Gezondheid alle pijlers

Borsten controleren

20-01-2020 23:55 9 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik controleer regelmatig mijn borsten, zoals wordt aangeraden. Echter ik heb heel veel (soms pijnlijk) klierweefsel en dat voelt elke keer weer heel anders aan. Ik vind het daardoor best lastig om het goed te voelen.

Ik heb al paar keer de tietenpletter ontmoet en echo’s gehad (wegens bloedvloed uit een tepel en een cyste). Daar zeggen ze ook steeds dat ik ‘jonge borsten’ heb omdat er zoveel klierweefsel nog zichtbaar is. Normaliter ‘verdwijnt’ dat rond je 30e (tenzij je zwanger bent of borstvoeding geeft). Ik wordt 39 dit jaar. Ik ben ook nog eens 20kg afgevallen waardoor het ook weer steeds anders aanvoelt.

Zijn er meer die dit ‘probleem’ hebben en hoe controleer je je dan goed?
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
Heb ik ook. Ik ben inmiddels 47 en nog steeds heel veel en heel actief klierweefsel.

Ik controleer helemaal niet zelf, is geen beginnen aan. Heb het wel echt serieus geprobeerd maar het zit echt altijd vol met tientallen knobbels die komen en gaan, ik zie er geen enkel patroon in, ik kan ook echt niet onthouden waar ze precies zitten, en ook vlak na m'n menstruatie (als het klierweefsel het rustigst zou moeten zijn) zit er nog van alles.

Ik ben toen ik eind twintig was een keer naar een klinisch geneticus gegaan (ivm bovengemiddeld veel borstkanker in de familie), die heeft toen uitgerekend dat ik een licht verhoogde kans op borstkanker heb, en geadviseerd om elk jaar een mammogram te laten maken. Dat doe ik sindsdien (maar dan elke anderhalf jaar omdat m'n huisarts dat verstandiger vond). Maar op een mammogram kunnen ze eigenlijk ook niet superveel zien als je zoveel actief klierweefsel hebt, geloof ik. Ik moet na het mammogram wel vaak door naar de echo (dus dan zien ze wel iets), maar dat zijn tot nu toe dan altijd cystes geweest (heb ik er ook veel van). Een keertje zagen ze kalkspatjes maar die waren de keer daarna weer verdwenen.

Zelfonderzoek heb ik een aantal keer besproken met huisartsen en radiologen, en die zeiden allemaal 'geen beginnen aan bij jou, hou het bij die mammogrammen en maak je in de tussentijd niet teveel zorgen'. Dus dat doe ik dan maar.
https://www.kwf.nl/standpunten/zelfonderzoek
Voel je niet schuldig als je het niet doet of het lukt niet goed. Het nut ervan is twijfelachtig.
Alle reacties Link kopieren
Ik voel me niet schuldig hoor. Het is alleen dat mijn moeder en haar enige zus zijn overleden aan eierstokkanker en mijn enige nicht aan die kant borstkanker heeft. Ik moet het dus in de gaten houden maar ze vinden het niet nodig om dat met mammo’s te doen.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Sinds ik las dat je met zelfonderzoek niet persé eerder ontdekt ben ik gestopt. Werd bloednerveus van al die knobbels en bobbels die steeds veranderen.

Is de kankervorm van jouw familie een erfelijke vorm of weten ze dat niet?
Alle reacties Link kopieren
Mijn gynaecoloog vond dat ik, omdat ik vanwege mijn leeftijd nog niet in aanmerking kom voor een mammografie, een echo moest laten maken van mijn borsten. Daarop waren allerlei cystes (cysten?) te zien, maar dat was allemaal normaal volgens de echoscopist.

Weet je arts van je moeder en je tante? Meestal nemen ze dat soort dingen wel serieus toch? (ik woon niet in Nederland, hier zou het reden zijn om helemaal binnenstebuiten gekeerd te worden!)
One in a melon
Omdat ik zelf vroeger lymfeklierkanker heb gehad moest ik van de arts ook regelmatig zelf mijn borsten controleren. Ze vertelde dat je het beste na het douche voor de spiegel kan gaan staan en dan een soort workout te doen door je armen in alle bewegingen te laten gaan. Zo spotte je volgens haar of er bobbels zijn die er niet horen. Zelf vind ik het niet te doen want ik zie en voel door mijn verleden altijd wel wat. Als je een verhoogde kans hebt op de vormen van kanker doordat het in je familie voorkwam, uit het tegen je arts en wellicht kan er eens in het jaar een foto worden gemaakt.
Alle reacties Link kopieren
nachtvlinder1977 schreef:
21-01-2020 13:22
Sinds ik las dat je met zelfonderzoek niet persé eerder ontdekt ben ik gestopt. Werd bloednerveus van al die knobbels en bobbels die steeds veranderen.

Is de kankervorm van jouw familie een erfelijke vorm of weten ze dat niet?
Er loopt een nieuw onderzoek bij de klinisch geneticus. 5 jaar geleden gaven ze aan dat er wel serieus rekening gehouden moet worden met erfelijkheid.
Dit omdat aan moeders kant veruit het grootste deel van de familie is overleden aan ‘K’ zoals dat gezegd werd daar. Maar er werd nooit over gesproken (mijn moeder en tante wel hoor) dus helemaal duidelijkheid welke vormen mijn oudtantes aan zijn overleden is er niet.
Opvallend is wel dat zowel mijn moeder is overleden aan eierstokkanker (8 jaar geleden toen ze 52 was) en dit jaar mijn tante (met 68 maar ze had het al 6/7 jaar).
Het eerste onderzoek konden ze onderzoeken op drie erfelijke varianten en inmiddels kunnen ze brca ook op ‘dood’ weefsel testen. Voorheen kon dat alleen met levend bloed van mijn moeder maar dat was er natuurlijk niet meer. Nu kunnen ze op zeven varianten testen. Ik weet wel dat ik geen brca 1 en 2 heb. Meest gunstig zou dan natuurlijk zijn dat het bij mijn moeder er wel uit zou komen.

Maar waarschijnlijker is dat er niets uitkomt, er zijn ook heel veel genen nog onbekend. Bij mij zijn wel mijn eileiders inmiddels helemaal verwijderd (4 jaar geleden bij een operatie waarbij door essure mijn eileiders waren geperforeerd) en dat is wel gunstig omdat eierstokkanker in zeker 50% van de gevallen en misschien wel meer, wordt veroorzaakt door foute celdeling van eileiderweefsel.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
Melony schreef:
21-01-2020 16:47
Mijn gynaecoloog vond dat ik, omdat ik vanwege mijn leeftijd nog niet in aanmerking kom voor een mammografie, een echo moest laten maken van mijn borsten. Daarop waren allerlei cystes (cysten?) te zien, maar dat was allemaal normaal volgens de echoscopist.

Weet je arts van je moeder en je tante? Meestal nemen ze dat soort dingen wel serieus toch? (ik woon niet in Nederland, hier zou het reden zijn om helemaal binnenstebuiten gekeerd te worden!)
Eerst was het beleid dat je jaarlijks echo’s laat maken maar daar zijn ze op teruggekomen omdat bij eierstokkanker geen voortekenen zijn zoals het bij borstkanker wel vaak zou kunnen zijn. Dus de jaarlijkse echo’s hebben geen zin.
Ik ben het daar eerlijk gezegd niet helemaal mee eens omdat eierstokkanker bijna altijd pas ontdekt wordt wanneer je last krijgt van de uitzaaiingen. Bij mijn moeder zat het er naar waarschijnlijkheid al 5-10 jaar voor het ontdekt werd (zei haar arts). Toen was het bij mijn moeder al in elk orgaan uitgezaaid behalve de longen en hoofd. Bij jaarlijkse controle voorkom je het dan wel niet maar ontdek je het wel eerder.
Ook jaarlijkse controle van de borsten is iig in mijn geval niet nodig omdat er alleen maar één volle nicht bekend is met borstkanker. De rest is dus vaag omdat er niet over gesproken werd.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven