Gezondheid alle pijlers

Borsten preventief amputeren

10-01-2015 16:31 27 berichten
Alle reacties Link kopieren
Onlangs heb ik te horen gekregen dat ik drager ben van het BRCA1 gen. Dit geeft een hoge kans op borst- en eierstokkanker. Ik heb de beslissing genomen om mijn borsten preventief te laten verwijderen. Volgende maand heb ik een afspraak met de chirurg over de operatie en reconstructie mogelijkheden. Ik ben benieuwd of anderen ervaring hebben met deze operatie. Ook welke keuzes je gemaakt hebt... reconstructie met lichaamseigen vet of siliconen implantaten? Misschien heeft iemand goede tips?

Alvast bedankt!
Alle reacties Link kopieren
Iets wat nu niet met je borstamputatie te maken heeft, maar met een (eventuele) kinderwens: ik heb wegens een chromosoomafwijking IVF met prenatale diagnostiek laten uitvoeren. Ze weten op welk gen de afwijking zit en onderzoeken het embryo hierop. Helaas was bij mij de afwijking zo overheersend dat alle embryo's een afwijking hadden (denk aan zenuw/hersenen). Mijn zoontje is er bij de laatste poging door middel van eiceldonatie gekomen!

Wat voor jou belangrijk is: deze prenatale diagnostiek wordt ook uitgevoerd bij het BCRAgen. Hiermee voorkom je dus dat de volgende generatie drager is. Denk dat dit wel een waardevolle tip voor je is....

Heel veel sterkte met je operatie, het is niet niks wat je moet ondergaan.
quote:Kussss schreef op 12 januari 2015 @ 12:05:

[...]

Dank je wel voor de tips!! Het is inderdaad goed om alle mogelijkheden op papier te zetten om een goede afweging te maken. Dat ga ik zeker doen. De Facebook groep is niet voor mij, iets te openbaar.

Ik wil je niets aanpraten, maar deze groep is besloten. Daarom ben ik ook lid geworden. Op mijn Facebook pagina staat helemaal niets mbt mijn kanker, en dat wil ik ook zo houden.

Maar als je het niets lijkt, dan kun je deze tip snel vergeten hoor!

Wellicht weten mensen van het ziekenhuis of er op internet ook sites of fora (meervoud van forum?) zijn waar je anoniem terecht kunt. Iig heel veel succes met het maken van een keuze.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven