Gezondheid alle pijlers

Borsten preventief amputeren

10-01-2015 16:31 27 berichten
Alle reacties Link kopieren
Onlangs heb ik te horen gekregen dat ik drager ben van het BRCA1 gen. Dit geeft een hoge kans op borst- en eierstokkanker. Ik heb de beslissing genomen om mijn borsten preventief te laten verwijderen. Volgende maand heb ik een afspraak met de chirurg over de operatie en reconstructie mogelijkheden. Ik ben benieuwd of anderen ervaring hebben met deze operatie. Ook welke keuzes je gemaakt hebt... reconstructie met lichaamseigen vet of siliconen implantaten? Misschien heeft iemand goede tips?

Alvast bedankt!
Geen tips, maar wel een Sterkte er mee!
Find people who will make you better (M. Obama)
Wat dapper van je. Krijg je ook nog een reconstructie?
Dappere beslissing! Ken het, mijn ex alsmede mij dochter zijn ook drager van het BRCA1 gen.

Ex weet dit intussen zo'n twintig jaar blijft dapper haar hoofd in het zand steken, terwijl op haar leeftijd (49) de risico's met de dag toenemen. Dochter (26) weet sinds een jaar dat ze drager is en is er gelukkig wél actief mee bezig.

Ik vind het een erg moedig en wijs besluit van je!
What have we done....
Wat een heftige beslissing

Overigens wel een heel begrijpelijke, ik zou het ook doen.
"Laat varen alle hoop, gij die hier binnentreedt"
Nbk, akelig om te weten dat je kind drager is

Goed dat ze er mee bezig is.
"Laat varen alle hoop, gij die hier binnentreedt"
Heel heftig. Dappere beslissing... Heb je hier iets aan? http://www.brca.nl/

Sterkte vrouw
Dapper moedig en wijs besluit!

Ik zou voor reconstructie zonder protheses gaan.

In Nieuwegein zit een plastisch chirurg die wekelijks een operatie uitvoert met eigen materiaal (DIEP methode). Hij heeft de meeste ervaring in Nederland op dit gebied. Fijne arts.
Goede beslissing van je.

Heel veel succes en sterkte met deze heftige periode.
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
Wat heftig en wat een dappere beslissing.

Geen tips maar ik wil je veel sterkte wensen.
Goed van je en sterkte!

Het zijn pittige operaties (ex) schoonzus is ook draagster. Behalve borsten zijn ook haar eierstokken verwijderd.

Van tevoren heeft ze een mooie foto laten maken van haar borsten. Haar borsten zijn gereconstrueerd met siliconen. Daarna tepels er weer op getatoueerd. Daar was ze wel blij mee. Eindelijk weer naar de sauna!

Ik heb gezien hoe het eruit zag toen alles plat was. Was heftig.

Opa van mijn zoon is drager, evenals zijn zus. Er is dus kans dat mijn zoon ook drager is. Ex weigerde zich te laten testen.

Sterkte en alvast beterschap voor na je operatie!
Kusss, als je voldoende weefsel hebt, niet rookt en bereid bent er nu iets meer in te investeren, dan is eigenweefsel uiteindelijk de mooiste oplossing. Qua comfort, uiterlijk en langere termijn.

Plussen en minnen:

* eigenweefsel is een langere, zwaardere operatie dan implantaten (herstel duurt ook langer)

* eigenweefsel is bijna net zo zacht en even warm als eigen borsten, implantaten zijn hard en blijven koud

* met eigenweefsel moet er vaak nog wat 'getweakt' worden, met implantaten ben je vaak in 1x klaar (zeker als je je tepelsparend zou laten opereren), maar moet je op termijn mogelijk wel implantaten vervangen, alleen weet niemand na hoe lang dat zal zijn

* met implantaten heb je veel minder littekens, bijv het buiklitteken van eigenweefsel is enorm

Als je je berichtenfunctie aanzet wil ik je wel wat specifieker vertellen wat mijn ervaring met beide is, maar hier liever niet.
quote:erizo schreef op 10 januari 2015 @ 17:30:

Kusss, als je voldoende weefsel hebt, niet rookt en bereid bent er nu iets meer in te investeren, dan is eigenweefsel uiteindelijk de mooiste oplossing. Qua comfort, uiterlijk en langere termijn.

Plussen en minnen:

* eigenweefsel is een langere, zwaardere operatie dan implantaten (herstel duurt ook langer)

* eigenweefsel is bijna net zo zacht en even warm als eigen borsten, implantaten zijn hard en blijven koud

* met eigenweefsel moet er vaak nog wat 'getweakt' worden, met implantaten ben je vaak in 1x klaar (zeker als je je tepelsparend zou laten opereren), maar moet je op termijn mogelijk wel implantaten vervangen, alleen weet niemand na hoe lang dat zal zijn

* met implantaten heb je veel minder littekens, bijv het buiklitteken van eigenweefsel is enorm

Als je je berichtenfunctie aanzet wil ik je wel wat specifieker vertellen wat mijn ervaring met beide is, maar hier liever niet.Implantaten zijn niet hard en koud, hoe kom je daarbij? Mijn borsten zijn gewoon warm en zacht hoor...
quote:beetjegek schreef op 10 januari 2015 @ 17:37:

Implantaten zijn niet hard en koud, hoe kom je daarbij? Mijn borsten zijn gewoon warm en zacht hoor...Beetjegek, heb je een borstreconstructie of borstvergroting? Een implantaat met enkel huid eromheen is heel anders dan een implantaat met wat eigen borstweefsel eromheen.
.
Bedankt voor jullie reacties!!

Erizo: ik heb de berichtenfunctie aangezet. Ik ben heel benieuwd naar jouw ervaring!

Ik ga zeker voor een reconstructie. Ik ben 29 en wil graag met een goed gevoel over mijn lichaam verder. Op internet heb ik informatie gevonden maar het lijkt me een lastige keuze tussen eigen weefsel en implantaten. Eigen weefsel spreekt me meer aan maar ik weet niet of ik daar wel genoeg van heb. Ook ben ik bang voor de littekens. Dan wordt er niet alleen aan je borsten gesleuteld maar ook aan je buik en/of billen.

Implantaten trekt me omdat de operatie "eenvoudiger" lijkt. Het liefst wil ik in 1 operatie klaar zijn. Maar aan de andere kant hoor ik dat eigen weefsel een mooier resultaat geeft als je wat meer geduld hebt.
Gen ervaring mee, maar wil even wijt dat ik dit echt heel erg dapper vind. Heel veel sterkte!
Ivm borstkanker heb ik ook moeten kiezen voor een type reconstructie, maar dan voor 1 borst.

Ik sta inmiddels op de wachtlijst voor een operatie met eigen weefsel. Daar voel ik mij het prettigste bij.

Heb je al een gesprek met een chirurg, die beide soort operaties uitvoert, gehad? Ik heb toen al mijn vragen kunnen stellen en daarna weloverwogen een keuze kunnen maken. In ieder geval heel veel succes met het maken van de keuze!
Hoi Eendje1977, veel sterkte gewenst! Hoe lang gaat het ongeveer duren voordat je aan de beurt bent? Ik heb volgende maand een mri scan en een afspraak met de chirurg. Ik ben benieuwd naar ervaringen van anderen om goed voorbereid te zijn op het gesprek.
Ik heb gelukkig een paar weken geleden gehoord dat ik geen draagster ben van brca maar wel erfelijk belast met eierstokkanker. Ik had al wel besloten dat ik mijn borsten niet zou laten verwijderen mocht het wel positief voor brca zijn. Reden: ik ben gewoon blij met mijn borsten, ze passen bij mij, maar zoals ze eruit zien kan wel gereconstrueerd worden, maar bij seks spelen mijn borsten gewoon een grote rol, het gevoel kunnen ze niet behouden, je tepel is ook weg. Daarnaast, bij halfjaarlijkse controles kunnen ze veranderingen in je borsten goed in de gaten houden en zijn er al tekenen in je borst te zien voordat het daadwerkelijk een tumor wordt, je kan dan altijd nog je borsten laten verwijderen. Maar de redenen zijn voor iedereen heel persoonlijk natuurlijk. Wellicht dat ik toch anders had besloten wanneer het wel positief was geweest. Mijn baarmoeder en eierstokken gaan er wel uit. Baarmoeder zou sowieso al, nu er erfelijkheid is gebleken gaan zodra ik 35 ben de eierstokken er ook uit. Dit omdat er bij eierstokkanker nauwelijks voortekenen zijn maar ook omdat ik er rekening mee moet houden dat ik sowieso eierstokkanker krijg, ze weten alleen nog niet op welk gen het zit. Laat je ook iets met je eierstokken doen?
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Zelf geen ervaring mee, al is er in mijn omgeving wel een gezin met meerdere mensen die BRCA positief zijn (weet niet precies of het 1 of 2 is). De moeder van het gezin is overleden aan borstkanker, zij had de mutatie, en 2 dochters zijn sowieso positief waarvan eentje nog voor ze 30 was ook borstkanker heeft gekregen. De derde dochter wil zich niet laten testen.

Ten aanzien van de operatie kan ik geen advies geven, maar ik wil jou, en suzyqfive, veel sterkte en kracht wensen! Het is een zware belasting en de overwegingen zijn moeilijk en heel persoonlijk, dus een besluit nemen heel dapper.
Mijn collega/vriendin heeft deze keuze ook moeten maken. In de eerste operatie zijn haar eierstokken verwijderd en daarna haar borsten, deze zijn direct gereconstrueerd met haar eigen weefsel. Ze is geopereerd in maastricht. Litteken op haar buik is wel groot maar zou je in bikini bv niet zien. Ik heb het resultaat gezien en het ziet er super uit. Zelf is ze "blij" dat ze deze keus heeft gemaakt ondanks dst het erg zwaar was met nog twee jonge kinderen in huis.

Heel veel sterkte en succes
quote:Kussss schreef op 10 januari 2015 @ 20:33:

Hoi Eendje1977, veel sterkte gewenst! Hoe lang gaat het ongeveer duren voordat je aan de beurt bent? Ik heb volgende maand een mri scan en een afspraak met de chirurg. Ik ben benieuwd naar ervaringen van anderen om goed voorbereid te zijn op het gesprek.

Aangezien ik eerst chemotherapie en bestraling heb gehad, sta ik pas een paar weken op de wachtlijst. Maar het gesprek met de chirurg over de verschillende keuzes heb ik al veel eerder gehad.

Ik heb letterlijk een tabel gemaakt met alle opties, de voor- en nadelen opgeschreven en in de laatste kolom mijn gevoel neer gezet. En dat werkte voor mij heel goed. Op deze manier had ik over alle opties goed nagedacht en dat het op papier stond, gaf mij een heel rustig gevoel.

Nog een andere tip. Ik ben op Facebook lid van een groep borstkanker lotgenoten. Nu lees ik dat jij (gelukkig!) geen kanker hebt, maar wellicht vindt je bij deze groep mensen met ervaringen mbt reconstructie operaties. Wel is het een besloten groep waarvoor je je eerst moet aanmelden.
quote:suzyqfive schreef op 10 januari 2015 @ 21:43:

Ik heb gelukkig een paar weken geleden gehoord dat ik geen draagster ben van brca maar wel erfelijk belast met eierstokkanker. Ik had al wel besloten dat ik mijn borsten niet zou laten verwijderen mocht het wel positief voor brca zijn. Reden: ik ben gewoon blij met mijn borsten, ze passen bij mij, maar zoals ze eruit zien kan wel gereconstrueerd worden, maar bij seks spelen mijn borsten gewoon een grote rol, het gevoel kunnen ze niet behouden, je tepel is ook weg. Daarnaast, bij halfjaarlijkse controles kunnen ze veranderingen in je borsten goed in de gaten houden en zijn er al tekenen in je borst te zien voordat het daadwerkelijk een tumor wordt, je kan dan altijd nog je borsten laten verwijderen. Maar de redenen zijn voor iedereen heel persoonlijk natuurlijk. Wellicht dat ik toch anders had besloten wanneer het wel positief was geweest. Mijn baarmoeder en eierstokken gaan er wel uit. Baarmoeder zou sowieso al, nu er erfelijkheid is gebleken gaan zodra ik 35 ben de eierstokken er ook uit. Dit omdat er bij eierstokkanker nauwelijks voortekenen zijn maar ook omdat ik er rekening mee moet houden dat ik sowieso eierstokkanker krijg, ze weten alleen nog niet op welk gen het zit. Laat je ook iets met je eierstokken doen?

Pffff dat is ook pittig zeg! Heel fijn natuurlijk dat je borsten veilig zijn! De operatie om je eierstokken te verwijderen schijnt niet zo zwaar te zijn. Kom je dan vervroegd in de overgang? Dat lijkt me wel heftig.

Ik laat mijn eierstokken ook verwijderen na mijn 35e. Je kan inderdaad voor halfjaarlijkse controles kiezen ipv preventief opereren. Mijn oma is jong overleden aan kanker. Mijn moeder wordt op dit moment behandeld voor borstkanker. Ik maak het hele traject van dichtbij mee. Operaties en bestralen zijn goed te doen maar chemo is erg heftig. Aangezien het een agressieve vorm van kanker betreft is de behandeling zwaar. Vervolgens heeft ze ongeveer 40% kans dat het terugkomt. Ik kies dan ook voor een preventieve operatie om niet hetzelfde mee te hoeven maken.
quote:eentje1977 schreef op 12 januari 2015 @ 10:35:

[...]

Aangezien ik eerst chemotherapie en bestraling heb gehad, sta ik pas een paar weken op de wachtlijst. Maar het gesprek met de chirurg over de verschillende keuzes heb ik al veel eerder gehad.

Ik heb letterlijk een tabel gemaakt met alle opties, de voor- en nadelen opgeschreven en in de laatste kolom mijn gevoel neer gezet. En dat werkte voor mij heel goed. Op deze manier had ik over alle opties goed nagedacht en dat het op papier stond, gaf mij een heel rustig gevoel.

Nog een andere tip. Ik ben op Facebook lid van een groep borstkanker lotgenoten. Nu lees ik dat jij (gelukkig!) geen kanker hebt, maar wellicht vindt je bij deze groep mensen met ervaringen mbt reconstructie operaties. Wel is het een besloten groep waarvoor je je eerst moet aanmelden.Dank je wel voor de tips!! Het is inderdaad goed om alle mogelijkheden op papier te zetten om een goede afweging te maken. Dat ga ik zeker doen. De Facebook groep is niet voor mij, iets te openbaar.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven