ik niet beter wist dan dat iedereen zoiets weet.
Hoe moet je dat weten? Niemand die het ooit vertelt en het staat nooit ergens op. Ik wist het pas toen ik zwanger was, want dan kijken ze ernaar omdat het relevant is en zelfs toen moest ik er zelf naar vragen.
Alecta schreef:
05-01-2021 06:36
Ik weet die van mijn kinderen omdat ik O- ben (dat weet ik vanwege de zwangerschap) en die van je kinderen dan na de geboorte ook bepaald werd volgens mij.
Ja precies, ik heb ook een negatieve rhesusfactor. Dan krijg je een prik tijdens de zwangerschap en na de bevalling om te voorkomen dat je antistoffen aanmaakt. Bij kind wordt dan ook de bloedgroep bepaald.
Kan me voorstellen dat je dit niet weet als je dit niet hebt (en dat geldt voor de meeste mensen), want dan is het natuurlijk helemaal geen issue.
HawaZon schreef:
05-01-2021 09:39
Hoe moet je dat weten? Niemand die het ooit vertelt en het staat nooit ergens op. Ik wist het pas toen ik zwanger was, want dan kijken ze ernaar omdat het relevant is en zelfs toen moest ik er zelf naar vragen.
Volgens mij staat het bij mij op mijn vaccinatiekaart.
Alle reacties Link kopieren
HawaZon schreef:
05-01-2021 09:39
Hoe moet je dat weten? Niemand die het ooit vertelt en het staat nooit ergens op. Ik wist het pas toen ik zwanger was, want dan kijken ze ernaar omdat het relevant is en zelfs toen moest ik er zelf naar vragen.
Ja, daar kom ik dus ook pas door dit topic achter.
s7rin wijzigde dit bericht op 05-01-2021 09:46
0.90% gewijzigd
Disclaimer: ik heb een mannelijk brein.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een geplastificeerd kaartje met mijn bloedgroep.
Al zo'n 30 jaar.
There's nothing fair in this world, there's nothing sure in this world, there is nothing pure, so you better look for something left in this world.
Alle reacties Link kopieren
Misschien had ik mijn "Wonderlijk" moeten nuanceren:

"Wonderlijk" in de zin van: "ik heb mij nooit gerealiseerd dat er mensen zijn die dat niet weten". Niet "wonderlijk" in de zin van "wat raar dat mensen het niet weten".
Disclaimer: ik heb een mannelijk brein.
Ik denk dat veel artsen er terughoudend in zijn, omdat veel kinderen van andere vaders zijn.

Door je bloedgroep te weten kun je erachter komen dat je vader nooit biologisch je vader kunt zijn. Dit kan voor zoveel drama zorgen, dat het voor veel mensen beter is om het niet te weten.
Alle reacties Link kopieren
HawaZon schreef:
05-01-2021 10:21
Ik denk dat veel artsen er terughoudend in zijn, omdat veel kinderen van andere vaders zijn.

Door je bloedgroep te weten kun je erachter komen dat je vader nooit biologisch je vader kunt zijn. Dit kan voor zoveel drama zorgen, dat het voor veel mensen beter is om het niet te weten.
Artsen zijn gewoon terughoudend met bepalingen die niet nodig zijn. Als je wilt weten wat je nierfunctie is of of je een infectie hebt, doet op dat moment je bloedgroep er niet toe. Die wordt dus ook niet bepaald.
Bloedgroep is voor zover ik nu kan verzinnen alleen relevant rondom een zwangerschap (zoals Sally ook al zegt, als moeder negatief is kan dat gevaarlijk zijn voor de baby) of als je een bloedtransfusie krijgt. Verder wordt het inderdaad bepaald wanneer je bloed doneert. En dat is het wel.
HawaZon schreef:
05-01-2021 10:21
Ik denk dat veel artsen er terughoudend in zijn, omdat veel kinderen van andere vaders zijn.

Door je bloedgroep te weten kun je erachter komen dat je vader nooit biologisch je vader kunt zijn. Dit kan voor zoveel drama zorgen, dat het voor veel mensen beter is om het niet te weten.
Ik weet echt wel vrij zeker dat dat geen overweging is voor artsen om mensen niet hun bloedgroep te vertellen.
Alle reacties Link kopieren
Lariba schreef:
05-01-2021 10:28
Artsen zijn gewoon terughoudend met bepalingen die niet nodig zijn.
.
Precies dit, en gelukkig maar.
Het idee alleen al, alsof het allemaal gratis is.

Gelukkig kun je steeds meer op eigen houtje laten testen, en doe je dat dan dus ook op eigen kosten.
Je hoort de vogels weer, je ruikt de regen nog
Alle reacties Link kopieren
Shuri schreef:
05-01-2021 09:16
Ik ben rhesus negatief maar weet de bloedgroepen van mijn kinderen niet. Ze vroegen er laatst zelf eens naar, dus zijn we gaan zoeken op de papieren die ik nog had (ze zijn allemaal geboren in het ziekenhuis), maar er staan geen bloedgroepen op.

Jammer. Ik weet het zelf wel al mijn hele leven. Mijn ouders wisten het dus wel van mij.
Die zal na de geboorte wel getest zijn, omdat jij eventueel medicatie nodig zou hebben vanwege jouw negatieve rhesusfactor. Als jij die niet gehad hebt (spuit in je bil), zullen je kinderen in elk geval ook een negatieve rhesusfactor hebben.
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
Alle reacties Link kopieren
pepexx schreef:
05-01-2021 09:45
Ik heb een geplastificeerd kaartje met mijn bloedgroep.
Al zo'n 30 jaar.
Ik heb zo'n kaartje gekregen toen ik in België woonde. Daar is mijn bloedgroep (opnieuw) getest tijdens mijn tweede zwangerschap (ik wist het van mijn eerste, maar daar vertrouwen ze dan weer niet op) en samen met de uitslag kreeg ik een pasje.
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
DG2015 schreef:
05-01-2021 14:00
Die zal na de geboorte wel getest zijn, omdat jij eventueel medicatie nodig zou hebben vanwege jouw negatieve rhesusfactor. Als jij die niet gehad hebt (spuit in je bil), zullen je kinderen in elk geval ook een negatieve rhesusfactor hebben.
Ja, ik weet het. Ik kan het me niet meer herinneren of ik wel of niet die spuit heb gehad.
Alle reacties Link kopieren
GinnyJones schreef:
05-01-2021 01:21
Mijn vader en zusje hebben O negatief, mijn moeder B positief (al had ze het laatst ineens over A positief).
Ik weet niet hoeveel je van genetica, dragerschap en chromosomen af weet, maar hier een poging in zoveel mogelijk Jip en Janneke.

Je bloedgroep wordt bepaald door twee chromosomen. Een krijg je van je vader en een van je moeder.
De bloedgroep komt al tot uiting wanneer je deze op één van de twee chromosomen hebt, dus als je negatief bent dan heb je de bloedgroep op géén van beide chromosomen.

Je vader is rhesus negatief.
Dan is je vader dus negatief voor rhesus D op allebei de chromosomen.

Je moeder is rhesus positief.
Dan is zij voor rhesus D positief op minimaal één chromosoom.

Je zusje is rhesus negatief.
Dan is zij net als je vader negatief voor rhesus D op beide chromosomen.
Een van deze chromosomen komt van je vader, de andere van je moeder.

Je moeder moet dus wel heterozygoot zijn voor rhesus D: ze heeft één rhesus D chromosoom aanwezig (want ze is zelf positief), maar het andere is negatief (--> anders zou je zusje nooit rhesus D negatief kunnen zijn).

Hieruit kun je concluderen dat de kans 50% is dat jij rhesus D positief of negatief bent:
- je krijgt sowieso een negatief chromosoom van je vader
- je krijgt een positief of een negatief chromosoom van je moeder (50% kans)


Precies hetzelfde verhaal gaat op voor de A/B/O bloedgroep.
Je vader heeft bloedgroep O, dus hij is negatief voor A én B.
Je zusje heeft ook bloedgroep O, dus zij is ook negatief voor A én B.

Je moeder is positief voor B (of A, dat weet ze dus niet zeker. laten we hier even uitgaan van B.)
Omdat je zusje bloedgroep O heeft, en dus negatief is voor A én B, op beide chromosomen, moet je moeder ook voor de bloedgroep B heterozygoot zijn. Anders had ze nooit een 'negatief' chromosoom aan je zusje kunnen doorgeven.

Dus ook voor de bloedgroep B geldt, dat de kans 50% is dat jij hiervoor positief (dus bloedgroep B hebt) of negatief (dus bloedgroep O hebt) bent. Want...
- je krijgt sowieso een negatief chromosoom van je vader
- je krijgt een B chromosoom of een negatief chromosoom van je moeder (50% kans)

Als je dit allemaal bij elkaar neemt heb je dus 25% kans op elk van de bloedgroepen:
O positief, O negatief, B positief, B negatief.

Dus heel erg veel verder kom je er niet mee. ;-D

Heb je al navraag gedaan bij de doktersassistente? Of bestel je gewoon de test? Of laat je het toch zitten?
Ik heb laatst ook eens mijn vaccinatiehistorie uit de praktijkgegevens opgevraagd. Ik heb het maar per mail gedaan, in de hoop dat ik de assistente daarmee het minst zou belasten, zodat ze kon antwoorden op een moment dat het haar uitkwam. Ik kreeg het antwoord trouwens nog dezelfde dag. (Maar ze hadden de informatie overigens niet doorgekregen van mijn vorige huisarts)
Je hoort de vogels weer, je ruikt de regen nog

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven